ایرانیان جهان

آخرين مطالب

برگزاری نشست دیپلماسی نوآوری با رویکرد اقتصادی/ حضور 40 نفر از سفرای ایران اخبار ایران

برگزاری نشست دیپلماسی نوآوری با رویکرد اقتصادی/ حضور 40 نفر از سفرای ایران
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - با حضور 40 نفر از سفرای جمهوری اسلامی ایران، نشست دیپلماسی نوآوری با رویکرد اقتصادی طی سه روز متوالی برگزار شد.
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، با حضور 40 نفر از سفرای جمهوری اسلامی ایران، نشست دیپلماسی نوآوری با رویکرد اقتصادی طی سه روز متوالی برگزار شد.
به همت معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه، نشست دیپلماسی نوآوری با رویکرد اقتصادی، طی سه روز متوالی با حضور بیش از چهل نفر از سفرا و سرکنسول‌های جمهوری اسلامی ایران در سه قارۀ آمریکا، آسیا و آفریقا برگزار شد.
در این برنامۀ آنلاین، که روز اول آن بر حوزۀ آمریکای جنوبی، روز دوم بر کشور‌های آسیایی و روز سوم بر کشور‌های قاره آفریقا متمرکز بود، قابلیت‌های کشورمان در عرصۀ محصولات و خدمات دانش‌بنیان و سازوکار‌های توسعۀ صادرات این عرصه مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
مهدی صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه، میزبان این برنامه، نقش نمایندگی‌های خارج از کشور در ارتقای برند ملی را بسیار پراهمیت توصیف و تأکید کردند «تلاش برای صادرات محصولات دانش‌بنیان ایرانی، نباید به عنوان یک کار جانبی در نمایندگی‌ها تلقی شود، بلکه این کار از وظایف اصلی نمایندگی‌هاست و ما باید بتوانیم تصویری که از ایران به‌عنوان یک کشور صادرکننده نفت و مواد خام، در ذهن خارجی‌ها شکل گرفته را تغییر بدهیم، به طوری که در آینده ایران را به عنوان یکی از صادرکنندگان محصولات پیشرفته و مبتنی بر دانش و فناوری بشناسند.»
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با اشاره به برنامۀ «باشگاه صادرات دانش‌بنیان» به همه نمایندگی‌های ایران تأکید کردند که شرکت‌های معرفی شده به‌وسیله‌ی این باشگاه که اطلاعات آن‌ها در سایت معاونت دیپلماسی اقتصادی بارگزاری شده است را مورد بررسی دقیق قرار دهند و با شناسایی فرصت‌های صادراتی برای محصولات پپشرفتۀ آن‌ها، در تعامل با این باشگاه، برای صادرات این محصولات تلاش مستمر داشته باشند.
برنامۀ دیپلماسی نوآوری با رویکرد اقتصادی، بر محور ارائۀ سعید سرکار، دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، از توانمندی‌های ایران در عرصه محصولات و خدمات دانش‌بنیان اجرا شد. ایشان در هر سه روز این برنامه، ابتدا رویکرد‌های کلی به صادرات دانش‌بنیان و نقش آن در ارتقای برند ملی جمهوری اسلامی را تشریح کردند و سپس به تبیین فرصت‌های دانش‌بنیان در دو محور محصولات و خدمات پرداختند.
ایشان سپس ضمن تأکید بر اهمیت نظارت بر کیفیت صادرات برای جلوگیری از آسیب خوردن برند ملی، سازوکار مورد استفاده در «باشگاه صادرات دانش بنیان» برای ارزیابی و رتبه‌بندی شرکت‌های دانش‌بنیان را تشریح کردند.
طبق توضیحات سرکار، از آنجا که همه شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی، ظرفیت‌های لازم برای ورود به عرصۀ صادرات را ندارند، بسیار اهمیت دارد که با رویکردی علمی و مبتنی بر شاخص‌های درست و قابل اندازه‌گیری، سطح آمادگی صادرات شرکت‌ها اندازه‌گیری شود و با شناخت دقیق نقاط قوت و ضعف آن‌ها، شرکت‌های برتر در هر حوزۀ صنعتی انتخاب و برای توسعۀ صادرات دانش‌بنیان، بر این شرکت‌ها تمرکز شود.
ایشان ضمن نقد رویکرد‌های مبتنی بر فراخوان برای معرفی توانمندی‌های فنی کشورمان، تشریح کردند که طی دو سال گذشته با حمایت معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، طرحی با عنوان «باشگاه صادرات دانش‌بنیان» شروع به فعالیت کرده است و فرآیند ارزیابی و رتبه‌بندی شرکت‌های دانش‌بنیان از منظر میزان آمادگی برای صادرات انجام شده است. طبق ارزیابی‌های این باشگاه، از میان بیش از 7000 شرکت دانش‌بنیان، تعداد 757 شرکت در چند سطح رتبه‌بندی شده‌اند. طبق ارزیابی‌های باشگاه تا مردادماه امسال، 6 شرکت در سطح پنج ستاره، 52 شرکت در سطح چهارستاره، 254 شرکت در سطح سه‌ستاره، 191 شرکت در سطح دوستاره و 254 شرکت تحت عنوان شرکت‌های مستعد شناخته شده‌اند. کار ارزیابی این شرکت‌های با بررسی و امتیازدهی در مولفه‌های متعددی در سه محور فنی، شرکتی و سوابق فروش و صادرات انجام شده است.
در برنامۀ دیپلماسی نوآوری با رویکرد اقتصادی، ضمن اینکه چارچوب ارزیابی‌های باشگاه صادرات دانش‌بنیان به سفرا معرفی شد، به نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران اعلام شد که در هر زمینه‌ای که فرصت‌های کسب و کاری و صادراتی را شناسایی می‌کنند، می‌توانند از ظرفیت‌های فنی و پشتیبانی اجرایی این باشگاه، برای کمک به صادرات شرکت‌ها استفاده کنند.
روز اول نشست دیپلماسی نوآوری با رویکرد اقتصادی، با حضور سفرای ایران در کشور‌های قاره آمریکا شامل اکوادور، اوروگوئه، آرژانتین، برزیل، بولیوی، شیلی، کلمبیا، کوبا، مکزیک، نیکاراگوئه و ونزوئلا برگزار شد. روز دوم برنامه به کشور‌های آسیایی اختصاص داشت و سفرا و سرکنسول‌های کشورمان در ارمنستان، ازبکستان، اندونزی، آذربایجان، برونئی، پاکستان، تاجیکستان، ترکیه، چین، روسیه، ژاپن، سوریه، عراق، عمان، فیلیپین، قزاقستان، کره‌جنوبی، کویت، مالزی و ویتنام در آن حضور داشتند. روز سوم این برنامه نیز میزبان سفرای ایران در کشور‌های آفریقایی شامل اتیوپی، آفریقای جنوبی، تونس، الجزیره، غنا، کنگو، کنیا، نامیبیا و نیجر بود.
در این برنامه سه روزه، پس از ارائۀ سرکار، همه سفرای حاضر در نشست، هر کدام به بیان برخی فرصت‌های صادراتی و همکاری موجود در کشور محل خدمت خود پرداختند و دغدغه‌ها و انتظارات خود برای موفقیت را بیان کردند.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/324092/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

آخرین وضعیت از گورهای دسته جمعی بیمارستان ناصر

العربیه: مصر به اسرائیل پیشنهاد ازسرگیری مذاکرات در مقابل تعلیق عملیات رفح را داد

هشدار چین به آمریکا: بین تقابل و همکاری یکی را انتخاب کنید

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

کاهش واردات و توسعه صادرات؛ راهبرد مهم فعالیت مناطق آزاد

اجرای اقدام عملی برای رفع چالش‌های پیش‌روی توسعه اقتصادی مازندران

کشف 3 هزار لیتر سوخت قاچاق از 10 خودرو

نجات روسیه با اقتصاد موازی

اصفهان؛ میخی بر تابوت اسرائیل

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی

تصاویر جدید از سرکوب تظاهرات همبستگی با غزه در دانشگاه سوربن فرانسه

ریابکوف: کاهش روابط با آمریکا را بررسی می‌کنیم

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

برای رفع موانع حقوقی و قانونی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی باید برنامه جمعی داشت

تاکید وزیر اقتصاد بررفع موانع حقوقی و قانونی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی

فیلمی که آمریکا را به وحشت انداخت!

«اقتصاد» میدان شلغم‌فروشان شده است!

شاهکار ایرانی در سریلانکا

تداوم حملات حزب‌الله لبنان به شمال فلسطین اشغالی

ادامه سرکوب دانشجویان حامی فلسطین در آمریکا

202 روز جنگ غزه به روایت آمار و ارقام

بی‌رمقی اونس جهانی برای سومین روز متوالی

شیائومی نیامده رکورد زد!

نرخ مصوب انواع میوه اعلام شد؛ قیمت گوجه سبز سر به فلک کشید!

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

مناطق آزاد و ویژه اقتصادی باید به موتور پیشران اقتصاد تبدیل شوند

مناطق آزاد و ویژه اقتصادی باید به موتور پیشران اقتصاد تبدیل شوند/ هیچ بن‌بستی در مسیر فعالیت مناطق آزاد وجود ندارد

ایجاد بازارچه مرزی سرخس در انتظار منطقه آزادشدن

ضرب الأجل قالیباف به دولت رئیسی

تاثیر تثبیت بر انتظارات تورمی

«طوفان اقصی» کار این ژنرال اسرائیلی را ساخت

هشدار درباره آینده اقتصاد ایران

مهاجرت با ویزای جعلی

هیاتی از مصر به سرزمین‌های اشغالی می‌رود

نمایش جدید آمریکا درباره غزه: تعیین نماینده ویژه!

استاد دانشگاه کلمبیا در اعتراض به سرکوب دانشجویان خواستار استعفای رئیس دانشگاه شد

اختلاف بر سر افزایش حقوق بازنشستگان؛ مبنا کدام قانون باید باشد؟

مقایسه نرخ رشد اقتصادی ایران در میان اقتصادهای بزرگ دنیا

ظرفیت تحول حوزه صادرات خراسان رضوی با نمایشگاه اکسپو 2024

دستاوردهای سفر رئیس جمهور به پاکستان و سریلانکا

ابر دولت در قطب مرکز داده پیام راه اندازی می‌شود

نقش کلیدی کارگران در رونق اقتصادی

واکنش حزب‌الله به ادعای عجیب تل‌آویو

رئیس‌جمهور فرانسه طاقت لایی‌خوردن نداشت