ایرانیان جهان

آخرين مطالب

هند و مصر، روابط راهبردی امنیتی و اقتصادی خود را بازسازی می‌کنند قاره آفریقا

هند و مصر، روابط راهبردی امنیتی و اقتصادی خود را بازسازی می‌کنند
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - به گزارش روز یکشنبه ایرنا از تارنمای روزنامه پرینت هند، دهلی نو و قاهره در حال افزایش روابط دوجانبه راهبردی، با تمرکز بیشتر بر جنبه های دفاعی و امنیتی هستند. در حالی که دهلی نو به قاهره به عنوان بازار بزرگ آینده برای صادرات تسلیحات نظامی نگاه می کند، مصر مشتاق است نقشی کلیدی برای گسترش نفوذ خود در آسیا به عنوان نماینده آفریقا و جهان عرب را بر عهده بگیرد.
هند و مصر اکنون در تمام طیف های روابط دوجانبه خود بر اساس یک رابطه تاریخی و قدیمی با یکدیگر همراه هستند. هند در همه بخش ها از صادرات گندم به مصر به رغم ممنوعیت اعلام شده صادرات در ماه می (خرداد) 2022 تا روابط بیشتر میان ارتش دو کشور تلاش کرده است تا مصر را در حوزه اهداف استراتژیک خود حفظ کند.
هیأتی از نیروی هوایی مصر در ماه جاری میلادی، (ژوئن- تیر) به سرپرستی «محمود فواد عبدالگاواد» فرمانده نیروی هوایی مصر برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره تجهیزات دفاعی از هند دیدار خواهد کرد، زیرا دهلی نو به بازارهای بیشتری برای صادرات اقلام دفاعی خود پس از فروش موفقیت آمیز موشک های براهموس (موشک کروز براهموس، محصولی تکامل یافته از موشک کروز اونیکس روسیه با توانایی حمل کلاهک های جنگی و هسته ای است و امکان شلیک از دریا، آسمان و خشکی را دارد) به فلیپین، چشم دوخته است. منابع رسمی در ژانویه 2022 اعلام کردند که نمونه هایی از موشک براهموس، به فیلیپین فروخته شده است. 
هند و مصر در حال حاضر رزمایش بزرگی با همکاری نیروی هوایی دو کشور برگزار می‌کنند که گفته می‌شود یک تمرین منحصر به فرد برای بررسی امکانات نبرد هوایی و شبیه‌سازی سناریوهای مختلف درگیری با نیروهای بزرگ است. بر اساس بیانیه وزارت دفاع که هفته گذشته منتشر شد، این رزمایش با هدف تقویت همکاری های دفاعی بین دو کشور و تبادل بهترین شیوه های جنگی انجام می شود.
این بیانیه می افزاید: در سناریوی ژئوپلیتیک کنونی، این تمرین فرصتی منحصر به فرد برای به نمایش گذاشتن دامنه و توانایی نیروی هوایی بین‌المللی فراهم می‌کند و موقعیت مناسبی برای نمایش تخصص کشور هند، در بومی‌سازی کامل و مستقل تامین قطعات و تعمیر آنهاست.
این منابع همچنین گفتند، با ادامه یافتن قراردادهای برهموس و مذاکراتی که برای فروش آن با ویتنام نیز در جریان است، دهلی نو روی مصر برای خرید طیف وسیعی از تولیدات دفاعی خود حساب باز کرده زیرا قاهره به دنبال توسعه و تنوع سخت افزار نظامی خود است.
به گفته منابع آگاه، با افزایش نگرانی ها در مورد عدم توانایی هند در تامین قطعات یدکی و تعمیر تجهیزات روسی خود، دهلی نو اکنون به قاهره برای تامین این قطعات متکی است زیرا مصر نیز روابط دفاعی قوی با روسیه دارد.

ایرانیان جهان

از سوی دیگر هند و مصر در مورد وضعیت امنیتی افغانستان همسو هستند. «سوبرانیام جایشانکار» وزیر امور خارجه سال گذشته در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد با همتای مصری خود «سامح شکری» دیدار کرد تا در مورد این موضوع گفتگو کند.
«آنیل تریگونایات» فرستاده سابق هند به اردن، لیبی و مالت، به روزنامه پرینت گفت مصر به دنبال اقلام دفاعی بیشتری از هند است اما آنها خواهان همکاری مشترک هستند.
مصر کشوری مهم و بخشی منحصر به فرد از آفریقا و جهان عرب است. آنها به حفظ روابط خوب خود با روسیه در زمینه مشارکت دفاعی ادامه داده اند که این نکته برای هند نیز خوب است، آنها خود را یک بازیکن بزرگ می دانند، هند همچنین می خواهد در مبارزه با تروریسم با آنها همکاری کند.
سه شنبه گذشته ناو آی‌ان‌اس کوچی (INS Kochi یکی از مهمترین ناوهای هند) از نیروی دریایی هند که در دریای سرخ مستقر است، از بندر صفاگا در مصر بازدید کرد. پرسنل هر دو نیروی دریایی نیز از کشتی بازدید کردند. این ناو در 30 ژوئن از صفاگا در مانور مشارکت دریایی با کشتی‌های ای ان اس الزبیر و ای ان اس ابوعبده، (ENS Al Zubair و ENS Abu Ubadah، قایق‌های گشتی فراساحلی کلاس Lurssen) نیروی دریایی مصر شرکت کرد.
قاهره در آفریقا نقشی چند وجهی دارد. مصر خود را در جایگاه دروازه‌ای سیاسی، اقتصادی و امنیتی برای ورود به قاره آفریقا قرار می‌دهد و خود یک بازیگر استراتژیک در حال رشد با نفوذ امنیتی و اطلاعاتی فزاینده در سراسر آفریقا است. در گزارش موسسه خاورمیانه (MEI) آمده است که مصر راهبرد اقتصادی خود را در تعامل با بقیه قاره دنبال کرده است. بر اساس گزارش MEI، دهلی نو و قاهره با دگرگون کردن روابط دوجانبه خود می‌توانند «ساختار امنیتی جدیدی را برای غرب آسیا ایجاد کنند که چالش‌های منطقه را با توجه به چرخش ایالات متحده به اقیانوس هند و اقیانوس آرام حل کند».

ایرانیان جهان

از صادرات گندم تا دارو
مصر یکی از دوستان تاریخی هند بوده است زیرا هر دو از اعضای موسس جنبش عدم تعهد هستند. با این حال پس از دیدارهای مقامات بلندپایه اخیر بین هند و مصر، اکنون به دنبال یک اقدام موازنه مشترک هستند. نخستین سفر نخست وزیر نارندرا مودی به مصر در سال 2015 صورت گرفت که با سفر عبدالفتاح السیسی رئیس جمهوری مصر به هند دنبال شد، هر دو طرف در بخش هایی دیگر مانند سلامت و امنیت غذایی به یکدیگر کمک کرده اند.
در سال 2020 در زمان اوج همه گیری کووید 19، نخست وزیر مودی طی یک تماس تلفنی با عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر صحبت کرده بود. اخیرا نیز با وجود ممنوعیت صادرات گندم توسط دولت هند، دهلی نو تضمین کرد که ارسال گندم به قاهره ادامه دارد. مصر اکنون برای تامین گندم خود به هند وابسته است زیرا تامین کنندگان اصلی گندم این کشور، روسیه و اوکراین به دلیل ادامه یافتن جنگ، این کار را متوقف کرده اند.
هند در مارس 2021 واکسن کرونا به مصر صادر کرد و ماه گذشته، رئیس جمهور سیسی از شرکت های داروسازی هندی به خاطر کمک آنها به مصر تمجید کرد.
روابط امنیتی با مصر کلیدی است
به گفته «آشوک ساجنهار» یک دیپلمات کهنه کار هندی، روابط امنیتی با مصر برای منافع خود هند کلیدی است. مصر در حال ظهور به عنوان یک بازیگر مهم بین المللی است و آنها در تلاش هستند تا تعادل بین قدرت های اصلی را مشابه آنچه هند انجام می دهد، حفظ کنند. این نیز بخشی از استراتژی چند اتحادیه ای هند است. مصر شریکی است که ما می توانیم با آن همکاری کنیم. این روزها کشورها نمی خواهند طرفی را انتخاب کنند و به دنبال منافع خود هستند، آنها می خواهند گزینه های بیشتر و امکانات بیشتری داشته باشند.
ساجنهار که فرستاده هند به قزاقستان بود، افزود: مصر در مناطق مختلف، هم از نظر جغرافیایی و هم از نظر سیاسی، درگیر است و تنها کشور آفریقاست که این کار را انجام می دهد. این کشور همچنین بخشی از جهان عرب است و به کشورهای خلیج فارس نیز بسیار نزدیک است، بنابراین از این طریق مشارکت ما با مصر نیز پرفایده خواهد بود و در هر دو زمینه، هند همکاری با مصر را سودمند خواهد یافت.
برچسب‌ها گندم هند نیروی دریایی هند عبدالفتاح السیسی جهان عرب دولت هند مصر دهلی نو قاهره

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/318277/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

حضور ایران در بریکس تاکنون مثمرثمر بوده است

رئیسی: همکاری‌های دوجانبه، منطقه ای و بین المللی ایران و سریلانکا برای بی اثر کردن دشمنی ها باید تقویت شود

نهاد‌های اقتصادی نباید سرمایه گذار را دغدغه‌مند کنند

بنگاهداری بانک‌ها زنجیری به پای چرخ تولید

اسرائیل در غزه؛ جنایت پشت جنایت

حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی

استعفای ناگهانی فرمانده یگان ویژه «اشباح» از ارتش رژیم صهیونیستی

بازدید میدانی یحیی السنوار از مناطق درگیری در غزه

رئیسی: روابط ایران و سریلانکا افزایش یابد

ایران امروز کشوری پیشرفته است / تهدیدها و تحریم‌ها ملت ایران را متوقف نکرده است

زیرساخت‌های لازم در 3 بازارچه مرزی چیلات، چنگوله و مهران فراهم شد

دولت سیزدهم مصمم به تکمیل زیرساخت‌های بازارچه‌های مرزی است

حضور ایران در میدان رقابت قدرت های جهان در شبه‌ قاره | مزیت ویژه‌ای که سریلانکا برای ایران دارد

رئیسی: همکاری‌ها برای بی‌اثر کردن دشمنی‌ها علیه دو ملت ایران و سریلانکا باید تقویت شود

رئیس‌جمهور: اشغالگر باید به فوریت اخراج، محاکمه و مجازات شود

رئیسی: اشغالگر باید به فوریت اخراج، محاکمه و مجازات شود/ رئیس جمهور سریلانکا: ما حمله به کنسولگری ایران در سوریه را محکوم کردیم

آیت‌الله رئیسی: شرکت‌ها و متخصصان ایرانی آماده مشارکت در پروژه‌های عمرانی سریلانکا هستند

آمادگی ایران برای صدور خدمات فنی-مهندسی به سریلانکا

محاصره بن گویر در میان معترضان خشمگین صهیونیست

کاخ سفید ارسال مخفیانه موشک های دوربرد به اوکراین را تایید کرد

ماجرای 4 اسیر قدیمی اسرائیلی که «ابوعبیده» از آن ها یاد کرد

تکرار یک اشتباه

تندروها در پی رسیدن به کرسی قالیباف؟

حامیان گشت ارشاد

لحظه هدف قرار گرفتن محل استقرار نظامیان اسرائیلی توسط حزب‌الله

والاس: روسیه بزرگترین تهدید کنونی علیه انگلیس است

تظاهرات مجدد شهرک‌نشینان در برابر محل اقامت نتانیاهو

پیام‌های حمله به دو پایگاه آمریکا در شرق سوریه

اختصاص 420 میلیارد ریال برای زیرساخت‌های بازارچه های مرزی ایلام

ایران می‌تواند با صدور خدمات فنی و مهندسی در توسعه سریلانکا مشارکت کند

دولت سیزدهم برای تکمیل زیرساخت بازارچه‌های مرزی مصمم است

دیپلماسی فعال انرژی بسترساز بهبود شرایط اقتصادی است/ صدور خدمات فنی و مهندسی به دیگر کشور‌ها اهمیت دارد

تحقق ثبات اقتصادی با کم شدن هزینه‌های دولت

تکرار قصه ناتمام زن‌کشی

فصل جدید مسلمان‌ستیزی مودی

وطن امروز نوشت: نظام اسلامی و چالش کشف حجاب

دیوار کلاهبرداری فرو ریخت

«طوفان اقصی» کار «رئیس سازمان اطلاعات ارتش اسرائیل» را ساخت

تلاش مجدد بایدن برای دست دادن با موجود خیالی

اردوغان: دیگر تجارت گسترده گذشته با اسرائیل را نداریم

سناریوی زندانی شدن ترامپ روی میز سرویس مخفی آمریکا

معاون سازمان توسعه تجارت: اعدادی که برای تجارت با آفریقا اعلام می‌شود واقعی نیست

رئیسی: ایران کشوری پیشرفته و فناور است/ برای صدور خدمات فنی و مهندسی به سریلانکا آماده‌ایم

کدام استان‌ها و دستگاه‌ها در تبدیل مجوز‌های کاغذی صدرنشین هستند؟

اقدام دانشجویان دانشگاه پلی‌تکنیک کالیفرنیا در اعتراض به نسل‌کشی اسرائیل در غزه

سفر مخفیانه روسای ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی و شاباک به قاهره

بایدن لایحه کمک به اوکراین و رژیم صهیونیستی را امضا کرد

جایزه تتر و بیت‌کوین تا +30 میلیون تومان در ازای یک ثبت‌نام ساده

رئیس فراکسیون کارگری مجلس: عدم افزایش حق مسکن و پایه سنوات کارگران هیچ توجیهی ندارد

افتتاح پایگاه سلامت خانواده با محوریت مادر وکودک درمجتمع مسکونی مهستان کیش