ایرانیان جهان

آخرين مطالب

عضویت ایران در شانگهای، فرصتی برای چندجانبه گرایی و نظم اقتصادی اخبار ایران

عضویت ایران در شانگهای، فرصتی برای چندجانبه گرایی و نظم اقتصادی
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - به گزارش ایرنا ، سازمان همکاری‌های شانگهای یک سازمان بین دولتی است که در سال 2001 میلادی توسط رهبران کشورهای چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان و ازبکستان تشکیل شد.
سازمان همکاری شانگ‌های تا پیش از این دارای هشت عضو دائم شامل کشورهای هند، قزاقستان، چین، قرقیزستان، پاکستان، روسیه، تاجیکستان و ازبکستان، چهار کشور ناظرافغانستان، بلاروس، ایران و مغولستان بود و6کشور آذربایجان، ارمنستان، کامبوج، نپال، ترکیه و سریلانکا نیز از شرکای گفت‌وگوی آن محسوب می‌شوند.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
طبق اساس‌نامه پیمان شانگهای، عضویت دائم کشورهای جدید باید به تائید تمام اعضای دائم سازمان برسد که این موافقت حاصل و عضویت دائم ایران حاصل شد تا با فعالیت‌ و همکاری‌های گسترده اعضای آن در حوزه‌های سیاسی، امنیتی، اقتصادی، بازرگانی، پولی-بانکی، انرژی و فرهنگی فضای مناسب‌تری برای تعاملات بین‌المللی جمهوری اسلامی فراهم شود.
علاوه بر بُعد سیاسی، اهمیت اساسی شانگهای برای ایران، وجه اقتصادی آن است چراکه عضویت ایران در این سازمان، گرچه نزدیک به یک دهه طول کشید اما درهای بازارهای شرق و آسیای میانه را به روی کالاهای صادراتی ایران می‌گشاید تا مسیر صادرات مواد نفتی و پتروشیمی هموارتر شود.
براساس آمار گمرک، در سال 1400 تجارت ایران با اعضای شانگهای 54 میلیون و 856 هزار تن کالا به ارزش 37 میلیارد و 168 میلیون دلار رسید که حدود 30 درصد کل تجارت خارجی کشور را تشکیل می‌دهد.
همچنین سهم اعضای این سازمان 45 میلیون و 349 هزار تن و به ارزش 20 میلیارد و 596 میلیون دلار بود و واردات ایران از اعضای سازمان همکاری شانگهای برابر با 9 میلیون و 507 هزار تن کالا به ارزش 16 میلیارد و 572 میلیون دلار بوده است.
با مروری بر تاریخ روابط بین الملل در طی قرن ها به این نتیجه می رسیم که هیچ کشوری بدون همکاری با گروه و کشورهای دیگر تبدیل به یک قدرت جهانی پایدارنشده است و سازمان همکاری شانگهای این کمک را به ایران می کند تا هدف خود را برای تقویت خود در مسیر تبدیل شدن به یک قدرت جهانی ، با سرعت بیشتری محقق نماید. 
پروژه‌های حمل‌ونقل، همکاری بانکی، گمرکی و کشاورزی از مهمترین محورهای همکاری جمهوری اسلامی با این نهاد بین‌المللی است و بر اساس پیش‌بینی تحلیلگران اقتصادی با پیوستن ایران به سازمان همکاری شانگهای انتظار می‌رود که مجموع درآمد کشور در حدود 370 ‌میلیون دلار افزایش یابد.
در میان هشت شریک عمده صادراتی ایران، چین، هند، پاکستان، به ترتیب در جایگاه اول، پنجم و هشتم جای دارند و در میان شرکای وارداتی ایران نیز چین و هند رده‌های اول و چهارم را در اختیار دارند.
دیپلماسی اقتصادی کشور نسبت به عضویت دائم ایران در سازمان شانگهای خوش بین است چراکه با این مهم فرصت مغتنمی در راستای افزایش مراودات اقتصادی و تجارت جهانی برای جمهوری اسلامی حاصل شده است.
شانگهای فرصت رونق تجارت جهانی و رقابتی شدن بازار داخلی
"مصطفی شکری" دکترای اقتصادی بین الملل و مدرس در دانشگاههای لرستان معتقد است قرارداد بین کشورها، تاثیر اقتصادی مثبت دارد و چنانچه این معاهدات با کشورهای همسایه و مشترک المنافع صورت گیرد ضمانت اجرایی بالاتری خواهد داشت.
وی با بیان اینکه ایران در سال های گذشته جایگاه انچنانی در قراردادهای بین الملی نداشته است تصریح کرد: شاید تاکنون نسبت به این مهم احساس نیاز نبوده است وگرنه معاهداتی مانند عضویت دائم شانگهای و یا قرارداد 25 ساله با چین چرا سال های دورتر انجام نشده است؟
شکری با اشاره به شرایط اقتصادی کشور و تاثیر برخی تحریم ها بر تجارت خارجی ایران گفت: وزارت امور خارجه نیز تا حدود سه سال گذشته معاونت اقتصادی نداشته است اما اکنون دیپلماسی اقتصادی در این وزارتخانه مورد توجه قرار دارد چراکه باید در هر سفر وزیر خارجه، یک تیم اقتصادی را به همراه فعالان اتاق بازرگانی و بخش خصوصی با خود داشته باشد.
این دکترای اقتصاد بین الملل گفت: امروزه باید در کنار روابط سیاسی به روابط اقتصادی نیز توجه ویژه ای داشت که عضویت دائم ایران در سازمان شانگهای این فرصت را ایجاد می کند مراودات تجاری و موثرتری با منطقه ایجاد شود.
شکری با بیان اینکه قراردادهای صرف در دراز مدت حالت انحصاری ایجاد می کنند تصریح کرد: بالاترین و با ارزش ترین قرارداد دنیا مربوط به اتحادیه اروپا است که 27 کشور قراداد شنگن را انعقاد کرده و به واسطه آن مرزها را کنار گذاشته اند.
وی گفت: چنانچه ایران نیز بتواند بازار مشترکی با کشورهای همسایه و منطقه ایجاد کند عوارض و هزینه های گمرکی کاهش می یابد و با توجه به اینکه کشورهای قوی آسیاسی جزو سازمان شانگهای هستند ، این مهم تاثیر بسیار مثبتی بر اقتصاد کشور خواهد داشت.
وی افزود: البته باید از این پس شرایط لازم برای فعالان اتاق بازرگانی در کشورهای عضو شانگهای فراهم شود تا نماینده حقوقی بخش خصوصی بین ایران و این کشورها رایزنی و تبادل نظر و نسبت به معرفی اقتصادی کشور اقدام کند.
وی تصریح کرد: در برخی موارد همانند شرکت های خودرو سازی، به نام حمایت از تولید داخلی، انحصار را برای چند رقیب محدود ایجاد می کنیم و دروازه های تجارت کشور را به روی دنیا می بندیم که این نتایجی همچوم تورم، عدم به روز رسانی تحقیق و توسعه و حتی کاهش کیفیت را در پی دارد.
شکری افزود: یکی از مزایای عضویت ایران در سازمان شانگهای این است که بازار کشور را رقابتی و فرصتی ایجاد می کند که تولیدات تخصصی تر شود.
وی اظهار داشت: با عضویت ایران در سازمان شانگهای، ورود کالاها راحت تر می شود، قیمت مصرف کننده کاهش می یابد، دریچه صادرات از کشور گشوده، ورود ارز صادراتی بیشتر و نرخ ارز منطقی تر، در دراز مدت نیز شرایط برای رقابت بنگاه ها و صنایع داخلی کشور ایجاد می شود و صنایع هم شکل کشور به سمت کاهش هزینه ها، افزایش کیفیت، کارایی و علم روز پیش می روند.
عضویت ایران در شانگهای، امید به تقویت ثروت ملی و جایگاه ایران در اقتصاد جهانی
حسین سلاح ورزی رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی لرستان نیز در یادداشتی نوشت: پیوستن ایران به پیمان شانگهای و اجرایی شدن شرایط و مفاد این معاهده در تنظیم و توسعه روابط اقتصادی ایران با سایر کشورهای عضو پیمان می تواند زمینه ها و فرصتهای بسیار ارزشمندی را پیش روی اقتصاد کشور قرار دهد.
به گفته وی پیش و بیش از هر چیز استفاده از ظرفیتها موقعیت ژئوپلتیک کشور برای توسعه خدمات ترانزیت مصداق خلق چنین فرصتهایی است و با اجرایی شدن عضویت ایران در پیمان شانگهای و افزایش نقش کشور در ترانزیت کریدورهای شرق به غرب و شمال به جنوب: نتایج بسیار مثبتی حاصل می شود.
وی اظهار داشت: با افزایش درآمدهای ارزی عمومی و دولتی کشور موجب تقویت بنیان های مالیه عمومی و ثروت ملی می شود و فرصت های ارزشمندی برای سرمایه‌گذاری در توسعه زیرساخت های لجستیکی کشور ایجاد می کند.
سلاح ورزی بیان می کند: عضویت در سازمان شانگهای، جایگاه راهبردی ایران در اقتصاد جهانی و منطقه ای را تقویت نموده و آسیب‌پذیری ما در برابر تنش های بیرونی را کاهش می دهد، فرصت هایی برای توسعه کسب و کارهای خدمات زنجیره ارزش صنعت لجستیک در اقتصاد کشور فراهم می کند.
وی گفت: بر بستر این فرصت توسعه فعالیت های ترانزیتی، امکانات ارزشمندی برای توسعه کسب و کارهای پردازش کالا صادرات مجدد نیز فراهم می شود که این گروه از کسب و کارها تناسب زیادی با شرایط فعلی اقتصاد ایران (رقابتی بودن قیمت مزد) و نیاز مبرم کشور به افزایش تعداد شغل (با وجود محدودیت شدید منابع سرمایه ای) دارد.
به گفته سلاح ورزی توسعه عمودی زنجیره ارزش کسب و کارهای پردازش کالا و صادرات مجدد می تواند ایران را به یک هاب خدمات فنی در منطقه تبدیل نماید و علاوه بر خلق ارزش افزوده از محل کشور در دسترسی به نیروی جوان و متخصص، موجب ایجاد زمینه افزایش رقابت‌پذیری صنایع کشور از کانال بهبود دسترسی به زنجیره ارزش خدمات فنی و تخصصی می شود.
وی می افزاید: در کنار تمام این فرصت های ارزشمند البته چالش های بسیار بزرگی هم برای استفاده از این موقعیتها وجود دارد که بخشی از آنها داخلی و بخشی دیگر بیرونی است.
به گفته وی در داخل کشور ضعف رقابت پذیری بنگاه های ایرانی تحت تاثیرعواملی همچون عدم تمایل به سرمایه گذاری در اثر نا اطمینانی ناشی از سیاست های مداخله جویانه دولتی، هزینه فرصت بسیار بالای نقدینگی و مشکلات مقیاس پذیری موانعی هستند که استفاده از فرصت پیوستن به پیمان شانگهای را با چالش مواجه می سازند.
سلاح ورزی اظهار داشت: در نهایت رسمیت یافتن پیوستن ایران به معاهده شانگهای و عملیاتی شدن تنظیمات این توافق در ارتباطات اقتصادی کشور فرصت های بسیار ارزشمندی را فراروی فعالان اقتصادی قرار داده و دستاورد ارزشمندی در حوزه دیپلماسی اقتصادی ایران محسوب می شود اما استفاده از این فرصت ها نیازمند مجموعه ای از تصمیمات دشوار و اقدامات عاجل در سایر حوزه ها است.
برچسب‌ها سازمان همکاری شانگهای تجارت لرستان

ایرانیان جهان

منبع: ایرنا
کلیدواژه: سازمان همکاری شانگهای تجارت لرستان سازمان همکاری شانگهای تجارت لرستان ایران در سازمان شانگهای سازمان همکاری شانگهای عضویت ایران پیمان شانگهای اقتصادی کشور میلیون دلار عضویت دائم سلاح ورزی فرصت ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد 36084666 را به همراه موضوع به شماره 100010022100 پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده 74 قانون تجارت الکترونیک مصوب 1382/10/17 مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/329415/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

آخرین وضعیت از گورهای دسته جمعی بیمارستان ناصر

العربیه: مصر به اسرائیل پیشنهاد ازسرگیری مذاکرات در مقابل تعلیق عملیات رفح را داد

هشدار چین به آمریکا: بین تقابل و همکاری یکی را انتخاب کنید

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

کاهش واردات و توسعه صادرات؛ راهبرد مهم فعالیت مناطق آزاد

اجرای اقدام عملی برای رفع چالش‌های پیش‌روی توسعه اقتصادی مازندران

کشف 3 هزار لیتر سوخت قاچاق از 10 خودرو

نجات روسیه با اقتصاد موازی

اصفهان؛ میخی بر تابوت اسرائیل

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی

تصاویر جدید از سرکوب تظاهرات همبستگی با غزه در دانشگاه سوربن فرانسه

ریابکوف: کاهش روابط با آمریکا را بررسی می‌کنیم

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

برای رفع موانع حقوقی و قانونی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی باید برنامه جمعی داشت

تاکید وزیر اقتصاد بررفع موانع حقوقی و قانونی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی

فیلمی که آمریکا را به وحشت انداخت!

«اقتصاد» میدان شلغم‌فروشان شده است!

شاهکار ایرانی در سریلانکا

تداوم حملات حزب‌الله لبنان به شمال فلسطین اشغالی

ادامه سرکوب دانشجویان حامی فلسطین در آمریکا

202 روز جنگ غزه به روایت آمار و ارقام

بی‌رمقی اونس جهانی برای سومین روز متوالی

شیائومی نیامده رکورد زد!

نرخ مصوب انواع میوه اعلام شد؛ قیمت گوجه سبز سر به فلک کشید!

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

مناطق آزاد و ویژه اقتصادی باید به موتور پیشران اقتصاد تبدیل شوند

مناطق آزاد و ویژه اقتصادی باید به موتور پیشران اقتصاد تبدیل شوند/ هیچ بن‌بستی در مسیر فعالیت مناطق آزاد وجود ندارد

ایجاد بازارچه مرزی سرخس در انتظار منطقه آزادشدن

ضرب الأجل قالیباف به دولت رئیسی

تاثیر تثبیت بر انتظارات تورمی

«طوفان اقصی» کار این ژنرال اسرائیلی را ساخت

هشدار درباره آینده اقتصاد ایران

مهاجرت با ویزای جعلی

هیاتی از مصر به سرزمین‌های اشغالی می‌رود

نمایش جدید آمریکا درباره غزه: تعیین نماینده ویژه!

استاد دانشگاه کلمبیا در اعتراض به سرکوب دانشجویان خواستار استعفای رئیس دانشگاه شد

اختلاف بر سر افزایش حقوق بازنشستگان؛ مبنا کدام قانون باید باشد؟

مقایسه نرخ رشد اقتصادی ایران در میان اقتصادهای بزرگ دنیا

ظرفیت تحول حوزه صادرات خراسان رضوی با نمایشگاه اکسپو 2024

دستاوردهای سفر رئیس جمهور به پاکستان و سریلانکا

ابر دولت در قطب مرکز داده پیام راه اندازی می‌شود

نقش کلیدی کارگران در رونق اقتصادی

واکنش حزب‌الله به ادعای عجیب تل‌آویو

رئیس‌جمهور فرانسه طاقت لایی‌خوردن نداشت