ایرانیان جهان

آخرين مطالب

وزن سنگین محافظه‌کاران در پارلمان جدید کویت خواندنی ها

وزن سنگین محافظه‌کاران در پارلمان جدید کویت
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - همشهری /متن پیش رو در همشهری منتشر شده و بازنشر آن در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
در کشورهای جنوبی خلیج‌فارس، انتخابات چیزی شبیه کیمیاست. ساختار سلطان‌نشینی بومی در بیشتر کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس در عمل جایی برای برگزاری انتخابات نمی‌گذارد، اما در این میان وضعیت کویت با دیگر همسایگان خود کمی متفاوت است. با آنکه سیستم سیاسی کویت به نوعی «مونارشی» یا همان «پادشاهی» است و قدرت اول در آن امیر نامیده می‌شود، اما این کشور همزمان به‌صورت تاریخی و حداقل از سال1963 دارای قوه قانونگذاری بوده است. مجلس شورای ملی یا آنگونه که خود کویتی‌ها آن را «مجلس الأمه» می‌نامند، دارای 50کرسی است که به‌مدت 4سال این سمت را در اختیار دارند. این پارلمان صلاحیت نظارت بر کار کابینه و دولت را دارد.
کویتی‌ها تجربه اصلاحات در قوانین انتخاباتی خود را نیز دارند و تا‌کنون در چند نوبت قوانین انتخابات پارلمانی در این کشور عربی تغییر کرده است. جنجالی‌ترین تغییرات در قانون انتخابات در سال‌2005 با فرمان امیر و تأیید پارلمان برای ورود زنان به پارلمان صورت گرفت. زنان در سال‌2009 و 4سال پس از اصلاح قانون، رأی لازم را برای نخستین ورود به مجلس هم به‌دست آوردند.
تا سال‌2012 هر کویتی می‌توانست به 4نامزد انتخاباتی رأی دهد، ولی از آن سال امیر وقت کویت فرمان «هر کویتی یک رأی» را صادر کرد. براساس تقسیم‌بندی انتخاباتی فعلی در کویت، این کشور به 5‌حوزه انتخابیه تقسیم شده‌است که هر حوزه 10‌کرسی در مجلس دارد و رأی‌دهندگان فقط در یک حوزه می‌توانند مشارکت کنند.
روز پنجشنبه مجلس ملی کویت هفدهمین انتخابات خود را تجربه کرد و از دل نتایج این انتخابات، شگفتی‌های غیرمنتظره‌ای نمایان شد. واشنگتن‌پست در این ارتباط گزارش داده که رأی‌دهندگان کویتی در انتخابات اخیر تصمیم گرفتند چهره پارلمان را تغییر دهند و نامزدهای‌‌ محافظه‌کار را راهی مجلس کنند. رویترز نیز وجه غالب پارلمان جدید کویت را وزن سنگین‌تر گروه‌های محافظه‌کار عنوان کرده است. در این انتخابات، همچنین 2زن لباس نمایندگی پارلمان را در این کشور عربی به تن کردند.
أنور الروقی در گزارشی در العربی الجدید، تعداد شرکت‌کنندگان در انتخابات پارلمانی اخیر را 730هزار نفر از جمعیت 4.2میلیون نفری کویت اعلام کرده و گفته که رأی‌دهندگان برای انتخاب نمایندگان خود فهرست 305نامزد را در اختیار داشتند که در میان نامزدها، نام 22زن نیز به چشم می‌خورد. انتخابات اخیر، دومین انتخابات پارلمانی کویت طی 2سال گذشته در دوره شیخ نواف الاحمد الجابر الصباح، امیر جدید کویت است که پس از درگذشت صباح الاحمد الجابر الصباح، جانشین او شد. این انتخابات، در نتیجه انحلال پارلمان قبلی کویت برگزار می‌شود که طی یک‌سال فعالیت خود برای انتخاب کابینه با بن‌بست روبه‌رو شد و در نهایت شیخ نواف فرمان انحلال آن را صادر کرد.
الجزیره در گزارشی راهیابی نمایندگان محافظه‌کار به پارلمان کویت را نتیجه نارضایتی فزاینده کویتی‌ها از فساد اداری در این کشور دانسته است. اپوزیسیون اسلامگرای کویت دولت این کشور را به اختلاس و سوءمدیریت متهم می‌کند و حال همین اپوزیسیون توانسته نمایندگان خود را وارد پارلمان کند. براساس گزارش‌ها، حداقل 17نفر از نامزدهای پیروز اکنون در چارچوب محافظه‌کاران وارد پارلمان شده‌اند و بخشی از اهداف خود را در کنار مقابله با فساد اداری، جداسازی جنسیتی در مدارس کویت و ممنوعیت مهمانی‌‌های مختلط عنوان کرده‌اند. از میان 50نامزد انتخاباتی، 27نفر جدید و دیگر نامزدهای پیروز، همان نمایندگان دوره قبلی مجلس هستند.
در این انتخابات همچنین برخی از احزاب سیاسی کویت که طی چند سال گذشته هرگونه مشارکت سیاسی را تحریم کرده بودند، به صحنه سیاسی بازگشتند. «جنبش مردمی» به رهبری مسلم البراک و «مجمع دمکراتیک کویت» از طریق تنها نماینده خود در رقابت‌های سیاسی این دوره حضور یافتند.
با این حال، نتایج انتخابات حکایت از تغییر چهره عمده پارلمان دارد. محافظه‌کاران که از آنها به اپوزیسیون یاد می‌شود، حدود 60درصد از کرسی‌ها‌ را در اختیار گرفتند. 30نامزد اپوزیسیون ازجمله «احمد السعدون» رئیس پیشین مجلس در این انتخابات پیروز شده‌اند. همچنین شیعیان کویت موفق شدند 10کرسی را به‌دست آور‌ند که بی‌سابقه بوده است. شیعیان در انتخابات پارلمان پانزدهم و شانزدهم تنها 6کرسی را در اختیار داشتند.
نکته جالب دیگر در این دوره از انتخابات کویت راهیابی 2نامزد از زندان به پارلمان بود که یکی از آنها محکوم به 2سال زندان است. در میان نتایج انتخابات، همچنین نام 2نامزد جریان سلفی نیز دیده می‌شود و این 2نامزد سلفی بی‌تردید در تقویت جایگاه محافظه‌کاران در پارلمان تأثیرگذار خواهند بود. همچنین گروه اخوان‌المسلمین که در کویت به جنبش مشروطه اسلامی (حداس) موسوم است، در این انتخابات به مانند انتخابات قبلی 5 کرسی را به‌دست آورد.
اگرچه وزن محافظه‌کاران در پارلمان کویت سنگین‌تر از گذشته است، اما برخی با دیده تردید به آینده این دوره پارلمانی نگاه می‌کنند و معتقدند که شاید پارلمان جدید هم ‌مانند پارلمان گذشته نتواند به بن‌بست سیاسی که اکنون 2سال است دامن کابینه کویت را گرفته‌، پایان دهد.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/330092/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

چاپ ایران چک 500 هزار تومانی تکذیب شد

رشد تولید باید به جهش تبدیل شود

سی‌ان‌ان مطرح کرد: بازدارندگی ربوده شده تل‌آویو

ایران از تمام ظرفیت موشکی خود در پاسخ به اسرائیل استفاده نکرد

نماینده روسیه در شورای امنیت: آمریکا با هر قطعنامه آتش بس در غزه مخالفت کرده است

کاخ سفید: آمریکا در مورد رفح با اسرائیل در حال گفت و گو است

چاپ اسکناس 500 هزار تومانی از سوی بانک مرکزی واقعیت دارد؟

رشد قیمت مسکن در تهران ‌منفی شد؟

شکست برنامه‌های فرزندآوری

ادعای روزنامه شهرداری تهران: درآمد هر زباله‌گرد 50 میلیون تومان

دعوای درون جریانی و مجلس تندروها

حماس: مواضع بایدن متناقض است

مرغ ارزان شد

دلیل توقف واحدهای تولیدی و نیمه‌تمام لرستان کمبود اعتبار است

حجم مبادلات تجاری ایران و ازبکستان به یک میلیارد دلار می رسد

روابط اقتصادی و تجاری استان بوشهر با ازبکستان توسعه یابد

ضرب سکه طلا را ‌خیانت‌ به مملکت می‌دانیم

انتصاب سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی

منظور: اقتصاد ایران در اوج تحریم‌ها رشد 6 درصدی را تجربه کرد

جزییات واریز مرحله سوم سود سهام عدالت اعلام شد

انقلابیون انتقادی

موضع‌گیری دو پهلو

تاریخ سازی جعلی

رویترز: آمریکا عضویت فلسطین در سازمان ملل را وتو می‌کند

سیل برای دبی گران تمام شد

ورود دادستان شهریار به افزایش نجومی اجاره واحدهای تجاری

بررسی مشکلات کارخانه روغن نباتی گلناز با حضور مسئولین قضایی استان کرمان/گوش شنوا برای حل مشکل واحدهای تولیدی

انتقاد نظامیان اسرائیلی از ضعف ارتش برابر حملات حزب الله لبنان

ادعای رسانه عبری درباره اصابت موشک به دیمونا جنگ روانی است

نتانیاهو: نباید اختلافات داخلی را علنی کنیم؛ با تهدید وجودی روبرو هستیم

اردن: باید مانع حمله به رفح شد

تظاهرات علیه نتانیاهو امروز هم ادامه یافت

رییس سازمان برنامه و بودجه: کشور در مدار رشد اقتصادی قرار دارد

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

برای تأمین منابع مالی افق نوینی لازم است

اعتماد: طعم قدرت‌نمایی ایران را با رویارویی در برابر زنان تلخ نکنیم

غربت مرتضی

گوترش: خاورمیانه در لبه پرتگاه قرار دارد

اوکراین درباره وقوع جنگ جهانی سوم هشدار داد

سازمان بهداشت جهانی: حجم ویرانی بیمارستان‌های غزه فاجعه‌آمیز است

سلامت جسمی- روانی صهیونیست‌ها وخیم‌تر شده است

انتقاد حسین عبده تبریزی به مالیات مضاعف علیه سرمایه‌گذاری

بیشترین و کمترین بازدهی نمادهای بازار سهام هفته چهارم فروردین

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

از هر امری که مردم را نا امید کند بپرهیزید

جزییات واریز مرحله سوم سود اعلام شد

رئیس برنامه و بودجه کشور: رشد تولید باید به جهش تبدیل شود

اردوغان: باید در راستای توقف نسل‌کشی در غزه تلاش کنیم

بزرگ‌ترین ریسک اقتصاد ایران در سال 1403؛ تورم‌های بزرگتر در راه است؟

اتمام 53 پروژه اقتصادی تا پایان دولت در خراسان رضوی