ایرانیان جهان

آخرين مطالب

یک سال تجلی همدلی دولت و مردم در سفرهای استانی دولت سیزدهم اخبار ایران

یک سال تجلی همدلی دولت و مردم در سفرهای استانی دولت سیزدهم
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - به گزارش ایرنا، تلاش های بی وقفه دولت در مسیر توسعه کشور و دیدار با اقشار مختلف مردم استان ها و شهرهای بزرگ و کوچک یکی از نمودهای بسیار بارز آموزه های دینی و شیعی است که در آنها بر ماهیت دولت اسلامی بر مبنای وحدت سیاسی و اجتماعی مردمان تصریح شده و بر این اساس دولت‌ اسلامی‌ هم‌ در هدف‌ و هم‌ در محدوده عمل با دولت‌های‌ دیگر فرق‌ ماهوی‌ دارد.
بدون تردید اهداف فوق جز با دیدارهای مردمی، چهره به چهره و سفرهای استانی نمیسر نخواهد شد که نمونه عینی آن در دولت های گذشته برای همگان آشکار شد که بی رغبتی دولتمردان به نزدیکی با آحاد مردم، چه بر سر اعتماد فی مابین آورد که شاید دولت سیزدهم برای ماه ها و سال ها وامدار و میراث دار این زخم چرکین باشد.
روی کارآمدن دولت آیت‌الله رییسی با رویکردهای جدید و متفاوت از دولت‌های قبلی، ضمن امیدآفرینی بین آحاد مردم برای غلبه بر مشکلات معیشتی و اقتصادی، زمینه‌های دوری از اشرافی‌گری را نیز فراهم ساخته است تا بدین طریق همدلی، اتحاد و همبستگی ملی تجلی عینی تر به خود بگیرد.
شعار دولت مردمی در قالب ایجاد تغییرات ساختاری، اخلاقی، رفتاری و اجتماعی در نوع حکمرانی دولت جدید طی یک سال گذشته به منصه ظهور و بروز رسیده که انجام سفرهای بی وقفه استانی و دیدارهای چهره به چهره با اقشار مردم، نماد آن بوده و از دید کارشناسان، می تواند بسیاری از مشکلات را بین دولت و مردم حل و فصل کند.
هرچند در دهه های گذشته دولت های مختلف با شعارها و قول های متفاوت به مردم روی کار آمده و رفته اند، اما این شعارها و رفتارها یا فراموش شده و یا در صورت عملیاتی شدن، منجر به رفع مشکلات اساسی مردم به ویژه اقشار ضعیف جامعه نشده است.
دولت سیزدهم با تمام گرفتاری ها و مشکلات انباشته در حوزه های اقتصادی، از همان روزهای نخست استقرار، سعی و تلاش خود را بر انجام دیدارهای مردمی، حضور در میان مردم، سفرهای استانی آخر هفته و تغییر نگرش ها نسبت به وظایف ذاتی دولت ها استوار کرده و البته برای رسیدن به این هدف مهم و محوری نیازمند همکاری، تعامل و یکپارچگی سازمان های دولتی، غیردولتی و قوای مقننه و قضائیه است.
رییس مجمع نمایندگان شمال غرب کشور در مجلس شورای اسلامی با تمجید از سیاست های اجتماعی و اقتصادی دولت سیزدهم، سفرهای استانی را از ویژگی های مهم این دولت برشمرد و گفت: بدون تردید این سفرهای علاوه بر مزیت های مهم اقتصادی و بودجه ای کلان، آثار بسیار مهم، موثر و عینی در حوزه های فرهنگی، اجتماعی و روانی بین مردم داشته است و مردم در حال حاضر بر رفع مشکلات خود از سوی دولت باور پیدا کرده اند که این امر به نظرم از مسایل اقتصادی بسیار مهمتر است.
حجت‌الاسلام محمدرضا میرتاج‌الدینی تلاش دولت سیزدهم بر حل مشکلات کشور را ستودنی دانست و با اشاره به اینکه دولت طی یک سال اخیر هدفش را حمله به قلب مشکلات مشخص کرده است، یادآور شد: نباید از نظر دور داتشت که این دولت بار سنگین مشکلات عدیده دولت قبلی را به دوش می کشد.
وی عملکرد یک ساله دولت سیزدهم را قابل قبول خواند و اظهار داشت: بازدهی و عملکرد دولت در سال اول فعالیتش خوب بوده که نمونه بارز آن را می‌توان در کنترل کرونا ، ارتباط دوسویه و محکم با مردم، معطل نکردن مسایل کشوری به مذاکرات هسته ای و سایر موارد ریز و درشت پیدا کرد.
میرتاج الدینی کرونا را یکی از مشکلات جدی کشور در سال گذشته برشمرد که دولت سیزدهم به خوبی توانست با واکسیناسیون عمومی وضعیت را تحت کنترل درآورد که همین امر سبب ساز اعتمادسازی بین دولت و مردم شده است و باید قدردان ان باشیم.
وی سفرهای استانی رئیس‌جمهور و هیات دولت و در کنار مردم بودن را از برجستگی های دولت سیزدهم ارزیابی کرد و با بیان اینکه بسیاری از مشکلات کشور در جریان همین سفرها پیگیری و رفع می شود، ادامه داد: حمایت های مردمی از دولت می تواند عزم و اراده دولتمردان برای رفع مشکلات را دوچندان کند.
نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سفرهای استانی مانع تقویت روح اشرافی‌گری در میان مدیران می‌شود، نقش این سفرها در پیشبرد امور استانی را مهم خواند و گفت: مهمترین و بدیهی‌ ترین تاثیر سفرهای استانی دردمندتر شدن رییس قوه مجریه نسبت به مردم است و طبیعی است همین دردمندی سبب اولویت در تخصیص منابع برای رفع آلام و رنج‌های مردم و مشکلات معیشتی آنان خواهد شد.
میرتاج الدینی زدودن آثار و نتایج اشرافی گری را از دیگر نتایح سفرهای استانی و رویکردهای جدید دولت سیزدهم بیان و اضافه کرد: متاسفانه در دولت قبلی شاهد بروز و ظهور و البته تقویت روح اشرافی گری در میان مدیران و مسوولان حتی رده های پایین بودیم که اقدامات اخیر دولت می تواند در این مسیر گره گشا باشد.
یک شهروند تبریزی و کارمند یکی از دستگاه های اجرایی با انتقاد از رویه های قبلی در ادارات و بی توجهی به مطالبات به حق مردمی، گفت: آیت الله رییسی به عنوان رییس جمهور کشور در جریان سفرهای استانی به خصوص در مناطق محروم گلایه‌ها، حرف‌ها و مشکلات مردم را که شبانه روز با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، می شنود و آن را با گزارش های مسوولان تلاقی کرده و در صدد رفع آنها بر می آید که چنین مواردی در دولت گذشته به ندرت وجود داشت.
احمد اسدی اظهار داشت: باید توجه داشت که برخلاف گذشته که ریاست جمهوری تنها در محل کارش حاضر شده و هیچ ارتباطی با متن جامعه و مردم نداشت، این ارتباطات می تواند میزان تطابق گزارش هایی که به دست رئیس جمهوری می‌رسد با واقعیت‌های موجود را قابل حصول تر کند.
وی ادامه داد: رییس جمهوری در این سفرها از نزدیک شاهد همه تلاش‌های دلسوزانه ملت در بدنه اجرایی کشور خواهد بود و به راحتی می‌تواند با تامل در تلاش‌ آنها، ضمن الگوسازی فعالیت‌های ابتکاری مثبت، آن را در سطح ملی تعمیم دهد و در عین حال شناسایی و تشویق مدیران خدوم نیز از این طریق میسر می‌شود و البته با مدیران متخلف و نارکارآمد نیز برخورد کند.
اسدی توجه به موضوعات اولویت‌دار زندگی مردم را از نتایج ملموس سفرهای استانی دانست و با تاکید بر اینکه دولت مردمی باید خود را بیش از پیش به مردم نزدیک تر کند، یادآور شد: هر میزان تخصیص منابع و توجه به موضوعات اولویت‌دار زندگی مردم بر مبنای مشاهدات عینی و واقعی صورت پذیرد، اثرگذاری آنها بیشتر و تسهیل رضایتمندی مردم به راحتی میسر خواهد بود.
یک بانوی سرپرست خانوار که با فرزند معلول خود زندگی می کند، توجه به اقشار کم درآمد و تلاش برای ارتقای معیشت آنها را از ویژگی های دولت سیزدهم خواند و گفت: هرچند در حال حاضر شرایط زندگی برای همه مردم سخت تر شده است اما این سختی ها برای امثال من بسیار فراتر رفته و با مستمری های نهادهای حمایتی به هیچ عنوان گذران زندگی محقق نخواهد شد.
وی اظهار داشت: با وجود اینکه میزان مستمری مددجویان نهادهای حمایتی از جمله کمیته امداد امام خمینی و بهزیستی طی سال های گذشته افزایش چندانی نداشت، اما دولت سیزدهم میزان مستمری ها را دو برابر کرد که هرچند کفاف زندگی را نمی کند، اما برای تامین حداقل ها می تواند قابل تحمل باشد.
او با بیان اینکه انقلاب اسلامی مدیون همراهی اقشار ضعیف و کم درآمد جامعه است، ادامه داد: بر همین اساس تمامی دولت ها وامدار این اقشار هستند و باید حامی آنها باشند چراکه بی توجهی ها می تواند سلب اعتماد مردم از حکومت را سبب شود.

ایرانیان جهان

عیلرضا الفی، خاصیت دولت های تمامیت خواه را دوری از مردم و دور نگه داشتن عملکرد خود از دید افکار عمومی بیان و اضافه کرد: این ویژگی در دولت های قبلی به وضوع دیده می شد که همین امر تزلزل بین روابط مردم و دولت ها را ایجاد کرد.
وی تلاش های دولت سیزدهم در مسیر زدودن فاصله بین مردم و دولت را ستودنی اما نیازمند وقت و حوصله بیشتر دانست و ادامه داد: باید توجه داشت که بی اعتمادی حاصل از دو دوره ریاست جمهوری قبلی به این راحتی ها قابل جبران نخواهد بود.
الفی تمرکززدایی و مبارزه با اشرافی‌گری را از دستاورد مهم سفرهای استانی بیان و اضافه کرد: سفرهای استانی رییس جمهوری اسلامی ایران و اعضای هیات دولت، گام مهم و بلندی برای تمرکززدایی و اشرافی گری در ساختار سیاسی کشور است.
وی ارتباط مستقیم مردمی مسوولان را یکی از مهمترین کارکردهای نظام اسلامی در حوزه حکمرانی بیان و اضافه کرد: باید توجه داشت که نظام جمهوری اسلامی بر پایه مردم سالاری استوار شده است و ارتباط نزدیک مردم و مسوولان در حقیقت منجر به تقویت نظام می شود.
وی با تحسین ابتکار دولت سیزدهم در برقراری سفرهای استانی، آغاز این سفرها از مناطق و استان های محروم را نشانه ای بارز و مهم از عزم دولت برای رسیدگی به مشکلات پیرامونی ارزیابی کرد و افزود: این سفرها علاوه بر اینکه می تواند برای رفع مشکلات مردمی تاثیرگذار باشد، در تعامل و ارتباط بین دولت و مردم نیز که در دولت قبلی به فراموشی سپرده شده بود، نیز بسیار حائز اهمیت است.
الفی توجه به مناطق محروم را ایده بسیار خوب و مهم دولت سیزدهم برشمرد و با تاکید بر اینکه سفرهای استانی باید تداوم پیدا کرده و تنها به ماه های اول دولت جدید منحصر نشود، یادآور شد: اینکه شخص رییس جمهوری و تعدادی از اعضای هیات دولت در روزهای تعطیل اقدام به سفرهای استانی می کنند، نشان می دهد که عزم و اراده دولت برای رفع مشکلات مناطق مختلف کشور به خصوص مناطق محروم جدی و خلل ناپذیر است.
وی ارتباط با اقشار مختلف مردم، بررسی وضعیت صنعتی و اقتصادی مناطق، تلاش برای رفع بروکراسی های اداری در توسعه استان ها و درگیر کردن مدیران و مسوولان استانی را از نتایج مهم و بارز سفرهای استانی دولت بیان کرد که در آینده می تواند آثار بسیار ملموس تری داشته باشد.
فرمانده سپاه عاشورا نیز در گفت و گو با ایرنا، ضمن تاکید بر اینکه دولت انقلابی و مردمی سیزدهم فرهنگ جدیدی از دولتمردی را ارایه کرده است، گفت: بر همین اساس مدیران دولتی از نظر سطح زندگی و رفتار باید بیش از پیش خود را به مردم نزدیک کنند.
سردار اصغر عباسقلی زاده با ابراز تاسف از اینکه در گذشته فاصله عمیقی بین مردم و دولت ایجاد شده بود که این فاصله باید در طول دوره دولت سیزدهم جبران شود و همبستگی و دلبستگی بین این دو عنصر مهم توسعه کشور، ایجاد و تقویت شود، بی اعتمادی را حاصل فاصله بین دولت ها و مردم بیان و اضافه کرد: متاسفانه آثار زیانبار و مخرب این موضوع بخش های مختلف جامعه را تهدید کرده و منجر به صدمات بسیار بزرگ به کشور می شود که نتیجه آن عقب ماندگی در حوزه های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است.
وی بهبود شاخص های اقتصادی، کاهش نرخ بیکاری و تعمیق احساس مسئولیت در تک تک افراد جامعه را مزیت های بزرگ و پررنگ نزدیکی بین دولت ها و مردم برشمرد که به گفته وی در حال حاضر دولت سیزدهم در این راستا گام های بسیار خوب و محکمی برداشته است و امید می رود این حرکت همچنان تداوم یافته و روز به روز قوی تر شود.
عباسقلی زاده با بیان اینکه در هر سفر استانی دولت مشکلات مناطق مختلف را به دقت بررسی کرده و تا حد امکان این معضلات به صورت استانی رفع می شود، اظهار کرد: در صورت کلان بودن مشکلات نیز، موضوع به هیات دولت ارجاع داده شده و در تهران مشکلات مورد بررسی قرار می گیرد.
وی با اشاره به درگیر بودن ایران با یک جنگ تمام عیار اقتصادی، توجه به داشته های درونی و امکانات داخلی را تنها راه برون رفت از مشکلات اقتصادی دانست و ادامه داد: بر همین اساس تداوم سفرهای استانی و توجه به توانمندی های استان های مختلف برای خروج از مشکلات اقتصادی لازم و ضروری است و بدون تردید نتایج ثمربخشی نیز خواهد داشت.
فرمانده سپاه عاشورا پایه مهم نظام جمهوری اسلامی را مردم دانست و گفت: این نظام الهی به برکت وجود مردم و حمایت های آنها در عرصه های مختلف به ثمر نشسته و تثبیت شده است که باید مسوولان اجرایی با ساده زیستی و پرهیز از هر گونه اشرافی گری، خودشان را بیش از پیش به مردم نزدیک کنند و برای رفع مشکلات آنها شبانه روزی در تلاش باشند.
باید توجه داشت سفرهای استانی رییس جمهوری و اعضای هیات دولت جزو اقدامات لازم و ضروری در جهت تقویت ارتباط با مردم، دوری از اشرافی گری و رفتارهای سلطه مآبانه است که در ابتدایی ترین حالت منجر به گردش درست، بی واسطه و صحیح اطلاعات بین دولت و مردم شده و واسطه های انتقال این اطلاعات و اخبار که پیش از این شکل تصنعی یافته بود، کاهش پیدا می‌کند.
با این تفاسیر و در شرایط کنونی کشور، بهترین و سریع ترین راهکار برای برون رفت از وضعیت دشوار اقتصادی، بهره مندی از داشته های درونی برخلاف نگاه به بیرون دولت گذشته با محوریت ارتباط نزدیک، فشرده، دائمی و چهره به چهره با آحاد مردم از هر طیف، قوم، طبقه و نهله های فکری است تا بارقه های امیدی که در بین شهروندان دمیده شده، در کوتاه ترین زمان ممکن به عینیت تبدیل شود.
گزارش از: سیدیحیی مرتضائی
برچسب‌ها آذربایجان شرقی سفر استانی دولت سیزدهم

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/324385/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جهش تولید در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی نیازمند اجرای طرح‌های تحولی است

رئیسی: اراده ایران و کشور های آفریقایی در جهت توسعه روابط است

چالش تغییر تعرفه های گمرکی برای بازرگانان و فعالان اقتصادی

هزینه5میلیونی برای هر ایرانی/بازگشتسرانه حقیقیبه سطح سال90

ضرروت ایجاد برابری بیشتر در توزیع ابزار تولید

جهش تولید در مناطق آزاد و ویژه، نیازمند طرح‌های تحولی است

اجرای طرحهای تحولی مقدمه جهش تولید در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی

بسترسازی برای جذب سرمایه‌های خرد مردمی برای توسعه پیشران‌های اقتصادی کشور

پتانسیل تحول حوزه صادرات خراسان رضوی با نمایشگاه اکسپو 2024

رئیس‌جمهور: اراده ایران و کشورهای آفریقایی در جهت توسعه روابط اقتصادی است

رشد23 درصدی منابع 600 هزار میلیاردی بودجه، برای مصارف حمایتی

قالیباف؛ شمشیر را برای رئیسی از رو بست / پایان دیرهنگام سکوتِ مجلس مقابل دولت!

دلیل اهمیت تقویم اقتصادی فارکس

رئیس‌جمهور: ایران می‌تواند به فرآوری معادن در آفریقا کمک کند

کشف انواع کالای قاچاق به ارزش 20 میلیارد ریال در زنجان

حمایت ویژه از رفاه کارگران با تکیه بر تسهیل مسیر ساخت مسکن تک‌طبقه

سیاست ارزی غلط دلیل احساس نشدن درآمدهای سرشار نفتی و رشد اقتصادی در زندگی مردم

طرح انتقال تعطیلات پایان هفته اقدام منفی برای تجارت؛ شعار سال محقق می‌شود؟

منطقه آزاد ارس در ارزیابی مناطق آزاد کشور در رتبه نخست ایستاد

اراده ایران و کشور های آفریقایی در جهت توسعه روابط اقتصادی است

اراده ایران و کشورهای آفریقایی در جهت توسعه روابط اقتصادی است

حضور گیلان در نمایشگاه اکسپو 2024 تهران

اجلاس همکاری‌های اقتصادی ایران و آفریقا، اراده طرفین بر گسترش روابط اقتصادی

برگزاری اجلاس همکاری‌های اقتصادی ایران و آفریقا نماد اراده طرفین برای گسترش روابط اقتصادی است

از اکسپو ایران 2024 چه می دانید؟​

رئیس جمهور: اراده ایران و کشورهای آفریقایی در جهت توسعه روابط اقتصادی است

مسئولان بسترهای حضور مردم برای مشارکت در تولید را فراهم کنند

اراده ایران و کشور‌های آفریقایی در جهت توسعه روابط اقتصادی است

اعزام 11 رایزن بازرگانی به آفریقا/ خط منظم هوایی باید ایجاد شود

ایجاد خط کشتیرانی منظم به غرب آفریقا/ افزایش رایزنان بازرگانی در آفریقا

رایزنی سفیر ایران در ترکیه با یکی از مقامات سازمان همکاری اسلامی

موافقت وزارت خارجه با تعطیلی شنبه به جای پنجشنبه

رایزنی برای تبادلات مالی و بانکی میان ایران و آفریقا

ورود هیات تجاری و اقتصادی استان هرمزگان به کشور چین

کارگران سربازان انقلاب اسلامی در جنگ اقتصادی با دشمن هستند

بر تلاش مسئولان برای تحقق شعار سال تأکید کرد

استقبال بازار جهانی از محصولات دانش بنیان وطنی

بازگشت 3000 واحد تعطیل به تولید/ 1.2 میلیون نفر بیمه شدند

اعتبارات مقابله با فقر به کدام دستگاهها می‌رسد؟+ جدول

معطل‌ماندن مردم خارگ در اسکله‌های دریایی قابل قبول نیست

انتقاد امام جمعه باخرز از وضعیت تنها بیمارستان شهرستان

بالاترین نرخ بیکاری در آلمان از سال 2015

مقابله با هجمه‌های دشمن در گرو بصیرت‌افزایی است

مدیریت باید سرمایه‌گذاری در بحث تولید را تثبیت کنند

مسئولان هم محصولات ملی و داخلی خریداری و مصرف کنند

با سازوکارهای اقتصادی فعلی جامعه، کارگر غالباً با مشکل مواجه می‌شود

لزوم حمایت بیشتر مسئولان از کارگران در شرایط جنگ اقتصادی

مدیران باید سرمایه‌گذاری در بحث تولید را تثبیت کنند

ایجاد دبیرخانه دائمی اجلاس همکاری‌های اقتصادی ایران و آفریقا

کارگران و کارفرمایان در خط مقدم و خاکریز اول جهاد اقتصادی هستند