ایرانیان جهان

آخرين مطالب

مخاطب بی‌حوصله نباشیم / سیدمرتضی موتورچی_ رئیس مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی وزارت رفاه

مخاطب بی‌حوصله نباشیم / سیدمرتضی موتورچی_ رئیس مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان -

از نزدیک به 2دهه پیش، فضای مجازی چنان با زندگی بشر آمیخته شده است که دیگر به‌سختی می‌توان پیش از آن را به‌خاطر آورد. امروز تکنولوژی‌های ارتباطاتی چتری بر سر ما گسترده که گاه بدون آنها احساس گم‌شدگی داریم. حالا این ما هستیم و دالان بلند فضای مجازی که به هر صورت درون آن در حرکتیم؛ اما همانگونه که زیر چتر تکنولوژی‌های ارتباطاتی روزها را به شب و شب‌ها را به‌ روز می‌رسانیم باید مراقب باشیم که آفتاب حقیقت زیر چتر هر آنچه تکنولوژی‌های ارتباطی به‌دنبال تزریق آن به ذهن‌های ماست، پنهان نشود. امروز، روز جهانی ارتباطات و روابط‌عمومی است. ارتباطات انسانی به همان اندازه که می‌تواند پیچیده باشد، می‌تواند ساده هم باشد و این درست زمانی اتفاق می‌افتد که باید تابلوها را دنبال کنیم. پیگیر علامت باشیم. تابلوها در گذشته در گوشه و کنار خیابان‌ها با نظم و ترتیب ما را به مسیر درست می‌رساندند و امروز علائم نهفته در متونند. امروز مخاطبان فضای مجازی، بازیگران و بازی‌گردانان تکنولوژی‌های ارتباطی از بی‌حوصلگی مخاطب آگاهند و این فرصت مناسبی است برای تزریق هر آنچه می‌خواهند مخاطب را به باور برساند.
مخاطب هوشمند کیست؟
مخاطب هوشمند، مخاطب محقق است. مخاطبی که در پی تابلوها و علائم می‌گردد. دام‌ها را می‌شناسد. شایعه را از حقیقت تشخیص می‌دهد. در این میان نقش روابط‌عمومی پویا در عصر انفجار اطلاعات پیچیده‌تر از گذشته است. روابط‌عمومی‌ها نمی‌توانند نسبت به آنچه در لحظه رخ می‌دهد بی‌تفاوت باشند. ذائقه و نیاز مخاطب امروزی تغییر کرده است و روابط‌عمومی‌ها نیز باید به همان نسبت آگاه و مسلط به امور باشند و برای روشن ساختن نقاط مبهم، تاریک و تشخیص واقعیت از غیرواقعیت و در یک‌کلام اطلاع‌رسانی درست و سالم تلاش کنند. در مجموعه‌های بزرگ‌تری که با مردم سر و کار دارند همین مردم و دقیقا تمام مردم مخاطبان اصلی روابط‌عمومی‌ها به‌شمار می‌روند. برنامه‌ریزی برای تمام مخاطبانی که شیوه دریافت اطلاعات آنان متحول شده نیازمند خلاقیت و نوآوری است. نمی‌شود در جایی که مخاطب نیازمند دریافت خبر درست است او را به حال خود رها کرد.
رها‌کردن مخاطب در اقیانوسی از اطلاعات متضاد در نهایت به جایگاه مجموعه هدف و مخاطب آسیب می‌رساند. بنابراین روابط‌عمومی‌ها باید با احترام به مخاطبان، صبوری، آرامش و در کمترین زمان ممکن مخاطب را با اطلاع‌رسانی درست، شفاف و منطقی قانع کنند. روابط‌عمومی‌ها باید با گره‌گشایی از سؤالات ذهنی بهترین و امن‌ترین نقطه مخاطبان باشند، جایی که مخاطب با مراجعه به آن با خیال آسوده پاسخ خود را دریابد. در این میان در تبیین نقش فضای مجازی و تأثیر آن بر روابط‌عمومی‌های امروزی، باید توجه داشت که روابط‌عمومی‌های موفق آنهایی هستند که از فرصت‌های تکنولوژی‌های ارتباطاتی بیشترین بهره را کسب کرده‌اند.
امروز رابطه جدانشدنی‌ای میان روابط‌عمومی و فضای مجازی به‌وجود آمده است. دشوارترین و شاید حساس‌ترین وظیفه روابط‌عمومی‌ها نیز در سال‌های زیست فضای مجازی در بستر همین فضا بوده است. آنجا که پیام‌رسان‌های باحوصله، دم‌دستی‌ترین اطلاعات را برای مخاطب بی‌حوصله، آنگونه که دوست دارند تدارک دیده‌اند و مخاطب بی‌حوصله با هیجان، دم‌دستی‌ترین تولیدات را به‌عنوان تولیدی ناب و دست‌اول پذیرفته است. بله! کار روابط‌عمومی‌ها در چنین فضایی و در شرایط اضطرار اطلاع‌رسانی را می‌توان گاه هم‌سنگ با فعالیت کادر درمان در بخش‌های اورژانس دانست. باشد که به‌زودی زود مخاطب آگاه فضای مجازی با انتخاب و پذیرش اطلاعات درست تابلوها را نیز درست دنبال کند. فضای مجازی خوب است به‌شرط آنکه درباره آن بیاموزیم و درست هم بیاموزیم. در روزی که جهانیان روز ارتباطات نامیده‌اند خوب است چند تصمیم مهم بگیریم؛ اول اینکه مخاطب بی‌هوش و بی‌حوصله فضای مجازی نباشیم. دوم اینکه در بن‌بست‌های فکری تنها به فضای مجازی اکتفا نکنیم. باید تابلوها را در حقیقت جست‌وجو کرد. تصمیم‌های زیادی می‌شود دراین‌باره گرفت که باید بسیار به آن اندیشید.
28 اردیبهشت 1401 10:30
کد خبر : 269,822
نظرات بینندگان

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/312394/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جهش تولید در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی نیازمند اجرای طرح‌های تحولی است

رئیسی: اراده ایران و کشور های آفریقایی در جهت توسعه روابط است

چالش تغییر تعرفه های گمرکی برای بازرگانان و فعالان اقتصادی

هزینه5میلیونی برای هر ایرانی/بازگشتسرانه حقیقیبه سطح سال90

ضرروت ایجاد برابری بیشتر در توزیع ابزار تولید

جهش تولید در مناطق آزاد و ویژه، نیازمند طرح‌های تحولی است

اجرای طرحهای تحولی مقدمه جهش تولید در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی

بسترسازی برای جذب سرمایه‌های خرد مردمی برای توسعه پیشران‌های اقتصادی کشور

پتانسیل تحول حوزه صادرات خراسان رضوی با نمایشگاه اکسپو 2024

رئیس‌جمهور: اراده ایران و کشورهای آفریقایی در جهت توسعه روابط اقتصادی است

رشد23 درصدی منابع 600 هزار میلیاردی بودجه، برای مصارف حمایتی

قالیباف؛ شمشیر را برای رئیسی از رو بست / پایان دیرهنگام سکوتِ مجلس مقابل دولت!

دلیل اهمیت تقویم اقتصادی فارکس

رئیس‌جمهور: ایران می‌تواند به فرآوری معادن در آفریقا کمک کند

کشف انواع کالای قاچاق به ارزش 20 میلیارد ریال در زنجان

حمایت ویژه از رفاه کارگران با تکیه بر تسهیل مسیر ساخت مسکن تک‌طبقه

سیاست ارزی غلط دلیل احساس نشدن درآمدهای سرشار نفتی و رشد اقتصادی در زندگی مردم

طرح انتقال تعطیلات پایان هفته اقدام منفی برای تجارت؛ شعار سال محقق می‌شود؟

منطقه آزاد ارس در ارزیابی مناطق آزاد کشور در رتبه نخست ایستاد

اراده ایران و کشور های آفریقایی در جهت توسعه روابط اقتصادی است

اراده ایران و کشورهای آفریقایی در جهت توسعه روابط اقتصادی است

حضور گیلان در نمایشگاه اکسپو 2024 تهران

اجلاس همکاری‌های اقتصادی ایران و آفریقا، اراده طرفین بر گسترش روابط اقتصادی

برگزاری اجلاس همکاری‌های اقتصادی ایران و آفریقا نماد اراده طرفین برای گسترش روابط اقتصادی است

از اکسپو ایران 2024 چه می دانید؟​

رئیس جمهور: اراده ایران و کشورهای آفریقایی در جهت توسعه روابط اقتصادی است

مسئولان بسترهای حضور مردم برای مشارکت در تولید را فراهم کنند

اراده ایران و کشور‌های آفریقایی در جهت توسعه روابط اقتصادی است

اعزام 11 رایزن بازرگانی به آفریقا/ خط منظم هوایی باید ایجاد شود

ایجاد خط کشتیرانی منظم به غرب آفریقا/ افزایش رایزنان بازرگانی در آفریقا

رایزنی سفیر ایران در ترکیه با یکی از مقامات سازمان همکاری اسلامی

موافقت وزارت خارجه با تعطیلی شنبه به جای پنجشنبه

رایزنی برای تبادلات مالی و بانکی میان ایران و آفریقا

ورود هیات تجاری و اقتصادی استان هرمزگان به کشور چین

کارگران سربازان انقلاب اسلامی در جنگ اقتصادی با دشمن هستند

بر تلاش مسئولان برای تحقق شعار سال تأکید کرد

استقبال بازار جهانی از محصولات دانش بنیان وطنی

بازگشت 3000 واحد تعطیل به تولید/ 1.2 میلیون نفر بیمه شدند

اعتبارات مقابله با فقر به کدام دستگاهها می‌رسد؟+ جدول

معطل‌ماندن مردم خارگ در اسکله‌های دریایی قابل قبول نیست

انتقاد امام جمعه باخرز از وضعیت تنها بیمارستان شهرستان

بالاترین نرخ بیکاری در آلمان از سال 2015

مقابله با هجمه‌های دشمن در گرو بصیرت‌افزایی است

مدیریت باید سرمایه‌گذاری در بحث تولید را تثبیت کنند

مسئولان هم محصولات ملی و داخلی خریداری و مصرف کنند

با سازوکارهای اقتصادی فعلی جامعه، کارگر غالباً با مشکل مواجه می‌شود

لزوم حمایت بیشتر مسئولان از کارگران در شرایط جنگ اقتصادی

مدیران باید سرمایه‌گذاری در بحث تولید را تثبیت کنند

ایجاد دبیرخانه دائمی اجلاس همکاری‌های اقتصادی ایران و آفریقا

کارگران و کارفرمایان در خط مقدم و خاکریز اول جهاد اقتصادی هستند