ایرانیان جهان

آخرين مطالب

وال استریت ژورنال:

جورج سوروس علیه هنری کسینجر؛ نسخه‌ی کدامیک برای ماجرای حمله‌ی روسیه به اوکراین جواب می‌دهد؟ ایالات متحده آمریکا

جورج سوروس علیه هنری کسینجر؛ نسخه‌ی کدامیک برای ماجرای حمله‌ی روسیه به اوکراین جواب می‌دهد؟
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - دو مهاجر آمریکایی، هر دو بازمانده از حاکمیت نازی‌ها، در دهه نود زندگی خود هنوز هم رویکرد مباحث مجمع جهانی اقتصاد داووس را تعیین می‌کنند. هنری کیسینجر که نود و نهمین سالگرد تولد خود را جشن می‌گیرد، در سخنرانی مجازی از تلاش‌ها برای شکست دادن یا به حاشیه راندن روسیه انتقاد کرده و از اوکراین خواست که برای پایان دادن به جنگ، با اراضی از دست رفته در سال 2014 کنار بیاید. چند ساعت بعد، جورج سوروس، شخصاً در این مجمع در سن 91 سالگی، هشدار داد که پیروزی در جنگ علیه روسیه ولادیمیر پوتین برای "نجات تمدن" ضروری است و از غرب خواست تا هر چیزی را که برای پیروزی در اوکراین نیاز دارد فراهم کند.

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
Walter Russell Mead در وال استریت ژورنال نوشت: دو مهاجر آمریکایی، هر دو بازمانده از حاکمیت نازی‌ها، در دهه نود زندگی خود هنوز هم رویکرد مباحث مجمع جهانی اقتصاد داووس را تعیین می‌کنند. هنری کیسینجر که نود و نهمین سالگرد تولد خود را جشن می‌گیرد، در سخنرانی مجازی از تلاش‌ها برای شکست دادن یا به حاشیه راندن روسیه انتقاد کرده و از اوکراین خواست که برای پایان دادن به جنگ، با اراضی از دست رفته در سال 2014 کنار بیاید. چند ساعت بعد، جورج سوروس، شخصاً در این مجمع در سن 91 سالگی، هشدار داد که پیروزی در جنگ علیه روسیه ولادیمیر پوتین برای "نجات تمدن" ضروری است و از غرب خواست تا هر چیزی را که برای پیروزی در اوکراین نیاز دارد فراهم کند.
به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب» ؛ در ادامه‌ی این مطلب آمده است: نسخه‌های آن‌ها کاملاً متفاوت است، اما تصورات آن‌ها مشترکات زیادی دارد. هر دو مرد معتقدند که ارزش‌ها و منافع آمریکا، دفاع از صلح در اروپا را به هدف اصلی سیاست خارجی آمریکا تبدیل می‌کند. هر دو خود را مدافع بهترین‌ها در تمدن غرب می‌دانند. هر دو جنگ را یک شوک بزرگ برای نظام جهانی می‌دانند و از عواقب یک مبارزه نظامی طولانی بیم دارند. آقایان کیسینجر و سوروس هر دو معتقدند که روسیه در نهایت یک مشکل ثانویه برای سیاست آمریکا است و آینده روابط ایالات متحده و چین در بلندمدت اهمیت بیشتری دارد.
آن‌ها در مورد ماهیت نظم و تمدنی که به دنبال حفظ آن هستند اختلاف نظر دارند. آقای سوروس، درست مانند دولت بایدن، موضوع غالب در سیاست جهانی را مبارزه بین دموکراسی و تمامیت خواهی می‌داند. دموکراسی‌ها بر اساس قانون موظف به احترام به حقوق شهروندان خود در داخل هستند و باید تحت محدودیت‌های حقوق بین الملل در خارج از کشور رفتار کنند.
حاکمان توتالیتر چنین محدودیت‌هایی را در داخل و خارج از کشور رد می‌کنند و تهاجم آقای پوتین به اوکراین به اندازه رفتار او با مخالفان در داخل غیرقانونی است. حمله او به اوکراین حمله به اصول اساسی نظم بین‌المللی است و اگر این حمله موفق شود، سیاست بین‌الملل به قانون جنگل و برداشت آتنی‌ها برمی‌گردد که در جنگ پلوپونز به ملوسی‌ها می‌گفتند، «قدرتمندان آنچه می‌توانند را انجام می‌دهند و ضعفا آنچنان که باید، رنج می‌کشند.»
موضع کیسینجر ایدئولوژیک نیست. همیشه انواع مختلفی از حکومت‌ها در جهان وجود داشته و خواهد داشت. وظیفه آمریکا ایجاد و دفاع از توازن قدرتی است که از آزادی ما و متحدانمان با کمترین خطر و هزینه محافظت کند. ما مأموریت نداریم روس‌ها و چینی‌ها را به دموکراسی معتقد کنیم و باید بدانیم که قدرت‌های بزرگ رقیب حقوق و منافعی دارند که باید رعایت شود. همانطور که کیسینجر به حضار در داووس گفت، روسیه یک عنصر مهم در سیستم دولتی اروپا است و خواهد ماند و یک صلح پایدار باید این واقعیت اجتناب ناپذیر را بپذیرد دهد.
با نگاهی به تاریخ، تنها چیزی که واضح به نظر می‌رسد اینکه هیچ یک از این رویکرد‌ها عاری از خطا نیست. رهبران فرانسه و بریتانیا که در دهه 1930 سعی در راضی کردن هیتلر داشتند، همین استدلال‌های کیسینجری را درباره لزوم احترام به منافع ملی آلمان بیان می‌کردند. نومحافظه‌کارانی که جورج دبلیو بوش را برای حمله به عراق تحت فشار قرار دادند، استدلال‌های سوروسی را درباره ماهیت تمامیت‌خواه رژیم صدام حسین مطرح کردند. همانطور که کیسینجر و سوروس هر دو موافقند، اینکه یک نظریه تاریخی را بصورت مکانیکی بر واقعیت‌های آشفته زندگی بین‌المللی اعمال کنیم، همه چیز را آشفته خواهد کرد.
وقتی از وینستون چرچیل، مردی که در طول دوره کاری طولانی مدتش، ویژگی‌های سوروسی و کیسینجری را از خود نشان داد، در مورد برنامه‌ریزی پس از جنگ در سال 1942 سؤال شد، او با کلماتی پاسخ داد که رهبران غربی باید امروز به یاد داشته باشند. «ترجیح می‌دهم این مطالعات نظری به کسانی سپرده شود که فرصت طولانی در اختیار دارند و ما به سراغ دستور العمل‌های سرراست‌تر برویم، مثل کتاب آموزش آشپزی خرگوش خانم گلس که در قدم اول می‌گوید اول خرگوش را بگیرید.»
ما هنوز خرگوش‌مان را نگرفته‌ایم. پوتین فارغ از درخواست‌ها، احتمالا در حال آماده شدن برای یک جنگ فرسایشی باشد - و یک جنگ طولانی خطرات زیادی برای غرب دارد. تاکتیک جدید روسیه برای تهدید عرضه جهانی غذا از طریق مسدود کردن بنادر اوکراین به ما یادآوری می‌کند که آقای پوتین هنوز هم کارت‌هایی در آستین دارد و به نظر می‌رسد بیش از آنکه روسیه نگران تحریم شدن توسط اروپا باشد، اروپا از تحریم گازی روسیه می‌ترسد.
اوکراین نمی‌تواند بدون کمک عظیم اقتصادی و نظامی غرب، جنگی طولانی را ادامه دهد. با توجه به اینکه اوکراین همه چیز خود را صرف جنگ برای بقا می‌کند، برای پول آن چه اتفاقی می‌افتد؟ کنگره آماده تصویب چند بسته کمکی 40 میلیارد دلاری است؟ در شرایطی که بسیاری از اقتصاد‌های اتحادیه اروپا با تورم و قیمت بالای سوخت دست و پنجه نرم می‌کنند، اتحادیه اروپا چقدر آماده ارائه کمک‌های اقتصادی است؟ اگر جنگ باعث کمبود مواد غذایی و حتی قحطی در سراسر جهان شود و بی‌ثباتی سیاسی به کشور‌هایی مانند مصر سرایت کند، آیا غرب قادر خواهد بود حتی با ادامه کمک به اوکراین، واکنش جهانی را هماهنگ کند؟
هنری کیسینجر و جورج سوروس ممکن است در مناظره‌های داووس تسلط داشته باشند، اما احتمالاً خانم گلس حرف آخر را خواهد زد.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/313725/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

هشدار صندوق بین‌المللی پول نسبت به تبعات تصرف دارایی‌های روسیه

شهادت فرمانده گردان طولکرم در سرایاالقدس

حمله مقاومت فلسطین به شهرک «سدیروت»

خودسوزی یک فرد مقابل دادگاه ترامپ

شهادت یک جوان فلسطینی در کرانه باختری

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

پایان اردیبهشت آخرین مهلت تبدیل مجوز‌های کاغذی به شناسه یکتا

پافشاری بانک مرکزی بر اجرای سیاست‌های غلط/ صندوق تثبیت ارزی با دلار 3 نرخی کارایی ندارد

تنها تا 26 اردیبهشت برای تبدیل مجوز‌های کاغذی کسب و کار به الکترونیکی فرصت وجود دارد

چهارمحال و بختیاری در جایگاه ششم صدور پروانه کسب الکترونیکی کشور

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

اتحادیه اروپا برای نخستین‌بار چند شهرک‌نشین صهیونیست را تحریم کرد

لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم

ناتو تعداد بیشتری سامانه پدافند هوایی به اوکراین ارسال می کند

سرقت 250 هزار سند در حمله هکری «انانیموس» به ارتش رژیم صهیونیستی

ادامه حملات حزب الله لبنان به مواضع رژیم صهیونیستی

شمار شهدای غزه از 34 هزار نفر گذشت

اوربان: اروپا یک قدم تا ارسال سرباز به اوکراین فاصله دارد

پیشرفت در مذاکرات صلح باکو و ایروان

اظهارات لاوروف درخصوص صحبت‌های جنجالی بورل

تهدید داخلی معادن بیشتر است یا خارجی؟

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

وحدت نظر در تدوین سازوکارهای مشارکت مردم در عرصه اقتصاد ضروری است

آمادگی ایران برای ارتقای روابط با الجزایر

«موزه دین و زندگی» در بلوار پیامبر اعظم (ص) ایجاد می‌شود

هشدار وزیر فرهنگ لبنان نسبت به تجاوز رژیم صهیونیستی به کشورش

آمریکا به کمک آرژانتین می‌رود

«محسن رضایی» با اعضای شورای نگهبان دیدار و گفتگو کرد

بایدن در آستانه شکست؟

ارمنستان 4 روستای منطقه «قزاق» را به آذربایجان واگذار کرد

اذعان صهیونیست ها به تداوم قدرت مقاومت فلسطین در غزه

لاوروف: برای مذاکره در مورد اوکراین آماده‌ایم

چاپ ایران‌چک 500 هزار تومانی واقعیت دارد؟

غیبت ایران در بازار 75 میلیارد دلاری بنگلادش

توقیف خودروی قاچاق در ساری

لغو پروازهای شرکت‌های اروپایی به اراضی اشغالی

عزم ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای ساماندهی قاچاق ته‌لنجی

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

جنگ غزه و حملات ایران جایگاه اقتصادی اسرائیل را کاهش داده است

همکاری اسلامی: حق وتو آمریکا، ناقض مفاد سازمان ملل متحد است

پیش بینی تولید 13.5 میلیون تن گندم در سال جاری

آنچه که اسراییل را تا امروز سرپا نگه داشته گنبد رسانه‌ای‌اش است

کاهش مجدد رتبه اعتباری رژیم صهیونیستی

چین: در کنار مردم فلسطین هستیم

رئیس دومین بانک بزرگ روسیه: سوئیفت باید از بین برود

روند ادامه‌دار کاهش قیمت سکه

سقوط سهام آسیا

کشف مواد خوراکی و لوازم بهداشتی قاچاق در تبریز

برگزاری همایش بین‌المللی سرمایه‌گذاری در کردستان