ایرانیان جهان

آخرين مطالب

آژانس‌های جاسوسی آمریکا روی چین متمرکز می‌شوند خواندنی ها

آژانس‌های جاسوسی آمریکا روی چین متمرکز می‌شوند
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - ایسنا /طی یک جلسه غیرعلنی با رهبران آژانس ضدتروریسم، دیوید کوهن، مقام شماره 2 سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) تصریح کرد مبارزه علیه القاعده و دیگر گروه‌های افراطی یک اولویت باقی خواهد ماند اما بودجه و منابع این آژانس به طور فزاینده‌ای بر روی چین متمرکز خواهد شد.
به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، یک سال پس از خاتمه جنگ در افغانستان، جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا و مقامات ارشد امنیت ملی این کشور کمتر به بحث درباره ضدتروریسم می‌پردازند و بیشتر درخصوص "تهدیدات سیاسی، اقتصادی و نظامی چین و روسیه" گفت‌وگو می‌کنند.
یک تغییری در آژانس‌های اطلاعی دیده شده است. صدها افسری که پیشتر بر روی مسئله تروریسم فعالیت می‌کردند، اکنون توجه خود را به سمت چین معطوف می‌کنند.
چند روز پس از حمله پهپادی سازمان سیا در کابل علیه ایمن الظواهری، رهبر سابق القاعده، چین به دلیل سفر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان، رزمایشات نظامی بزرگی را در اطراف این جزیره برگزار و تهدید کرد که روابط خود را با آمریکا قطع می‌کند. این اتفاقات پیام دیوید کوهن، معاون سازمان سیا و فرد شماره 2 این سازمان را که چند هفته پیش اعلام کرده بود، برجسته کرد؛ وی گفته بود: «اولویت اصلی این آژانس این است تا تلاش کند که پکن را درک و با آن مقابله کند.»
با این حال، مقامات اطلاعاتی تاکید دارند که به هیچ وجه از مبارزه با تروریسم غافل نشده‌اند. هفته گذشته جو بایدن از کشته‌شدن ایمن الظواهری، رهبر وقت القاعده در حمله پهپادی سازمان سیا در کابل خبر داد. اما چند روز بعد، در پی سفر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان، چین تمرینات نظامی گسترده‌ای در اطراف این جزیره برگزار کرده و تهدید کرد که روابطش با واشنگتن را قطع می‌کند. این اتفاق پیام دیوید کوهن، معاون سازمان سیا در جلسه مذکور را تقویت کرد: اولویت اول این آژانس اطلاعاتی، فهم چین و مقابله با آن است.
مدت‌هاست که بلندپروازی‌های سیاسی و اقتصادی چین، زنگ خطر را در واشنگتن به صدا در آورده است. چین به تلاش برای مداخله در انتخابات دیگر کشورها، راه‌اندازی کازارهای جاسوسی سایبری و شرکتی و بازداشت میلیون‌ها اقلیت اویغور در اردوگاه‌های کار اجباری متهم شده است. برخی کارشناسان هم بر این باورند که پکن در سال‌های پیش رو تلاش خواهد کرد تا جزیره خودگردان تایوان را با اعمال زور پس بگیرد. چین این جزیره را بخشی از خاک خود می‌داند.
جنگ اوکراین هم اهمیت روسیه به عنوان یکی از اهداف آمریکا را برجسته‌تر کرده است. آمریکا پیش از آغاز حمله روسیه به اوکراین اطلاعات محرمانه خود را منتشر کرد تا از قصد ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه برای آغاز جنگ خبر داده و برای اوکراین حمایت دیپلماتیک جمع کند.
مقامات اطلاعاتی آمریکا می‌گویند که به اطلاعات بیشتری درباره چین نیاز دارند، از جمله پس از آنکه در مشخص کردن منشا دقیق ویروس کرونا شکست خوردند. پکن به مخفی کردن اطلاعات درباره منشا این ویروس متهم شده است.
حامیان دولت بایدن تاکید می‌کنند که کشته شدن الظواهری به دست آمریکا نشان از توانایی این کشور برای هدف قرار دادن تهدیدات خارجی در افغانستان است اما در حالیکه منتقدان دولت او می‌گویند که اقامت الظواهری در کابل آن هم تحت محافظت آشکار طالبان، حاکی از احیای گروه‌های افراطی‌گرا است؛ گروه‌هایی که آمریکا همچنان درخصوص مقابله علیه آن‌ها به خوبی مجهز نیست.
این تغییر اولویت‌های آمریکا مورد حمایت بسیاری از مقامات اطلاعاتی سابق و قانون‌گذاران هر دو حزب (جمهوری‌خواه و دموکرات) قرار گرفته که می‌گویند این کار باید زودتر از این‌ها انجام می‌شد. افرادی که در افغانستان و دیگر عملیات‌ها علیه القاعده و دیگر گروه‌های تروریستی شرکت داشتند نیز از این سیاست جدید واشنگتن حمایت می‌کنند.
جیسون کرو، نظامی سابق که زمانی در افغانستان و عراق خدمت کرد و اکنون یکی از اعضای کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا است، گفت: «ایالات متحده طی سالهای اخیر بسیار بر روی موضوع ضدتروریسم متمرکز بوده است. تهدید بزرگ کنونی روسیه و چین است. گروه‌های تروریستی، مسیر زندگی آمریکایی را تخریب نخواهند کرد اما چین می‌تواند چنین کاری را انجام دهد.»
تامی تورپ، سخنگوی سیا خاطرنشان کرد: «تروریسم همچنان به عنوان یک چالش بسیار جدی باقی می‌ماند. این موضوع به اندازه حمله روسیه به اوکراین، و چالش‌های استراتژیکی که توسط جمهوری خلق چین ایجاد شده، توجه ما را به خود جلب می‌کند. سیا همچنان با تمام قوا تهدیدهای جهانی تروریسم را بررسی و با شرکایش برای مقابله با آن‌ها همکاری خواهد کرد.»
کریس استوارت، نماینده جمهوری‌خواه در یوتا و یکی از اعضای اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا گفت: «دیر است. اما همین که ما در نهایت تمرکز خود را به سمت مردم، منابع، دارایی نظامی و دیپلماسی چین تغییر دادیم، خوب است.»
به گفته هفت تن از افرادی که به این موضوع آگاه هستند اما نخواستند نامشان فاش شود، کنگره آمریکا به آژانس‌های اطلاعاتی این کشور فشار آورده تا چین را در اولویت خود قرار دهند. تخصیص منابع به چین، موجب قطع یا کاهش بودجه دیگر پروژه‌های این سازمان‌های اطلاعاتی شده است، از جمله بودجه مقابله با تروریسم.
این منابع افزودند اگرچه بسیاری از کارهای مربوطه به یادگیری زبان نیاز ندارند اما داخل سازمان سیا، بیشتر افسرها در حال یادگیری زبان چینی هستند و توجه و نقش جدید خود را به سمت این کشور متمرکز می‌کنند.
مقامات آمریکایی تاکید کردند که افسران اطلاعاتی نسبت به چالش‌های جدید آموزش می‌بینند. به گفته افسران سابق، پیشرفت‌هایی که درخصوص مبارزه با تروریسم پس از حادثه 11 سپتامبر صورت گرفت شامل استفاده بهتر از داده‌ها و منابع مختلف اطلاعاتی جهت ساختن شبکه‌ها و شناسایی اهداف نیز برای مقابله با روسیه و چین "سودمند" هستند.
قانون‌گذاران آمریکا اطلاعات بیشتری درباره توسعه فناوری‌های پیشرفته در چین می‌خواهند. در دولت شی جینپینگ، پکن چندین تریلیون بودجه صرف علوم کوانتوم، هوش مصنوعی و دیگر فناوری‌هایی کرده که احتمالا در جنگ‌ها و ساختارهای اقتصادی نقشی تعیین‌کننده خواهند داشت.
با بروز این تغییر در اولویت‌های آمریکا، کمیته‌های کنگره این کشور تلاش می‌کنند تا نظارت بهتری بر نحوه مصرف بودجه آژانس‌های اطلاعاتی برای مطالعه چین داشته باشند و به دنبال جزئیات دقیقی هستند که نشان دهد هر برنامه اطلاعاتی، دقیقا به چه نحوی به یک ماموریت بخصوص کمک می‌کند.
سازمان سیا سال گذشته میلادی اعلام کرد که دو مرکز ماموریت جدید ایجاد می‌کند، یکی برای چین و دیگری برای فناوری‌های نوظهور. هدف سیا از این کار متمرکز کردن و بهبود جمع‌آوری اطلاعات درباره این مسائل است. سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا همچنین تلاش می‌کند تا کارکنان چینی زبان بیشتری استخدام کرده و زمان تایید صلاحیت امنیتی افراد جدید را کوتاه‌تر کند تا فرایند استخدام نیروهای جدید تسریع شود.
در این سازمان، بسیاری از کارکنان در حال یادگیری زبان چینی بوده و به سمت‌های متمرکز بر چین منصوب می‌شوند.
مقامات بیان کردند که کارکنان امنیتی تعلیم داده شده‌اند تا خود را با چالش‌های تازه تطبیق دهند و در پی حملات تروریستی 11 سپتامبر، بسیاری از آن‌ها به سرعت به بخش مقابله با تروریسم منتقل شدند. پیشرفت‌های حاصله از فعالیت‌های اطلاعاتی آمریکا در حوزه مقابله با تروریسم - از جمله استفاده بهتر از داده‌ها و منابع مختلف اطلاعاتی برای ایجاد شبکه و شناسایی اهداف - می‌توانند در مقابله با چین و روسیه هم به کمک سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا بیایند.
داگلاس وایز، از مقامات ارشد سابق سیا که معاون عملیات‌های مرکز مقابله با تروریسم این سازمان بود، گفت: ماشین تجزیه‌وتحلیل و هدف‌گیری، فوق‌العاده شده است.
مرکز مقابله با تروریسم سازمان سیا همچنان مایه افتخار بسیاری از افرادی است که معتقدند این سازمان از حملات 11 سپتامبر تا کنون، به تامین امنیت آمریکا کمک کرده است. ماموران سازمان سیا در 26 سپتامبر 2001 وارد افغانستان شدند تا با طالبان مقابله کرده و رهبران القاعده، از جمله اسامه بن‌لادن را بکشند.
13 سال پس از آنکه یک جاسوس دوجانبه ماموران آمریکایی که دنبال الظواهری بودند را فریب داده و در حمله‌ای انتحاری، 7 تن از آنان را کشت، سازمان سیا او را در حمله‌ای بدون تلفات غیرنظامی کشت.
سازمان سیا همچنین در برخی از تاریک‌ترین نبردها علیه تروریسم حضور داشته است. سیا چندین زندان پنهانی برپا کرد تا مظنونین تروریسم را در آن‌ها نگهداری کند، در حالی که بعضی از آن‌ها به اشتباه بازداشت شده بودند. یک کمیته تحقیقات مجلس سنای آمریکا هم دریافت که سازمان سیا در بازجویی‌های خود از روش‌هایی استفاده کرده که معادل شکنجه هستند. نیروهای ویژه افغان که توسط سازمان سیا تعلیم دیده بودند هم به کشتار غیرنظامیان و نقض قوانین بین‌المللی متهم شدند.
برخی می‌گویند که مقابله با تروریسم باعث شده تا سازمان‌های اطلاعاتی بیش از حد از روش‌های جاسوسی سنتی فاصله بگیرند و شاید بهتر باشد که بعضی از فعالیت‌های سازمان سیا به نیروهای ویژه تحت نظر ارتش آمریکا محول شود.
مارک پولیمروپولوس، یکی از افسرهای عملیاتی سابق سیا و رئیس سابق پایگاه آمریکا در افغانستان گفت که از تمرکز بر مسئله چین و روسیه حمایت می‌کند، اما «نیازی نیست که آنچه باید انجام می‌شد، ناچیز انگاشته شود».
او گفت: برخی می‌گویند که کار ما در مقابله با تروریسم به طریقی اشتباه بود و ما از هدف خود غافل شدیم، اما به یاد بیاورید که در 12 سپتامبر (یک روز پس از حمله به برج‌های دوقلو) مردم چه احساسی داشتند.
وایز گفت، تغییر اولویت سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا از مقابله با تروریسم به مسئله چین و روسیه چندین سال زمان خواهد برد و به صبر و درک این مسئله نیاز دارد که تغییر فرهنگ این آژانس‌ها زمان‌بر است.
او گفت: ما چندین دهه مشغول مبارزه با تروریسم بوده‌ایم. باید برای این تطبیق (با مسائل روز) برنامه‌ای منطقی داشته و اجازه ندهیم که دشمنانمان از فرایند تطبیق آهسته ما سوءاستفاده کنند."

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/323986/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اسرائیل در غزه؛ جنایت پشت جنایت

حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی

استعفای ناگهانی فرمانده یگان ویژه «اشباح» از ارتش رژیم صهیونیستی

بازدید میدانی یحیی السنوار از مناطق درگیری در غزه

رئیسی: روابط ایران و سریلانکا افزایش یابد

ایران امروز کشوری پیشرفته است / تهدیدها و تحریم‌ها ملت ایران را متوقف نکرده است

زیرساخت‌های لازم در 3 بازارچه مرزی چیلات، چنگوله و مهران فراهم شد

دولت سیزدهم مصمم به تکمیل زیرساخت‌های بازارچه‌های مرزی است

حضور ایران در میدان رقابت قدرت های جهان در شبه‌ قاره | مزیت ویژه‌ای که سریلانکا برای ایران دارد

رئیسی: همکاری‌ها برای بی‌اثر کردن دشمنی‌ها علیه دو ملت ایران و سریلانکا باید تقویت شود

رئیس‌جمهور: اشغالگر باید به فوریت اخراج، محاکمه و مجازات شود

رئیسی: اشغالگر باید به فوریت اخراج، محاکمه و مجازات شود/ رئیس جمهور سریلانکا: ما حمله به کنسولگری ایران در سوریه را محکوم کردیم

آیت‌الله رئیسی: شرکت‌ها و متخصصان ایرانی آماده مشارکت در پروژه‌های عمرانی سریلانکا هستند

آمادگی ایران برای صدور خدمات فنی-مهندسی به سریلانکا

محاصره بن گویر در میان معترضان خشمگین صهیونیست

کاخ سفید ارسال مخفیانه موشک های دوربرد به اوکراین را تایید کرد

ماجرای 4 اسیر قدیمی اسرائیلی که «ابوعبیده» از آن ها یاد کرد

تکرار یک اشتباه

تندروها در پی رسیدن به کرسی قالیباف؟

حامیان گشت ارشاد

لحظه هدف قرار گرفتن محل استقرار نظامیان اسرائیلی توسط حزب‌الله

والاس: روسیه بزرگترین تهدید کنونی علیه انگلیس است

تظاهرات مجدد شهرک‌نشینان در برابر محل اقامت نتانیاهو

پیام‌های حمله به دو پایگاه آمریکا در شرق سوریه

اختصاص 420 میلیارد ریال برای زیرساخت‌های بازارچه های مرزی ایلام

ایران می‌تواند با صدور خدمات فنی و مهندسی در توسعه سریلانکا مشارکت کند

دولت سیزدهم برای تکمیل زیرساخت بازارچه‌های مرزی مصمم است

دیپلماسی فعال انرژی بسترساز بهبود شرایط اقتصادی است/ صدور خدمات فنی و مهندسی به دیگر کشور‌ها اهمیت دارد

تحقق ثبات اقتصادی با کم شدن هزینه‌های دولت

تکرار قصه ناتمام زن‌کشی

فصل جدید مسلمان‌ستیزی مودی

وطن امروز نوشت: نظام اسلامی و چالش کشف حجاب

دیوار کلاهبرداری فرو ریخت

«طوفان اقصی» کار «رئیس سازمان اطلاعات ارتش اسرائیل» را ساخت

تلاش مجدد بایدن برای دست دادن با موجود خیالی

اردوغان: دیگر تجارت گسترده گذشته با اسرائیل را نداریم

سناریوی زندانی شدن ترامپ روی میز سرویس مخفی آمریکا

معاون سازمان توسعه تجارت: اعدادی که برای تجارت با آفریقا اعلام می‌شود واقعی نیست

رئیسی: ایران کشوری پیشرفته و فناور است/ برای صدور خدمات فنی و مهندسی به سریلانکا آماده‌ایم

کدام استان‌ها و دستگاه‌ها در تبدیل مجوز‌های کاغذی صدرنشین هستند؟

اقدام دانشجویان دانشگاه پلی‌تکنیک کالیفرنیا در اعتراض به نسل‌کشی اسرائیل در غزه

سفر مخفیانه روسای ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی و شاباک به قاهره

بایدن لایحه کمک به اوکراین و رژیم صهیونیستی را امضا کرد

جایزه تتر و بیت‌کوین تا +30 میلیون تومان در ازای یک ثبت‌نام ساده

رئیس فراکسیون کارگری مجلس: عدم افزایش حق مسکن و پایه سنوات کارگران هیچ توجیهی ندارد

افتتاح پایگاه سلامت خانواده با محوریت مادر وکودک درمجتمع مسکونی مهستان کیش

رئیسی: ایران امروز کشوری پیشرفته و فن‌آور است

افتتاح 3 مگاپروژه حوزه انرژی سریلانکا توسط سید ابراهیم رئیسی/ امضای 5 سند همکاری میان ایران و سریلانکا/رئیسی: تهدیدها و تحریم ها ملت ایران را متوقف نکرده است/ رئیس جمهور سریلانکا: از حمایت های ایران تشکر می کنیم

مبلغ محکومیت متخلفان اقتصادی استان 218 میلیارد ریال است

3.5 درصد از رشد اقتصادی ایلام مربوط به بهره وری است