ایرانیان جهان

آخرين مطالب

معاون استاندار: تمرکز تجارت خارجی خراسان رضوی توسعه روابط با همسایگان است+فیلم اخبار ایران

  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - به گزارش ایرنا، ابوالفضل چمندی روز شنبه در نشست خبری با خبرنگاران افزود: در این مدت نیز روابط با افغانستان بهبود یافته و صادرات به کشورهای آسیای میانه توسعه پیدا کرده است.
وی به نتایج سفر اخیر هیات اقتصادی خراسان رضوی به هرات و انعقاد تفاهمنامه 47 بندی در این زمینه اشاره و اضافه کرد: در حوزه صادرات سوخت همیشه تصور بر این بوده که استانداردهای ما در این خصوص با استانداردهای کشور مقابل دچار مشکل بوده است اما چنین چیزی نیست، بلکه مساله مربوط به تغییر اسناد گمرکی می شود که توسط برخی تجار ناسالم در افغانستان اتفاق می افتد.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت:در سفر هیات اقتصادی استان به هرات افغانستان توافق اولیه بر این شد که گمرکهای خراسان رضوی، اسناد گمرکی را در اختیار گمرکهای ایالت هرات قرار دهد تا طرف افغانستانی از این سوء تفاهم خارج شود.
چمندی با بیان این که تمرکز افغانستان بر تولید داخلی است افزود: طبق توافق انجام گرفته با طرف افغانستانی، هر کشوری باید سطح صادراتی خود را از کالای مصرفی و مواد اولیه صرف خارج کند.
وی ادامه داد: ایران به ویژه خراسان رضوی قطب ماشین سازی است و ظرفیتهای زیادی برای تولید ماشین آلات ویژه بخش تولید دارد، هم اینک وقت آن رسیده است که خراسان رضوی خطوط بخش تولید و ماشین آلات را صادر کند چرا که کشور با حساسیت ویژه ای توان تقویت تولید داخل را دنبال می کند.
معاون استاندار خراسان رضوی گفت: هم اینک کشورهای اروپایی از جمله آلمان خطوط تولید را صادر می کنند زیرا ارزش افزوده بالایی دارد و این مهم جزء محوری ترین تفاهم هایی بود که در این سفر شکل گرفت.
چمندی تشکیل نخستین کارگروه تخصصی حوزه کشاورزی و دامپروری ذیل کمیته مشترک اقتصادی ایران و افغانستان را از دیگر توافقات 2 طرف در سفر اخیر هیات اقتصادی خراسان رضوی به هرات ذکر و بیان کرد: صدور خدمات فنی و مهندسی حوزه های کشاورزی و دامپروری می تواند درآمد خوبی به همراه داشته باشد که با تفاهمات صورت گرفته با هرات، توسعه روابط طرفین به نفع گسترش صادرات محصولات ایرانی تمام می شود.

ایرانیان جهان

سرمایه 100میلیارد تومانی برای توسعه زیرساختهای بازارچه دوغارون
معاون اقتصادی استاندار خراسان رضوی درباره وضعیت بازارچه دوغارون گفت: این بازارچه هیچ زیرساخت مناسبی نداشته، حتی زمین آن منطقه ناهموار بوده و وضعیت بسیار نامناسبی دارد که در شان جمهوری اسلامی ایران نیست.
چمندی افزود: برای تکمیل زیرساختهای بازارچه دوغارون سرمایه گذاری 100 میلیارد تومانی را در آن بخش آغاز کرده ایم که امیدواریم زیرساختهای آن تا پایان سال کامل و طبق طراحی انجام گرفته، مکان های استراحت برای رانندگان در آن راه اندازی شود تا بتوان خدمات عمومی مناسبی به آنها ارایه داد.
معاون اقتصادی استاندار خراسان رضوی گفت: در توسعه روابط اقتصادی با کشور افغانستان سه حوزه معدن، ریل و حمل و نقل برای استان اهمیت زیادی دارد.
چمندی در خصوص خط ریلی خواف – هرات و مرز شمتیغ افزود: مذاکراتی در این زمینه در تهران انجام گرفته است، کنسرسویم ریلی که زیر نظر آقای کاظمی قمی، نماینده ویژه رییس جمهوری در امور افغانستان است به داخل استان انتقال یافته است تا بتوان از این طریق به سرعت فضای لازم را ایجاد کرد.
وی اضافه کرد: طی بازدیدی که از مسیر ریلی خواف – هرات انجام گرفت، طرف افغانستانی بخشی از مسیر ریلی که در زمان نقل و انتقال حاکمیت افغانستان آسیب دیده بود را ترمیم کرده و بخشی از تعهدات جمهوری اسلامی ایران در این مسیر باقی مانده است.
معاون اقتصادی استاندار خراسان رضوی گفت: طبق برآوردهای انجام گرفته، برای انجام تعهدات ایران در مسیر ریلی خواف – هرات به نزدیک به 10 میلیارد تومان سرمایه گذاری نیاز است لذا باید بررسی مجدد انجام گیرد که این مهم کمتر از سه ماه آینده محقق خواهد شد.
چمندی افزود: حوزه معدن استان به بخش ریلی وابستگی زیادی دارد که پایانه اصلی آن در خواف است ، در کنار آن معادن پلاسری سنگ آهن زیادی در افغانستان وجود دارد که شرکتهای ایرانی در این زمینه کنسرسیوم معادن را شکل داده اند.
وی اضافه کرد: خطوط ریلی کمک می کند که مواد اولیه و کالا ارزانتر وارد کشور شده و بخش فولاد را تحت تاثیر مثبت خود قرار دهد، در حوزه حمل و نقل نیز امیدوار هستیم بتوانیم هزار و 200 کامیون در روز را تامین کنیم و این توافق با طرف افغانستانی در سفر اخیر هیات اقتصادی استان به هرات انجام گرفته است.

ایرانیان جهان

واگذاری تامین واگن به بخش خصوصی قیمتها را به شدت افزایش داد
معاون استاندار خراسان رضوی به مشکلات مربوط به تامین واگن صادراتی اشاره و بیان کرد: تقریبا سه ماه است که بر حوزه رفع مشکلات مربوط به تامین واگن متمرکز شده ایم تا این مشکل حل شود.
چمندی افزود: بخش خصوصی اصرار زیادی داشت که بخش تامین و فروش واگن از دولت به این بخش واگذار شود که این اتفاق نیز افتاد و راه آهن جمهوری اسلامی ایران تامین و فروش واگن را به بیش از 70 شرکت بخش خصوصی واگذار کرد و در کنار آن دولت میزان تامین واگن صادراتی را هم افزایش داد.
وی اضافه کرد: با این که واگن به حد نیاز وجود دارد اما بخش خصوصی قیمت فروش واگن را به شدت افزایش داده است به طوری که اجاره آن به ازای هر واگن تا 3500 دلار به مقاصد نزدیک تر و تا هشت هزار دلار به مرکز قرقیزستان است لذا صادرات استان تحت الشعاع این مساله قرار می گیرد.
معاون استاندار خراسان رضوی گفت: هم اینک کل مسوولیت تامین و فروش واگن به جز واگن های یخچال‌دار به بخش خصوصی واگذار شده است اما بخش خصوصی معتقد است که این مسوولیت باید دوباره به دولت بازگردد تا تامین کالا انجام شود.
چمندی افزود: از آنجا که مسوولیت تامین واگن های یخچال‌دار برعهده دولت است، تعداد زیادی واگن به استان تزریق شده است و مشکلی در تامین آن وجود ندارد.

ایرانیان جهان

صادرات 800 هزار دلاری از بازارچه باجگیران
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان رضوی گفت: سفر استاندار به تاجیکستان در سال 1400 در ادامه سفرهای متعدد رییس جمهوری به کشورهای آسیای میانه بوده است تا مسایل حل و فصل شود و این مهم باعث شده که دالان شمال – جنوب و دالان شرق – غرب ما کاملا آماده بهره برداری شود.
چمندی افزود: هم اینک طرف ترکمنستانی که قبلا از کامیون ایرانی به ازای هر تن – کیلومتر حمل و نقل بار هزینه دریافت می کرده اکنون این تعرفه را صفر کرده است و این موضوع رفت و آمد کامیون های ایرانی را تسهیل کرده است.
وی اظهار کرد: از سوی دیگر بازارچه باجگیران بعد از دو سال و نیم بازگشایی شد که در کل محدوده باجگیران و قوچان را تحت تاثیر خود قرار داده بود اما از زمان بازگشایی تاکنون در مجموع طی سه ماه، 800 هزار دلار صادرات کالا از این بازارچه انجام شده است.
او اضافه کرد: نتیجه سفرهای مقامات کشور جمهوری اسلامی ایران به کشورهای همسایه تاثیرگذار است و ما را ترغیب می کند فضا را به سمت توسعه مبادلات و افزایش بازارهای صادراتی پیش ببریم، در این راستا سفر استاندار به قرقیزستان انجام شد و به زودی سفری به ترکمنستان انجام خواهد شد.
حذف گوگرد از سبد ترانزیتی و افزایش صادرات به کشورهای همسایه
معاون استاندار خراسان رضوی گفت: با این که ارزش صادرات کالا از این استان طی هشت ماهه نخست امسال به افغانستان 24 درصد کاهش یافته اما نسبت این کاهش در مقایسه با ابتدای سال که منفی 45 درصد بود، روند نزولی داشته و وضعیت بهتر شده است.
چمندی اضافه کرد: افزون بر این گوگرد از سبد ترانزیتی خراسان رضوی حذف شده که این موضوع به دلیل افزایش هزینه های آن بوده است.
وی وضعیت تجارت با کشورهای دیگر مقصد صادراتی خراسان رضوی را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: در هشت ماهه نخست امسال صادرات کالا به تاجیکستان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 220 درصد افزایش، به روسیه 204 درصد افزایش، به قطر 242 درصد افزایش، به سوریه 959 درصد افزایش یافته است اما صادرات به قرقیزستان منفی 17 درصد و به ازبکستان منفی 59 درصد کاهش داشته است و در مجموع وضعیت صادرات به 11 کشور اول مقصد صادراتی استان روند رو به رشدی داشته است.
او ادامه داد: در هشت ماهه نخست امسال نیز ترانزیت خارجی خراسان رضوی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 53 درصد رشد داشته و امید است که بتوانیم کالای دیگری را جایگزین گوگرد در سبد ترانزیتی استان کنیم.
معاون استاندار خراسان رضوی گفت: سرخس، سالانه هفت میلیون تن ظرفیت جابه جایی کالا دارد اما هم اینک از 2.5 میلیون تن ظرفیت آن استفاده می شود و سرمایه گذاران خارجی زیادی در سرخس آماده سرمایه گذاری هستند.
برچسب‌ها جمهوری اسلامی ایران روسیه افغانستان سرخس شهر تهران ترانزیت تاجیکستان قرقیزستان آسیای میانه باجگیران آلمان ایران صادرات غیر نفتی ازبکستان قطر ترکمنستان سوریه قوچان شهر مشهد

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/338042/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جهش تولید در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی نیازمند اجرای طرح‌های تحولی است

رئیسی: اراده ایران و کشور های آفریقایی در جهت توسعه روابط است

چالش تغییر تعرفه های گمرکی برای بازرگانان و فعالان اقتصادی

هزینه5میلیونی برای هر ایرانی/بازگشتسرانه حقیقیبه سطح سال90

ضرروت ایجاد برابری بیشتر در توزیع ابزار تولید

جهش تولید در مناطق آزاد و ویژه، نیازمند طرح‌های تحولی است

اجرای طرحهای تحولی مقدمه جهش تولید در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی

بسترسازی برای جذب سرمایه‌های خرد مردمی برای توسعه پیشران‌های اقتصادی کشور

پتانسیل تحول حوزه صادرات خراسان رضوی با نمایشگاه اکسپو 2024

رئیس‌جمهور: اراده ایران و کشورهای آفریقایی در جهت توسعه روابط اقتصادی است

رشد23 درصدی منابع 600 هزار میلیاردی بودجه، برای مصارف حمایتی

قالیباف؛ شمشیر را برای رئیسی از رو بست / پایان دیرهنگام سکوتِ مجلس مقابل دولت!

دلیل اهمیت تقویم اقتصادی فارکس

رئیس‌جمهور: ایران می‌تواند به فرآوری معادن در آفریقا کمک کند

کشف انواع کالای قاچاق به ارزش 20 میلیارد ریال در زنجان

حمایت ویژه از رفاه کارگران با تکیه بر تسهیل مسیر ساخت مسکن تک‌طبقه

سیاست ارزی غلط دلیل احساس نشدن درآمدهای سرشار نفتی و رشد اقتصادی در زندگی مردم

طرح انتقال تعطیلات پایان هفته اقدام منفی برای تجارت؛ شعار سال محقق می‌شود؟

منطقه آزاد ارس در ارزیابی مناطق آزاد کشور در رتبه نخست ایستاد

اراده ایران و کشور های آفریقایی در جهت توسعه روابط اقتصادی است

اراده ایران و کشورهای آفریقایی در جهت توسعه روابط اقتصادی است

حضور گیلان در نمایشگاه اکسپو 2024 تهران

اجلاس همکاری‌های اقتصادی ایران و آفریقا، اراده طرفین بر گسترش روابط اقتصادی

برگزاری اجلاس همکاری‌های اقتصادی ایران و آفریقا نماد اراده طرفین برای گسترش روابط اقتصادی است

از اکسپو ایران 2024 چه می دانید؟​

رئیس جمهور: اراده ایران و کشورهای آفریقایی در جهت توسعه روابط اقتصادی است

مسئولان بسترهای حضور مردم برای مشارکت در تولید را فراهم کنند

اراده ایران و کشور‌های آفریقایی در جهت توسعه روابط اقتصادی است

اعزام 11 رایزن بازرگانی به آفریقا/ خط منظم هوایی باید ایجاد شود

ایجاد خط کشتیرانی منظم به غرب آفریقا/ افزایش رایزنان بازرگانی در آفریقا

رایزنی سفیر ایران در ترکیه با یکی از مقامات سازمان همکاری اسلامی

موافقت وزارت خارجه با تعطیلی شنبه به جای پنجشنبه

رایزنی برای تبادلات مالی و بانکی میان ایران و آفریقا

ورود هیات تجاری و اقتصادی استان هرمزگان به کشور چین

کارگران سربازان انقلاب اسلامی در جنگ اقتصادی با دشمن هستند

بر تلاش مسئولان برای تحقق شعار سال تأکید کرد

استقبال بازار جهانی از محصولات دانش بنیان وطنی

بازگشت 3000 واحد تعطیل به تولید/ 1.2 میلیون نفر بیمه شدند

اعتبارات مقابله با فقر به کدام دستگاهها می‌رسد؟+ جدول

معطل‌ماندن مردم خارگ در اسکله‌های دریایی قابل قبول نیست

انتقاد امام جمعه باخرز از وضعیت تنها بیمارستان شهرستان

بالاترین نرخ بیکاری در آلمان از سال 2015

مقابله با هجمه‌های دشمن در گرو بصیرت‌افزایی است

مدیریت باید سرمایه‌گذاری در بحث تولید را تثبیت کنند

مسئولان هم محصولات ملی و داخلی خریداری و مصرف کنند

با سازوکارهای اقتصادی فعلی جامعه، کارگر غالباً با مشکل مواجه می‌شود

لزوم حمایت بیشتر مسئولان از کارگران در شرایط جنگ اقتصادی

مدیران باید سرمایه‌گذاری در بحث تولید را تثبیت کنند

ایجاد دبیرخانه دائمی اجلاس همکاری‌های اقتصادی ایران و آفریقا

کارگران و کارفرمایان در خط مقدم و خاکریز اول جهاد اقتصادی هستند