ایرانیان جهان

آخرين مطالب

صدمین سال تأسیس بی‌بی‌سی؛ صد سال شرارت‌، دروغ‌، تحریف و تخریب انگلیس

صدمین سال تأسیس بی‌بی‌سی؛ صد سال شرارت‌، دروغ‌، تحریف و تخریب
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - کیهان /متن پیش رو در کیهان منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
دفتر پژوهش‌های مؤسسه کیهان
رسانه سلطنتی بریتانیا یا بنگاه سخن پراکنی بریتانیا و یا همان بی‌بی سی «BBC»
در 18 اکتبر 1922 (مهرماه 1301) در لندن تاسیس شد و از 14 نوامبر (آذرماه) همان سال برنامه‌های روزانه خود را شروع کرد. بی‌بی سی از همان ابتدا برنامه بین‌المللی خود به نام World Service را راه‌اندازی نمود و با بیش از 50 زبان برای سراسر جهان برنامه پخش کرد! یعنی از همان ابتدا آنچه به عنوان اهداف این رسانه تعیین شد‌، بیش از داخل انگلستان‌، نقاطی از جهان را شامل می‌گردید که
در طی3 قرن‌، به اشغال بریتانیا در آمده بود.
بخش فارسی BBC در شهریور 1320 و همزمان با حمله نیروهای اشغالگر انگلیس به ایران برای توجیه آن راه‌اندازی شد. این در حالی بود که هجوم ارتش بریتانیا به جنوب ایران‌، خشم مردم را برانگیخته و عن‌قریب امکان داشت‌، آنها را در مقابل اشغال سرزمین شان توسط چکمه‌پوشان انگلیسی برانگیزاند. اما رادیوی بی‌بی‌سی توانست کاری بکند که آن اتفاق نیفتد.
سر ریدر بولارد، وزیر مختار وقت بریتانیا در ایران در این باره در خاطراتش نوشته است:
«...این واقعا تاسف بار بود که درست در زمانی که ما احتیاج به همراهی و مساعدت مردم ایران داشتیم‌، آنها به سرزنش ما بپردازند و از این که حامی شاه مورد تنفرشان بودیم‌، اظهار گله‌مندی بنمایند. ولی این وضع دیری نپایید‌، زیرا ما توانستیم با آغاز پخش برنامه‌های فارسی BBC از لندن و دهلی‌، تا حدود زیادی بر این مشکل فائق آییم...»
نامه‌های خصوصی و گزارش‌های محرمانه سر ریدر بولارد که در سال 1991 در لندن منتشر شد‌، نشان داد مطالبی که در آن هنگام برای توجیه حضور ارتش‌های متفقین از جمله نیروهای انگلیسی در خاک ایران از رادیو BBC پخش می‌شد‌، قبلا به وسیله «آن لمبتون»، جاسوس ارشد و وابسته مطبوعاتی سفارت انگلیس در تهران تهیه و به لندن ارسال شده بود و در موقع مقتضی به BBC دستور داده می‌شد که آنها را پخش نماید.
اما بی‌بی سی فارسی توسط یک بهائی که ریاست محفل بهائیان بریتانیا را هم برعهده داشت‌، به نام «حسن موقر بالیوزی» تاسیس گردید و برنامه‌هایش در جهت توجیه حمله ارتش بریتانیا و اشغال خاک ایران تهیه و پخش می‌گردید.
مجید تفرشی، کارشناس اسناد تاریخی مقیم لندن در همایش ایران و استعمار انگلیس در دانشگاه تهران به تاریخ 23 مهرماه 1387 اظهار داشت:
«... حسن موقر بالیوزی‌، نخستین فردی هست که نامش به عنوان سخنران و سخنگو و یا سخنور در تاریخ بی‌بی‌سی ثبت شده فرزند میرزا علی محمد بالیوزی بود که از اقوام خاندان افنان و از اقوام میرزا علی محمد باب هست و در شرایطی به استخدام بی‌بی سی در می‌آید که چند ماه قبلش به عضویت مجمع ملی بهائیان موسوم به رضوان درآمده بود. چند سال هم بعد از تاسیس بی‌بی‌سی به عنوان یکی از ایادی امرالله تعیین می‌شود که ایادی امرالله در آیین بهاییت شبیه به یک کاردینال اعظم دستگاه پاپ است. حضور چنین آدمی به نام بالیوزی در ساختار بی‌بی سی فارسی که جزو بزرگ‌ترین رهبران بهائیت بوده و نزدیک دو دهه در بالاترین تصمیم گیری‌های بی‌بی سی حضور داشته تا حد زیادی نشان می‌دهد که جهت گیری‌های بی‌بی سی به چه سویی تنظیم وهدایت می‌شده است...»
در دوران نهضت ملی شدن صنعت نفت و در آن روزهایی که ملت ایران برای ملی کردن نفت خود مبارزه می‌کرد و از همین روی تحت تحریم‌های سخت انگلیسی‌ها قرار داشت‌، رادیوی بی‌بی سی وقیحانه‌، مردم ایران را عاجز از اداره جریان استخراج و تصفیه و پخش و صادرات آن دانسته و تبلیغ می‌کرد که ایران برای چنان پروسه به قول آنها پیچیده نیاز به کمک‌های یک دولت خارجی مثل بریتانیا داشته و این سؤال را مطرح می‌کرد که ایران در حالی که نمی‌تواند از نفت خود بهره‌ای بگیرد‌، اساسا این نفت را برای چه می‌خواهد؟
اوج دشمنی رادیو بی‌بی سی در شب‌های کودتا و ایفای نقش بلندگوی عملیات «آژاکس» و «چکمه» بود که توسط CIA و MI6 به مرحله اجرا درآمد و استقلال و آزادی میلیون‌ها ایرانی را لگدکوب خود کرد.
شب قبل از کودتا، رادیو BBC در برنامه فارسی خود، شعری از فردوسی را قرائت کرد که دوازده سال قبل از آن و در شب سوم شهریور 1320، در آستانه ورود ارتش‌های اشغالگر متفقین به ایران قرائت کرده بود:
چو فردا برآید بلند آفتاب من و گرز و میدان و افراسیاب
و شب کودتا برای اطمینان خاطر به محمدرضا برای انجام عملیات‌، به جای آن که مثل هر شب گفته شود: «اکنون نیمه شب به وقت لندن است»، این جمله در راس ساعت 12 نیمه شب از بی‌بی سی پخش شد که:
«...این‌جا لندن است، رادیوی بی‌بی سی، اکنون دقیقا نیمه شب است...»
در خاطرات دانالد ویلبر و همچنین کتاب «انگلستان و سرنگونی دولت دکتر مصدق» نوشته ویلیام راجر لوییس آمده است که همین این جمله رمز کودتای سیاه 28 مرداد شد و شاه را نسبت به حمایت سازمان‌های جاسوسی انگلیس (یعنی MI5 و MI6) از کودتا مطمئن ساخت.
رادیوی بی‌بی سی در تمام سال‌های پس از کودتا هم از سیاست‌های استعماری آمریکا در ایران و رژیم دیکتاتوری شاه، دفاع کرد و خیانت‌ها و جنایت‌هایش را توجیه کرد. بی‌بی سی، قرارداد کنسرسیوم نفتی و حاکمیت 25 ساله شرکت‌های بزرگ آمریکایی و هلندی بر منابع نفتی ایران را زمینه ‌سازی شکوفایی اقتصاد آن خواند، تاسیس ساواک در سال 1337 را آغازی بر تامین امنیت داخلی این کشور نفت‌خیز اعلام نمود‌، نهضت و حرکت روحانیت مبارز به رهبری امام خمینی علیه سیاست‌های ارتجاعی و اشغالگری نوین آمریکا را همصدا با شاه‌، ارتجاع سیاه خواند و قیام پانزده خرداد 1342 و قتل عام مردم توسط چکمه پوشان شاه را سرکوب مرتجعین تحلیل کرد که می‌تواند ادامه راه ترقی برای ایران را تضمین نماید!
رادیو بی‌بی سی در طی سال‌های بعد از قتل عام 15 خرداد و تبعید امام‌، در همه آن روزگاری که شاه با ساواک و شکنجه‌ها و سرکوب خود‌، ندای هرگونه آزادیخواهی و استقلال‌طلبی را در گلو خفه می‌کرد و پایگاه بی‌چون و چرای غرب و به اصطلاح ژاندارم آمریکا در منطقه بود‌، رژیم شاه را عامل ثبات در غرب آسیا می‌خواند.
احتمالا آنهایی که در آن روزها به رادیو بی‌بی سی گوش می‌دادند به خاطر داشته باشند وقتی جیمی کارتر رئیس‌جمهوری آمریکا در شب ژانویه 1979 (10 دی 1356) در کاخ نیاوران به افتخار شاه و دار و دسته‌اش، لیوان‌های شراب را بالا برد و ایران را جزیره ثبات در منطقه خواند‌، رسانه سلطنتی بریتانیا، برنامه‌های عادی اش را قطع کرد و ویژه‌های سفر کارتر به ایران در آستانه تمدن بزرگ شاه را پخش کرد!!
شاید به‌اندازه یک هزارم درصد هم به مغز گردانندگان بی‌بی سی خطور نمی‌کرد که امام خمینی و نهضت ایشان که در آن برنامه‌های ویژه به عنوان دشمنان شماره یک شاه‌، مرتجع و مخالفان سیاست‌های استعماری آمریکا معرفی کردند را فقط 9 ماه بعد، ناگزیر باشند آنچنان در اخبار و گزارش‌های خود قرار دهند که برخی ساده دلان دچار توهم شده و بی‌بی سی را حامی انقلاب ایران بدانند!
اما بی‌بی سی در زمانی به پوشش خبری انقلاب اسلامی روی آورد که اخبار و گزارش‌های نهضت، به طور 24 ساعته توسط جوانان انقلابی حوزه و دانشگاه برروی بولتن‌ها و اعلامیه‌های مختلف در کوچه و خیابان‌ها، در دانشگاه و حوزه و در بهشت‌زهرا پخش گردیده و نوارهای سخنرانی امام به فاصله‌اندک زمانی در سراسر کشور توزیع می‌شد. یعنی زمانی بود که نهضت امام برای اطلاع‌رسانی اساسا نیازی به امثال «بی بی‌سی» نداشت.
اما بی‌بی‌سی با همان هدفی وارد میدان اطلاع‌رسانی انقلاب اسلامی شد که سفارت انگلیس در صدر مشروطه به میدان آمد تا نهضت عدالتخانه علماء و مردم را منحرف کرده و به جای آن‌، مشروطه انگلیسی را از دیگ پلوی متحصنین در سفارت بیرون بیاورد و به عنوان نتیجه کار‌، رضا میرپنج را به ملت ایران تحمیل کند.
در واقع رادیو بی‌بی سی برای نهضت امام و انقلاب اسلامی‌، حکم همان دیگ پلوی سفارت انگلیس در مشروطه را داشت. بی‌بی سی تحت لوای انتشار اخبار و گزارش‌های انقلاب و نهضت، شروع به تحریف وقایع نمود و به تدریج ماموریت اصلی خود یعنی رهبر تراشی برای نهضت را آغاز نمود تا رهبری امام را تحت تاثیر قرار داده‌، شقه کرده و تضعیف نماید. چون این اطمینان را داشت که همه هیمنه نهضت و انقلاب به رهبری امام است.
در این مسیر پای انواع و اقسام نیروهای چپ و راست را به میان کشید؛ از کاظم شریعتمداری تا جبهه ملی و برخی شخصیت‌های وامانده همچون علی امینی و اللهیار صالح و علی شایگان و... و تا گروههای چپ از فداییان خلق تا حزب توده و مجاهدین خلق و.... و خلاصه به همه رنگی متمسک شد تا بلکه خدشه‌ای به رهبری امام وارد نماید.
اما حنای «بی بی‌سی» در دوران انقلاب رنگی نداشت و نتوانست مشروطه انگلیسی را تکرار نماید. بنابراین از فردای پیروزی انقلاب بر طبل مخالفت همان گروهک‌های مختلف چپ و راست کوبید، از تجزیه‌طلبان در کردستان و خوزستان و ترکمن صحرا و... حمایت کرد‌، گروهک‌های تروریستی را در بوق کرد‌، کودتای نقاب با حمایت صدام و بقایای شاه و سیا را خیزش افسران آزادیخواه اعلام نمود و بالاخره تجاوز وحشیانه صدام به خاک ایران و اشغال هزاران کیلومتر از آن را پاسخی منطقی به صدور انقلاب ایران دانست! و البته هیچ گاه از تجاوزگری صدام و جنایات جنگی او اعم از جنگ شهرها و حملات شیمیایی و کشتار مردم بی‌گناه سخنی نگفت!!
رسانه سلطنتی بی‌بی سی که در سال‌های پس از جنگ نیز حتی برای یک روز دست از دشمنی و عداوت با ملت ایران نکشید‌، در فتنه‌های مختلف از جمله در سال‌های 78 و 88 و 98 هم آتش‌بیار معرکه‌ها بود. بی‌بی سی فقط چند ماه پیش از برگزاری انتخابات دوره دهم ریاست جمهوری ایران‌، پخش برنامه‌های تلویزیونی خود را آغاز کرد و پس از آن و در طول فتنه‌های برنامه‌ریزی شده سرویس‌ها و سازمان‌های اطلاعاتی غرب صلیبی/صهیونی، حضور چشمگیری داشت و با پخش شایعات کانالیزه شده و هدایت آشوب‌ها و اغتشاشات، نقش مهمی را در طرح‌های البته ناکام و رسواشده براندازی نظام جمهوری اسلامی ایفا نمود.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/332001/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

خواب آشفته اسرائیل برای منطقه

لاپید خواستار خروج دو عضو شورای جنگ از کابینه شد

لزوم بازنگری در زمان اجرای مالیات بر عایدی سرمایه

15 کشور قدرتمند جهان اسلام بر اساس مولفه های نظامی و اقتصادی

هشدار اسحاق جهانگیری درباره مهاجرت رتبه‌های اول کنکور از ایران

افزایش اعتبار هنرستانهای خراسان شمالی /هنرستان ها باعث رشد اقتصادی منطقه می شود

پیام سفر رئیس جمهور به پاکستان و سریلانکا در مقطع فعلی

نگاه ویژه نمایندگان وزیر به مشکلات کلان استان

رسیدگی به هزار و 358 پرونده تخلف در تعزیرات کهگیلویه و بویراحمد

افزایش پرورش مرغ گوشتی در استان تهران

از اکسپو ایران 2024 چه می‌دانید؟

30 کشور آفریقایی برای همکاری اقتصادی به ایران می‌آیند

تامین سوخت، مهمترین دغدغه مدیران واحد‌های صنعتی

ایجاد مسیر ریلی جدید؛ محور دیدار مقامات افغانستان و قزاقستان

سرمقاله آفرینش/ از دست رفتن سرمایه های مردم در طرح های بی بازده

ایران دفعه بعد 3 هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند یا 30 هزار؟!

گسترش خیزش دانشجویی در آمریکا و درگیری پلیس با دانشجویان

با اصلاح اطلاعات حساب بانکی خود سود سهام عدالت را دریافت کنید

دنیای اقتصاد: در سال 1403 نه منتظر کاهش قیمت ارز باشید، نه کاهش نرخ تورم

غفلت از سرکشی به خانواده های شهدا پذیرفتنی نیست

غزه‌ای‌ها زیر آوار گرسنگی

بازیگر زیاده‌طلب منطقه

دانشجویان، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا را «هو» کردند

تعرض بیش از 430 شهرک‌نشین صهیونیست به مسجدالاقصی

مسیر طلای جهانی عوض می‌شود؟

ضرورت تسهیل و رفع موانع تولید در تحقق شعار سال

بازارچه‌های مرزی خراسان رضوی اشتغال 700 نفر را فراهم کردند

‌اقتصاد کشور را نباید دولتی مدیریت کرد

تامین سوخت، مهمترین دغدغه مدیران واحد‌های صنعتی است

روایت رئیسی از محدودیت های امنیتی برای حضورش در برخی اجتماعات پاکستان /برق آبی سریلانکا از سوی شرکت ایرانی با تکنولوژی پیچیده اجرا شده است

ادب از که آموختی؟... از روزنامه اعتماد!

کیهان مطرح کرد: اصلاح‌طلبان در کنار دلالان و رانت جویان

ادامه خیزش دانشجویان آمریکایی؛ این بار در تگزاس

یورش ارتش رژیم صهیونیستی به منطقه‌های مختلف کرانه باختری

گوشت آفریقایی و تانزانیایی در راه است

حضور مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گلستان در برنامه زنده صبح عالی

سبد محصولاتی ارائه شده در «ایران‌هلث» منجر به تعاملات اقتصادی می‌شود

رئیسی پس از بازگشت به تهران: این سفر پیام مهمی داشت

تاکید روسیه و چین برآتش‌بس کامل و ارسال فوری کمک‌های انسانی به غزه

واکنش تند نتانیاهو به اعتراضات ضد اسرائیلی دانشجویان در آمریکا

برخورد خشن با دانشجویان آمریکایی معترض به نسل‌کشی اسرائیل در غزه

حمله پهپادی رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان در شمال رفح

پیش‌بینی جدید یک کارشناس درباره قیمت خودرو

تکریم و سپاسگزاری استاندار و مدیرکل بنیاد مازندران از والدین معزز شهیدان والامقام سروی

بنیاد باید به نهاد راهبردی و مطالبه‌گر تبدیل شود

خطوط ناخوانا در واگذاری سرخابی‌ها!

تحلیل‌های غیر کارشناسی، امنیت سرمایه‌گذاری را از بین می‌برد

سرمقاله کیهان/ اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است

سرمقاله وطن امروز/ حزب‌الله و تعبیر مقاومت هوشمند

سرمقاله خراسان/ فناوری ایرانی ، پیشران دیپلماسی اقتصادی