ایرانیان جهان

آخرين مطالب

منطقه ویژه اقتصادی تاکستان از رویا تا واقعیت اخبار ایران

منطقه ویژه اقتصادی تاکستان از رویا تا واقعیت
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - به گزارش ایرنا، فروردین ماه سال گذشته بود که طرح منطقه ویژه اقتصادی شهرستان تاکستان در جلسه شورای مجمع تشخیص مصلحت نظام به تصویب رسید و عملیات اجرایی آن در استان کلید خورد.
البته این طرح پیشتر با توجه به پیگیری های مکرر مسئولان استانی به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده بود و برای اجرایی شدن به تایید مجمع تشخیص مصلحت نظام نیاز داشت.
شهرستان تاکستان به عنوان یکی از 6 شهرستان استان ظرفیت های متعددی از جمله دسترسی به آزادراه ها، استقرار 440 واحد صنعتی و بنگاه اقتصادی، دارا بودن 50 درصد از اراضی شهرک های صنعتی استان به میزان سه هزار و 400 هکتار و فعالیت شهرک های صنعتی حیدریه، خرمدشت و منطقه صنعتی اسفرورین و نیکویه را به خود اختصاص داده که توجه به این ظرفیت ها در کنار راه اندازی منطقه ویژه اقتصادی می تواند شهرستان تاکستان را در آینده‌ای نزدیک به یک قطب اقتصادی کشور تبدیل کند.
تصویب منطقه ویژه اقتصادی تاکستان به عنوان ارمغانی برای توسعه شهرستان تاکستان و استان قزوین است و به تحولات عظیم اجتماعی و اقتصادی در منطقه منجر می‌شود.
در مناطق ویژه اقتصادی معافیت گمرکی، ورود ماشین آلات خط تولید و ملزومات اداری بدون عوارض گمرکی، جواز رایگان ساخت و پایان کار تنها بخشی از تسهیلات پیش روی فعالان عرصه تولید و تجارت است که بستر لازم را برای رونق تولید و اشتغال و توسعه صادرات در این نقاط فراهم می آورد و یک فرصت طلایی را برای رشد و توسعه اقتصادی در نقاط کمتر توسعه یافته ایجاد می کند.
با تصویب و ابلاغ طرح منطقه ویژه اقتصادی تاکستان برای اجرا طی یکسال گذشته، اراضی پیشنهادی برای جانمایی طرح مورد بررسی قرار گرفت که برخی مشکلات از قبیل وجود معارض و مباحث میراث فرهنگی موجب اخلال و کندی در پیشرفت طرح شد.
با تغییر تیم مدیریتی استان، تسریع در اجرای طرح منطقه اقتصادی تاکستان به عنوان یک اولویت در دستور کار قرار گرفت و نماینده عالی دولت در استان برای اجرای آن به صورت ویژه تاکید کرد.
تسریع در اجرای طرح اقتصادی تاکستان اولویت مدیریت ارشد استان
استان قزوین از دیرباز یکی از قطب‌های اقتصادی و صنعتی کشور بوده است و با توجه به ظرفیت‌های اقتصادی که در استان وجود دارد، جای خالی یک منطقه اقتصادی احساس می‌شد.
راه‌اندازی و شروع به کار این منطقه ویژه سبب رونق اقتصادی در شهرستان تاکستان می شود و مزایای بسیاری را برای تولید و اشتغالزایی به دنبال دارد.
استاندار قزوین در این باره گفت:به دنبال تصویب و ابلاغ طرح منطقه ویژه اقتصادی شهرستان تاکستان، تاکیدات لازم برای اجرای سریعتر طرح صورت گرفته است تا مردم هرچه سریعتر از ثمرات این طرح بهره مند شوند.
محمد مهدی اعلایی افزود:به مدیران دستگاه های اجرایی تاکید کرده ایم که برای اجرایی شدن این منطقه اقتصادی اقدامات لازم را به عمل آورند تا فرصت های پیش رو را بر اثر کم کاری و قصور از دست ندهیم.

ایرانیان جهان

وی با بیان اینکه منطقه ویژه اقتصادی تاکستان فرصت منحصر به فردی برای استان به شمار می‌رود، گفت: این منطقه ویژه علاوه بر اینکه می‌تواند باعث رشد و اعتلای اقتصادی شهرستان تاکستان شود، در مجموع یک نقطه قوت برای تمامی استان محسوب شده و باید بیش از گذشته مورد توجه مدیران قرار گیرد.
اعلایی تصریح کرد: موضوعات و موانع منطقه ویژه اقتصادی تاکستان در حال بررسی است و یقین داریم که با ایجاد یک ساختار مناسب می‌توانیم از این ظرفیت در حوزه صنایع تبدیلی، انرژی و کشاورزی بهره برداری کنیم.
وی گفت: با ایجاد منطقه ویژه اقتصادی تاکستان شاهد تحولات فزاینده‌ای در بخش کشاورزی و صنعت استان خواهیم بود و مزیت ها و نقاط قوتی متعددی برای استان به بار خواهد آمد.
استاندار قزوین افزود: قطعاً اقتصاد استان قزوین و شهرستان تاکستان با اجرای این طرح مهم استانی و ملی به ویژه در حوزه صنعت و کشاورزی متحول و دگرگون خواهد شد.
وی با بیان اینکه راه اندازی منطقه ویژه اقتصادی تاکستان یکی از مهمترین پروژه های اولویت دار استان است، تصریح کرد: جهت رفع موانع و تسریع در روند احداث زیرساخت های این طرح دستورهای لازم صادر شده و باید با برگزاری جلسات و هم افزایی و هماهنگی دستگاه های اجرایی در این زمینه اقدام کرد.
صنایع تخصصی و متناسب با توانمندی های استان در منطقه اقتصادی تاکستان استقرار می یابند
شهرستان تاکستان ظرفیت های و توانمندی های زیادی در بخش های مختلف به ویژه بخش کشاورزی دارد و باید صنایع مرتبط با این حوزه به ویژه صنایع تبدیلی کشاورزی در شهرستان مستقر شوند که در این صورت موجب افزایش بهره وری، بالا رفتن راندمان تولید، اشتغالزایی و رونق اقتصادی در منطقه می شود.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار قزوین در این باره گفت: منطقه ویژه اقتصادی تاکستان متناسب با ظرفیت‌ها و استعدادهای تولیدی و تجاری استان قزوین اجرا و عملیاتی می‌شود.
میثم پیله فروش افزود: اولویت ما در اجرای منطقه ویژه اقتصادی تاکستان حضور صنایع تخصصی و متناسب با توانمندی های استان و منطقه است و در درجه دوم به استقرار صنایع به شکل عمومی در این منطقه نگاه خواهیم کرد.
وی با اشاره به تخصیص 550 هکتار زمین برای اجرای منطقه ویژه اقتصادی تاکستان، اظهار داشت: با توجه به اینکه متقاضی جدی در حوزه بخش خصوصی برای عملیاتی کردن و آماده سازی منطقه ویژه اقتصادی نداشتیم، فعلا کار در این حوزه به شرکت شهرک های صنعتی استان قزوین سپرده شده است.

ایرانیان جهان

این مسوول گفت: منطقه ویژه اقتصادی تاکستان که با جدیت به دنبال آماده سازی و عملیاتی کردن آن هستیم پس از فعال شدن می تواند نقش و جایگاه استان قزوین را در حوزه صنعت، تجارت و حوزه لجستیک کشور پررنگ کند.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار قزوین اظهار داشت: منطقه ویژه اقتصادی تاکستان در کنار آزادراه و همچنین خط آهن سراسری غرب به شرق کشور قرار گرفته و از موقعیت ممتازی برخوردار است و می تواند به اشتغالزایی و توسعه هرچه بیشتر استان کمک کند.
پیله فروش خاطرنشان کرد: آماده سازی و فعال کردن این منطقه ویژه اقتصادی از دغدغه ها و اولویت مدیریت ارشد استان به شمار می رود و باید در این خصوص شاهد هم افزایی دستگاه های اجرایی و فعالان اقتصادی و بخش خصوصی باشیم.
تاکستان با اجرای این طرح، پایلوت صادرات به کشورهای خاورمیانه می شود
شهرستان تاکستان با توجه به ظرفیت های صنعتی و کشاورزی خود می تواند به ایجاد رونق اقتصادی در قزوین و استان های همجوار کمک کند و پایلوت صادرات به کشورهای خاورمیانه باشد.
نماینده مردم تاکستان در مجلس شورای اسلامی در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: با تصویب طرح منطقه ویژه اقتصادی تاکستان نقطه امیدی در دلهای مردم منطقه روشن شده است چون اجرای این طرح می‌تواند موجب شکوفایی و رشد اقتصادی قزوین و بسیاری از استان‌های همجوار شود.
رجب رحمانی افزود: این طرح با پیگیری های چندین ساله در دولت، مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام در راستای توسعه و ارتقای شاخص‌های اقتصادی قزوین و استان‌های همجوار به تصویب رسیده است و باید با جدیت و اهتمام لازم توسط مدیران اجرایی استان پیگیری شود.
وی با اشاره به ظرفیت های شهرستان تاکستان، گفت: ظرفیت‌های قابل توجه شهرستان در جهت رشد و توسعه اقتصادی از قبیل موقعیت مطلوب ترانزیتی و باغ ها و مزارع موجود به این شهرستان جایگاه ویژه ای بخشیده و با اجرای این طرح شاهد رشد و شکوفایی این استعدادها خواهیم بود.

ایرانیان جهان

رحمانی گفت: تاکستان براساس قوانین موجود در منطقه ویژه اقتصادی می‌تواند پایلوت صادراتی به کشورهای منطقه باشد و ظرفیت و توانایی خود را در زمینه‌های مختلف صادرات و تولید ارتقا بخشد.
این نماینده با اشاره به صنایعی که در اولویت استقرار در این منطقه قرار دارند، افزود: صنایع تولیدی، بسته بندی و تبدیلی می تواند با توجه به ایجاد منطقه ویژه اقتصادی توسعه پیدا کند که در بخش های مختلف کشاورزی و صنعتی حایز اهمیت است.
رحمانی با اشاره به مشوق های لازم برای جذب سرمایه گذاران و تولید کنندگان به این منطقه، معافیت مالیاتی را جاذبه اصلی دانست و گفت: راه اندازی این منطقه می‌تواند بخش خصوصی استان را فعال کند که به ساماندهی رونق اقتصادی منطقه منجر می‌شود.
عملیات آماده سازی اولیه منطقه ویژه اقتصادی تاکستان به زودی آغاز می شود
شرکت شهرک های صنعتی استان قزوین در حال حاضر حدود 20 شهرک و ناحیه صنعتی دولتی و خصوصی را در استان زیر چتر مدیریتی خود دارد و با تامین زیرساخت ها و ارایه خدمات مطلوب به آنها زمینه جذب سرمایه گذار و اشتغالزایی و عمران و آبادانی استان را فراهم کرده است.
مدیریت ارشد استان با توجه به عملکرد و پیشینه فعالیت این شرکت، فراهم سازی بستر و زمینه استقرار منطقه ویژه اقتصادی استان را به آن واگذار کرده است تا هرچه سریعتر شاهد اجرایی شدن این طرح باشیم.
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان قزوین در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: با انتخاب این شرکت به عنوان دستگاه مسوول منطقه ویژه اقتصادی تاکستان، این منطقه یک گام دیگر به اجرا و عملیاتی شدن نزدیک شده است.
رضا صفاری افزود: کارگروه امور اقتصادی، اشتغال و سرمایه گذاری استان قزوین پس از بررسی های مختلف، شرکت شهرک های صنعتی استان را به عنوان سازمان مسوول منطقه ویژه اقتصادی تاکستان انتخاب کرد.
وی با بیان اینکه سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران به عنوان دستگاه بالادستی شرکت شهرک های صنعتی قزوین پیش از این موافقت خود را با این موضوع اعلام کرده بود، افزود: این موضوع پس از بررسی و تایید نهایی از سوی شورای عالی مناطق آزاد تجاری و صنعتی و ویژه اقتصادی به استان و شرکت شهرک ها ابلاغ خواهد شد.
این مسوول گفت: پس از تایید نهایی موضوع یاد شده، فازبندی و عملیات آماده سازی اولیه منطقه ویژه اقتصادی تاکستان از طریق تسطیح زمین، حصارکشی، انتقال آب، برق و گاز، خیابان کشی و احداث ساختمان گمرک آغاز خواهد شد.

ایرانیان جهان

وی اظهار داشت: بخشی از هزینه های آماده سازی منطقه ویژه اقتصادی تاکستان از محل اعتبارات ملی و بخش دیگر نیز از محل سرمایه گذاری های بخش خصوصی در این مکان تامین خواهد شد.
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان قزوین اضافه کرد: پس از آماده سازی اراضی فاز اول منطقه ویژه اقتصادی تاکستان، جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی در این مجموعه از طریق فراخوان آغاز خواهد شد.
وی با بیان اینکه در مطالعات انجام شده اولویت استقرار واحدهای تولیدی در منطقه ویژه اقتصادی تاکستان صنایع تخصصی در رسته صنایع تبدیلی-کشاورزی و صنایع با فناوری پیشرفته (هایتک) است، گفت: در صورت نبود سرمایه گذاران کافی در این بخش ها، به شکل عمومی نسبت به جذب سرمایه گذار در این منطقه ویژه اقتصادی اقدام می شود.
صفاری، عملیاتی شدن منطقه ویژه اقتصادی تاکستان را موجب ایجاد فرصت های سرمایه گذاری در بخش صنایع پیشرفته در استان قزوین دانست و یادآور شد: 500 هکتار زمین در حوالی شهرک صنعتی حیدریه برای اجرای منطقه ویژه اقتصادی تاکستان در نظر گرفته شده که دسترسی آن به آزادراه و خط آهن از جمله مزیت های آن است.
وی یادآور شد: سال گذشته به عنوان مقدمه عملیاتی کردن منطقه ویژه اقتصادی و تعیین رویکرد آن مشاوری انتخاب شد که مطالعات مربوط به آن انجام و به سازمان برنامه و بودجه استان قزوین ارایه شد.
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان قزوین اظهار داشت: می توان کارکرد تخصصی یا عام را برای منطقه ویژه اقتصادی تاکستان تعریف و اجرا کرد که نیازمند تصمیم کارگروه های استانی است.
این مسوول همچنین گفت: تامین زیرساخت ها شامل آب، برق و گاز در منطقه ویژه اقتصادی تاکستان پیش بینی شده و مانع خاصی در این خصوص وجود ندارد.
صفاری اظهار داشت: اراضی در نظر گرفته شده قبلا در قالب شهرک خصوصی ایران خودرو مطرح بود که پس از ورود دستگاه های نظارتی و خلع ید اراضی از سرمایه گذار به طور موقت در اختیار شرکت شهرک های صنعتی قزوین قرار گرفت.
برآیند:
مناطق ویژه اقتصادی مکان های استقرار صنایع تخصصی یا عام با انواع امتیازات قانونی از جمله معافیت ها و تسهیلات در نظر گرفته شده برای بخش تولید و تجارت است که نقش موثری در اشتغالزایی و رونق اقتصادی یک منطقه ایفا می کند.
منطقه ویژه اقتصادی تاکستان مصوب سال 1400 است و 515 هکتار زمین در جنب شهرک صنعتی حیدریه برای آن در نظر گرفته شده که به خط آهن اتصال دارد.
با توجه به تصویب و ابلاغ این طرح، تسریع در اجرای آن ضروری است تا مردم استان هرچه سریعتر از امتیازات، ویژگی ها و ظرفیت های آن بهره مند شوند.
برچسب‌ها تاکستان توسعه ایران توسعه صادرات توسعه اقتصادی شرکت شهرک های صنعتی استان قزوین منطقه ویژه اقتصادی پروندهٔ خبری دستاورد ایجاد 13 منطقه ویژه اقتصادی و هفت منطقه آزاد تجاری

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/318086/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

چاپ ایران چک 500 هزار تومانی تکذیب شد

رشد تولید باید به جهش تبدیل شود

سی‌ان‌ان مطرح کرد: بازدارندگی ربوده شده تل‌آویو

ایران از تمام ظرفیت موشکی خود در پاسخ به اسرائیل استفاده نکرد

نماینده روسیه در شورای امنیت: آمریکا با هر قطعنامه آتش بس در غزه مخالفت کرده است

کاخ سفید: آمریکا در مورد رفح با اسرائیل در حال گفت و گو است

چاپ اسکناس 500 هزار تومانی از سوی بانک مرکزی واقعیت دارد؟

رشد قیمت مسکن در تهران ‌منفی شد؟

شکست برنامه‌های فرزندآوری

ادعای روزنامه شهرداری تهران: درآمد هر زباله‌گرد 50 میلیون تومان

دعوای درون جریانی و مجلس تندروها

حماس: مواضع بایدن متناقض است

مرغ ارزان شد

دلیل توقف واحدهای تولیدی و نیمه‌تمام لرستان کمبود اعتبار است

حجم مبادلات تجاری ایران و ازبکستان به یک میلیارد دلار می رسد

روابط اقتصادی و تجاری استان بوشهر با ازبکستان توسعه یابد

ضرب سکه طلا را ‌خیانت‌ به مملکت می‌دانیم

انتصاب سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی

منظور: اقتصاد ایران در اوج تحریم‌ها رشد 6 درصدی را تجربه کرد

جزییات واریز مرحله سوم سود سهام عدالت اعلام شد

انقلابیون انتقادی

موضع‌گیری دو پهلو

تاریخ سازی جعلی

رویترز: آمریکا عضویت فلسطین در سازمان ملل را وتو می‌کند

سیل برای دبی گران تمام شد

ورود دادستان شهریار به افزایش نجومی اجاره واحدهای تجاری

بررسی مشکلات کارخانه روغن نباتی گلناز با حضور مسئولین قضایی استان کرمان/گوش شنوا برای حل مشکل واحدهای تولیدی

انتقاد نظامیان اسرائیلی از ضعف ارتش برابر حملات حزب الله لبنان

ادعای رسانه عبری درباره اصابت موشک به دیمونا جنگ روانی است

نتانیاهو: نباید اختلافات داخلی را علنی کنیم؛ با تهدید وجودی روبرو هستیم

اردن: باید مانع حمله به رفح شد

تظاهرات علیه نتانیاهو امروز هم ادامه یافت

رییس سازمان برنامه و بودجه: کشور در مدار رشد اقتصادی قرار دارد

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

برای تأمین منابع مالی افق نوینی لازم است

اعتماد: طعم قدرت‌نمایی ایران را با رویارویی در برابر زنان تلخ نکنیم

غربت مرتضی

گوترش: خاورمیانه در لبه پرتگاه قرار دارد

اوکراین درباره وقوع جنگ جهانی سوم هشدار داد

سازمان بهداشت جهانی: حجم ویرانی بیمارستان‌های غزه فاجعه‌آمیز است

سلامت جسمی- روانی صهیونیست‌ها وخیم‌تر شده است

انتقاد حسین عبده تبریزی به مالیات مضاعف علیه سرمایه‌گذاری

بیشترین و کمترین بازدهی نمادهای بازار سهام هفته چهارم فروردین

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

از هر امری که مردم را نا امید کند بپرهیزید

جزییات واریز مرحله سوم سود اعلام شد

رئیس برنامه و بودجه کشور: رشد تولید باید به جهش تبدیل شود

اردوغان: باید در راستای توقف نسل‌کشی در غزه تلاش کنیم

بزرگ‌ترین ریسک اقتصاد ایران در سال 1403؛ تورم‌های بزرگتر در راه است؟

اتمام 53 پروژه اقتصادی تا پایان دولت در خراسان رضوی