ایرانیان جهان

آخرين مطالب

سلام مخالفـــان به برجــام اخبار ایران

سلام مخالفـــان به برجــام
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - آرمان ملی /متن پیش رو در آرمان ملی منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
نباید فراموش کرد روحانی در آخرین سخنرانی‌هایش در جایگاه رئیس‌جمهور چنین گفته بود که: « اگر اصل 60 قانون اساسی حاکم بود و لطمه نمی‌خورد، چون در اوایل آذر لطمه خورد و اگر 11 آذر نداشتیم و اصل 60 ایستاده بود و همه به اصل 113 احترام می‌گذاشتند در ماه اسفند (1399) تحریم مردم برداشته شده بود و امروز مردم می‌دیدند چه شرایطی بر کشور حاکم بود و فروردین و اردیبهشت و خرداد دیگری را می‌دیدند. البته آن مقدار که مقدور بود وزارت خارجه ما و دیگران تلاش کردند و امروز سفره آماده است و باید در باز شود تا مردم کنار سفره قرار بگیرند. کار آماده شده و امیدواریم دولت سیزدهم بتواند تکمیل کند. ما هم خوشحال می‌‌شویم که دولت سیزدهم موفق شود و فرقی ندارد دولت دوازدهم دولت موفق شود یا دولت سیزدهم اما بسیاربسیار متأسفم که چهار پنج‌ شش ماه از دست رفت.» در کنار آن، خیلی زود شاهد تحقق گفته سخنگوی دولت روحانی هم بودیم. علی ربیعی در آذر 99 گفته بود: «آنهایی که روزی مخالفت می‌کردند، خودشان پیشرو مذاکره خواهند بود.» این ادعا که تمایلی برای توافق در دولت روحانی و ثبت آن به نام رئیس آن دوران و محمد جواد ظریف وجود ندارد، چندان بیراه نبود. سنگ اندازی‌ها در مسیر مذاکرات در دولت گذشته موضوعی نیست که به راحتی فراموش شود از پخش سریال گاندو تا تهدید ظریف به بازداشت و محاکمه! برخی که توافق را در دولت روحانی سند ذلت می‌خواندند، با آغاز دولت رئیسی یکباره توافق را سند افتخار می‌خوانند که باید نصیب این دولت شود. این تغییر رویکرد سند محکمی برای اثبات بی‌اهمیت بودن منافع و مصالح ملی برای مخالفان دیروز و موافقان امروز برجام است اما ظاهرا قرار است کماکان ظریف و آنانی که جز افزایش اقتدار و پیشرفت کشور در سر نمی‌پروراندند سیبل اتهام‌زنی‌ها باشند.
سلام مخالف اصلی به برجام!
تغییر رویکرد مخالفان مذاکره به موافقان چه معنایی دارد. یکی از این تغییرات بسیار علنی بود. حسین شریعتمداری اخیر از تیم مذاکره کننده دولت رئیسی تقدیر و البته مانند همیشه تیری به سمت اصلاحات پرتاب کرده است: « آیا ایستادگی تیم هسته‌ای کشورمان در مقابل باج‌خواهی آمریکا و متحدانش به بهانه پادمانی را درخور تقدیر می‌دانید یا نظر برخی از مدعیان اصلاحات را که باج‌خواهی حریف را توافق ترجمه می‌کنند؟!» دیروز عباس عبدی فعال سیاسی اصلاح‌طلب نوشت: « برای متوجه شدن مدیر مسئول کیهان، پس از آن مصاحبه تند علیه برجام، فقط چند روز کافی بود تا او نیز به برجام سلام دهد.»
حمایت مخفی از توافق
جالب است که برخی برخلاف شریعتمداری سعی دارند تا تغییرشان غیرعلنی باشد و اینگونه القا کنند هنوز بر سر مواضع خود هستند که مجتبی ذوالنوری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از آن جمله افراد است. او دیروز در واکنش به اینکه شما پیش از این برجام را آتش زدید، خاطرنشان کرد: «آتش زدن برجام به این دلیل بود که آقا فرموده بودند اگر آنها پاره کنند ما آتش می‌زنیم، آقای ترامپ وقتی رفت بیرون یعنی پاره کرد آیا حرف رهبری باید زمین بماند؟! ما وظیفه داشتیم به عنوان سرباز نظام و ولایت، امر آقا را اجرایی کنیم، همین کار را هم کردیم. الان هم آن شرایط پیش بیاید باز همین کار را خواهم کرد و از هیچ حمله و انتقادی هم نگران نیستم.» جالب اینجاست که بلافاصله می‌گوید: «بنده هم آن زمان که عراقچی به وین می‌رفت و هم الان به جد طرفدار مذاکره بوده و هستم، چون ما هزینه برجام را داده‌ایم، حالا آنها باید بدهی‌شان را به ما پس بدهند. با قطع مذاکره نه‌تنها بدهی‌شان به ما از بین می‌رود بلکه ما محکوم می‌شویم که ایران نمی‌خواهد تن به مذاکره بدهد لذا ما برای یک توافق قیمتی به مذاکره می‌رویم.» این نماینده مجلس یادآور شد: «البته منظور از توافق قیمتی، توافقی است که منافع ملت ما را تأمین کند، نه توافق به هر قیمتی که به ضرر مردم باشد. چون توافق برای ما موضوعیت ندارد. نفع ملت‌مان برای ما موضوعیت دارد. ما می‌گوییم از شرایط فعلی حداقل یک درجه وضع مردم بهتر شود و به دنبال این موارد در مذاکرات دنبال این هستیم.»
بگذارید کارشان را بکنند
سردار حاجی زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه اخیرا در واکنش به سوالی درباره یک توافق خوب گفته است: «مذاکره کنندگان کنونی افراد معتقدی هستند اجازه دهید کارشان را انجام دهند.» برخی رسانه‌ها در واکنش به این اظهارات نوشتند که در آشنا بودن عبارت به‌کار برده شده از سوی این مقام بلندپایه سپاه، همین بس که در طی سالیان اخیر، اصلاح‌طلبان نیز بارها در حمایت از تیم دیپلماسی کشور گفته‌اند که «باید گذاشت آنها کارشان را انجام دهند» اما انگار اضافه شدن یک قید در دوره فعلی، موجب شده تا این عبارت امروز توسط برخی هم به‌کار گرفته شود. موضوع اعتقاد مذاکره‌کنندگان ایران به برخی مناسک دینی، قبلا هم از جانب امام جمعه مشهد مورد اشاره قرار گرفته بود، چنانکه علم الهدی گفت: «یک نماز شب خوان، مسئول تیم مذاکره کننده ایران است.» با این حال، به نظر می‌رسد که امروز نقطه اشتراک همه جریانات سیاسی درون کشور این است که باید اجازه داد تیم دیپلماسی فارغ از تمامی فشارها و مخالفت‌ها، کارش را انجام دهد.»

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/324406/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

آقای ذوالنوری ممنون

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در اعتراض به جنگ غزه استعفا داد

ادعای آمریکا: ساخت اسکله کمک‌رسانی به غزه آغاز شد

ارتش یمن بار دیگر «ایلات» را هدف گرفت

بازداشت 100 دانشجو در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی

عربستان میزبان مذاکرات چندجانبه درباره آینده غزه

اعتراضات ضد اسرائیلی در سراسر آمریکا ادامه دارد

قرارداد 6میلیارد دلاری تسلیحات و تجهیزات آمریکا برای اوکراین

پیشنهاد رژیم صهیونیستی برای انصراف از حمله به رفح در ازای توافق با حماس

افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان

بمباران دوباره امدادگران غزه با شهادت 8نفر

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

سیگنال مثبت به بورس تهران

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

علت گرانی شدید قیمت پیاز

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

دولت توانسته بخش قابل توجهی از اهداف خود برای رفع ناترازی‌ها و مشکلات اقتصادی را محقق کند

️اقتصاد باید بر پایه مشارکت مردم باشد

وزیر کشور: مناطق آزاد و ویژه از ارکان اقتصاد مقاومتی کشور هستند

در همایش ملی مناطق آزاد چه گذشت؟/ قشم و کیش برترین در حوزه اقتصاد

همکاری اقتصادی خراسان رضوی و هرات افغانستان

قشم به عنوان منطقه آزاد برتر در حوزه اقتصادی و سرمایه گذاری انتخاب شد

مخبر: مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی باید به موتور پیشران اقتصادی کشور تبدیل شوند

پیری جمعیت نشاط اقتصادی و اجتماعی را کاهش می‌دهد

قالیباف؛ شمشیر را برای رئیسی از رو بست

تعهد پاکستان برای اجرایی کردن خط لوله صلح/ پارادایم جدید از قدرت اقتصادی ایران در آسیا

مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی باید به موتور پیشران اقتصادی کشور تبدیل شوند

ساماندهی فضای کسب و کار؛ جهش تولید و صنعت در استان اردبیل

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

آخرین وضعیت از گورهای دسته جمعی بیمارستان ناصر

العربیه: مصر به اسرائیل پیشنهاد ازسرگیری مذاکرات در مقابل تعلیق عملیات رفح را داد

هشدار چین به آمریکا: بین تقابل و همکاری یکی را انتخاب کنید

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

کاهش واردات و توسعه صادرات؛ راهبرد مهم فعالیت مناطق آزاد

اجرای اقدام عملی برای رفع چالش‌های پیش‌روی توسعه اقتصادی مازندران

کشف 3 هزار لیتر سوخت قاچاق از 10 خودرو

نجات روسیه با اقتصاد موازی