ایرانیان جهان

آخرين مطالب

دودستگی و سردرگمی سران رژیم صهیونیستی درباره برجام خواندنی ها

دودستگی و سردرگمی سران رژیم صهیونیستی درباره برجام
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - وطن امروز /متن پیش رو در وطن امروز منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
منابع عبری: ارزیابی‌های اداره اطلاعات ارتش اسرائیل نشان داده است توافق با ایران بهتر از گزینه‌ها و جایگزین‌های بد موجود روی میز است
علیرضا حجتی/ پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران تبدیل به کابوس روزانه برای رژیم صهیونیستی شده است و نحوه برخورد با موضوع هسته‌ای ایران هم برای سران این رژیم یک مقوله کاملا «گیج‌کننده» به نظر می‌رسد. 
از سال گذشته پس از سقوط نتانیاهو و روی کار آمدن دولت موقت و ائتلافی در سرزمین‌های اشغالی به نخست‌وزیری «نفتالی بنت»، تل‌آویو با توسعه بازدارندگی هسته‌ای ایران با برنامه غنی‌سازی 60 درصدی اورانیوم از یک طرف و از سوی دیگر با خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان و کاهش چتر امنیتی آمریکا در منطقه برای صهیونیست‌ها روبه‌رو بود. به دلیل این شرایط تحمیل شده، سیاست‌ها و راهبرد اسرائیل دچار یک تناقض و دوصدایی شد. رژیم صهیونیستی از طرفی به خاطر شتاب گرفتن برنامه هسته‌ای ایران به احیای برجام راضی شده بود تا به این وسیله محدودیت‌های هسته‌ای بازگردد اما از طرف دیگر برخی دیگر در تل‌آویو با مخالفت ضمنی با احیای برجام بر این عقیده بودند اگر توافق احیا شود، به این وسیله برخی تحریم‌ها و منابع مالی ایران آزاد خواهد شد و این اتفاق برتری ایران در منطقه را تضمین خواهد کرد. 
در این میان نفتالی بنت با دکترین بلندپروازانه خود یعنی «دکترین اختاپوس» با ناکامی از مقام خود استعفا کرد تا باز هم شکاف و دودستگی میان نهادهای امنیتی این رژیم سر باز کند. 
پایگاه خبری- تحلیلی المانیتور اخیرا در گزارشی به بررسی رویکرد سرویس‌های امنیتی و جاسوسی رژیم صهیونیستی در قبال مذاکرات احیای برجام و بازگشت آمریکا به این توافق پرداخت و نوشت: ارزیابی‌های اداره اطلاعات ارتش اسرائیل این است که توافق با ایران بهتر از گزینه‌ها و جایگزین‌های بد موجود روی میز برای جلوگیری از توسعه برنامه هسته‌ای ایران است. این دیدگاه برخی چهره‌های نظامی همچون «آهارون هالیوا» رئیس اطلاعات ارتش، «گادی آیزنکوت» فرمانده پیشین ارتش و «درور شالوم» رئیس بخش سیاسی- امنیتی وزارت جنگ رژیم صهیونیستی است. 
المانیتور ادامه داد: با این حال، یک رویکرد مخالف در عرصه پیچیده امنیتی اسرائیل و در راس آنها سازمان موساد (سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی) غالب است که از تلاش‌های شدید اسرائیل برای مقابله با کارزار حامی توافق هسته‌ای به رهبری ایالات متحده پشتیبانی می‌کند. این، یکی از موضوعات کلیدی در دستور کار تل‌آویو در جریان سفر قریب‌الوقوع جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا به اسرائیل است. 
این پایگاه خبری همچنین نوشت: در این میان، موساد معتقد است توافق هسته‌ای قدرت‌های جهانی با ایران یک معامله انجام شده است و سوال «داوید بارنیا» رئیس جدید موساد این نیست که آیا توافقنامه امضا خواهد شد یا خیر، بلکه این است که چه زمانی توافق می‌شود. این ارزیابی مبتنی بر یک استدلال ساده است؛ اینکه 2 طرف انتخاب دیگری ندارند. طبق این استدلال، ایرانی‌ها به دنبال سرمایه‌هایی هستند که پس از حصول توافق و لغو تحریم‌ها به دست می‌آید و این در حالی است ‌که بایدن هم پیش از انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره به آن نیاز دارد تا به تعهد خود به رای‌دهندگان مبنی بر کاهش قیمت سوخت عمل کند. 
یک مقام ارشد امنیتی صهیونیست در این رابطه به المانیتور گفت: در همین راستا اسرائیل به منظور مخالفت با ایران فهرستی از تدابیر دیپلماتیک برای افزایش فشار بر این کشور و وادار کردن تهران به دست کشیدن از برنامه هسته‌ای خود جمع‌آوری کرده است که آنها را در سفر آتی جو بایدن به او ارائه خواهد داد. 
این مقام صهیونیست افزود: روش‌هایی برای جلوگیری از پروژه هسته‌ای [ایران] وجود دارد که نظامی نیست. غرب و ایالات متحده تاکنون نیز تمام ابزارهای دیپلماتیک و اقتصادی که در اختیار دارند را به کار نگرفته‌‌اند. 
وی همچنین گفت: ما قصد داریم درباره توافق هسته‌ای جدید [به جو بایدن] هشدار دهیم و راهکار جایگزین مشخصی به او ارائه کنیم. المانیتور در پایان نوشت پیش‌بینی پاسخ بایدن به این گزینه‌های جایگزین دشوار است و باید دید آیا وضعیت سیاست داخلی آمریکا در آستانه انتخابات میان‌دوره‌ای می‌تواند تمایل شدید دولت را برای کسب امتیاز از طریق توافق هسته‌ای با ایران کاهش دهد یا نه. روزنامه یدیعوت آحارونوت نیز روز جمعه در گزارشی اعلام کرد بر خلاف سیاست رسمی اعلام‌شده رژیم صهیونیستی و آمریکا علیه احیای توافق هسته‌ای با ایران، تعداد فرماندهان ارتش رژیم صهیونیستی که خواهان توافق با ایران شدند افزایش یافته است. حتی آنان اعلام کردند یک توافق بد با ایران بهتر از توافق نکردن است. بر اساس آنچه این روزنامه در وب‌سایت خود منتشر کرده است، آنها معتقدند چنین توافقی به رژیم صهیونیستی فرصت می‌دهد یک گزینه نظامی واقعی علیه ایران آماده کند. یدیعوت آحارونوت در این باره نوشت: از برجسته‌ترین حامیان این سمت و سوی جدید در ارتش، «آهارون هالیوا» رئیس اداره اطلاعات، «آمیت ساعار» رئیس اداره تحقیقات، «اورن ساتر» رئیس اداره برنامه‌ریزی استراتژیک و «تل کالمان» رئیس اداره امور ایران هستند. بر اساس این گزارش، اداره اطلاعات ارتش رژیم صهیونیستی همچنین تاکید کرده است موضع «بنی گانتس» وزیر جنگ این رژیم که پیش‌تر معتقد بود توافق هسته‌ای با ایران بدترین گزینه برای تل‌آویو است، تغییر کرده است. بر اساس ادعای رژیم صهیونیستی، آنچه می‌تواند ایران را به مذاکرات بازگرداند، فشار قوی بین‌المللی بر آن، به علاوه وجود گزینه نظامی واقعی است که از اعتبار بالایی برخوردار باشد. 
گفتنی است در همین رابطه جروزالم پست 3 ماه قبل به نقل از برخی منابع اطلاعاتی گزارش داد فقدان توافق با ایران می‌تواند خطر هسته‌ای قریب‌الوقوع‌تری را برای اسرائیل و متحدانش به همراه داشته باشد، اگرچه هر 2 دولت بنیامین نتانیاهو و نفتالی بنت با این توافق مخالفت کرده‌اند. از سویی برخی دستگاه‌های اطلاعاتی و دفاعی اسرائیل، عدم توافق را بدتر از حتی یک توافق بد می‌دانند. منطق این منابع این است که ایران می‌تواند ظرف چند هفته به اورانیوم 90 درصدی تسلیحاتی برسد. 
تایمز اسرائیل هم هفته گذشته نوشت بر اساس گزارش بدون منبع روز یکشنبه در رسانه‌های عبری‌زبان، مقامات ارشد دفاعی بر سر موضع اسرائیل درباره مذاکرات با هدف احیای توافق هسته‌ای ایران اختلاف نظر دارند. همچنین سرلشکر «تامیر هیمن» مدیر سابق اطلاعات نظامی اسرائیل 40 روز قبل در مصاحبه‌ای با اسرائیل هیوم استدلال کرد امضای توافق هسته‌ای با ایران توسط غرب در این زمان می‌تواند به نفع اسرائیل باشد. این مقام نظامی گفت: در هر مقطع زمانی، همه چیز باید بر اساس داده‌های موجود بررسی شود. بنابراین باید پرسید ایران در حال حاضر چه چیزی دارد؟ به گفته وزیر جنگ بنی گانتس، ایران در حال حاضر بیش از 50 کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده تا 60 درصد دارد که به این معناست که آنها از مقدار مواد شکافت‌پذیر کافی برای تولید نخستین بمب فراتر رفته‌اند. او توضیح داد: «بنابراین نتیجه‌گیری من این است که در واقعیت اینجا و اکنون، دستیابی به یک توافق کار درستی است. توافق بین قدرت‌های غربی با جمهوری اسلامی برای اسرائیل زمان می‌خرد. این امر میزان اورانیوم غنی‌شده ایران را کاهش می‌دهد و آن را عقب می‌اندازد، زیرا غنی‌سازی زمان زیادی می‌برد».

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/318507/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فیلمی که آمریکا را به وحشت انداخت!

«اقتصاد» میدان شلغم‌فروشان شده است!

شاهکار ایرانی در سریلانکا

تداوم حملات حزب‌الله لبنان به شمال فلسطین اشغالی

ادامه سرکوب دانشجویان حامی فلسطین در آمریکا

202 روز جنگ غزه به روایت آمار و ارقام

بی‌رمقی اونس جهانی برای سومین روز متوالی

شیائومی نیامده رکورد زد!

نرخ مصوب انواع میوه اعلام شد؛ قیمت گوجه سبز سر به فلک کشید!

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

مناطق آزاد و ویژه اقتصادی باید به موتور پیشران اقتصاد تبدیل شوند

مناطق آزاد و ویژه اقتصادی باید به موتور پیشران اقتصاد تبدیل شوند/ هیچ بن‌بستی در مسیر فعالیت مناطق آزاد وجود ندارد

ایجاد بازارچه مرزی سرخس در انتظار منطقه آزادشدن

ضرب الأجل قالیباف به دولت رئیسی

تاثیر تثبیت بر انتظارات تورمی

«طوفان اقصی» کار این ژنرال اسرائیلی را ساخت

هشدار درباره آینده اقتصاد ایران

مهاجرت با ویزای جعلی

هیاتی از مصر به سرزمین‌های اشغالی می‌رود

نمایش جدید آمریکا درباره غزه: تعیین نماینده ویژه!

استاد دانشگاه کلمبیا در اعتراض به سرکوب دانشجویان خواستار استعفای رئیس دانشگاه شد

اختلاف بر سر افزایش حقوق بازنشستگان؛ مبنا کدام قانون باید باشد؟

مقایسه نرخ رشد اقتصادی ایران در میان اقتصادهای بزرگ دنیا

ظرفیت تحول حوزه صادرات خراسان رضوی با نمایشگاه اکسپو 2024

دستاوردهای سفر رئیس جمهور به پاکستان و سریلانکا

ابر دولت در قطب مرکز داده پیام راه اندازی می‌شود

نقش کلیدی کارگران در رونق اقتصادی

واکنش حزب‌الله به ادعای عجیب تل‌آویو

رئیس‌جمهور فرانسه طاقت لایی‌خوردن نداشت

جنبش انصارالله یمن: جنایات اسرائیل در غزه بی‌سابقه است

تنش میان حزب‌الله با رژیم اسرائیل بالا گرفت؟

جنبش دانشجویی حمایت از فلسطین به فرانسه رسید

انتقاد از مصوبه مجلس در مورد مالیات طلا؛ دیگر مردم سمت خرید طلا هم نمی‌آیند

کیش در صدر مناطق آزاد نشست/ تقدیر ویژه‌ی معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان رتبه‌ی برتر روابط عمومی و تصویرسازی

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

گزارش امیرعبداللهیان از سفر رئیسی به سریلانکا و پاکستان

ضرب الأجل قالیباف به دولت رئیسی / فقط تا روز یکشنبه می‌مانیم /جلسه سومی وجود ندارد

مسئولان استان متناسب با "تحقق شعار سال" برنامه‌ریزی کنند

اشتیاق برای دیدن رئیس‌جمهور و ابراز احساسات شدید به رهبری در سفر خارجی رئیسی

آغاز عملیات اجرایی احداث بزرگراه در محور خاش- سراوان

صدور نخستین برات الکترونیکی توسط شبکه بانکی

تشکیل اتحادیه‌های صنایع دستی برای تحقق شعار سال در تیران اولویت دارد

کارگران پیشران توسعه ومسائل اقتصادی هستند

بایدن لایحه ممنوعیت «تیک‌تاک» را امضا کرد

شورای روابط اسلامی‌-آمریکایی: بایدن به روح ملت خیانت کرد

هراس صهیونیست‌ها از دانشجویان آمریکایی حامی فلسطین

هشدار مقام آلمانی درباره خطر عملیات لیتوانی برای بودجه ارتش

مسکو: تسلیحات هسته‌ای آمریکا در لهستان در اولویت اهداف نظامی خواهد بود

سایه‌روشن سهام سرخابی‌ها

رونمایی از نخستین موتور بنزینی شش سیلندر ایرانی