ایرانیان جهان

آخرين مطالب

نشنال اینترست:

پکن پس از تقویت شراکت با تهران و ریاض، اکنون در تلاش برای نزدیکی به تل‌آویو است / احتمال امضای توافق تجارت آزاد بین چین و اسرائیل تا آخر امسال / چرا اسرائیل با وجود نزدیکی به چین، نگرانِ خراب شدن ماه عسلش با آمریکا نیست؟ آسیا و اقیانوسیه

پکن پس از تقویت شراکت با تهران و ریاض، اکنون در تلاش برای نزدیکی به تل‌آویو است / احتمال امضای توافق تجارت آزاد بین چین و اسرائیل تا آخر امسال / چرا اسرائیل با وجود نزدیکی به چین، نگرانِ خراب شدن ماه عسلش با آمریکا نیست؟
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - طبق گزارش ها، اسرائیل و چین از سال 2016 برای رسیدن به توافق تجارت آزاد کار می‌کنند. اکنون، به نظر می‌رسد که این توافق در آستانه تحقق است. در واقع، گزارش شده است که یکی از نمایندگان کنسولگری اسرائیل در هنگ کنگ به ساوت چاینا مورنینگ پست گفته است که اسرائیل و چین امیدوارند تا پایان سال جاری یک توافق تجاری امضا کنند.

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
نشنال اینترست در بلیز مالی نوشت: طبق گزارش ها، اسرائیل و چین از سال 2016 برای رسیدن به توافق تجارت آزاد کار می‌کنند. اکنون، به نظر می‌رسد که این توافق در آستانه تحقق است. در واقع، گزارش شده است که یکی از نمایندگان کنسولگری اسرائیل در هنگ کنگ به ساوت چاینا مورنینگ پست گفته است که اسرائیل و چین امیدوارند تا پایان سال جاری یک توافق تجاری امضا کنند.
به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، در ادامه این مطلب آمده است: توافق تجارت آزاد بین اسرائیل و چین نشان دهنده رسمی شدن روابط رو به رشد بین دو دولت است. بر اساس داده‌های گمرک چین، تجارت سالانه بین اسرائیل و چین از 250 میلیون دلار در دهه 1990 به بیش از 20 میلیارد دلار در سال 2021 رسیده است. چین در حال حاضر بزرگترین شریک تجاری اسرائیل در آسیا است.
این گفتگو‌ها نشان دهنده آخرین گام در تلاش چین برای افزایش نفوذ خود در خاورمیانه، پس از تلاش برای تقویت شراکت با دیگر بازیگران مهم منطقه، از جمله ایران، عربستان سعودی و شورای همکاری خلیج فارس (GCC) است. مقاله ساوت چاینا مورنینگ پست، انگیزه مذاکرات چین با اسرائیل را چیزی بیش از جاه طلبی اقتصادی تفسیر می‌کند. نویسنده آن خاطرنشان می‌کند که چنین پیمان تجاری با نشان دادن اینکه چین مانند گذشته تنها با کشور‌های عربی همسو نیست، کار با کشور‌های خاورمیانه را در موضوعات گسترده‌تر آسان‌تر می‌کند.
آیا صمیمیت فزاینده اسرائیل با چین روابط آن با ایالات متحده را به خطر می‌اندازد؟ بسیار بعید است. در ژانویه 2022، هاآرتص گزارش داد که اسرائیل "درباره معاملات مهمی که با چین منعقد می‌کند، واشنگتن را مطلع خواهد کرد و گفت که در صورت بروز مخالفت، این قرارداد‌ها را بازنگری خواهد کرد. " سپس، در ماه اوت، تایمز اسرائیل خاطرنشان کرد که به دلیل فشار روسای جمهور متوالی آمریکا، ابتدا دونالد ترامپ و اکنون جو بایدن، بسیاری در اسرائیل «دوره ماه عسل» بین دولتشان و پکن را پایان یافته می‌دانستند.
با این حال، در زمان انتشار گزارش هاآرتص در ابتدای سال، میدل ایست آی معتقد بود که «در نهایت، وعده اسرائیل به آمریکا در مورد چین در واقع کوته بینی با هدف کسب امتیازاتی از دولت بایدن به قیمت از دست رفتن منافع اقتصادی بلندمدت اسرائیل است». در نتیجه، گزارش‌های مربوط به یک توافقنامه تجارت آزاد قریب‌الوقوع بین چین و اسرائیل نشان می‌دهد که چین و اسرائیل می‌توانند امیدوار باشند که منافع اقتصادی خود را در اولویت قرار دهند، اگرچه هنوز مشخص نیست چنین توافقی تا چه حد به آن نتیجه منجر شود.
احتمالاً به چیزی بیش از یک توافق تجاری برای تأثیر معنادار بر روابط اسرائیل و ایالات متحده نیاز است. به هر حال، همین هفته، وزارت امور خارجه به دلیل آنچه که واکنشی ناکافی به قتل «شیرین ابوعاقله» روزنامه‌نگار فلسطینی-آمریکایی در ماه مه توسط نیرو‌های دفاعی اسرائیل تلقی می‌شد، به طور گسترده مورد انتقاد قرار گرفت. مقاله‌ای که اخیراً در مجله موزاییک توسط عساف اوریون، مدیر مرکز سیاست‌گذاری اسرائیل و چین در مؤسسه مطالعات امنیت ملی اسرائیل نوشته شده، ادعا می‌کند که ترس از «سقوط اسرائیل در مدار چین» بسیار زیاد است. اوریون می‌نویسد: دولت یهود نتایج واقع بینانه‌ای گرفته است که ریشه در شناخت خطرات و مزایای ارائه شده توسط چین دارد و سیاست خود را بر این اساس ساختاربندی می‌کند. به همین ترتیب، اسرائیل مجبور نیست بین واشنگتن و پکن یکی را انتخاب کند، زیرا قبلاً اولی را انتخاب کرده است. اما اگر اسرائیل بخواهد با چین یک پیمان تجاری ببندد، چنین کاری برخلاف میل دو دولت متوالی ریاست جمهوری ایالات متحده خواهد بود.
علاوه بر این، حتی تصور روابط نزدیک‌تر بین اسرائیل و پکن می‌تواند بر روابط آمریکا با هر یک از این کشور‌ها و شاید به طور کلی‌تر بر نقش ایالات متحده در خاورمیانه تأثیر بگذارد.
تمرکز بر چین ابزار مفیدی برای کسانی است که بر ایالات متحده برای حفظ یک سیاست خارجی و دفاعی پرقدرت فشار می‌آورند. به عنوان مثال، با افزایش حضور چین در آفریقا در سال‌های اخیر، مقامات دولتی سابق این موضوع را مطرح کرده‌اند که ایالات متحده باید آمادگی مقابله با اقدام پکن را به عنوان راهی برای متعادل کردن نفوذ خود داشته باشد. در واشنگتن نیز، اجماع در مورد اینکه چین در حال رشد چالش‌های شدیدی را برای ایالات متحده ایجاد می‌کند، منجر به تصویب قانون چیپست و علم، لایحه سرمایه‌گذاری 280 میلیارد دلاری در فناوری، با حمایت دو حزب شد.
برخی در ایالات متحده قبلاً ادعا کرده اند که درخواست برای کاهش حضور آمریکا در خاورمیانه در را برای چین باز کرده است تا به دنبال منافع اقتصادی و سیاسی خود در منطقه باشد و نفوذ آمریکا را با نفوذ خود جایگزین کند. امضای یک توافق تجاری دوجانبه با نزدیکترین شریک منطقه‌ای ایالات متحده مطمئناً این صدا‌ها را جسورتر می‌کند.
از دیدگاه اسرائیل، این نیز یک اتفاق جالب است. در ژانویه، عمر برغوتی، یکی از بنیانگذاران جنبش بایکوت، به میدل ایست آی گفت که اسرائیل پیشگیرانه و ناامیدانه تلاش کرده است که به طور استراتژیک به سمت چین، هند و سایر کشور‌های غیرغربی حرکت کند تا ضرر از دست دادن حامیان مالی خود در غرب را جبران کند [..]این تلاش شانس موفقیت کمی دارد. در این کشورها، بر خلاف آمریکا و اروپا، اسرائیل کاملاً فاقد اهرم استراتژیک است.
اگرچه اسرائیل همچنان به دلیل اتهامات نقض حقوق بشر و خشونت‌های مورد تایید دولت با محکومیت‌های بین المللی مواجه است، اخبار اخیر حاکی از آن است که پیش بینی برغوتی مبنی بر اینکه "چین فایده چندانی برای کشوری منفور مانند اسرائیل نخواهد داشت" ممکن است نادرست باشد. در واقع، اسرائیل و چین علیرغم نوسانات قبلی بین محکومیت و سکوت در مورد نقض حقوق بشر چین در سین کیانگ و حمایت همیشگی چین از تشکیل کشور فلسطین، توانسته اند یک رابطه همکاری را حفظ کنند.
با این وجود، برای اسرائیل، چین نمی‌تواند جایگزین ایالات متحده شود - و سعی هم نمی‌کند. بنابراین، اگر گزارش‌های مربوط به ماه‌های گذشته دقیق باشد، اسرائیل وارد یک توافق تجاری بالقوه تاثیرگذار بدون کسب نظر مثبت واشنگتن نخواهد شد پس اینکه در نهایت توافق تجاری بین چین و اسرائیل قریب الوقوع باشد، همچنان مورد تردید است.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/328393/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بیشترین هزینه‌های نظامی جهان در سال 2023

روسیه از حضور بیش از 3000 مزدور خارجی در جنگ اوکراین خبر داد

لوکاشنکو: غربی‌ها برای کنترل اوکراین، آن را به معتاد پول و سلاح تبدیل کرده‌اند

دلایل کاهش تمایل شرکت‌ها برای ورود به بورس

ضرب‌الاجل قالیباف برای دولت/ رئیس مجلس: تا یکشنبه برنامه ارزی خود را ارائه نکنید خودمان موضوع را دنبال خواهیم کرد!

معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری و توانمندی‌های اقتصادی استان یزد در نمایشگاه ایران اکسپو

همه اختیار‌ها را به رئیس کل بانک مرکزی دادیم؛ اما هنوز در سیاست‌ ارزی دچار مشکل هستیم/ جلسه سومی وجود ندارد؛ تا یکشنبه برای دریافت برنامه ارزی منتظر می‌مانیم

ضرب‌الاجل مجلس برای دولت/منتظر مدیریت بازار ارز هستیم

پیش‌بینی قیمت ارز و نرخ تورم در سال 1403 | وضعیت رشد اقتصادی به کدام سو؟

پیش‌بینی نگران کننده: امسال رشد اقتصادی نداریم؛ منتظر کاهش قیمت ارز و نرخ تورم هم نباشید

منتظر برنامۀ بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز هستیم

نخستین برات الکترونیکی صادر شد

هشدار ارزی قالیباف به دولت

قالیباف: تا یکشنبه برنامه ارزی خود را ارائه نکنید خودمان موضوع را دنبال خواهیم کرد!

کشف بیش از 5 هزار لیتر سوخت قاچاق در قصرشیرین

ضرورت جهادتبیین در موضوعات اقتصادی/تعیین مشوق‌های ویژه برای استان

چرخه اقتصادی کشور وابسته به قشر کارگر است

تجدید میثاق جامعه کارگری استان با شهیدان

ضرب العجل قالیباف برای دولت رئیسی /فقط تا روز یکشنبه برای برنامه اقتصادی منتظر می مانیم /جلسه سومی وجود ندارد

شمار شهدای نوار غزه به 34 هزار و 305 نفر رسید؛ شهادت 141 خبرنگار

دستگیری گسترده دانشجویان دانشگاه کلمبیا توسط پلیس نیویورک

تشدید اختلافات داخلی در اسرائیل؛ وزیر دارایی خواهان برکناری فرمانده ارتش شد

حمله به دانشجویان دانشگاه آمریکایی قاهره به خاطر حمایت از فلسطین

درخواست اتحادیه عرب برای اجرای قطعنامه آتش‌بس غزه

نگرانی آمریکایی‌ها: بایدن در دوره دوم ریاست‌جمهوری می‌میرد

بانک مرکزی: رشد نقدینگی تحت کنترل است

زمان حراج بعدی شمش طلا مشخص شد

تزریق ٥٠٠٠ میلیارد ریال نقدینگی به بورس انرژی

پیش‌بینی جدید درباره قیمت طلا و سکه در بازار

استاندار ایلام: از عملکرد اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان رضایت داریم

صدور نخستین برات الکترونیکی تامین مالی زنجیره توسط شبکه بانکی

قالیباف: منتظر برنامه بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز هستیم

انواع کالای قاچاق به ارزش 20 میلیارد ریال در زنجان کشف شد

نخستین برات الکترونیکی تامین مالی زنجیره تامین توسط شبکه بانکی صادر شد

کارگر و کارآفرین دو همکارند در خطّ مقدّم نبرد اقتصادی + فیلم

ابر دولت در مرکز داده پیام راه‌اندازی می‌شود

کشف 31 هزار و 920 نخ سیگار قاچاق در کرمان

قالیباف: اگر بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز برنامه ندهد مجلس برنامه خود را ارائه خواهد کرد

واکنش انگلیس به کشف گورهای دسته‌جمعی در نوار غزه

حماس: از خواسته‌های خود کوتاه نخواهیم آمد

صدور نخستین برات الکترونیکی تامین مالی زنجیره تولید توسط شبکه بانکی

تبدیل 400 هزار مجوز کاغذی به شناسه یکتا

رایزنی معاون اقتصادی نخست‌وزیر طالبان با هیات دیپلماتیک ایران

همکاری‌های ایران و پاکستان در حوزه انرژی با قوت ادامه می‌یابد

آقای رئیسی! فقط ٥٠٠ میلیون دلار؟!

قالیباف: منتظر برنامه مکتوب بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز هستیم

قالیباف: بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز برنامه ندهد مجلس برنامه می‌دهد

عزم ایران و پاکستان برای تبدیل «مرز صلح» به «مرز شکوفایی»

پیش‌بینی رشد اقتصادی برای کشورهای گروه 7 و بریکس در 2024

منتظر برنامه مکتوب بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز هستیم