ایرانیان جهان

آخرين مطالب

روی خوش بازارها به چشم‌انداز توافق خواندنی ها

روی خوش بازارها به چشم‌انداز توافق
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - اعتماد / گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای در مورد نهایی شدن تصمیم ایران درباره پیشنهاد اروپا در مذاکرات وین و بررسی پیشنهادها همچنان ادامه دارد. مذاکرات برجام که حدودا سه ماهی متوقف شده بود، با میانجی‌گری قطر در شهر دوحه و با حضور تیم مذاکره‌کننده ایران و اروپا از سر گرفته شد. از آن جایی که مذاکرات دوحه هم بی‌نتیجه مانده بود و تیم مذاکره‌کننده ایران و اروپا بی‌نتیجه بودن این مذاکرات را اعلام کردند، شامگاه چهارشنبه 12مردادماه علی باقری‌کنی، رییس تیم مذاکره‌کننده ایران در وین خبر داد که عازم وین است. پس از چند روز که از روند مذاکرات وین گذشته بود، رسانه‌های خارجی مدعی شدند که اتحادیه اروپا متن نهایی توافق را ارایه کرده است. «جوزپ بورل» مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم گفته بود، متن نهایی توافق آماده شده و اکنون زمان تصمیم‌گیری سیاسی است. اما با وجودی که هنوز خبر موثقی از موافقت مذاکرات برجام به صورت رسمی منتشر نشده اما به نظر می‌رسد جو روانی دور جدید مذاکرات تغییرات مثبتی را در بازارهای مختلف به وجود آورده است، به گونه‌ای که روز گذشته (شنبه‌، 22مردادماه) در معاملات توافقی نرخ دلار از کانال 30 هزار تومان عقبگرد کرد و با بهای 29 هزار و 300تومان هم دادوستد شد، قیمت هر گرم طلای18عیار نیزبه یک میلیون و 349 هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید هم به14 میلیون و 780 هزار تومان رسید و شاخص بورس نیز در این روز با رشد 18هزار واحدی روبرو شد. روز گذشته همچنین بورس تهران نیز پس از چند هفته رکودی، تحت‌تاثیر اخبار مثبت برجامی و البته روند بازارهای جهانی، معاملات خوبی را پشت سر گذاشت و شاخص کل توانست با افزایش بیش از 18،635 واحدی تا ارتفاع یک میلیون و 467 هزار واحدی رشد کند. این بیشترین بازدهی شاخص کل از 23 خرداد ماه به بعد بود. تا هفته گذشته حقیقی‌ها در 35 روز متوالی پول از بازار خارج کرده بودند اما دیروز و تحت‌تاثیر چشم‌انداز مثبت بازارها، 173 میلیارد تومان پول حقیقی وارد بازار شد. 
راه‌حل بهتری جز تعامل پای میز مذاکره نیست
وحید شقاقی شهری، اقتصاددان و رییس دانشکده اقتصاد دانشگاه خوارزمی در این باره به «اعتماد» گفت: به نظر می‌رسد برجام دیر یا زود به نتیجه خواهد رسید و طرف‌های ایرانی و امریکایی هم راه‌حل دیگری به جز بحث تعامل و حل مساله به صورت دیپلماسی پای میز مذاکره ندارند و اصلا گزینه بهتری هم وجود ندارد پس اولین بحث این است که برجام سرانجام باید به نتیجه برسد حال چه این توافقات حداقلی باشد و انتظارات اندکی را برای ایران به دنبال داشته باشد یا اینکه توافقات به صورت حداکثری باشد و امتیازات بیشتری را برای ایران به دنبال داشته باشد باز هم مثبت ارزیابی می‌شود.
این اقتصاددان در ادامه تصریح کرد: موضوع دیگر این است که هرچه زمان از دست برود و برجام بی‌نتیجه بماند ایران به همین میزان مزیت‌های بیشتری را از دست خواهد داد، به عنوان نمونه در حال حاضر قیمت جهانی انرژی به‌شدت بالا رفته است و کشورهای نفت خیز دنیا مانند عراق، عربستان و امارات عملا در این فرصت بی‌نظیر قیمت انرژی درآمدهای ارزی بالایی را هم کسب کرده‌اند که در این مدت متاسفانه بهترین فرصت ایران برای فروش انرژی از دست رفت.
این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه منافع دیگر ایران نیز به خاطر خروج امریکا از برجام در این سال‌ها ضایع شده است، خاطرنشان کرد: اخیرا در اخبار می‌بینیم که گفته می‌شود مذاکرات برجامی به مراحل پایانی خود رسیده است و احتمال امضای برجام میان طرفین بسیار بالاست و بازار هم این اخبار را پیش‌خور کرده است و در روزهای اخیر بازار سرمایه و سایر بازارها نیز واکنش مثبتی به این اخبار نشان داده‌اند و به ویژه سهام خودرویی‌ها و بانکی‌ها مثبت بودند و این موضوع نشان‌دهنده علامتی تحت عنوان پیش‌خور شدن بحث‌های برجامی است.
شقاقی شهری در مورد بلاتکلیفی‌ها در بحث برجام نیز تصریح کرد: این موضوع برای یک فعال اقتصادی و سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی و حتی مصرف‌کنندگان کالاها و خدمات بسیار مهم است و پیش‌بینی‌پذیر شدن اقتصاد و ریسک‌های اقتصادی و سیاسی کشور هم حائز اهمیت هستند و طبیعتا یکی از متغیرهایی که در اقتصاد ایران تعیین‌کننده است همین نتیجه برجام است.
در سه سال گذشته پول داغ شد
او افزود: از سال 1397 تاکنون و با خروج امریکا از برجام ریسک اقتصادی و سیاسی ایران بسیار بالا رفت و پیش‌بینی‌پذیری اقتصاد بسیار پایین آمد و شاهد آن بودیم که در اقتصاد ایران هم پول داغ شد و حتی مردم نیز در داخل کشور تلاش می‌کردند به دلیل بی‌ثباتی اقتصادی به سرعت ریال‌های خود را به یک دارایی با ارزش تبدیل کنند و پول‌های نقد را با توجه به تورم نگهداری نکنند. این کارشناس اقتصادی گفت: در این مدت (سه سال گذشته) نیز سرمایه‌گذار خارجی و داخلی تمایلی به سرمایه‌گذاری در ایران نداشت از این منظر که شرایط پیش روی اقتصادی هم مشخص نبود و یک سرمایه‌گذار هم در شرایط نامطمئن دست به سرمایه‌گذاری نمی‌زند چرا که سرمایه‌گذاری یک موضوع کوتاه‌مدت نیست و موضوعی بلندمدت است و هر سرمایه‌گذاری به یک دوره زمانی ده ساله به ثبات اقتصادی می‌نگرد و این مساله برایش بسیار مهم است. شقاقی شهری ادامه داد: سرمایه‌گذاری در کشور و رشد اقتصادی پایدار و شتابان و مولد و اشتغال پایدار نیازمند سرمایه‌گذاری پیوسته و پایدار است و سرمایه‌گذاری پیوسته هم به ثبات اقتصادی و پیش‌بینی‌پذیر شدن اقتصاد وکاهش ریسک‌های اقتصادی و سیاسی وابسته است.
به نتیجه رسیدن برجام ریسک‌ها را کاهش می‌دهد
این اقتصاددان گفت: در صورتی که برجام به نتیجه برسد بخشی از این ریسک‌های سیاسی و اقتصادی کاهش خواهد یافت اما همچنان یک نوع شکنندگی هم در این بین خواهیم داشت که مربوط به بحث بازگشت مجدد جمهوری‌خواهان در کنگره و سنا و در آینده بازگشت همین حزب به ریاست‌جمهوری است که مجددا می‌تواند ریسک اقتصادی و سیاسی در ایران را افزایش داده و پیش‌بینی‌پذیری در ایران را کاهش دهد.
این کارشناس اقتصادی در مورد آینده نرخ دلار نیز گفت: با توجه به شرایط حاکم بر اقتصاد ایران برآوردی که از قیمت دلار می‌شود این است که اگر برجام امضا شود و انتظارات تورمی فروکش کنند قیمت دلار را در محدوده بین 25 تا 26 هزار تومان برای کوتاه‌مدت می‌توان در نظر گرفت و با توجه به اینکه اقتصاد ایران تورمی است و این تورم هم کنترل نمی‌شود طبیعتا برای سال آینده دوباره باید انتظار افزایش قیمت دلار را داشته باشیم اما در کوتاه‌مدت نرخ دلار در محدوده 25 تا 26 هزار تومان خواهد بود که به واسطه کاهش انتظارات تورمی و تخلیه هیجانات اقتصادی و عرضه بیشتر دلار در بازار و افزایش درآمدهای ارزی دولت این نرخ کاهشی خواهد شد.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/324221/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دولت هیچ نفعی از نوسانات نرخ ارز نمی‌برد/ کنترل بازار اجاره‌بها

پارسال برای 24 هزار و 504 نفرشغل ایجاد شده است.

کشف انبار کالای قاچاق در جنوب تهران

تلاش دولت سیزدهم به مهار تورم و توسعه روابط بین‌الملل منجر شد

بیش از 2000 خانه محیط زیست کیفی‌سازی می‌شوند

مخالفت اتاق بازرگانی تهران با تعطیلی پنجشنبه‌ها به جای شنبه‌ها

اتاق بازرگانی تجدید نظر درباره تعطیلی روز پنجشنبه را خواستار شد

فناوری روز دنیا در خدمت بهداشت کیشوندان/ از جدیدترین دستگاه ماموگرافی کشور در بیمارستان کیش بهره‌برداری شد

توسعه تجهیزات و ارتقای خدمات بیمارستان؛ راهبرد اصلی سازمان‌ منطقه آزاد کیش در حوزه سلامت

جشنواره نان و شیرینی کیش به دلیل شرایط نامناسب جوی از 30 فروردین آغاز می شود

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعا رسیدگی کرد

تجلیل استاندار یزد از خانواده شهدای ارتش

عقب نشینی از خصوصی‌سازی اصولی با حکم رد دیون 130 همتی بودجه

تذکر رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس درباره تلاطمات بازار ارز

سیاست‌ های انقباضی بانک مرکزی تولید را ضعیف کرد

انتقادات تند از تیم اقتصادی رئیسی /دولت باید خانه تکانی کند و کل تیم را تغییر دهید /قیمت ارز حباب نیست آقای فرزین /محسن رضایی توان کار ندارد

سخنگوی اقتصادی دولت: نوسانات ارزی هیچ نفعی برای دولت‌ها ندارد

امسال 4 هزار واحد تعطیل و نیمه فعال احیا می شود

استقبال 50 درصدی مودیان از اظهارنامه های پیش فرض

صدور هفت مجوز سرمایه‌گذاری خارجی در استان اصفهان

تاکید رییس سازمان بازرسی بر شفافیت زنجیره تولید، مصرف و فروش نفت

اجرایی شدن  بیش از 70 درصد مصوبات کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید

ستاد بحران شرق استان کرمان تشکیل شد

کل تیم اقتصادی از معاون اول تا سایر اعضا باید تغییر کنند

تهیه برنامه مدون در حوزه بهبود فضای کسب و کار البرز

خاندوزی : نوسانات ارزی ابدا منفعتی برای دولت ایجاد نمی‌کند

صدور 3هزار و 760 مورد شناسه یکتا برای فعالان اقتصادی

کوچکی‌نژاد: کل تیم اقتصادی از معاون اول تا سایر اعضا باید تغییر کنند

کاهش 14 درصدی نرخ تورم لرستان

مدیریت مشکلات اقتصادی با مشارکت مردم

موجرانی که اجاره زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

دیدار تشکل‌های شاهد و ایثارگر با معاون امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری

برای میزبانی از رئیس جمهور آماده ایم

بستر سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد دوغارون خراسان رضوی فراهم شده است

نشست خبری سخنگوی اقتصادی دولت آغاز شد/ تکلیف جذب کادر درمان مشخص شد

نشست خبری سخنگوی اقتصادی دولت آغاز شد/ امسال 27 هزار کادر درمان و 70 هزار معلم جذب خواهد شد

چهارمحال و بختیاری در جایگاه ششم صدور پروانه کسب الکترونیکی کشور

مصوبات مجلس در «لایحه تجارت» منجر به رونق اقتصادی می‌شود

نشست خبری سخنگوی اقتصادی دولت آغاز شد/ امسال 27 هزار کادر درمان و 70 هزار معلم جذب خواهند شد

یک نماینده: کل تیم اقتصادی دولت باید تغییر کند

توانمندسازی زنان سرپرست خانوار موجب توسعه اقتصادی می‌شود

قالیباف: درباره وضعیت بازار ارز، هفته آینده جلسه‌ای را برگزار خواهیم کرد

باران رحمت در کیش؛ شب پرتلاش نیروهای شرکت عمران، آب و خدمات برای جلوگیری از آب‌گرفتگی معابر جزیره

قرارگیری خریداران ارز در زیر چتر مالیاتی/ احتمال عرضه ارز تقلبی در بازار آزاد وجود دارد

درآمد 30 هزار میلیاردی دولت از 3 محل مالیات خودرو

مجلس هفته آینده وضعیت بازار ارز را بررسی می‌کند

وقتی اعداد سخن می گویند؛ چرا نام ایران در لیست بزرگترین بنادر جهان وجود ندارد؟!

مجلس هفته آینده وضعیت بازار ارز را بررسی می‌کند | رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس : نگران وضعیت بازار ارز هستیم

فعالان اقتصادی در انتظار اعلام تورم سال 1402

زمینه همکاری و توسعه روابط بین کرمان و روسیه وجود دارد