ایرانیان جهان

آخرين مطالب

قبض نجومی‌گاز، فقط برای 2درصد خواندنی ها

قبض نجومی‌گاز، فقط برای 2درصد
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - همشهری /متن پیش رو در همشهری منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
بیشترین افزایش قیمت گاز مربوط به کدام بخش از مردم است؟
رضا کربلایی| ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری، دستور داد تا قبوض گاز مشترکان تا پایان امسال با 70درصد تخفیف محاسبه شود. این تصمیم اگرچه یک عقب‌گرد در مصوبه آذرماه هیأت وزیران به‌حساب می‌آید اما به‌نظر می‌رسد فرمول محاسباتی شرکت ملی گاز که مبنای تصمیم‌گیری قرار گرفته بود دچار خطا بوده زیرا در این تعرفه نه‌تنها تعرفه هر پلکان افزایش یافته بلکه دامنه مصرف پلکان هم تغییر کرده بود. به گزارش همشهری، آنچه باعث شده رئیس‌جمهوری حکم به تخفیف 70درصدی بدهد، این است که شرکت ملی گاز اذعان می‌کند: با افزایش تعرفه‌ها فقط 1.6درصد مشترکان وارد پلکان یازدهم و دوازدهم شدند، اما با توجه به اینکه قبض‌های با رقم بالا به برخی مشترکان در روستاها و شهرهای کوچک اصابت کرده، دستور تخفیف صادر شده است.
دلیل تخفیف
مسلم رحمانی، سرپرست مدیریت هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران با اشاره به همزمانی اعمال تعرفه‌های جدید گاز برای مشترکان پر مصرف با کاهش دمای هوا در اغلب مناطق کشور، گفت: به‌منظور کمک به معیشت مردم و با دستور رئیس‌جمهوری، تخفیف 70درصدی در افزایش تعرفه قبوض گاز تا پایان سال 1401 اعمال خواهد شد. این در حالی است که براساس قانون بودجه امسال، وزارت نفت تکلیف داشت تا الگوی مصرف گاز را اصلاح کند.
به‌گفته مدیران شرکت ملی گاز با اجرای مصوبه آذرماه، گازبهای 3پله اول مصرف که متعارف هستند، بدون تغییر تعرفه بودند و پله‌های چهارم تا ششم 30درصد افزایش تعرفه نسبت به سال گذشته داشتند و پله‌های هفتم تا دهم 50درصد افزایش تعرفه را داشتند. به‌گفته مسلم رحمانی، دلیل تجدیدنظر در تعرفه گازبها و اعمال تخفیف 70درصد، افت محسوس و بی‌سابقه دمای هوا بوده به‌گونه‌ای که 26مرکز استان به‌صورت همزمان دمای زیر صفر را تجربه کرده‌اند.
او تأکید کرد: براساس قبض‌های توزیعی 60 درصد مردم در 3 پله اول هستند و فقط 1.6 مشترکان در پله‌های یازدهم و دوازدهم قراردارند که قبض‌های میلیونی دریافت کرده‌اند.
تعرفه‌ جدید به قوت خود باقی ا‌ست
این مقام مسئول در شرکت ملی گاز تأکید کرد: افزایش تعرفه گاز بها که در آذرماه گرفته شده همچنان به قوت خود باقی است و از ابتدای سال 1402 تعرفه‌ها تغییر نمی‌کند، اما در این 3‌ماه سرد سال این تخفیف اعمال می‌شود و از هفته آینده تعدیل قبوض اجرایی می‌شود و قبوض جدید براساس تخفیف 70درصدی اعمال خواهد شد و اگر مشترکی قبض گاز خود را بدون اعمال این تخفیف‌ها پرداخت کرده باشد، در قبوض بعدی گاز بستانکار خواهد شد.
نحوه محاسبه تعرفه‌های جدید
همشهری 19آذرماه سال‌جاری از جزئیات تغییر تعرفه گاز بهای خانگی در فصل سرما رونمایی کرده و گزارش داده بود: تصمیم دولت درباره تغییرات جدید در تعرفه گاز بهای مشترکان خانگی با رویکرد کاهش دامنه مصرف در پله‌های 12گانه در 5اقلیم آب و هوایی به شرکت ملی گاز ایران صورت گرفته و از 16آبان امسال تا 31فروردین سال آینده، تعرفه گاز بهای خانگی در پله‌های اول تا سوم بدون تغییر، از پله چهارم تا ششم با 30درصد افزایش نسبت به تعرفه سال گذشته و پله‌های هفتم تا دهم هم با 50درصد افزایش و پله‌های یازدهم تا دوازدهم هم به‌صورت ثابت به ازای هر مترمکعب 5و 6هزار تومان محاسبه می‌شود.
لزوم بازنگری در تعرفه‌ها
افزایش مصرف گاز در روزهای سرد یک‌ماه اخیر و شکسته شدن رکورد آن باعث شد تا شهروندان در روزهای نخست بهمن‌ماه با قبوضی مواجه شوند که شاید تصور آن را هم نمی‌کردند. اما قبل از شروع انتقادها در نتیجه غافلگیری مشترکان گاز از قبوض جدید، رئیس‌جمهوری دستور داد برای حمایت از مصرف‌کنندگان، تخفیف ویژه 70درصدی درنظر گرفته شود.
گزارش شرکت ملی گاز از تغییرات در گازبهای مشترکان نشان می‌دهد از 16میلیون و 700هزار قبض گازی که در این چند روز صادر شده، 60درصد قبض‌ها در همان 3پلکان اول قرار گرفتند و افزایش تعرفه‌ای نداشتند و فقط 1.6درصد مشترکین وارد پلکان یازدهم و دوازدهم شدند، اما با توجه به اینکه در همین 1.6درصد، برخی مشترکان در روستاها و شهرهای کوچک بودند، رئیس‌جمهوری دستور تخفیف را صادر کرده است. با این گزارش به‌نظر می‌رسد بازنگری در تعرفه گازی و تقسیم اقلیم‌ها یک ضرورت جدی است چرا که این احتمال وجود دارد بازهم در سال آینده 1.6درصد مشترکان با قبوض بالا مواجه شوند.
همشهری در گزارش 19آذرماه به نکته مهمی اشاره کرده و گزارش داده بود که در مقایسه با تعرفه مصوب دولت در سال گذشته، دامنه مصرف در هر پلکان دست‌کم 25مترمکعب کاهش یافته است. حالا مشخص شده با این تغییر برخی مشترکان با فشار هزینه گازبها مواجه شده‌اند و همین علت باعث تجدیدنظر دولت شده است.
مصرف در اوج
هرچند دولت تصمیم گرفته تا فشار هزینه گاز مصرفی را در این روزهای سرد سال کم کند اما آمارها نشان از حفظ روند صعودی مصرف دارد و براساس اعلام مدیر امور گازرسانی شرکت ملی گاز به 661میلیون مترمکعب در روز رسید که رقم بسیار بالایی است و هم‌اکنون 80درصد از گاز تولیدی کشور در بخش خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرد که این موضوع به صنایع کشور آسیب می‌زند. رحمانی در این حال هشدار می‌دهد: عدم‌همراهی مردم کلانشهرها می‌تواند تامین گرمایش شهرستان‌های انتهای شبکه گاز در استان‌های شمال و شمال شرق را به مخاطره بیندازد و همراهی مردم نقش مؤثری در تامین پایدار شبکه گاز خواهد داشت.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/352101/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تکرار قصه ناتمام زن‌کشی

فصل جدید مسلمان‌ستیزی مودی

وطن امروز نوشت: نظام اسلامی و چالش کشف حجاب

دیوار کلاهبرداری فرو ریخت

«طوفان اقصی» کار «رئیس سازمان اطلاعات ارتش اسرائیل» را ساخت

تلاش مجدد بایدن برای دست دادن با موجود خیالی

اردوغان: دیگر تجارت گسترده گذشته با اسرائیل را نداریم

سناریوی زندانی شدن ترامپ روی میز سرویس مخفی آمریکا

معاون سازمان توسعه تجارت: اعدادی که برای تجارت با آفریقا اعلام می‌شود واقعی نیست

رئیسی: ایران کشوری پیشرفته و فناور است/ برای صدور خدمات فنی و مهندسی به سریلانکا آماده‌ایم

کدام استان‌ها و دستگاه‌ها در تبدیل مجوز‌های کاغذی صدرنشین هستند؟

اقدام دانشجویان دانشگاه پلی‌تکنیک کالیفرنیا در اعتراض به نسل‌کشی اسرائیل در غزه

سفر مخفیانه روسای ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی و شاباک به قاهره

بایدن لایحه کمک به اوکراین و رژیم صهیونیستی را امضا کرد

جایزه تتر و بیت‌کوین تا +30 میلیون تومان در ازای یک ثبت‌نام ساده

رئیس فراکسیون کارگری مجلس: عدم افزایش حق مسکن و پایه سنوات کارگران هیچ توجیهی ندارد

افتتاح پایگاه سلامت خانواده با محوریت مادر وکودک درمجتمع مسکونی مهستان کیش

رئیسی: ایران امروز کشوری پیشرفته و فن‌آور است

افتتاح 3 مگاپروژه حوزه انرژی سریلانکا توسط سید ابراهیم رئیسی/ امضای 5 سند همکاری میان ایران و سریلانکا/رئیسی: تهدیدها و تحریم ها ملت ایران را متوقف نکرده است/ رئیس جمهور سریلانکا: از حمایت های ایران تشکر می کنیم

مبلغ محکومیت متخلفان اقتصادی استان 218 میلیارد ریال است

3.5 درصد از رشد اقتصادی ایلام مربوط به بهره وری است

فیاضی: مجلس آینده باید مشکلات کارگران را تا حد امکان کاهش دهد

رئیسی: ایران امروز کشوری پیشرفته و فناور است

رئیس جمهور: برای صدور خدمات فنی مهندسی آمادگی داریم

برای صدور خدمات فنی مهندسی آمادگی داریم

داستان ابوشجاع

روایت «فارن پالیسی» از تله‌ای که اسرائیل در آن گرفتار شده است

اسیر اسرائیلی: نتانیاهو خجالت بکش!

دومینوی استعفاها در رژیم صهیونیستی/ نوبت به روسای شاباک و ستاد مشترک ارتش رسید

آمریکا: عادی‌سازی روابط مشروط به تغییر رفتار طالبان است

ویزای شنگن 5 ساله برای شهروندان کشورهای عربی خلیج فارس

اعمال مالیات عایدی بر سرمایه در بازار خودرو چه اثری دارد؟

آغاز به کار مرکز خدمات جامع سلامت فارابی کیش در گرامیداشت هفته سلامت

باند سازمان یافته قاچاق سوخت در کرمان منهدم شد

30 کشور آفریقایی برای همکاری اقتصادی به ایران می آیند

حدود 20 هزار میلیارد تومان خسارت اقتصادی مرگ‌های منتسب به آلودگی هوا در اهواز

اجرای سند توسعه اشتغال در 500 روستای خراسان شمالی

عامل تحریم

رأی الیوم: حاکمیت اردن استمرار جغرافیای راهبردی رژیم صهیونیستی است

اسیر صهیونیست: نتانیاهو از خودت خجالت بکش

واردات گوشت گرم از آفریقا به کشور

جزئیات از سامانه جدید «خودنویس»

توضیحات رئیس سازمان توسعه تجارت درباره نمایشگاه اکسپو

بالا و پایین سرخابی‌ها در بورس

ورود جدی ساترا به فرایندهای اقتصادی شبکه نمایش خانگی

یک میلیارد دلار صادرات از نمایشگاه اکسپو ایران

نشست تحقق شعار سال با حضور فعالان اقتصادی آذربایجان‌شرقی

مشکلات 7 بنگاه اقتصادی استان بوشهر رسیدگی شد

توقیف کامیون حامل سوخت قاچاق در یزد

ده نمکی در دو اپیزود