ایرانیان جهان

آخرين مطالب

روی خوش چین و روسیه به طالبان خواندنی ها

روی خوش چین و روسیه به طالبان
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - دنیای اقتصاد /روز دوشنبه 24مرداد برابر با 15اوت اولین سالگرد سیطره طالبان بر افغانستان از هنگام خروج پر شتاب آمریکا از این کشور است. اما حاکمان طالبان در تلاش برای احیای اقتصاد بی‌‌جان کشور و رسیدگی به وضعیت وخیم انسانی، کار زیادی برای انجام دارند. «جورجیو کافی یرو» در گزارش 15اوت در الجزیره نوشت، انزوای بین‌المللی طالبان کمکی به اهداف این گروه نکرده است.
با وجود درخواست‌ها و تلاش‌های مکرر رهبران طالبان اما هیچ کشوری در جهان، «امارت اسلامی افغانستان» (IEA) را به رسمیت نشناخته است؛ هرچند این کشور به‌طور رسمی تحت حاکمیت طالبان شناخته می‌شود. غرب از طالبان خواسته است که محدودیت‌ها بر حقوق زنان را کاهش دهد و دولت را به‌عنوان شرطی برای شناسایی «همه‌شمول‌تر» گرداند. طالبان می‌گویند که ایالات متحده با به رسمیت نشناختن دولت آنها، توافق‌نامه2020 دوحه را نقض می‌کند.کشته شدن ایمن الظواهری، رهبر القاعده در ماه گذشته در حمله پهپادهای آمریکایی در کابل، منجر به این شد که دولت های غربی، دولت طالبان را به ناتوانی در اجرای تعهدات خود بر اساس توافق‌نامه دوحه متهم کنند؛ توافقی که طالبان را ملزم می‌کند که پناهگاه امنی در اختیار القاعده و سایر گروه‌های مسلح در افغانستان پس از خروج آمریکا از این کشور قرار ندهند. چندین حمله مرگبار منتسب به داعش خراسان (ISIS-K) نگرانی‌‌هایی را در پایتخت‌‌های غربی درباره چشم‌‌انداز امنیتی افغانستان پس از خروج آمریکا برانگیخته است.
پس از قتل الظواهری، واشنگتن به سختی به طالبان اعتماد خواهد کرد؛ زیرا غرب احتمالا در بحبوحه حمایت فزاینده از تحریم‌های اعمال‌شده علیه دولت طالبان، موضع سختگیرانه‌ای در قبال این گروه اتخاذ خواهد کرد. کاهش اعتماد ایالات متحده به طالبان می‌تواند از نظر انسان‌دوستانه فاجعه آمیز باشد؛ زیرا مذاکرات بین دو طرف در دوحه، پایتخت قطر، برای آزادسازی کمک‌های مالی به افغانستان متوقف شده است. «ناتان سیلز» سفیر سیار پیشین ایالات متحده و هماهنگ‌کننده مبارزه با تروریسم، پس از قتل الظواهری گفت که «این خطر که پولی که به [طالبان] داده می‌شود به‌طور اجتناب‌ناپذیر و مستقیم به جیب القاعده راه پیدا کند، بسیار زیاد است.» «ابراهیم باهیس» تحلیلگر گروه بین‌المللی بحران متمرکز بر افغانستان در مصاحبه‌ای با الجزیره گفت که اگرچه تعامل بین غرب و افغانستان در پی کشته شدن الظواهری «احتمالا کاهش یابد»، اما «تاکنون مشخص نیست که آیا این تحول بر تعامل منطقه‌ای با دولت دوفاکتوی طالبان تاثیر می‌گذارد یا خیر؟» او افزود: «القاعده برای بسیاری از کشورهای منطقه یک ملاحظه کلیدی نیست و ممکن است با وجود این تحول، به تعامل خود ادامه دهند.»
بررسی نحوه برخورد یا تعامل کشورهای غیر غربی با دولت طالبان مهم است. چندین کشور همسایه افغانستان از جمله چین و پاکستان و نیز کشورهایی مانند مالزی، قطر (که میزبان دفتر طالبان در دوحه است)، عربستان سعودی، روسیه و ترکمنستان دیپلمات‌های طالبان را پذیرفته‌اند. در واقع، عشق آباد، پکن، اسلام‌آباد و مسکو حتی به‌طور رسمی دیپلمات‌های منصوب‌شده توسط طالبان را تایید کرده‌اند و این امر نشان می‌دهد که انزوای بین المللی طالبان نسبی است. «آناتول لیون» پژوهشگر ارشد در موسسه کوئینسی به الجزیره گفت: با توجه به اینکه چین و روسیه و برخی دیگر از کشورها «داعش خراسان» را تهدیدی بسیار جدی‌تر از القاعده می‌بینند، اما این کشورها «تا زمانی که طالبان به جنگ علیه داعش خراسان ادامه دهند، حداقل تا حدودی با این گروه همدردی و همکاری‌هایی خواهند داشت.»
لیون گفت: «خصومت با داعش خراسان به توضیح این مساله کمک می‌کند که چرا روسیه و چین در سال‌های قبل از پیروزی طالبان [در اوت 2021] با طالبان تماس گرفتند. با این حال، این پیوندها از نوع حمایت مالی‌ای که طالبان نیازمند آن بودند، نیست. روسیه پولی ندارد بدهد و چین نیز همیشه درباره این نوع کمک‌ها بسیار محتاط بوده است.» پاکستان، متحد بلندمدت طالبان که یکی از تنها سه دولتی بود که در دهه 1990 حکومت طالبان را به رسمیت شناخت، با افغانستان پس از اشغال نیز مشکلات بزرگی داشت. حکومت طالبان افغانستان همچنین «طالبان پاکستان» را که با نام اختصاری TTP شناخته می‌شود، در حملات خود علیه اسلام‌آباد جسورتر کرده است. برای دولت چین، نگرانی اصلی این است که چگونه طالبان با گروه‌های مسلح اویغور که در دهه 1990 در افغانستان مستقر بودند، تعامل خواهد کرد. چین نگران است که طالبان به چنین گروه‌هایی آزادی عمل علیه چین بدهد. پکن به طالبان پیشنهاد حمایت اقتصادی داده است؛ به شرطی که افغانستان با چین در برابر این گروه‌های مسلح همکاری کند و از هدف قرار دادن منافع چین، به ویژه طرح کمربند و جاده اجتناب کند.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/324643/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

آخرین وضعیت از گورهای دسته جمعی بیمارستان ناصر

العربیه: مصر به اسرائیل پیشنهاد ازسرگیری مذاکرات در مقابل تعلیق عملیات رفح را داد

هشدار چین به آمریکا: بین تقابل و همکاری یکی را انتخاب کنید

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

کاهش واردات و توسعه صادرات؛ راهبرد مهم فعالیت مناطق آزاد

اجرای اقدام عملی برای رفع چالش‌های پیش‌روی توسعه اقتصادی مازندران

کشف 3 هزار لیتر سوخت قاچاق از 10 خودرو

نجات روسیه با اقتصاد موازی

اصفهان؛ میخی بر تابوت اسرائیل

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی

تصاویر جدید از سرکوب تظاهرات همبستگی با غزه در دانشگاه سوربن فرانسه

ریابکوف: کاهش روابط با آمریکا را بررسی می‌کنیم

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

برای رفع موانع حقوقی و قانونی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی باید برنامه جمعی داشت

تاکید وزیر اقتصاد بررفع موانع حقوقی و قانونی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی

فیلمی که آمریکا را به وحشت انداخت!

«اقتصاد» میدان شلغم‌فروشان شده است!

شاهکار ایرانی در سریلانکا

تداوم حملات حزب‌الله لبنان به شمال فلسطین اشغالی

ادامه سرکوب دانشجویان حامی فلسطین در آمریکا

202 روز جنگ غزه به روایت آمار و ارقام

بی‌رمقی اونس جهانی برای سومین روز متوالی

شیائومی نیامده رکورد زد!

نرخ مصوب انواع میوه اعلام شد؛ قیمت گوجه سبز سر به فلک کشید!

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

مناطق آزاد و ویژه اقتصادی باید به موتور پیشران اقتصاد تبدیل شوند

مناطق آزاد و ویژه اقتصادی باید به موتور پیشران اقتصاد تبدیل شوند/ هیچ بن‌بستی در مسیر فعالیت مناطق آزاد وجود ندارد

ایجاد بازارچه مرزی سرخس در انتظار منطقه آزادشدن

ضرب الأجل قالیباف به دولت رئیسی

تاثیر تثبیت بر انتظارات تورمی

«طوفان اقصی» کار این ژنرال اسرائیلی را ساخت

هشدار درباره آینده اقتصاد ایران

مهاجرت با ویزای جعلی

هیاتی از مصر به سرزمین‌های اشغالی می‌رود

نمایش جدید آمریکا درباره غزه: تعیین نماینده ویژه!

استاد دانشگاه کلمبیا در اعتراض به سرکوب دانشجویان خواستار استعفای رئیس دانشگاه شد

اختلاف بر سر افزایش حقوق بازنشستگان؛ مبنا کدام قانون باید باشد؟

مقایسه نرخ رشد اقتصادی ایران در میان اقتصادهای بزرگ دنیا

ظرفیت تحول حوزه صادرات خراسان رضوی با نمایشگاه اکسپو 2024

دستاوردهای سفر رئیس جمهور به پاکستان و سریلانکا

ابر دولت در قطب مرکز داده پیام راه اندازی می‌شود

نقش کلیدی کارگران در رونق اقتصادی

واکنش حزب‌الله به ادعای عجیب تل‌آویو

رئیس‌جمهور فرانسه طاقت لایی‌خوردن نداشت