ایرانیان جهان

آخرين مطالب

الگوی توسعۀ چینی؛ آبی که می‌‏تواند سراب شود! اخبار ایران

الگوی توسعۀ چینی؛ آبی که می‌‏تواند سراب شود!
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - احمد زیدآبادی در یادداشتی در روزنامه هم میهن نوشت: اعتراض‌های بی‌سابقۀ جمعی از شهروندان چینی علیه سیاستِ سختگیرانۀ حزب کمونیست حاکم بر این کشور برای کنترل کامل پاندمی کرونا، بار دیگر وضعیتِ ثبات این کشور در آینده را در کانون توجه صاحب‌نظران سیاسی و اجتماعی قرار داده است.
چین به‌عنوان کشوری که در سال‌های متمادی، رشد اقتصادی بی‌مانندی را تجربه کرده و به‌صورت دومین اقتصاد بزرگ جهان درآمده است، همچنان با «مشارکت سیاسی» به‌معنای متداول آن در جهان، بیگانه است و تمام امور این کشور بزرگ، توسط حزبی یکه‌تاز به‌طور انحصاری مدیریت می‌شود.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
در واقع به‌همان میزان که چین در سال‌های اخیر در حوزۀ اقتصاد رو به توسعۀ فزاینده داشته است، در حوزۀ سیاسی به سمت انحصار و تمرکز روزافزونِ قدرت دولت پیش رفته است.

ایرانیان جهان

شی‌جین‌پینگ، رئیس‌جمهور کنونی چین، حتی برخلاف برخی از پیشینیان خود، از مشارکت کادرهای حزب کمونیست در روند تصمیم‌گیری‌های کلانِ کشور کاسته و با ارتقای نقش شخصی خود در نظام سیاسی، رؤیای حکومتی مادام‌العمر در چین را در سر می‌پروراند.
در ادبیات مربوط به امر توسعه، همواره این پرسش مطرح بوده است که آیا نسبت خاصی بین توسعۀ اقتصادی و توسعۀ سیاسی در یک کشور وجود دارد؟ به‌عبارت دیگر، آیا یک کشور می‌تواند به‌رغم توسعۀ اقتصادی مداوم، از مشارکت عموم مردم در ادارۀ کشور یا همان توسعۀ سیاسی جلوگیری کند و با انحصار قدرت در دست یک فرد یا حزب، ثبات سیاسی درازمدت را در آن کشور به وجود آورد؟
بسیاری از صاحب‌نظرانِ امر توسعه بر این باورند که توسعۀ سیاسی پس از یک دوره رشد و توسعۀ اقتصادی امری گریزناپذیر است و چنانچه دولتی با وجود توسعۀ اقتصادی، مانع از توسعۀ سیاسی شود، لاجرم با بی‌ثباتی داخلی روبه‌رو خواهد شد.
این نظریه در ابعاد مختلفی از جمله در بُعد روانشناسی مطرح شده است. از نقطه‌نظر روانشناسی، مردمی که از زنجیر اسارت فقر و فلاکت خلاص می‌شوند و نیازهای زیستی ابتدایی آنها مرتفع می‌شود به‌طور خودکار در پی رفع نیازهای متعالی‌تر خود برمی‌آیند و یکی از این نیازهای متعالی، دخالت مؤثر در تعیین سرنوشت سیاسی کشور خود از طریق مشارکت در روندهای انتخاباتی و دیگر سازوکارهای تعریف‌شده برای این موضوع است.
بنابراین، از این منظر، توسعۀ سیاسی ضرورت توسعۀ اقتصادی است و چنانچه مسیر آن توسط دولت حاکم مسدود شود، شهروندان با توسل به انواع اعتراض‌های مشروع و غیرمشروع، نظم و ثبات سیاسی و اجتماعی را به مخاطره می‌اندازند و بدین‌وسیله روند رشد و توسعۀ اقتصادی را نیز مختل می‌کنند.
با این حال، برخی صاحب‌نظران، علاقه به مشارکت سیاسی در جوامع مختلف را به فرهنگ آن جوامع نسبت می‌دهند و مردم برخی از کشورها را اصولاً بی‌علاقه یا بی‌تفاوت در برابر مشارکت و توسعۀ سیاسی معرفی می‌کنند.
از جمله کشورهایی که به‌عنوان مصداقِ این نوع فرهنگ معرفی می‌شوند به‌طور مشخص چین است! برخی نظریه‌پردازان، فرهنگ مردم چین را فارغ از سطح رفاه اقتصادی آنان، بی‌علاقه به مشارکت سیاسی در امور خود می‌دانند و از همین رو، از الگوی خاصِ توسعۀ چینی به‌عنوان نظامی تک‌حزبی با مدیریت سیاسی انحصاری و متمرکز در کنار رشد و توسعۀ فزایندۀ اقتصادی سخن به میان می‌آورند.
این در حالی است که اعتراض اجتماعی چینی‌ها که علاوه بر مخالفت با سیاست سختگیرانۀ دولت برای مقابله با پاندمی کرونا، جنبه‌های سیاسی نیز به خود گرفته و نوع رهبری شی‌جین‌پینگ را هدف قرار داده است، خود می‌تواند شاهدی بر ابطال نظریۀ بی‌تفاوتی فرهنگی چینی‌ها نسبت به مشارکت سیاسی تلقی شود و آن نظریه را از اساس بی‌اعتبار سازد.
واقعیت این است که علاقه به توسعۀ سیاسی بیش از آنکه جنبۀ روانشناسانه داشته باشد، جنبۀ اقتصادی دارد و به منافع اقشار مختلف اجتماعی مربوط می‌شود.
اقشاری که از رهگذر توسعۀ اقتصادی به موقعیت و منافع مشخصی دست می‌یابند، به‌طور طبیعی حضور در نظام تصمیم‌گیری سیاسی را طلب می‌کنند. نظام سیاسی به عنوان مرکز توزیع و تخصیص درآمدها و جهت‌گیری‌های اقتصادی کلان کشور، نقش بسیار مهمی در تضعیف و تقویت اقشار مختلف اجتماعی دارد و بنابراین، هر قشری که به‌واسطۀ توسعۀ اقتصادی به سطحی از رفاه و امکانات دست پیدا می‌کند، برای تقویت موقعیت و تضمین منافع خود، خواهان مشارکت در نظام تصمیم‌گیری سیاسی است. اگر نظام سیاسی از انعطاف لازم برای پذیرش مشارکت طبقات و اقشار گوناگون اجتماعی برخوردار نباشد، دیر یا زود با مخالفت و عصیان آنها روبه‌رو می‌شود و ثباتش به خطر می‌افتد.
از این رو، آنچه به عنوان الگوی توسعۀ چینی مطرح می‌شود، بدون توجه به فرجام امر توسعه و فقط براساس مقاطع میانی این روند صورت‌بندی شده است. در حقیقت، چینی‌ها نیز تفاوتی ماهوی با مردم دیگر مناطق جهان ندارند و چنانچه دولت این کشور راه مشارکت سیاسی آنان را در ادارۀ امور کشور نگشاید، چه‌بسا با بی‌ثباتی بی‌سابقه‌ای روبه‌رو شود، به‌طوری‌که تمام دستاوردهای رشد اقتصادی چند دهۀ اخیر را هم به باد فنا دهد و رؤیای تبدیل شدن به مقام نخست اقتصادی در جهان در دهۀ آینده را به کابوس تبدیل سازد. 

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/338295/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تمام ایده‌های دانش‌بنیانی قدرت تولید انبوه را دارند؟

روزنامه‌های اقتصادی شنبه 1 اردیبهشت

حزب‌الله: از رویارویی با اسرائیل و حمایت غزه عقب نمی‌کشیم

محاکمه ترامپ وارد چهارمین روز شد

دارندگان کارت سوخت بخوانند

توقیف محموله سوخت قاچاق در سمنان

طالبان خواستار تکمیل پروژه‌های نیمه تمام سازمان ملل شد

روزیِ نو؛ مجله‌ای رادیویی با رویکرد امیدبخشی

هشدار صندوق بین‌المللی پول نسبت به تبعات تصرف دارایی‌های روسیه

شهادت فرمانده گردان طولکرم در سرایاالقدس

حمله مقاومت فلسطین به شهرک «سدیروت»

خودسوزی یک فرد مقابل دادگاه ترامپ

شهادت یک جوان فلسطینی در کرانه باختری

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

پایان اردیبهشت آخرین مهلت تبدیل مجوز‌های کاغذی به شناسه یکتا

پافشاری بانک مرکزی بر اجرای سیاست‌های غلط/ صندوق تثبیت ارزی با دلار 3 نرخی کارایی ندارد

تنها تا 26 اردیبهشت برای تبدیل مجوز‌های کاغذی کسب و کار به الکترونیکی فرصت وجود دارد

چهارمحال و بختیاری در جایگاه ششم صدور پروانه کسب الکترونیکی کشور

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

اتحادیه اروپا برای نخستین‌بار چند شهرک‌نشین صهیونیست را تحریم کرد

لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم

ناتو تعداد بیشتری سامانه پدافند هوایی به اوکراین ارسال می کند

سرقت 250 هزار سند در حمله هکری «انانیموس» به ارتش رژیم صهیونیستی

ادامه حملات حزب الله لبنان به مواضع رژیم صهیونیستی

شمار شهدای غزه از 34 هزار نفر گذشت

اوربان: اروپا یک قدم تا ارسال سرباز به اوکراین فاصله دارد

پیشرفت در مذاکرات صلح باکو و ایروان

اظهارات لاوروف درخصوص صحبت‌های جنجالی بورل

تهدید داخلی معادن بیشتر است یا خارجی؟

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

وحدت نظر در تدوین سازوکارهای مشارکت مردم در عرصه اقتصاد ضروری است

آمادگی ایران برای ارتقای روابط با الجزایر

«موزه دین و زندگی» در بلوار پیامبر اعظم (ص) ایجاد می‌شود

هشدار وزیر فرهنگ لبنان نسبت به تجاوز رژیم صهیونیستی به کشورش

آمریکا به کمک آرژانتین می‌رود

«محسن رضایی» با اعضای شورای نگهبان دیدار و گفتگو کرد

بایدن در آستانه شکست؟

ارمنستان 4 روستای منطقه «قزاق» را به آذربایجان واگذار کرد

اذعان صهیونیست ها به تداوم قدرت مقاومت فلسطین در غزه

لاوروف: برای مذاکره در مورد اوکراین آماده‌ایم

چاپ ایران‌چک 500 هزار تومانی واقعیت دارد؟

غیبت ایران در بازار 75 میلیارد دلاری بنگلادش

توقیف خودروی قاچاق در ساری

لغو پروازهای شرکت‌های اروپایی به اراضی اشغالی

عزم ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای ساماندهی قاچاق ته‌لنجی

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

جنگ غزه و حملات ایران جایگاه اقتصادی اسرائیل را کاهش داده است

همکاری اسلامی: حق وتو آمریکا، ناقض مفاد سازمان ملل متحد است

پیش بینی تولید 13.5 میلیون تن گندم در سال جاری