ایرانیان جهان

آخرين مطالب

چرا هوشمندسازی نظام مالیاتی به نفع مردم است اخبار ایران

چرا هوشمندسازی نظام مالیاتی به نفع مردم است
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - سهم ناچیز درآمدهای مالیاتی در سبد درآمدهای دولت سبب شده است، درآمدهای دولت ناپایدار باشد و تورم ناشی از کسری درآمدهای دولت، بر شکاف طبقاتی و فقر دامن بزند و تورم مستمر را میهمان سفره‌های 85 میلیون ایرانی کند.
به گزارش خبرنگار ‌اقتصادی ایران اکونومیست با روی کار آمدن دولت سیزدهم و چیدمان اقتصادی هیئت دولت، کارشناسان و رسانه‌ها از تمرکز دولتمردان بر مسائل نظام مالیاتی، سخن به میان می‌آوردند.
برخی بابت افزایش احتمالی سهم مالیات از درآمدهای دولت آن هم در مقطع کنونی، زبان به کنایه و انتقاد می‌گشودند و برخی «اصلاح رویه‌های مالیاتی ناعادلانه»، «به حداقل رسیدن فرار مالیاتی» و «اجرای قوانین مالیاتی بر زمین‌مانده» را به‌ویژه در تنگنای کنونی، ضروری و عاجل می‌دانستند.
* تعارف نظام مالیاتی با سوداگران، فشار مضاعف بر مودیان‌
بررسی وضعیت نظام مالیاتی از سهم صفر یا بسیار ناچیز مالیات‌هایی همچون «مالیات بر مجموع درآمد»، «مالیات بر عایدی سرمایه»، «مالیات بر معاملات سوداگرایانه» و «مالیات بر خانه و خودروهای تجملی» در اقتصاد ایران حکایت دارد که با فضای غیرشفاف و نامنسجم تبادلات مالی آمیخته شده است.
وضعیتی که از یک سو موجب بروز فشار مالیاتی بر دوش واحدهای تولیدی، کارگران و کارمندان دولت شده و از سوی دیگر، به‌واسطه فرار چشمگیر مالیاتی و بی‌توجهی به اجرای برخی پایه‌های مالیاتی، کسری بودجه و در نتیجه تورم مستمر را میهمان سفره‌های 85 میلیون ایرانی کرده است.
به‌عبارت‌دیگر، سهم ناچیز درآمدهای مالیاتی در سبد درآمدهای دولت (که پیشینه تاریخی ناشی از اتکا به منابع نفتی نیز دارد) سبب شده است، درآمدهای دولت ناپایدار باشد و تورم ناشی از کسری درآمدهای دولت، بر شکاف طبقاتی و فقر دامن بزند. این مهم اهمیت، ساماندهی فرار یا معافیت برخی فعالیت‌های اقتصادی از چتر مالیاتی را نشان می‌دهد.
مالیات به تولید ناخالص داخلی ایران فقط 4.2 درصد‌
بر اساس گزارش معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق تهران، ایران جزء اقتصادهایی است که کمترین نسبت درآمدهای مالیاتی به تولید ناخالص داخلی را داراست، نسبت درآمدهای مالیاتی به تولید ناخالص داخلی ایران در فصل بهار 1400 حدود 4.2 درصد بوده که در مقایسه با رقم فصل مشابه در سال قبل، با افت 2.4 واحد درصدی همراه است.

ایرانیان جهان

نمودار شماره 1- روند تغییر نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی ایران از زمستان 1397 تا بهار 1400
این در حالی است که به طور مثال این نسبت در انگلیس 36 درصد، ترکیه 24.9، آلمان 44.5، هند 16.8، سوریه 10.7 و پاکستان 11 درصد است. اعداد و ارقامی که به‌خوبی نشان می‌دهد، در کنار مالیات‌ستانی ناعادلانه و غیرهوشمند، سهم مالیات در نظام اقتصادی ایران حداقلی و ناچیز است.
کاهش شکاف طبقاتی و کنترل تورم در نتیجه نظام مالیاتی کارآمد
در رابطه با اهمیت دستیابی به نظام مالیاتی کارآمد، محمدرضا یزدی‌زاده، کارشناس مالیاتی، حجم عظیم اقتصاد زیرزمینی را یکی از بزرگ‌ترین معضلات کشور دانست و اظهار داشت: متأسفانه طی سالیان متمادی به نحو شایسته به نظام مالیاتی و توانایی‌های این سیستم توجه نشده است. مالیات یک ابزار فوق‌العاده مهم در هدایت اقتصادی، برخورد با تورم‌های بخشی، تعدیل‌های اقتصادی و تأمین درآمد دولت است.
این کارشناس مالیاتی افزود: اگر دولت به دنبال کاهش شکاف طبقاتی، انتقال سرمایه‌ها از بخش غیرمولد به مولد و کنترل تورم است، باید به حوزه مالیات توجهی ویژه داشته باشد. بزرگ‌ترین معضل اقتصادی در کشور، ایجاد یک سیستم تأمین مالی پایدار است، تا بتوان مملکت را از کسری بودجه و تورم‌زا بودن فعالیت‌های دولت خلاص کرد.
وعده وزیر اقتصاد برای اجرای کامل قانون پایانه‌های فروشگاهی
‌احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی، نیز در خلال اخذ رأی اعتماد از مجلس حین تشریح برنامه‌ 10 بندی خود برای وزارت‌ اقتصاد، به اصلاح نظام مالیاتی اشاره داشت؛ در همین خصوص، یکی از برجسته‌ترین وعده‌های وزیر اقتصاد، اجرای کامل قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان و تکمیل آن مبتنی بر تفکیک حساب‌های تجاری و غیرتجاری کشور بود.
بدون تردید یکی از جنجالی‌ترین قوانین مالیاتی سال‌های اخیر که وزرای اقتصاد و رؤسای سازمان امور مالیاتی از اجرای قریب‌الوقوع آن می‌گفتند، «قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان» است. قانونی که 21 مهرماه سال 98 به تصویب مجلس و اول آبان‌ماه همان سال به تأیید شورای نگهبان رسید.
به طور شفاف، قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان، سیاستی در راستای رفع تبعیض مالیات‌ستانی از اصناف و واحدهای تجاری و همچنین بررسی شفافیت خرید کالا و خدمات از سوی این واحدها است.
این مهم به واسطه نظارت بر خط بر مبادلات مالی این واحدها و کاهش دخل و تصرف مودیان و ممیزهای مالیاتی تدوین شده تا صاحبان مشاغل بر مبنای کیفیت و ارزش فعالیت‌های اقتصادی، مالیات بپردازند.
از طرفی، مبادله کالای قاچاق و زیرپله‌ای و نیز تخطی از پایه‌های دیگری نظیر مالیات بر ارزش افزوده را روشن می‌کند. قانونی که قاعدتاً مورد پذیرش و استقبال واحدهای معتبری که با افزایش مالیات در دوران رکود مواجه می‌شدند، می‌شود و صدای فراریان مالیاتی را درمی‌آورد.
به گزارش‌ فارس، هرگونه اصلاح در نظام مالیاتی و بانکی کشور، با مقاومت و هزینه‌تراشی برای مجریان همراه خواهد بود. مقاومتی که همواره درصدد منصرف کردن دولت‌ها از تغییر وضع موجود است و میانه خوشی با شفاف‌سازی نظام اقتصادی، تحقق عدالت مالیاتی و استفاده از اطلاعات پولی و مالی برای مبنای محاسبات مالیاتی ندارد.
دلیلی ندارد مالیات همه اصناف با یک نسبت اضافه شود
یکی از مصادیق این مقاومت، اعتراضات شکل گرفته پیرامون محاسبه مالیات اصناف بر مبنای تراکنش‌های بانکی است؛ به گفته داود منظور، رئیس سازمان امور مالیاتی، در سال‌های قبل رئیس سازمان مالیاتی با رؤسای اصناف توافق می‌کردند که فعالان صنفی بر اساس میزان مالیاتی که سال قبل پرداخت کرده‌اند با رشد 8 تا 9 درصدی، مالیات جدید را ارائه و اظهار کنند.
رئیس سازمان امور مالیاتی معتقد است، عدالت در این نوع مالیات‌ستانی رعایت نمی‌شد؛ چون برخی اصناف که درآمد مطلوب و سود بیشتری داشتند، باید مالیات بیشتری می‌دادند و در عوض برخی که سود کمتری داشتند، باید فشار مالیاتی کمتری را متحمل شوند. بنابراین دلیلی ندارد که مالیات همه اصناف را به یک نسبت مثلاً 10 درصد یا 15 درصد اضافه کنیم.
رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی این را هم گفت که مالیات اصناف 5 درصد کل درآمد مالیات کشور است، در حالی که سهم اصناف از اقتصاد کشور بالای 40 درصد است؛ به عبارت دیگر بخش خدمات 50 درصد تولید ناخالص داخلی کشور را بر عهده دارد که در بخش غیرشرکتی (اصناف و مشاغل و واحدهای صنفی)، 35 تا 40 درصد نقش دارند در حالی که مالیاتی که می‌دهند، فقط 5 درصد است.
اهمیت شفافیت مالیاتی در بخش مشاغل
در همین رابطه، وحید شقاقی شهری، عضو هیئت علمی دانشگاه‌، شفافیت را کلید کارآمدی نظام اقتصادی می‌داند و می‌گوید: شفافیت مالیاتی در حوزه مشاغل، سبب ارتقای نظام مالیاتی خواهد شد و هر زمانی که نظام مالیاتی با بهره‌گیری از سیستم‌های هوشمند دقیق‌تر شود، انحرافات نیز کاهش پیدا خواهد کرد.
این کارشناس اقتصادی تأکید می‌کند: باید همه وزارت‌خانه‌ها، مجلس و قوه قضائیه در مسیر تحقق عدالت مالیاتی و تغییر نظام سنتی مالیاتی به شیوه نوین با وزارت اقتصاد همراه شوند. عدم تحقق نظام جدید مالیاتی و هوشمند شدن فرآیند اخذ مالیات، به معنی ادامه فرار مالیاتی و پولشویی در کشور خواهد بود.
آنچه مسلم است، تغییر وضعیت موجود در حوزه مالیاتی و بانکی، مقاومت‌هایی به همراه خواهد داشت. مقاومت‌هایی از ناحیه صاحبان قدرت و ثروتی که با ابزارهای اداری و تبلیغاتی به دنبال جلوگیری از اجرای هرگونه اصلاحات و پذیرش بخشی از درآمدهای مالیاتی بابت فعالیت‌های اقتصادی کلان و چشمگیرشان هستند.
در چنین فضایی، شفاف‌سازی مبادلات مالی اصناف و واحدهای تجاری، ریسک معامله کالاهای ممنوعه و قاچاق را کاهش داده، از بار مالیاتی مودیان شناسنامه‌دار می‌کاهد و امکان دخل و تصرف و فساد ناشی از این تصرفات در محاسبه مالیات مشاغل را به حداقل می‌رساند. 
انتهای پیام/
منبع: خبرگزاری فارس

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/318074/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

واقعیت‌هایی ورای روایت‌ها

‏مسئول مدرسه جهادی طالبان ترور شد

سقوط بمب‌افکن استراتژیک ارتش روسیه در استاوروپل

ترک جلسه شورای امنیت توسط هیات الجزایری هنگام شروع سخنرانی نماینده رژیم صهیونیستی

فراخوان حماس برای حضور گسترده فلسطینیان در مسجد الاقصی

حزب الله تجمع نظامیان صهیونیست را در مجاورت پایگاه راهب هدف قرار داد

تکذیب ممنوعیت پرواز عراق - ایران

همکاری اقتصادی و فرهنگی کره شمالی و بلاروس

امضای توافق‌نامه اقتصادی و فرهنگی میان کره شمالی و بلاروس

حمله حزب‌الله لبنان به چند پایگاه صهیونیستی

نتانیاهو از ترس بازداشت دست به دامن انگلیس و آلمان شد

تجاوز رژیم صهیونیستی به اهدافی در جنوب سوریه

حمله انتحاری نافرجام به خودروی اتباع خارجی در کراچی پاکستان

سقوط قیمت بیت کوین

پیش‌بینی یک کارشناس درباره نرخ اجاره در سال 1403؛ اجاره‌بها از تورم پیشی می‌گیرد؟

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

پیش بینی چشم انداز منفی اقتصادی تل آویو بدلیل تنش با ایران

پیام تسلیت آیت‌الله مدرسی یزدی به مناسبت درگذشت «پرویز داودی»

مجلس در تعطیلی پنج ‌شنبه‌ها توجهی به بخش خصوصی ندارد

چین: امیدواریم آمریکا خودبرتربینی را کنار بگذارد

باید از ظرفیت «بخش خصوصی» برای تحقق شعار سال بهره گرفت

راهکارهای توسعه کیفی بخش تعاون در اقتصاد ایران چیست؟

پایان یکه تازی اردوغان؟

شروع طولانی‌ترین انتخابات جهان در هند

نتانیاهو: اگر اختلافات را کنار نگذاریم از درون فرو می‌پاشیم

رقم دقیق افزایش حقوق کارمندان

بودجه امسال چه زمانی نهایی می‌شود؟

صندوق‌های توسعه بخش کشاورزی در قزوین تقویت شوند

تسهیلات بانکی در اختیار تولیدکنندگان واقعی قرار گیرد

آمریکا قطعنامه عضویت فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد

پروازهای مهرآباد و برخی دیگر از فرودگاه‌های کشور تعلیق شد؛ باطل شدن پروازها تا 10 صبح

چاپ ایران چک 500 هزار تومانی تکذیب شد

رشد تولید باید به جهش تبدیل شود

سی‌ان‌ان مطرح کرد: بازدارندگی ربوده شده تل‌آویو

ایران از تمام ظرفیت موشکی خود در پاسخ به اسرائیل استفاده نکرد

نماینده روسیه در شورای امنیت: آمریکا با هر قطعنامه آتش بس در غزه مخالفت کرده است

کاخ سفید: آمریکا در مورد رفح با اسرائیل در حال گفت و گو است

چاپ اسکناس 500 هزار تومانی از سوی بانک مرکزی واقعیت دارد؟

رشد قیمت مسکن در تهران ‌منفی شد؟

شکست برنامه‌های فرزندآوری

ادعای روزنامه شهرداری تهران: درآمد هر زباله‌گرد 50 میلیون تومان

دعوای درون جریانی و مجلس تندروها

حماس: مواضع بایدن متناقض است

مرغ ارزان شد

دلیل توقف واحدهای تولیدی و نیمه‌تمام لرستان کمبود اعتبار است

حجم مبادلات تجاری ایران و ازبکستان به یک میلیارد دلار می رسد

روابط اقتصادی و تجاری استان بوشهر با ازبکستان توسعه یابد

ضرب سکه طلا را ‌خیانت‌ به مملکت می‌دانیم

انتصاب سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی

منظور: اقتصاد ایران در اوج تحریم‌ها رشد 6 درصدی را تجربه کرد