ایرانیان جهان

آخرين مطالب

بحران آب در پایتخت آب خواندنی ها

بحران آب در پایتخت آب
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - ابتکار /متن پیش رو در ابتکار منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
در روزهای اخیر با گل‌آلود شدن چشمه کوهرنگ برخی مناطق شهرکرد، شهر و روستاهای اطراف آن برای تامین آب شرب با مشکلات فراوانی روبه‌رو شدند که این مشکلات همچنان پابرجاست.
بر اساس گزارش‌ها، بارندگی شدید و وقوع سیلاب در شهرستان کوهرنگ موجب گل‌آلود شدن چشمه کوهرنگ که منبع تامین آب شرب شهرکرد و شهرهای اطراف است، شد. در نتیجه گل‌آلودی این چشمه، آن را از مدار تامین آب شرب شهرکرد، شهرهای اطراف و حدود 65 روستا، خارج کرد و تامین آب شرب شهرکرد به مشکل رسید. برای مدیریت این اتفاق، چاه‌هایی که در اختیار کشاورزان، شهرداری و ... بود، وارد مدار تامین آب شدند تا این مشکل مرتفع شود همچنین خط اضطراری سامان فعال و ظرفیت آن افزایش یافت. اما نهمین روز است که شهرکرد و دیگر شهرها و روستاها هنوز مشکل آب شرب دارند و همچنان آبرسانی سیار با 100 تانکر در شهرکرد انجام می‌شود. قطعی یک هفته‌ای آب در شهرکرد معضلات جدی ایجاد کرده است، مردم آب شرب مورد نیاز خود را از خانه‌های فامیل خود که آب خانه‌شان وصل است یا تانکرهای آبرسانی سیار تهیه می‌کنند.
اجرای 3 خط پدافندی اضطراری برای تامین آب شرب مردم
9 روز از اتفاق گل‌آلودی چشمه کوهرنگ به دلیل وقوع سیل می‌گذرد، روزهایی که آب برخی مناطق شهرکرد و شهر و روستاهای اطراف به همین دلیل قطع بود.
به گزارش تسنیم، 9 روز از اتفاق گل‌آلودی چشمه کوهرنگ به دلیل وقوع سیل می‌گذرد، روزهایی که آب برخی مناطق شهرکرد و شهر و روستاهای اطراف به همین دلیل قطع بود. در این مدت تانکرهای آبرسانی سیار در شهرستان فعال بوده و در سراسر محلاتی که آبشان قطع است، آبرسانی می‌کردند، همچنین موکب‌های توزیع آب معدنی نیز در مناطق مختلف فعال شد.
شب گذشته نیز حدود 30 گروه مردمی با هدف توزیع آب معدنی در محلات شهرکرد فعال شدند و تاکنون نیز فعال هستند و تا زمان حل و رفع کامل مشکل قطعی آب، آب معدنی میان مردم توزیع خواهند کرد.چشمه کوهرنگ البته همچنان سر ناسازگاری دارد و کدورت آن به حدی پایین نیامده است تا وارد تصفیه‌خانه شود و پس از تصفیه در مدار تامین آب شرب شهرکرد قرار گیرد.
غلامعلی حیدری، استاندار چهارمحال و بختیاری در توزیع آخرین وضعیت مشکل آب شهرکرد در بازدید از خط انتقال آب اضطراری عمان، بیان کرد: برای رفع مشکل آب شرب شهرکرد، مسئله از بالاترین مقام‌ها در سطح ملی پیگیری شد.
وی با اشاره به مطالعه و آغاز عملیات 3 خط پدافندی جهت رفع مشکل آب شرب، ادامه داد: خط اول خط انتقال آب از تصفیه‌خانه سامان به شهرکرد است که حدود 130 لیتر آب بر ثانیه به شهرکرد منتقل می‌کند.
استاندار چهارمحال و بختیاری با اشاره به اجرای عملیات خط پدافندی دوم یعنی خط انتقال آب عمان، خاطرنشان کرد: کشاورزان در این راستا همکاری خوبی داشتند که منجر به این خط شد، آب این خط پس از تصفیه وارد مدار می‌شود.
حیدری گفت: خط سوم پدافندی نیز خط فدک است که اکیپ‌هایی از سراسر کشور مشغول به کار هستند تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن این خط نیز وارد مدار آب شرب شهرکرد شود.
ورود 3 چاه کشاورزی دیگر به مدار تامین آب شهرکرد
احمدرضا محمدی، مدیرعامل آبفا چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه کم آبی در برخی از نقاط شهرکرد همچنان وجود دارد، اظهار کرد: شب سه‌شنبه 3 چاه کشاورزی جدید وارد مدار شد تا مشکل کمبود آب شهرکرد کمتر شود.
وی عنوان کرد: علاوه بر طرح آبرسانی قبلی که از سامان به شهرکرد اجرا شده بود دو طرح عمان و فدک نیز در دست اجراست و 2 اکیپ 24 ساعته کار می‌کنند تا تصفیه تحت فشار وارد مدار شود، 6 فیلتر تحت فشار تند وارد مدار شد تا آب بهداشتی از این دو طرح به دست مردم برسد.
مدیرعامل آبفا چهارمحال و بختیاری گفت: همچنین در مسیر طرح اول آبرسانی از سامان به شهرکرد ایستگاه‌های پمپ تعبیه می‌کنند تا دبی آب از 100 لیتر به 130 لیتر برسد و همچنان گزینه‌ها و چاه‌های دیگر هم بررسی می‌شود و تلاش برای پایین آمدن کدورت آب چشمه کوهرنگ ادامه دارد.
محمدی عنوان کرد: آبرسانی سیار در نقاطی که از طریق سامانه 122 اعلام می‌شود ادامه دارد و 47 تانکر در سطح شهر کار آبرسانی به مردم را انجام می‌دهند، تانکرهای بزرگ نیز کار تغذیه منابع را بر عهده دارند.
اعتراض جمعی از اهالی شهرکرد به قطعی 8 روزه آب و حضور مسئولان در بین مردم
ظهر روزگذشته تعدادی از اهالی شهرکرد در اعتراض به طولانی شدن قطعی آب در شهرکرد، مقابل استانداری چهارمحال و بختیاری تجمع کردند.
به گزارش دیگری از تسنیم، ظهر روز گذشته برخی از مردم شهرکرد در اعتراض به طولانی شدن قطعی آب در شهرکرد، مقابل استانداری چهارمحال و بختیاری تجمع کردند.
این تجمع اعتراضی مسالمت آمیز حدود 3 ساعت به طول انجامید و مسئولان استانی نیز در میان مردم حضور یافتند.
معاونان استاندار، فرمانده انتظامی استان و برخی مدیران کل استان در بین مردم معترض حضور یافتند و حرف‌های آنان را شنیدند.
بر اساس این گزارش، حدود 9 روز از قطعی آب در شهرکرد و مناطق اطراف می‌گذرد. دلیل قطعی آب گل‌آلودی منبع تامین آب شرب یعنی چشمه کوهرنگ اعلام شده است.
اعتراض به سیاست‌های غلط آبی کشور از جمله محورهای این تجمع بود که به وضوح از حرف‌ها و شعارهای مردم فهمیده می‌شد، قانونی نبودن برخی طرح‌های انتقال آب، مردم سرچشمه را آزرده کرده است.
امیدواریم ظرف چند روز آینده مشکلات حل شود
نماینده مردم شهرکرد در مجلس شورای اسلامی روز گذشته با بیان اینکه «امیدوارم ظرف امروز و فردا با آمدن آب خط انتقال آب اضطراری به مدار آب‌رسانی شهرکرد بخش زیادی از مشکلات برطرف شود»، گفت: با کاهش بحران آب در شهرکرد مواجه خواهیم بود و طی روزهای آینده نیز بسیاری از مشکلات برطرف خواهد شد.
احمد راستینه در گفت‌وگو با ایسنا به ارائه توضیحاتی درباره بحران آب ایجاد شده در شهرکرد پرداخت و گفت: 60 درصد آب شرب مردم شهرکرد از خط انتقال آب کوهرنگ تامین می‌شد که متاسفانه با وقوع سیلاب این خط انتقال آب دچار مشکل شد و با بالا رفتن شدید کدورت آب عملاً امکان استفاده آب شرب از چشمه کوهرنگ برای شهرکرد سلب شد.
وی با انتقاد از عملکرد اداره آب و فاضلاب (آبفا) استان چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: مشکل اصلی این بود که شرکت آبفا از سال 1394 تاکنون در طول هفت سالی که این خط انتقال آب فعال شده متاسفانه یک تصفیه خانه برای مرکز استان پیش‌بینی نکرده بود و به علت عدم وجود تصفیه خانه، با بالا رفتن کدورت آب این خط آب از مدار آب‌رسانی شهرکرد خارج شد.
نماینده مردم شهرکرد در مجلس در ادامه به اقدامات انجام شده برای برطرف کردن مشکل آب این شهرستان اشاره و خاطرنشان کرد: در طول یک هفته گذشته تلاش‌های بسیاری از سوی وزارت نیرو و همچنین پیگیری‌های آقای استاندار صورت گرفت تا بتوانند با ایجاد یک خط انتقال آب اضطراری مشکل ایجاد شده را برطرف کنند. با توجه به نظارت میدانی که طی روزهای گذشته داشته‌ام، مقرر شد تا از شب سه شنبه حدود 200 لیتر بر ثانیه از محل چاه‌های آب کشاورزان و خط انتقال آب اضطراری که از طرح‌های کشاورزان تامین شده، به خط آبرسانی شهرکرد اضافه شود تا بخشی از مشکلات آب این شهر برطرف شود.
راستینه افزود: برای حل مشکل آب شهرکرد پروژه انتقال آب شرب به نیمی از جمعیت استان که سال 88 شروع شده است باید سرعت بگیرد. ظرف دو سال گذشته با پیگیری‌هایی که انجام شد این پروژه هزار میلیارد تومان اعتبار جذب کرد و در سفر رئیس جمهوری نیز 600 میلیارد تومان برای اتمام این پروژه پیش‌بینی شد. این پروژه امروز به پیشرفت 90 درصد رسیده است و با صحبت‌هایی که با آقای وزیر نیرو داشتیم قرار شد که تصفیه‌خانه این پروژه سریع تجهیز شود و ظرف یکی دو ماه آینده کل خط انتقال این پروژه فعال شود تا بتوانیم مشکل تامین آب شرب شهرکرد را به عنوان مرکز استان برطرف کنیم و در این استان به آب شرب پایدار برسیم.
وی کوتاهی شرکت آبفای استان چهارمحال و بختیاری در برآورده نکردن دقیق از نیاز آب شهرکرد و همچنین پیش بینی نکردن خط پدافندی برای شهرکرد به عنوان مرکز استان را از جمله دیگر عوامل ایجاد بحران آب در این شهر طی روزهای گذشته عنوان کرد و گفت: ضعیف بودن زیرساخت‌های انتقال و عدم وجود تصفیه خانه برای مرکز استان موجب شده که ما در فصول مختلف سال دچار مشکل در تامین آب شویم؛ در زمستان به علت یخ زدگی خط انتقال آب با قطعی آب در شهرکرد مواجه شدیم و امروز نیز به علت سیل.
این نماینده مجلس تاکید کرد: این به معنای آن است که زیرساخت‌های انتقال آب برای تامین آب شرب مردم شهرکرد به شدت ضعیف است و شرکت آبفا باید پاسخگوی این سوء مدیریت‌ها باشد؛ از آقای استاندار خواستیم که موضوع را به صورت ویژه پیگیری کند. این مسائل و مشکلات را به وزارت نیرو نیز منتقل کرده‌ایم.
راستینه با بیان اینکه «همه دستگاه‌های مسئول در تلاش هستند تا بحران آب ایجاد شده در شهرکرد برطرف شود»، اظهار کرد: امیدوارم ظرف امروز و فردا با آمدن آب خط انتقال آب اضطراری به مدار آب‌رسانی شهرکرد بخش زیادی از مشکلات برطرف شود.
وی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت سلامت آب خط آب اضطراری شهرکرد تصریح کرد: پیش‌بینی لازم برای تصفیه اضطراری آب خط اضطراری انجام شده است تا خدایی نکرده مشکلات بهداشتی پیش نیاید؛ همچنین آقای وزیر نیرو نیز طی روزهای گذشته جهت پیگیری وضعیت آب شهرکرد در این شهر حضور یافتند، دستورات لازم را برای نظارت جدی بر کیفیت آب صادر کردند.
نماینده مردم شهرکرد در مجلس در پایان با ابراز امیدواری نسبت به بهره‌برداری از تصفیه خانه مرکزی شهرکرد طی 2 الی 3 ماه آتی و برقراری امنیتی پایدار در این شهر خاطرنشان کرد: از امروز با کاهش بحران آب در شهرکرد مواجه خواهیم بود و طی روزهای آینده نیز بسیاری از مشکلات برطرف خواهد شد. ان‌شاءالله با تکمیل خط انتقال آب اضطراری از این مشکلات عبور خواهیم کرد.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/324617/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کوچکی‌نژاد: کل تیم اقتصادی از معاون اول تا سایر اعضا باید تغییر کنند

کاهش 14 درصدی نرخ تورم لرستان

مدیریت مشکلات اقتصادی با مشارکت مردم

موجرانی که اجاره زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

دیدار تشکل‌های شاهد و ایثارگر با معاون امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری

برای میزبانی از رئیس جمهور آماده ایم

بستر سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد دوغارون خراسان رضوی فراهم شده است

نشست خبری سخنگوی اقتصادی دولت آغاز شد/ تکلیف جذب کادر درمان مشخص شد

نشست خبری سخنگوی اقتصادی دولت آغاز شد/ امسال 27 هزار کادر درمان و 70 هزار معلم جذب خواهد شد

چهارمحال و بختیاری در جایگاه ششم صدور پروانه کسب الکترونیکی کشور

مصوبات مجلس در «لایحه تجارت» منجر به رونق اقتصادی می‌شود

نشست خبری سخنگوی اقتصادی دولت آغاز شد/ امسال 27 هزار کادر درمان و 70 هزار معلم جذب خواهند شد

یک نماینده: کل تیم اقتصادی دولت باید تغییر کند

توانمندسازی زنان سرپرست خانوار موجب توسعه اقتصادی می‌شود

قالیباف: درباره وضعیت بازار ارز، هفته آینده جلسه‌ای را برگزار خواهیم کرد

باران رحمت در کیش؛ شب پرتلاش نیروهای شرکت عمران، آب و خدمات برای جلوگیری از آب‌گرفتگی معابر جزیره

قرارگیری خریداران ارز در زیر چتر مالیاتی/ احتمال عرضه ارز تقلبی در بازار آزاد وجود دارد

درآمد 30 هزار میلیاردی دولت از 3 محل مالیات خودرو

مجلس هفته آینده وضعیت بازار ارز را بررسی می‌کند

وقتی اعداد سخن می گویند؛ چرا نام ایران در لیست بزرگترین بنادر جهان وجود ندارد؟!

مجلس هفته آینده وضعیت بازار ارز را بررسی می‌کند | رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس : نگران وضعیت بازار ارز هستیم

فعالان اقتصادی در انتظار اعلام تورم سال 1402

زمینه همکاری و توسعه روابط بین کرمان و روسیه وجود دارد

اولتیماتوم دولت برای اجرای قانون تسهیل صدور مجوز‌ها

هیچگونه کمبود کالایی در کشور نداریم

نشست خبری سخنگوی اقتصادی دولت با حضور رییس سازمان بودجه

انتصاب جدید در سازمان منطقه آزاد کیش

پیام تسلیت دکتر رئیسی در پی درگذشت پدر شهیدان «دهنوی»

هشدار عرضه دلار تقلبی در بازار آزاد

جنگ کریدورها| هند و یونان علیه چین و ترکیه؛ جایگاه ایران کجاست؟ + فیلم

افزایش تعامل بنیاد شهید و امور ایثارگران با آموزش و پرورش برای توسعه فعالیت های فرهنگی

مدیرکل بنیاد شهید کرمانشاه بر شناساندن سبک و سیره عملی شهدا به جوانان تآکید کرد

صبر و ایثار خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر درس آموز است

اقدامات سازمان اقتصادی کوثر منجر به خودکفایی‌های بزرگ در حوزه اقتصادی شد

اولین سرمایه‌گذاری مستقیم صندوق توسعه ملی در صنعت نفت

نقش تعاونی‌ها در تحقق جهش تولید با مشارکت مردم

مشارکت مردم حلقه مفقوده اقتصاد

ادامه اجرای طرح مولدسازی اموال مازاد دولتی در زنجان

بستر سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد دوغارون فراهم شده است

6452 پروانه صنفی الکترونیکی در چهارمحال و بختیاری ثبت شد

جایگاه ششم صدور پروانه کسب الکترونیکی کشور به چهارمحال و بختیاری رسید

رئیسی پنجشنبه به استان سمنان می‌رود

مشکل اقتصادی با همیاری مردم حل می‌شود

روزنامه‌های اقتصادی سه‌شنبه 28 فروردین

مدارس کیش فردا 28 فروردین غیر حضوری شد

فرصت سرمایه گذاری در بخش کشاورزی در منطقه آزاد دوغارون ایجاد می‌شود

رشد اقتصادی ایران در آسیا صعود کرد

صد و پنجاهمین کاغد خبر ایسکانیوز منتشر شد

برگزاری جلسه شورای معاونان و اطلاع رسانی بنیاد استان سمنان

تجمع مردم یزد در گلزار شهدا و قدردانی از پاسخ مقتدرانه سپاه