ایرانیان جهان

آخرين مطالب

خبر مهم برای یارانه بگیران / تغییر شیوه دهک‌بندی یارانه نقدی اخبار ایران

خبر مهم برای یارانه بگیران / تغییر شیوه دهک‌بندی یارانه نقدی
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - دیروز، محمد هادی زاهدی وفا به بهانه روز خبرنگار، در جمع آنها درباره همه مسائل سه حوزه مهم تعاون، رفاه و کار حرف زد و از این میان خبر خوشی را به بازنشستگان داد.
اعلام تغییرات شیوه دهک‌بندی یارانه نقدی
اما مسأله‌ای که این روزها اغلب ثبت‌نام‌شدگان یا جاماندگان یارانه نقدی با آن مواجه هستند، عدم تعیین تکلیف آنها از سوی سازمان‌های ذیربط همچون سازمان هدفمندی یارانه‌ها و وزارت رفاه است که از مدت‌ها ذهن ثبت‌نام شدگان را به خود درگیر کرده است.
از آنجا که شناسایی معترضان به عدم دریافت یارانه نقدی که تا پیش از اردیبهشت آنها مشمول این طرح بودند برعهده وزارت رفاه است، اما بر‌اساس اطلاعات و بررسی‌های صورت‌گرفته سامانه وزارت رفاه در این زمینه به‌روزرسانی نشده و برخلاف وعده‌های داده شده از سوی مسئولان این وزارتخانه تاکنون اقدامی صورت نگرفته است. گفته می‌‌شود که این سامانه از سال 98 تاکنون به‌روزرسانی نشده و همین امر باعث اختلال در روند مشمولان یارانه نقدی شده است. در همین باره روز گذشته خبرنگار روزنامه ایران از زاهدی وفا درخواست کرد که در این باره شفاف‌سازی کند و یک بار برای همیشه به این موضوع خاتمه دهد.
او در این باره گفت از سال‌های گذشته تاکنون دو دسته اطلاعات وجود داشته که یک دسته از این اطلاعات شفاف و واقعی بودند و دسته‌ای دیگر نادرست ارزیابی شده‌اند و هر دو دسته این اطلاعات در بانک‌های اطلاعاتی وجود دارد. به همین خاطر برای اینکه سره را از ناسره تشخیص دهیم با استفاده از بانک‌های اطلاعاتی دولت الکترونیک درصدد هستیم که علاوه بر آنکه شیوه راستی‌آزمایی اطلاعات را تغییر دهیم یک‌بار برای همیشه این نوع سوءتفاهم‌ها را نیز از بین ببریم. لذا روال کار بر این است که شیوه دهک بندی بزودی تغییراتی خواهد داشت و مردم از این سردرگمی قطعاً رهایی می‌یابند.
معنای دیگرسخن سرپرست وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی این است که از ابتدای سال آینده اطلاعات پایش شده و دیگر در طول سال تغییری ایجاد نخواهد شد و در این باره کارهای کارشناسی نیز انجام گرفته که بیشتر بار آن بر دوش دولت الکترونیک است.
او همچنین گفت که این موضوع در دستور کار دولت قرار گرفته و مصوبه‌ای برای تصویب به هیأت دولت ارسال شده است.
نحوه پرداخت حقوق بازنشستگان امروز اعلام می‌شود
او در این نشست اعلام کرد که در مورد نحوه پرداخت به بازنشستگان توافق حاصل شده و در جلسه امروز نمایندگان بازنشستگان اطلاع‌رسانی خواهد شد.
او گفت: همان‌طور که قبلاً گفتیم اختیارات هیأت وزیران به وزرای عضو هیأت امنا تفویض شد. ما نیز در چهارچوب مصوبه شورای‌عالی کار و طبق قوانین باید تصمیم می‌گرفتیم اما محدودیت‌های منابع وجود داشته و دارد. وی افزود: ما در این مدت جلساتی با فعالان بازنشستگی داشتیم و تصمیم بر این شد که مصوبه شورای‌عالی کار اجرا شود. در مورد نحوه پرداخت هم توافق شد و در جلسه{ امروز} نمایندگان بازنشستگان اطلاع‌رسانی می‌شود.
زاهدی وفا ادامه داد: اگر بخواهیم منزلت بازنشستگان حفظ شود، باید تصمیم مناسبی برای انتقال حقوق و دارایی‌ها بگیریم، یک پیشنهاد ما این بود که صندوق زمین و ساختمان را در کل استان‌ها برای بازنشسته‌ها تأسیس کنیم تا بتوانند به یکی از مهم‌ترین نیازهای خود برسند. پیشنهاد دیگر ما واگذاری برخی سهام‌ها بود.
همسان‌سازی سیاست‌های کلی تأمین اجتماعی
وی با بیان اینکه طبق قانون سیاست‌های کلی تأمین اجتماعی باید همسان‌سازی انجام شود، گفت: این صورت‌مسأله بزرگی است که با کمک اصحاب رسانه باید حل شود.
زاهدی وفا گفت: در همین راستا اختیارات هیأت وزیران به هیأت امنای تأمین اجتماعی تفویض شد. باید در چهارچوب مصوبه شورای عالی کار تصمیم می‌گرفتیم اما محدودیت‌های منابع وجود دارد. سرپرست وزارت کار با تأکید بر اینکه منزلت بازنشستگان باید حفظ شود، گفت: باید حقوق و دارایی مثل زمین، ساختمان یا سهام به آنها واگذار شود. وی با اشاره به اقدامات دولت سیزدهم گفت: کارهای سختی که در 40 سال گذشته باقی‌مانده بود و همه دولت‌ها از آن سر باز می‌زدند را این دولت انجام داد.
طبق قانون صندوق‌ها باید همسان‌سازی و در وزارت رفاه ادغام شود
زاهدی وفا ضمن انتقاد از تصمیم‌هایی که در گذشته درباره صندوق‌های بازنشستگی گرفته شده گفت که در گذشته تصمیم‌های حرفه‌ای برای صندوق‌ها گرفته نشده و نتیجه آنها این شده که منابع صندوق‌ها متکی به بودجه دولت شود.این در حالی است که باید رفتار اقتصادی منطقی داشت و بر اساس فرمول اقتصادی سیاستگذاری شود. وی گفت: ما به دنبال این هستیم که منزلت بازنشستگان را افزایش دهیم. در حال حاضر به دلیل تصمیمات گذشتگان وارث وضعیتی هستیم که ناترازی‌های مختلفی در کشور وجود دارد و یکی از ناترازی‌ها، ناترازی صندوق‌های بازنشستگی است. وی ادامه داد: از چهار صندوق زیرمجموعه وزارت رفاه دو صندوق به خاطر تصمیمات غیرحرفه‌ای گذشته متکی به بودجه دولت هستند. در حالی‌که بین ورودی و خروجی صندوق‌ها باید تعادل وجود داشته باشد. زاهدی وفا گفت: در حال حاضر حدود 17-16 صندوق داریم که کم‌وبیش ممکن است این مشکل را داشته باشند و طبق قانون این صندوق‌ها باید همسان‌سازی و در وزارت رفاه ادغام شود. وی گفت: در کنار اینها تصمیم بر این شد که حقوق‌ها به حد شورای‌عالی تغییر کند. تصمیمات خوبی گرفته شد که فردا به طور کامل اعلام می‌شود. سرپرست وزارت کار گفت: ما فکر می‌کنیم سیاست کلی این است که شرکت‌های سرمایه‌گذاری ملی را برای شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی تجربه کنیم و ذینفعان وزارت رفاه سهامداران اصلی این شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی شوند.
زاهدی وفا گفت: وزارت کار در حوزه اقتصادی وظایفی دارد و ما با طیف گسترده‌ای از وظایف و تکالیف در وزارتخانه مواجه هستیم که به دلیل اینکه قبلاً سه وزارتخانه بوده و اکنون در هم ادغام شده اکنون مسئولیت‌های گسترده‌ای را از نظر تنوع داریم.
وی ادامه داد: بعضاً در بعد اقتصادی سیاست‌های اقتصادی منوط به تصمیم‌گیری می‌شود. زمانی است که سیاست‌های اقتصادی داریم که موفقیت آن منوط به تغییر رفتار مخاطبان است مثلاً تصمیمی گرفته می‌شود که تعرفه را از درصدی به درصدی تغییر بدهیم که باعث می‌شود حداکثر 100 هزار نفر در کشور با آن درگیر شوند اما برخی سیاست‌های اقتصادی هست که موفقیت آن منوط به تغییر رفتار در مردم است و باید فرهنگ‌سازی شود و با مدیریت روانی جامعه همراه باشد که در این حالت به نقش رسانه‌ها نیاز است. سرپرست وزارت کار افزود: مثلاً در اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در سال 1389 از اجرای قانون انتظار داشتیم که اگر یارانه‌ها هدفمند شود عملاً تغییری در مصرف داشته باشیم، صرفه‌جویی حاصل و عدالت برقرار شود و موفقیت این طرح به مدیریت رفتاری مردم بستگی داشت. زاهدی وفا گفت: یکی از اولویت‌های فعلی ما حل مسائل اقتصادی در کشور است. اگر اعتماد و امید مردم به دستگاه سیاستگذار تقویت شود، آن سیاست موفق خواهد بود. سرپرست وزارت کار بر لزوم استفاده از ظرفیت‌های کشور تأکید کرد و افزود: متوسط نرخ تورم در 40 سال گذشته 23 درصد بوده و نرخ بیکاری دو رقمی است و رشد اقتصادی ما در یک دهه گذشته نزدیک به صفر بوده است، لذا اگر بخواهیم تغییری در اقتصاد بدهیم، باید از تمام ظرفیت کشور استفاده کنیم.
منبع: روزنامه ایران

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/324521/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

آخرین وضعیت از گورهای دسته جمعی بیمارستان ناصر

العربیه: مصر به اسرائیل پیشنهاد ازسرگیری مذاکرات در مقابل تعلیق عملیات رفح را داد

هشدار چین به آمریکا: بین تقابل و همکاری یکی را انتخاب کنید

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

کاهش واردات و توسعه صادرات؛ راهبرد مهم فعالیت مناطق آزاد

اجرای اقدام عملی برای رفع چالش‌های پیش‌روی توسعه اقتصادی مازندران

کشف 3 هزار لیتر سوخت قاچاق از 10 خودرو

نجات روسیه با اقتصاد موازی

اصفهان؛ میخی بر تابوت اسرائیل

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی

تصاویر جدید از سرکوب تظاهرات همبستگی با غزه در دانشگاه سوربن فرانسه

ریابکوف: کاهش روابط با آمریکا را بررسی می‌کنیم

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

برای رفع موانع حقوقی و قانونی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی باید برنامه جمعی داشت

تاکید وزیر اقتصاد بررفع موانع حقوقی و قانونی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی

فیلمی که آمریکا را به وحشت انداخت!

«اقتصاد» میدان شلغم‌فروشان شده است!

شاهکار ایرانی در سریلانکا

تداوم حملات حزب‌الله لبنان به شمال فلسطین اشغالی

ادامه سرکوب دانشجویان حامی فلسطین در آمریکا

202 روز جنگ غزه به روایت آمار و ارقام

بی‌رمقی اونس جهانی برای سومین روز متوالی

شیائومی نیامده رکورد زد!

نرخ مصوب انواع میوه اعلام شد؛ قیمت گوجه سبز سر به فلک کشید!

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

مناطق آزاد و ویژه اقتصادی باید به موتور پیشران اقتصاد تبدیل شوند

مناطق آزاد و ویژه اقتصادی باید به موتور پیشران اقتصاد تبدیل شوند/ هیچ بن‌بستی در مسیر فعالیت مناطق آزاد وجود ندارد

ایجاد بازارچه مرزی سرخس در انتظار منطقه آزادشدن

ضرب الأجل قالیباف به دولت رئیسی

تاثیر تثبیت بر انتظارات تورمی

«طوفان اقصی» کار این ژنرال اسرائیلی را ساخت

هشدار درباره آینده اقتصاد ایران

مهاجرت با ویزای جعلی

هیاتی از مصر به سرزمین‌های اشغالی می‌رود

نمایش جدید آمریکا درباره غزه: تعیین نماینده ویژه!

استاد دانشگاه کلمبیا در اعتراض به سرکوب دانشجویان خواستار استعفای رئیس دانشگاه شد

اختلاف بر سر افزایش حقوق بازنشستگان؛ مبنا کدام قانون باید باشد؟

مقایسه نرخ رشد اقتصادی ایران در میان اقتصادهای بزرگ دنیا

ظرفیت تحول حوزه صادرات خراسان رضوی با نمایشگاه اکسپو 2024

دستاوردهای سفر رئیس جمهور به پاکستان و سریلانکا

ابر دولت در قطب مرکز داده پیام راه اندازی می‌شود

نقش کلیدی کارگران در رونق اقتصادی

واکنش حزب‌الله به ادعای عجیب تل‌آویو

رئیس‌جمهور فرانسه طاقت لایی‌خوردن نداشت