ایرانیان جهان

آخرين مطالب

شکایت از 200 هزار نفر به اتهام توهین به اردوغان ترکیه

شکایت از 200 هزار نفر به اتهام توهین به اردوغان
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - تسنیم / تیم مشاورین حقوقی اردوغان با وسواس و دقتی بیمارگونه ده‌ها هزار اکانت را بررسی کرده و به طور میانگین هر سال علیه 25 هزار نفر به اتهام توهین به رئیس جمهور ترکیه، اقامه دعوی کرده‌اند.
انتقاد از گران شدن نان، یک کارآفرین مشهور ترکیه را به زندان فرستاد. این خبر، به سرعت مورد توجه رسانه ها و کاربران فضای مجازی قرار گرفت و خیلی زود مشخص شد که تیم مشاورین حقوقی اردوغان در این ماجرا، نقش اصلی را ایفا کرده اند.
این روزها در ترکیه، بحران اقتصادی میلیون ها شهروند این کشور را در شرایطی دشوار قرار داده است. در چنین شرایطی است که انتقادات از شخص اردوغان بیشتر و بیشتر می شود. البته برخی از انتقادات، تندتر و نامناسب تر از هستند که بشود آنها را صرفاً به عنوان مصداق انتقاد سیاسی محسوب کرد. با این حال، کسی توقع نداشت که ده ها وکیل مدافع نهاد ریاست جمهوری ترکیه، همه امور مهم و حیاتی را رها کنند و به دنبال طرح شکایت از شهروندان باشند.

ایرانیان جهان

ممکن است باور کردن به واقعیت خبر دستگیری یک شهروند ترکیه به خاطر انتقاد از گرانی نان، برایتان دشوار باشد. حق دارید! تنها شما نیستید، خیلی ها تعجب کردند.
در این گزارش، با ما باشید تا به شما بگوییم که تیم مشاورین حقوقی رئیس جمهور ترکیه، چگونه با وسواس و دقتی بیمارگونه به طور میانگین هر سال علیه 25 هزار نفر به اتهام توهین به اردوغان، اقامه دعوی کرده اند.
در سال 2014 میلادی (در دوران عبدالله گل) تعداد 682 پرونده به اتهام توهین به رئیس جمهور باز شد. اما این عدد در سال 2021 به 34 هزار مورد رسید! تعداد کودکان زیر 18 سال که در سال 2014 میلادی تحت پیگرد قانونی قرار گرفتند تنها 1 مورد بود. اما این عدد به 305 مورد در سال 2021 رسید!
از این تعداد 101 کودک بین 12 تا 14 سال و 204 کودک بین 15 تا 17 سال بودند. در سال 2021 میلادی 1239 نفر به خاطر توهین به اردوغان، زندانی شدند و 22 نفر از آنان نوجوان بودند. تعداد بازجویی و پرونده های باز شده از سال 2018 به این سو، 128 هزار پرونده بوده و 4 هزار و 900 نفر زندانی شده اند.
یک انتقاد نانی، یک تحقیق اردوغانی
قیمت نان در ترکیه به یک باره از 5 لیره به 7 و نیم لیره افزایش یافته و انتشار این خبر تلخ، میلیون ها نفر را نگران و عصبی کرد. یکی از این افراد، جهان کولیور رئیس اتحادیه خبازان و تولیدکنندگان نان است.
یعنی کسی که بیش از همه دستی در خمیر دارد و تمام عمر خود را صرف نان کرده است. او در انتقاد از افزایش قیمت نان، سخنانی بر زبان آورد که باعث شد سر از بازداشتگاه درآورد. قاضی، متن بازجویی را بالا پایین کرد و به این نتیجه رسید، که نمی تواند رئیس اتحادیه خبازان را راهی زندان کند. در نتیجه تصمیم گرفتند توییت های او را بررسی کنند. در مرور توییت های قدیمی او متوجه شدند؛ بله، یک شکار درست و حسابی وجود دارد!
او دو سال پیش جمله ای در مورد رئیس جمهور نوشته که مصداق توهین است. حالا هم که درباره گرانی نان حرف زده، پس اگر این دو جمله را روی هم بگذارند، می شود او را زندانی کرد. رسانه ها و حقوقدانان ترکیه، در آغاز به این مساله خندیدند و اعلام کردند که ممکن نیست این کارآفرین و تاجر مشهور آرد و نان، با دو توییت ساده زندانی شود. اما محاسبات غلط از آب درآمد و او واقعاً از دادگاه، راهی زندان شد! این ماجرای کوتاه که تنها 24 ساعت از آن سپری شده، ما را با ابعاد عجیبی از شکایت وکلای رئیس جمهور ترکیه از شهروندان عادی روبرو می کند.

ایرانیان جهان

بگذارید ادامه ماجرای رئیس خبازان ترکیه را از زبان طاها آک یول بشنویم. مردی که از ستون نویس های مشهور ترکیه است و در همان حال، به عنوان یک مورخ و حقوقدان باسواد شناخته می شود.
آک یول درباره این ماجرا نوشته است: «حتماً شما هم شنیده اید که جهان کولیور رئیس اتحادیه تولیدکنندگان نان به اتهام توهین به ملت ترکیه بازداشت شد. سخنان کولیور چنین بود: نان، قوت لایموت و عنصر اصلی جوامع نادان است. چون جامعه ما پر از نادان است، در این 20 سال چنین حاکمانی بر سر کار بوده اند که مداوماً نان را گران کنند. راستش را بخواهید، این سخن رئیس خبازان، زشت است و چنین حرف هایی قابل تحمل نیست. قطعاً این سخنان سزاوار آن است که مورد انتقاد قرار بگیرد و محکوم شود. اما خودمانیم، آیا بیان این حرف ها، از نظر قانونی جرم است؟ خیر. جرم نیست. دادستان و قاضی هم نتوانستند کُد جرمی برای این جمله پیدا کنند. لذا رفتند سراغ اکانت توییتری متهم! توییت های قدیمی جستجو شد، چیزی شبیه «توهین به رئیس جمهور» پیدا شد و دادستان و قاضی، سرمست از این اتفاق، جهان کولیور را راهی زندان کردند. به همین سادگی! البته یادمان نرود. قبلاً همین اتفاق برای جانان کفتان اوغلو معاون رهبر حزب جمهوری خلق روی داد. او را بازداشت کردند و بعد دیدند هیچ جرمی مرتکب نشده است. اما توییت ها را که دیدند، یکی دو جمله پیدا کردند که بتوان با استناد به آن جملات، طرف را زندانی کرد!»
یک تحلیل جالب درباره مرز توهین به رئیس جمهور
مقامات عالیرتبه کشورها، علاوه بر آن که حقوق فردی و شهروندی دارند، نماد و اعتبار ملی هستند و توهین به مقامات و شعرا اخلاقاً امری ناشایست است و از نظر حقوقی نیز جرم تلقی می شود. اما اگر بشنوید که در یک کشور، وکلای رئیس جمهور، ظرف مدت 8 سال، علیه دویست هزار نفر شکایت کرده اند، به احتمال قوی متعجب خواهید شد. چرا که دویست هزار، عدد بالایی است و اگر به طور متوسط برای هر پرونده تنها 10 ساعت زمان صرف شود و هر پرونده به طور متوسط تنها 5 نفر را به عنوان شاکی، متهم و مامور قانون درگیر کند، دویست میلیون ساعت از وقت گرانبهای مردم و دستگاه قضا، صرف چیزی شده که اساساً فاقد اهمیت حقوقی است.
پروفسور یامان آک دنیز حقوقدان گفته است: «در 6 سال گذشته، 160 هزار نفر به اتهام توهین به رئیس جمهور مورد بازجویی قرار گرفته اند، 35 هزار نفر از این تحقیقات به پرونده قضایی تبدیل شده و 12 هزار و 881 نفر محکوم شده اند. چنین نمونه ای، در هیچ کجای دنیا وجود ندارد».

ایرانیان جهان

بر اساس ماده 299 قانون مجازات ترکیه، توهین به رئیس جمهور، یک جرم حقیقی است و نیازی به تفسیر ندارد. اما حقوقدانان ترکیه، حالا برای این بند قانونی، یک تحلیل جدید دارند. آنان می گویند: این قانون، محصول دورانی است که روسای جمهور ترکیه، افرادی کاملاً مردمی و غیرحزبی بودند. در نتیجه، رئیس جمهور، فردی بود که در عالی ترین سطح، نماینده کل مردم بود و با همه احزاب، برخورد یکسان داشت. اما حالا ورق برگشته و رئیس جمهور، در نظام جدید ترکیه، یک فرد کاملاً حزبی است که شب و روز، به راحتی به همه مخالفین فحش می دهد و آنان را تحقیر می کند. رئیس جمهور در حال حاضر یک رهبر حزبی است که برای قدرت مبارزه می کند و در مورد مخالفان به تندی صحبت می کند.
«کمیسیون ونیز» که وزارت دادگستری ترکیه نیز به عنوان نامزد اتحادیه اروپا، آن را به عنوان مرجع قانونی می پذیرد، توصیه کرده که توهین به رئیس جمهور باید در ترکیه و همچنین در قوانین اروپا جرم زدایی شود و این جرم فقط شامل الفاظی باشد که در آن، خشونت و تهدید وجود دارد و حتی در آن صورت نیز، محکومیت، بدون حبس صادر شود.
تحمل یا رکوردشکنی؟
طاها آک یول، در ستون تحلیل خود به این موضوع اشاره کرده که تیم مشاورین حقوقی اردوغان، به جای آن که به رئیس جمهور توصیه کند که در برابر انتقادات مردم، بردبار باشد و رفتاری متعادل پیشه کند، عملاً او را تحریک می کنند و کاری کرده اند که با اقامه صدها هزار دعوی، نوعی رکوردشکنی شایان تاسف ثبت کنند و دستگاه قضا را با مشکل، اطاله دادرسی، مشغولیت بی فایده، خسته و مستهلک کنند. این حقوقدان ترکیه، در خاتمه چنین نتیجه گیری کرده که اقدامات تیم وکلای رئیس جمهوری ترکیه در طرح شکایت از صدها هزار شهروند، نشان می دهد که دستگاه قضای این کشور فاقد استقلال است و دادستان ها و قدرت قانون، به ابزاری برای ساکت کردن دیگران تبدیل شده است.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/335687/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سرمقاله خراسان/ بودجه عمرانی در نقش گوشت قربانی!

سرمقاله کیهان/ صد رحمت به توپ میرزا آقاسی!

وقتی اوضاع اقتصادی خوب نیست، استقلال به چه کاری می‌آید؟ + فیلم

مشکل تعطیلی پنجشنبه‌

تمام ایده‌های دانش‌بنیانی قدرت تولید انبوه را دارند؟

روزنامه‌های اقتصادی شنبه 1 اردیبهشت

حزب‌الله: از رویارویی با اسرائیل و حمایت غزه عقب نمی‌کشیم

محاکمه ترامپ وارد چهارمین روز شد

دارندگان کارت سوخت بخوانند

توقیف محموله سوخت قاچاق در سمنان

طالبان خواستار تکمیل پروژه‌های نیمه تمام سازمان ملل شد

روزیِ نو؛ مجله‌ای رادیویی با رویکرد امیدبخشی

هشدار صندوق بین‌المللی پول نسبت به تبعات تصرف دارایی‌های روسیه

شهادت فرمانده گردان طولکرم در سرایاالقدس

حمله مقاومت فلسطین به شهرک «سدیروت»

خودسوزی یک فرد مقابل دادگاه ترامپ

شهادت یک جوان فلسطینی در کرانه باختری

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

پایان اردیبهشت آخرین مهلت تبدیل مجوز‌های کاغذی به شناسه یکتا

پافشاری بانک مرکزی بر اجرای سیاست‌های غلط/ صندوق تثبیت ارزی با دلار 3 نرخی کارایی ندارد

تنها تا 26 اردیبهشت برای تبدیل مجوز‌های کاغذی کسب و کار به الکترونیکی فرصت وجود دارد

چهارمحال و بختیاری در جایگاه ششم صدور پروانه کسب الکترونیکی کشور

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

اتحادیه اروپا برای نخستین‌بار چند شهرک‌نشین صهیونیست را تحریم کرد

لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم

ناتو تعداد بیشتری سامانه پدافند هوایی به اوکراین ارسال می کند

سرقت 250 هزار سند در حمله هکری «انانیموس» به ارتش رژیم صهیونیستی

ادامه حملات حزب الله لبنان به مواضع رژیم صهیونیستی

شمار شهدای غزه از 34 هزار نفر گذشت

اوربان: اروپا یک قدم تا ارسال سرباز به اوکراین فاصله دارد

پیشرفت در مذاکرات صلح باکو و ایروان

اظهارات لاوروف درخصوص صحبت‌های جنجالی بورل

تهدید داخلی معادن بیشتر است یا خارجی؟

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

وحدت نظر در تدوین سازوکارهای مشارکت مردم در عرصه اقتصاد ضروری است

آمادگی ایران برای ارتقای روابط با الجزایر

«موزه دین و زندگی» در بلوار پیامبر اعظم (ص) ایجاد می‌شود

هشدار وزیر فرهنگ لبنان نسبت به تجاوز رژیم صهیونیستی به کشورش

آمریکا به کمک آرژانتین می‌رود

«محسن رضایی» با اعضای شورای نگهبان دیدار و گفتگو کرد

بایدن در آستانه شکست؟

ارمنستان 4 روستای منطقه «قزاق» را به آذربایجان واگذار کرد

اذعان صهیونیست ها به تداوم قدرت مقاومت فلسطین در غزه

لاوروف: برای مذاکره در مورد اوکراین آماده‌ایم

چاپ ایران‌چک 500 هزار تومانی واقعیت دارد؟

غیبت ایران در بازار 75 میلیارد دلاری بنگلادش

توقیف خودروی قاچاق در ساری

لغو پروازهای شرکت‌های اروپایی به اراضی اشغالی

عزم ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای ساماندهی قاچاق ته‌لنجی