ایرانیان جهان

آخرين مطالب

با پیشتاز رقابت های مسند نخست وزیری انگلیس بیشتر آشنا شوید انگلیس

با پیشتاز رقابت های مسند نخست وزیری انگلیس بیشتر آشنا شوید
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - ایرنا / وزیر دارایی مستعفی دولت بوریس جانسون که در جریان رای‌گیری‌های اخیر حزب محافظه‌کار برای تعیین سرنوشت کرسی نخست وزیر انگلیس، بیشترین آراء را برای کسب کرده، کسی است که معمار طرح پرطرفدار حفظ مشاغل در دوران همه‌گیری کرونا است و به تعبیر برخی ناظران، یک قدم تا تصاحب قدرت در انگلیس فاصله دارد.
ریشی سوناک، متولد شهر ساوت‌همپتون از یک خانواده مهاجر هندی است. او مدرک کارشناسی خود را در زمینه فلسفه، سیاست و اقتصاد از دانشگاه آکسفورد کسب کرد و برای ادامه تحصیل به دانشگاه استنفورد رفت؛ جایی با همسرش آکشاتا مورتی دختر یک میلیاردر هندی آشنا شد. سوناک و همسرش با داشتن دارایی بالغ بر 730 میلیون پوند در ردیف دویست و بیست‌ودومین افراد ثروتمند انگلیس قرار دارند.
سوناک در انتخابات عمومی سال 2015 به عنوان نماینده منطقه ریچموند (یورک) وارد پارلمان شد و در دولت ترزا می، به معاونت وزیر دولت‌های محلی رسید. او در دوره صدارت «می» به سیاست‌های وی وفادار بود اما هنگامی که نام بوریس جانسون برای تصدی رهبری حزب سر زبان‌ها افتاد به اردوگاه او ملحق شد.
در عوض جانسون هم هنگامی که در سال 2019 به مقام نخست وزیر رسید، سوناک را به معاونت وزارت دارایی ارتقاء داد. یک سال بعد نیز نامبرده را پس از استعفای ساجد جاوید، به مقام وزیر دارایی منصوب کرد.
سوناک پس از معماری سیاست‌های‌ اقتصادی دولت در بحبوحه کرونا، به یک شهرت بالایی دست یافت. نامبرده با آغاز موج اول شیوع کرونا و اعلام قرنطینه از کارفرمایان خواست کارکنان خود را به مرخصی بفرستند و در عوض پرداخت 80 درصد حقوق آنها تا سقف 2500 پوند را تقبل ‌کرد. این طرح که سپتامبر پارسال (2021) به پایان رسید بالغ بر 70 میلیارد پوند خرج روی دست دولت گذاشت.
اما محبوبیت سوناک بعد از آن، در دو مقطع کاهش یافت. هنگامی که مشخص شد او در مهمانی‌های غیرقانونی دفتر نخست وزیری حضور داشت و بابت آن از سوی پلیس جریمه شد. همچنین آوریل گذشته که او لایحه بودجه دولت را با افزایش قابل توجه مالیات‌ها تنظیم کرد و این مساله محبوبیت حزب حاکم محافظه‌کار را بشدت کاهش داد.
هم زمان زمزمه استعفای نامرده از وزارت دارایی مطرح شد تا او در یک چرخش ناگهانی پشت نخست وزیر را، هنگامی محبوبیت او به پایین‌ترین حد و فشارها برای کناره‌گیری او از قدرت به اوج رسیده بود، خالی کرد.
سوناک پنجم ژوئیه، به فاصله کوتاهی پس از وزیر بهداشت وقت انگلیس استعفانامه خود را ارائه کرد و نوشت: ترک پست وزارتی در هر زمان امری جدی است. برای من کناره‌گیری از سمت وزیر دارایی در حالی که جهان از پیامدهای اقتصادی همه‌گیری، جنگ در اوکراین و سایر چالش‌های جدی رنج می‌برد، تصمیمی است که به سادگی نگرفتم. با این حال، عموم مردم انتظار دارند که دولت به درستی، شایسته و جدی اداره شود. وی افزود: می‌دانم که این ممکن است آخرین شغل وزارتی من باشد، اما معتقدم که پایبندی به اصول و استانداردها ارزش مبارزه دارند و به همین دلیل استعفا می‌دهم.
زلزله‌ای که استعفای این زوج در کابینه به راه انداخت باعث شد تا سایر اعضای معترض کابینه نیز جرات پیدا کرده و از مقام خود کناره‌گیری کنند. سرانجام بوریس جانسون هفتم ژوئیه رسما اعلام کرد که از مقام خود کناره‌گیری می‌کند تا انتخابات برای تعیین رهبر جدید آغاز شود.
یک روز بعد (هشتم ژوئیه) سوناک نخستین کسی بود که رسما تمایل خود را برای شرکت در انتخابات اعلام کرد. او در کارزار تبلیغاتی خود وعده داده که مالیات‌ها را دوباره کاهش و به اوضاع اقتصادی سامان خواهد داد.
مخالفان سوناک، او را متهم می‌کنند که استعفای او، نمایشی سیاسی برای رسیدن به قدرت بود. اما نامبرده ادعا کرده که برای هدایت و عبور کشور از مشکلات اقتصادی برنامه دارد. او در پیام تبلیغاتی خود گفته است: وقتی تورم را مهار کردیم، مالیات‌ها را کاهش خواهیم داد. به گفته سوناک کاهش مالیات‌ها یک مساله قطعی است نه «اگر»
لرد لامونت وزیر دارایی اسبق انگلیس و نماینده ویژه دولت در امور تجارت با ایران هم معتقد است که سوناک شجاعت اتخاذ "تصمیمات سخت" را برای مقابله با وضعیت اقتصادی "بسیار جدی" دارد.
او در گفت‌وگویی بیان داشت: « گذر از طوفان به درجه بالایی از شایستگی نیاز دارد که با شجاعت گرفتن تصمیمات واقعاً سخت همراه است. مردم این را بهتر از بسیاری از سیاستمداران درک می کنند.» لامونت افزود: «کاهش‌های مالیاتی که با کم شدن مخارج همسو نباشد، نتیجه‌ای ندارد. همانطور که ریشی سوناک نیز معتقد است، فشار مالیاتی باید کاهش یابد، اما تنها زمانی که بودجه عمومی اجازه دهد.»
این مقام انگلیسی بر همین اساس گفت: ریشی سوناک مهارت، عزم و ایده‌هایی دارد که ما را از این دوره دشوار به دوران پررونق‌تری ببرد.
انتخابات برای تعیین رهبر جدید حزب محافظه‌کار از چهارشنبه آغاز شده است. در جریان دو دور رای‌گیری به عمل آمده، سه نفر از اعضای کلیدی حزب محافظه‌کار حذف شده‌اند. ریشی سوناک در هر دو رای‌گیری موفق شد تا بیشترین آراء را به نسبت سایر رقبا کسب کند. او در رای‌گیری روز چهارشنبه 88 رای و روز پنجشنبه 101 رای کسب کرد.
طبق رویه حزب محافظه‌کار، انتخابات در دو مرحله انجام می‌شود. نخست نامزدها برای کسب تائید نمایندگان حزب رقابت می کنند. بر همین اساس چندین دور رای گیری انجام می‌شود تا زمانی که تنها دو نفر باقی بمانند. سپس نام آنها برابر 180 هزار عضو عمومی حزب محافظه‌کار قرار می گیرد تا رهبر جدید را انتخاب کنند.
انتظار می‌رود تا پیش از آغاز تعطیلات تابستانی پارلمان (21 ژوئیه) دو نامزد نهایی حزب محافظه‌کار مشخص شوند تا انتخاب رهبر جدید به رای اعضای عمومی گذاشته شود.
 هرچند بنظر می رسد که سوناک در میان همکاران خود از محبوبیت بالایی برخوردار است اما در نظرسنجی های صورت گرفته، پنی موردانت وزیر دفاع دولت ترزا می شانس بیشتری برای پیروزی در انتخابات دارد.
بر اساس نظرسنجی موسسه یوگاو (YouGov) که روز چهارشنبه صورت گرفت خانم موردانت 27 درصد آراء و ریشی سوناک 13 درصد آراء را بلحاظ محبوبیت کسب کرده‌اند. در این نظر سنجی، پیش‌بینی مثبتی از احتمال پیروزی سوناک ارائه نشده و او فقط در برابر جرمی هانت که روز چهارشنبه از دور رقابت‌ها حذف شد، شانس بالاتری دارد.
ناظران و عموم رسانه‌ها در انگلیس یکی از ویژگی‌های انتخابات اخیر را غیرقابل پیش‌بینی بودن آن توصیف می‌کنند. برخی ریشی سوناک و پنی موردانت را دو چهره کلیدی انتخابات می‌دانند و تعدادی از تحلیل‌گران هم شانس صعود لیز تراس وزیر امور خارجه به مرحله نهایی رای‌گیری را بیشتر از سوناک تلقی می‌کنند.
به هر روی انتظار می‌رود که نخست وزیر جدید انگلیس 14 شهریور معرفی شود.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/319797/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ترور یک اسرائیلی در مصر همزمان با آغاز یورش به رفح

آمریکا: حمله به رفح را تایید نکرده‌ایم

لحظه موشکباران مواضع نظامیان صهیونیست

لایحه اعزام زندانیان به میدان جنگ در پارلمان اوکراین تصویب شد

آمریکا: به سرباز بازداشت شده در روسیه دسترسی کنسولی نداریم

تقویت روابط تجاری ایران و کره جنوبی

خطر بزرگ‌ترش روی بازار کار/تا سال 1407 چه اتفاقی می‌افتد؟

افشاگری‌های هاشمی

هشدار درباره حریم مدارس

هدف نتانیاهو از تسلط بر گذرگاه رفح چه بود؟

لحظه هلاکت مامور موساد در مصر

اعتصاب دانشجویان اسپانیایی در حمایت از غزه

وقتی «فارسی» زبانِ مخالفت با اسرائیل می‌شود

میزان واردات هواپیما و هلی‌کوپتر به کشور در دولت سیزدهم اعلام شد

مصوبه کمیته مداخلات ارزی بانک مرکزی برای کنترل نوسانات بازار ارز تمدید شد

تلاش انتخاباتی اصولگرایان زیر سایه اختلافات تندروها

دیروز «زیرساخت»‌، امروز «کرامت زن» ‌

اعلام آمادگی روسیه برای کمک به عادی‌سازی روابط باکو و ایروان

هشدار جدی روسیه به مکرون

المرت: به محمود عباس پیشنهاد تشکیل دولت فلسطینی را دادم

انتقاد شدید یک دانشجو به رئیس دانشگاه کلمبیا: چرا مانند جنایتکاران رفتار می‌کنی؟

آخرین وضعیت مذاکرات آتش‌بس در غزه

صداهایی از غزه؛ به کوری چشم دشمن، دوباره خانه‌های خود را آجر به آجر می‌سازیم

معامله گران محتاط شدند؛ بازار طلا به کف حمایت برگشت

راه بازار اجاره از بازار مسکن جدا شد؛ آمارهای نگران‌کننده برای مستاجران

تمدید مصوبه کمیته مداخلات ارزی بانک مرکزی برای کنترل نوسانات بازار ارز

پوتین: اتحادیه اقتصادی اوراسیا در برابر تحریم‌های جدید کارآمد است

مصوبه کمیته مداخلات ارزی بانک مرکزی برای کنترل نوسانات بازار تمدید شد

صنعت دستاوردسازی در فرزندآوری!

هم‌میهن: چه کسانی از خشم و اعتراض مردم سودجویی می‌کنند؟

چگونه حزب‌الله با یک عملیات پهپادی ضربه‌ای دردناک به ارتش اسرائیل وارد کرد؟

گالانت در رجزخوانی برای حزب الله: تابستان داغی خواهیم داشت!

دستگیری ده‌ها نفر در اردوگاه حامیان فلسطین دانشگاه جورج واشنگتن

موج انزجار دانشجویان از صهیونیست‌ها به دانشگاه لوزان سوییس رسید

بسته شدن یکی از بزرگترین خیابان‌های نیویورک توسط دانشجویان حامی فلسطین

کارنامه تجارت خارجی دولت رئیسی در ماه اول سال

بودجه در کجا مصرف می‌شود؟

سنگال به دنبال روابط تجاری و اقتصادی با ایران است

آصفی: دیگر هیچ عرصه بین‌المللی نیست که رژیم صهیونیستی لطمه ویرانگری در آن نخورده باشد

توجه به تولید دانش بنیان کلید حل مشکل اقتصادی کشور است

ذره‌بین روی بودجه فرهنگی

استراتژی جدید برادر محسن؟

رسانه غربی: آیا بن سلمان به سمت تولید سلاح هسته‌ای می‌رود؟

کشف اجساد بدون سر در بیمارستان «الشفا» در غزه

واکنش کرملین به اتهام دخالت روسیه در سوءقصد به جان زلنسکی

تصویر دیدار حاشیه ساز؛ تل آویو: روابط با جمهوری آذربایجان را مستحکم‌تر می‌کنیم

اختیارات بانک مرکزی برای کنترل بازار ارز تمدید شد

ثبت نام کن 30 هزار تومان بگیر

برگزاری جلسه ستاد شاهد و ایثارگر دانشگاه آزاد اسلامی دامغان

ثبات ارزی به پیش‌بینی‌پذیر بودن اقتصاد کمک می‌کند