ایرانیان جهان

آخرين مطالب

آیا باز بودن مدرسه مهم است؟ خواندنی ها

آیا باز بودن مدرسه مهم است؟
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - هم میهن /متن پیش رو در هم میهن منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
وزارت آموزش و پرورش چشم بر بحران‌های مدارس بسته است
سیدهادی عظیمی| پس از یک ماه فعالیت غیرحضوری مدارس، وزیر آموزش و پرورش از بازبودن و حضوری بودن مدارس خبر داد و اعلام نمود که تعطیلی مدارس جز در موارد استثنا ممنوع است. غیرحضوری شدن مدارس و آموزش مجازی در طول سال‌های گذشته به‌دلایلی مانند کرونا، آلودگی هوا، کمبود گاز و مانند اینها به مسئله‌ای عادی تبدیل شده و به اذعان بسیاری از صاحب‌نظران آثار زیان‌باری بر کیفیت آموزشی گذاشته است و به افت شدید کیفیت آموزشی منجر شده است. در شرایطی که نهاد مدرسه در بحران به‌سر می‌برد و وزیر آموزش و پرورش و مسئولان این وزارتخانه فاقد هر طرح و برنامه‌ای برای حل بحران‌‌های موجود هستند تاکید بر باز بودن هرچند مشکلات آموزش غیرحضوری را کاهش می‌دهد ولی گره‌ای نمی‌گشاید.
15دی 1401 گزارشی با عنوان «بررسی روند ترک تحصیل و بازماندگی از تحصیل در آموزش و پرورش (1400- 1393)» از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی منتشر شد که مهم‌ترین چالش آموزش و پرورش در سال‌های اخیر، به‌ویژه پس از فراگیری بیماری کرونا را مورد بررسی قرار می‌داد. براساس گزارش فوق بیش از 911هزار نفر در سال تحصیلی 1400- 1399 از تحصیل بازمانده‌اند و 279 هزار دانش‌آموز نیز ترک‌تحصیل کرده‌اند. همچنین گزارش فوق نشان می‌دهد طی سال‌های 1394 تا 1399 بالا‌ترین نرخ جذب کودکان بازمانده از تحصیل 3/5 درصد است، به این معنا که در بهترین شرایط 7/94 از کودکان بازمانده از تحصیل به چرخه آموزش بازنگشته‌اند. فرهنگستان علوم نیز دهم تیر 1401 گزارشی منتشر نموده بود و ضمن بیان دیدگاه‌های خود در ارتباط با برنامه پنج‌ساله توسعه اقتصادی، اجتماعی، اجتماعی و فرهنگی به وضعیت فعلی آموزش و پرورش نیز پرداخت. براساس گزارش فرهنگستان علوم حدود 30درصد از جمعیت 18 تا 24سال تحصیلات متوسطه دوم ندارند و براساس آخرین سرشماری عمومی (1395) 56درصد از جمعیت کشور فاقد تحصیلات کامل متوسطه بوده‌اند.
گزارش‌های فوق از سوی دو نهاد رسمی منتشر شده‌اند و بخشی از نتایج عملکرد آموزش و پرورش را به تصویر می‌کشند. براساس گزارش‌های فوق، آموزش و پرورش با خیل وسیعی از افراد بازمانده از تحصیل و ترک‌تحصیل‌کرده روبه‌رو است که هرچند معضلات اقتصادی تاثیر فراوانی بر آن دارند ولی نحوه آموزش، برنامه درسی و بی‌توجهی به مدرسه به‌ویژه در مناطق محروم نیز از مهم‌ترین عوامل آن هستند.
از سوی دیگر براساس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی بیش از 530 هزار نفر از افراد لازم‌التحصیل در سال تحصیلی فعلی در مقطع متوسطه دوم ثبت‌نام نکرده‌اند و گزارش فرهنگستان علوم از این خبر می‌دهد که میانگین نمرات آزمون‌های نهایی پایه دوازدهم در سال تحصیلی 98- 97 حدود 6/12 بوده است. هردو آمار فوق از کیفیت پایین آموزش در مدارس مقطع دوم، بی‌کیفیتی هدایت تحصیلی دانش‌آموزان و گریز دانش‌آموزان از ادامه تحصیل خبر می‌دهند. با وجود آمار‌های فوق مسئولان آموزش و پرورش نه‌تنها برنامه‌ای ندارند که تحت تاثیر فضای موجود با تغییر شکل کنکور همراهی می‌کنند. درحالی‌که با وضعیت فعلی کیفیت آموزشی و هدایت تحصیلی تغییر شکل برگزاری کنکور به دو بار در سال، برگزاری هماهنگ امتحالات سال‌های دهم و یازدهم و افزایش نقش سوابق آموزشی در قبولی کنکور دردی را دوا نمی‌کند و فقط صنعت کنکور را فربه‌تر خواهد ساخت.
وزارت آموزش و پرورش به‌رغم آمارهای موجود اهداف دیگری را دنبال می‌کند؛ اهدافی که مدرسه را بیش از محلی برای تربیت نیروی همفکر و یک دایره اداری نمی‌بیند و چشم بر بحران‌های مختلف موجود در مدرسه بسته است. این نگرش از بالا به پایین هیچ‌گونه تخطی از اهداف خود را نمی‌پذیرد. در طول یک‌سال گذشته بیشترین تاکید وزیر فعلی آموزش و پرورش و سایر مسئولان وزارتخانه فوق بر اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بوده است. تاکید بر اجرای سند تحول و بی‌توجهی به نقص‌های سند و انتقاد‌های موجود نشانه همین نگرش از بالا به پایین و بی‌توجهی به مشکلات مدرسه است. در طول ده‌سال گذشته نیز همه وزرای آموزش و پرورش و معاونین آنها بر اجرای سند تحول تاکید کرده‌اند درحالی‌که هیچ‌گاه به انتقاد از سند فوق و نسبت سند فوق با معضلات مدرسه پاسخی نداده‌اند.
با افزایش مشکلات اقتصادی بر میزان بی‌سوادی، بازماندگی از تحصیل و افت کیفیت تحصیلی افزوده می‌شود. ادامه روند فعلی دانش‌آموزان بیشتری را برای نیل به آرزوهایشان به بیرون از مدرسه سوق می‌دهد. عمده دانش‌آموزان در حال تحصیل نیز بدون رغبت به ادامه تحصیل می‌پردازند که معدل‌های دانش‌آموزان پایه دوازدهم گواه بارز آن است.
رشد تعداد بازماندگان از تحصیل و ترک از تحصیل از یک‌سو و عدم پاسخگویی مدرسه به نیازهای دانش‌آموزان از سوی دیگر به‌تدریج در حال تبدیل کردن مدرسه به نهادی حاشیه‌ای است. باز بودن مدارس و فعالیت مدرسه می‌تواند از مشکلات مربوط به آموزش غیرحضوری جلوگیری کند، ولی تا زمانی که معضلات اساسی مدرسه به‌رسمیت شناخته نشود و رویکرد مسئله‌محور به مدرسه وجود نداشته باشد، تحولی ایجاد نمی‌گردد؛ با ادامه روند فعلی آیا باز بودن مدرسه مهم است؟

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/350592/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ضرورت برخورد جدی ایران درباره هیرمند

ابهام در مصوبه «مولدسازی»

عملکرد ضعیف ایران درباره حق‌آبه هیرمند

ارسال پیام محدودیت به جامعه از سوی مجلس

تحلیلگر مسائل عراق: در روابط دوستانه تهران و بغداد تغییری رخ نداده است

گلایه تحلیلگر اصولگرا: مسئولان درکی نسبت به جامعه ندارند

رسانه انگلیسی: روسیه در تدارک حمله جدید به اوکراین است

حمله به خانه پلوسی؛ وحشت در خانه دشمن ترامپ

اولین تصاویر از بیمارستان «نووایدار» روسیه بعد از حمله موشکی اوکراین

پافشاری «ماکرون» در ادامه گفت‌‌وگو با «پوتین»

مسکو، سفیر لتونی را اخراج کرد

تسنیم: عرضه بورسی دنا، شاهین و 207 متوقف شد

آفریقا از فرصت‌های مهم اقتصادی فرهنگی امروز جهان اسلام است

صدور 40 مجوز سرمایه‌گذاری بی‌نام در گلستان

خروج دارایی‌های دولت از رکود و انجماد

ولخرجی‌های انتخاباتی در ترکیه

پارس جنوبی در مخمصه؟

اظهارات وکلای جوان سیاهپوست که به دست پلیس آمریکا به قتل رسید

رسانه انگلیسی: روسیه در تدارک حمله جدید در اوکراین است

نیویورک‌تایمز: ارسال تانک به تنهایی دردی از اوکراین دوا نمی‌کند

طالبان ثبت‌نام دختران در آزمون کنکور 1402 را ممنوع اعلام کرد

سکه پایین آمد/ ثبات نرخ دلار آزاد

برگزاری جشنواره هفتگی"کیش من"

سفر معاون خزانه‌داری آمریکا به خاورمیانه برای هشدار در مورد دور زدن تحریم‌های ایران و روسیه

عامل مهم مسافرت هموطنان به خارج از کشور! / ضعف بزرگ شهر تبریز

مجلس؛ شیری که «بی‌دندان» شد / «شوراها»ی گوناگون، جای نمایندگان، «قانونگذاری» می‌کنند

بهادری جهرمی:رشد اقتصادی کشور از حدود صفر، به بالای سه درصد رسیده است

مجلس؛ شیری که «بی‌دندان» شد / «شوراها» و «هیات‌ها» گوناگون، جای نمایندگان، «قانونگذاری» می‌کنند

مجلس؛ شیری که «بی‌دندان» شد / «شوراها» و «هیات‌ها»ی گوناگون، جای نمایندگان، «قانونگذاری» می‌کنند

ناسپاس‎‌ها و دشمنان از اوضاع اقتصادی قبل انقلاب تعریف می‌کنند

از آسیب‌ شناسی مدیریت فرهنگی تا پاسخ به یک تحریف اقتصادی

مجلس؛ شیری که «بی‌دندان» شده / «شوراها» و «هیات‌ها»ی گوناگون، جای نمایندگان، «قانونگذاری» می‌کنند

حضور فعال بیمه ایران در دومین نمایشگاه و همایش معرفی فرصت‌های سرمایه گذاری حوزه انرژی در قشم

سازمان امور مالیاتی نحوه تعیین تخصیص کد اقتصادی به فعالان اقتصادی را اعلام کرد

«بی‌اطلاعی» نمایندگان مجلس از روند مصوبه جنجالی مولدسازی دارایی‌های دولت / قالیباف به نمایندگان، نگفته بود / از رسانه‌ها شنیدم / به خود لرزیدم

حذف قوانین و موانع مخل تولید دارو در دستور کار معاونت اقتصادی استانداری البرز

فرآیند شفافیت در سال آینده نیز ادامه می‌یابد

قفل مولدسازی دارایی‌های دولت شکسته می‌شود

فرآیند شفافیت در سال آینده هم ادامه می‌یابد

رویکرد ایجابی در مبحث آموزش فضای مجازی مدنظر قرار گیرد

2 تن انواع آبزیان دریایی ممنوعه در شرق مازندران کشف شد

آفریقا از فرصت های مهم اقتصادی فرهنگی امروز جهان اسلام است

از مصوبه سران قوا تا 990 ملکی که در مسیر مولدسازی قرار گرفت

ماجرای حمله خونبار نظامیان اسرائیلی به جنین

اسرائیل در شوک عملیات "قدس"؛ انتقام شهدای"جنین" گرفته شد

عربستان عملیات استشهادی در قدس اشغالی را محکوم کرد

دوئل غرب با روسیه در ساخت جنگنده‌ نسل ششم

پخش شیرینی و شادی مردم جنین در پی عملیات مقاومت فلسطینی در قدس اشغالی

اظهارات رئیس سازمان سرمایه گذاری خارجی درباره بدقولی انگلیسی‌ها برای سرمایه‌گذاری در ایران

طالبان ثبت‌نام دختران در کنکور را ممنوع اعلام کرد