ایرانیان جهان

آخرين مطالب

رییس‌جمهور موافق بود، برخی نهادها با ورود زنان مخالفت کردند خواندنی ها

رییس‌جمهور موافق بود، برخی نهادها با ورود زنان مخالفت کردند
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - اعتماد /متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
اعلام شده هفته دوم رقابت‌های لیگ برتر هم بدون تماشاچی برگزار خواهد شد. با گمانه‌زنی‌ها درباره چرایی این تصمیم، خبرنگار اعتماد به اطلاعاتی رسمی دست پیدا کرده که نشان می‌دهد مشکل ورود زنان به استادیوم است. 
از چهار سال پیش تا امروز
هنگامی که قبل از شروع هفته اول و برخلاف وعده‌ها، سازمان لیگ گفت بازی‌ها بدون حضور هواداران برگزار می‌شود بسیاری از کارشناسان و فعالان فضای ورزش تاکید کردند مساله آن‌طور که مقامات فوتبال می‌گویند ربطی به مشکل سامانه‌های بلیت‌فروشی ندارد و همه ‌چیز به نامه‌ای که فیفا برای حضور زنان در استادیوم برای بازی‌های لیگ ارسال کرده مربوط می‌شود. نامه‌ای که بارها از گذشته تا به امروز به فدراسیون ارسال شده است. با این حال هیچ کدام از مقامات رسمی چنین چیزی را تایید نکردند. پیش از این زمانی که شهاب‌الدین عزیزی‌خادم، رییس فدراسیون فوتبال بود، اظهار داشت که جانی اینفانتینو رییس فیفا در جلسات شخصی و همین‌طور به صورت نامه‌نگاری تاکید کرده که باید مساله ورود زنان به استادیوم حل شود. در آذر 1400 اینفانتینو با انتشار یک عکس در فضای مجازی در کنار عزیزی‌خادم در حاشیه عرب‌کاپ نوشت: «مدت زمانی را با شهاب‌الدین عزیزی‌خادم، رییس فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران گذراندم و با او درباره فوتبال زنان، زیرساخت‌های کلی و توسعه کشور ایشان گفت‌وگو کردم.» اینفانتینو در آن جلسات به رییس سابق فدراسیون گفته بود که طبق قول مقامات سابق دولت ایران و فدراسیون بحث ورود زنان به ورزشگاه در بازی‌های باشگاهی حل شده است و باید در بازی‌های ملی هم به صورت کامل برطرف شود. آن‌طور که شنیده شده گویا مقامات ایران به فیفا گفته بودند ورود زنان به بازی‌های باشگاهی مشکلی ندارد و تنها کروناست که باعث شده تمام بازی‌ها بدون حضور هواداران برگزار و هر موقع مساله کرونا برطرف شود همه تماشاچیان چه مرد و چه زن می‌توانند وارد ورزشگاه شوند.
افشای دلیل واقعی برگزاری بدون تماشاچی بازی ایران و کره جنوبی برای نخستین‌بار
خبرنگار روزنامه اعتماد برای پیدا کردن دلیل واقعی برگزاری بازی‌های لیگ امسال بدون تماشاچی با برخی مقامات ساختار ورزش ایران تماس گرفت و به اطلاعاتی مشخص دست پیدا کرد که نشان می‌دهد در طول سال 1400 چند بازی به خاطر مساله ورود زنان به استادیوم بدون حضور تماشاچی برگزار شد، اما دلایل دیگری نظیر شیوع کرونا یا آماده نبودن زیرساخت‌ها برای آن عنوان شد. 
یکی از مقامات مسوول در ساختار ورزش ایران که نخواست نامش فاش شود در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه اعتماد مبنی بر چرایی شروع لیگ بدون حضور تماشاچیان به مهرماه سال گذشته برگشت. یکی از جنجالی‌ترین بازی‌هایی که بدون حضور تماشاگران برگزار شد، بازی تیم‌های ملی ایران و کره جنوبی در مهرماه سال گذشته بود. در آن بازی که بعد از فروکش کردن امواج کرونا و واکسیناسیون گسترده قرار بود برگزار شود، اعلام شد10هزار بلیت به هواداران فروخته می‌شود و بخشی از استادیوم هم به حضور زنان تعلق خواهد گرفت. با این حال تقریبا دو روز قبل از برگزاری بازی گفته شد هواداران نمی‌توانند وارد استادیوم شوند. آن زمان بحث کرونا، دیر فرستادن درخواست به AFC و آماده نبودن زیرساخت به صورت مکرر از زبان مقامات برگزاری بازی به گوش رسید. این مقام مسوول تایید کرد که دلیل بدون تماشاچی برگزار شدن آن بازی حل نشدن مساله ورود زنان به استادیوم بود و دلایل دیگر در این زمینه بهانه بودند. این مقام مسوول گفت: فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش تمام تلاش خودشان را انجام دادند تا تماشاچیان و مخصوصا زنان در بازی ایران و کره در استادیوم حاضر شوند، اما وقتی با مخالفت‌هایی مواجه شدند، عقب‌نشینی کردند. این‌طور شنیده شده که ابراهیم رییسی که دو ماه قبل از مسابقه دولت را تحویل گرفته بود نخواسته در همان ابتدای کار مقابل مخالفین ورود زنان به استادیوم قرار بگیرد و بنابراین با اینکه موافق حضور زنان در ورزشگاه بود به خاطر حجم انتقادات از ایده برگزاری بازی با حضور تماشاچیان زن منصرف شد و این را به آینده موکول کرد. طبق گفته این مقام مسوول دولت حتی در روزهای منتهی به بازی به فدراسیون فوتبال تاکید کرده بود که تعداد تماشاچیان زن از بازی ایران و کامبوج کمتر نباشد. 
مقام مسوول در ادامه یک مساله بسیار مهم را برای نخستین‌بار افشا کرد. ایشان به خبرنگار «اعتماد» گفت: یک روز قبل از بازی پیشنهاد شد زنان به صورت گزینشی وارد استادیوم شوند، اما رییس وقت فدراسیون زیر بار نرفت، چراکه در پلتفرم جدید، فیفا و ای‌اف‌سی روی نحوه بلیت‌فروشی به صورت آنلاین نظارت دارند و تک‌تک شماره سریال‌های بلیت‌ها و همچنین ساعت باز و بسته شدن سایت و جنسیت خریداران چک می‌شود و در نتیجه دور زدن این سیستم بسیار سخت و دردسرساز است. در نهایت تصمیم گرفتند بازی بدون حضور هواداران برگزار شود. 
روند ورود زنان به استادیوم با تغییرات در فدراسیون متوقف شد
مساله ورود زنان به استادیوم در بازی با عراق در بهمن 1400 تا حدودی حل شد. در آن بازی نیز فدراسیون فوتبال پرونده برگزاری بازی را به جلسه هیات دولت و ستاد مقابله با کرونا برد و مجوزهای لازم را دریافت کرد. با این حال همچنان برخی نهادها اصرار داشتند زنان به صورت گزینشی وارد استادیوم شوند، اما رییس وقت فدراسیون در جلسه با اعضای هیات دولت با اشاره به این نکته که فیفا و ای‌اف‌سی روی نحوه بلیت‌فروشی نظارت دارند و بنابراین باید تعدادی از مردم عادی هم بتوانند بلیت تهیه کنند، مقامات را قانع کرد. ورود زنان به استادیوم در بازی با عراق مورد موافقت رییس‌جمهور و انسیه خزعلی، معاون زنان ریاست جمهور قرار گرفت و گرچه در آن بازی باز هم زنانی به صورت گزینشی وارد ورزشگاه آزادی شدند، اما تعدادی از هواداران عادی هم موفق به خرید بلیت شدند. به این ترتیب برای اولین‌بار زنان تا حدی بدون گزینش و البته بدون هیچ حاشیه‌ای وارد ورزشگاه شدند و جشن صعود گرفتند. طبق گفته این مقام مسوول یکی از دلایل کوتاه آمدن مخالفین برگزاری جشن ملی به واسطه صعود زودهنگام تیم ملی به جام جهانی و برنامه‌ریزی برای برگزاری جشن در شهرستان‌ها با حضور همه خانواده‌ها بود که مقاومت‌ها را کمتر کرد. البته که تاکید فدراسیون به همراه تهدیدات فیفا، نوع بلیت‌فروشی و بی‌رنگ بودن حنای شیوع کرونا هم تاثیر داشت. روندی که در بازی عراق آغاز شده بود، نتوانست به بازی‌های باشگاهی کشیده شود و بازی‌های باقیمانده لیگ بیست‌ویکم در حالی که کرونا کنترل شده بود بدون حضور تماشاگران برگزار شد. این اتفاق در شرایطی رخ داد که آبان ماه سال گذشته در دو بازی اجازه ورود تماشاچیان به ورزشگاه صادر شد، اما به دلیل اینکه موافقت‌ها برای حضور زنان در استادیوم گرفته نشد، ادامه پیدا نکرد. به بیان ساده‌تر نمی‌شد بازی‌های لیگ با تماشاچی باشد و زنان نباشند. اتفاقی که امروز هم در حال رخ دادن است. بعد از برگزاری دیدار ایران و عراق در بهمن و قطعی شدن صعود ایران در حضور زنان، عزل رییس فدراسیون فوتبال کلید خورد و همزمان ورود زنان به استادیوم هم متوقف شد. در واقع متزلزل بودن جایگاه سرپرست فدراسیون قدرت چانه‌زنی را از مقامات فوتبال گرفت. 
رییسی موافق حضور زنان در استادیوم است اما...
مقام مسوول در ساختار ورزش ایران در پایان گفت: هیچ جای بحثی در مورد ورود زنان به استادیوم وجود ندارد. تهدیدات فیفا کاملا جدی است و در اولین مرحله احتمالا فوتبال ایران با جریمه نقدی و سپس با تعلیق مواجه خواهد شد. مقامات فیفا اصطلاحا با مقامات وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال اتمام حجت کرده‌اند و هرگونه اشتباهی در این زمینه عواقب سنگینی برای فوتبال ایران به همراه خواهد داشت. هیچ راهی جز اینکه درهای استادیوم به روی زنان باز شود، وجود ندارد. نکته قابل توجه در اظهارات این مقام مسوول موافقت و حتی اشتیاق رییس‌جمهور، وزیر ورزش و معاون زنان ریاست‌جمهوری نسبت به ورود زنان به استادیوم است. در مجموع ابراهیم رییسی و معاون او تلاش می‌کنند خودشان را پیگیر و مشتاق ورزش زنان و حضور زنان در ورزش نشان بدهند. سال گذشته انسیه خزعلی دوبار به دعوت فدراسیون فوتبال وقت در اردوی تیم ملی زنان حاضر شد و رییس‌جمهور هم پیام مخصوص برای زنان ملی‌پوش ارسال کرد. حتی گفته شد خود ابراهیم رییسی تلاش کرده در اردوی تیم ملی زنان حاضر شود ولی به دلایلی میسر نشد. حال سوال اساسی اینجاست که اگر مقامات فدراسیون فوتبال مشکلی برای حضور زنان در استادیوم ندارند و شخص اول اجرایی کشور و معاونان و وزرای او نیز مایل به انجام این کار هستند، پس چه کسی مخالف است؟

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/324749/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تمام ایده‌های دانش‌بنیانی قدرت تولید انبوه را دارند؟

روزنامه‌های اقتصادی شنبه 1 اردیبهشت

حزب‌الله: از رویارویی با اسرائیل و حمایت غزه عقب نمی‌کشیم

محاکمه ترامپ وارد چهارمین روز شد

دارندگان کارت سوخت بخوانند

توقیف محموله سوخت قاچاق در سمنان

طالبان خواستار تکمیل پروژه‌های نیمه تمام سازمان ملل شد

روزیِ نو؛ مجله‌ای رادیویی با رویکرد امیدبخشی

هشدار صندوق بین‌المللی پول نسبت به تبعات تصرف دارایی‌های روسیه

شهادت فرمانده گردان طولکرم در سرایاالقدس

حمله مقاومت فلسطین به شهرک «سدیروت»

خودسوزی یک فرد مقابل دادگاه ترامپ

شهادت یک جوان فلسطینی در کرانه باختری

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

پایان اردیبهشت آخرین مهلت تبدیل مجوز‌های کاغذی به شناسه یکتا

پافشاری بانک مرکزی بر اجرای سیاست‌های غلط/ صندوق تثبیت ارزی با دلار 3 نرخی کارایی ندارد

تنها تا 26 اردیبهشت برای تبدیل مجوز‌های کاغذی کسب و کار به الکترونیکی فرصت وجود دارد

چهارمحال و بختیاری در جایگاه ششم صدور پروانه کسب الکترونیکی کشور

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

اتحادیه اروپا برای نخستین‌بار چند شهرک‌نشین صهیونیست را تحریم کرد

لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم

ناتو تعداد بیشتری سامانه پدافند هوایی به اوکراین ارسال می کند

سرقت 250 هزار سند در حمله هکری «انانیموس» به ارتش رژیم صهیونیستی

ادامه حملات حزب الله لبنان به مواضع رژیم صهیونیستی

شمار شهدای غزه از 34 هزار نفر گذشت

اوربان: اروپا یک قدم تا ارسال سرباز به اوکراین فاصله دارد

پیشرفت در مذاکرات صلح باکو و ایروان

اظهارات لاوروف درخصوص صحبت‌های جنجالی بورل

تهدید داخلی معادن بیشتر است یا خارجی؟

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

وحدت نظر در تدوین سازوکارهای مشارکت مردم در عرصه اقتصاد ضروری است

آمادگی ایران برای ارتقای روابط با الجزایر

«موزه دین و زندگی» در بلوار پیامبر اعظم (ص) ایجاد می‌شود

هشدار وزیر فرهنگ لبنان نسبت به تجاوز رژیم صهیونیستی به کشورش

آمریکا به کمک آرژانتین می‌رود

«محسن رضایی» با اعضای شورای نگهبان دیدار و گفتگو کرد

بایدن در آستانه شکست؟

ارمنستان 4 روستای منطقه «قزاق» را به آذربایجان واگذار کرد

اذعان صهیونیست ها به تداوم قدرت مقاومت فلسطین در غزه

لاوروف: برای مذاکره در مورد اوکراین آماده‌ایم

چاپ ایران‌چک 500 هزار تومانی واقعیت دارد؟

غیبت ایران در بازار 75 میلیارد دلاری بنگلادش

توقیف خودروی قاچاق در ساری

لغو پروازهای شرکت‌های اروپایی به اراضی اشغالی

عزم ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای ساماندهی قاچاق ته‌لنجی

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

جنگ غزه و حملات ایران جایگاه اقتصادی اسرائیل را کاهش داده است

همکاری اسلامی: حق وتو آمریکا، ناقض مفاد سازمان ملل متحد است

پیش بینی تولید 13.5 میلیون تن گندم در سال جاری