ایرانیان جهان

آخرين مطالب

واشنگتن پست:

با مغز متفکر رهبر چین آشنا شوید / این فرد، ترکیبی ست از هوش کیسینجر و مقاومت مارگارت تاچر / مردی که نقشه آینده چین را می‌نویسد اروپا

با مغز متفکر رهبر چین آشنا شوید / این فرد، ترکیبی ست از هوش کیسینجر و مقاومت مارگارت تاچر / مردی که نقشه آینده چین را می‌نویسد
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - وانگ تقریباً به طور قطع خطرناک ترین مرد جهان است که اکثر مردم هرگز نامش را نشنیده اند. او عضو کمیته دائمی دفتر سیاسی حزب کمونیست چین است، اما بهتر است به عنوان متفکر بزرگ در حلقه داخلی رئیس جمهور شی جین پینگ شناخته شود. وانگ مسئول نوشتن نقشه آینده جمهوری خلق چین است و احتمالاً می‌تواند این دیدگاه را به دلیل نفوذ بیش از حدش بر شی، اجرا کند.

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
واشنگتن پست نوشت: وانگ تقریباً به طور قطع خطرناک ترین مرد جهان است که اکثر مردم هرگز نامش را نشنیده اند. او عضو کمیته دائمی دفتر سیاسی حزب کمونیست چین است، اما بهتر است به عنوان متفکر بزرگ در حلقه داخلی رئیس جمهور شی جین پینگ شناخته شود. وانگ مسئول نوشتن نقشه آینده جمهوری خلق چین است و احتمالاً می‌تواند این دیدگاه را به دلیل نفوذ بیش از حدش بر شی، اجرا کند.
به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»؛ در ادامه این مطلب آمده است: این نقشی است که وانگ نه تنها برای شی، بلکه برای اسلاف بلافصل خود نیز ایفا کرده است. تصور کنید که هوش هنری کیسینجر با ماندگاری مارگارت تاچر ترکیب شده است. شی آنقدر قدرتمند است که افراد بسیار باهوش اطرافش را تحمل کند. وانگ، بر اساس همه شواهد، باهوش ترین است.
نویسنده ای به نام لیون در نوشته‌ای درباره شخصیت وانگ در شماره ماه اکتبر مجله پالادیوم، به شرح حرفه این روشنفکر قدرتمند می پردازد. «لیون» نام مستعاریک محقق معتبر و آسیایی است که دانش عمیقی از حزب کمونیست چین داشته و در پایتخت یکی از کشورهای متحد ما زندگی می‌کند. این هفته با او صحبت کردم. او این مقاله را بصورت ناشناس نوشت زیرا می‌خواهد دیدگاه‌های شخصی خود را از موسسه‌ای که او را استخدام می‌کند جدا نگه دارد. اما در این مورد، نظرات خاص او باید روی میز هر نهادی که حزب کمونیست چین را ردیابی می کند، باشد.
مقاله پالادیوم به همان دلیل در میان متخصصان امنیت ملی مانند مایک گالاگر دست به دست می‌شود که دولت‌های خارجی مطالب وزیر امور خارجه آنتونی بلینکن و مشاور امنیت ملی جیک سالیوان را مطالعه می‌کنند - زیرا دستیاران کلیدی به اندازه خود رئیس جمهور اهمیت دارند و اغلب برنامه‌ها را ماه ها و سال ها قبل از انجام برنامه‌ریزی می کنند.
این مقاله می‌گوید وانگ مدت‌هاست که «نظریه‌پرداز ایدئولوژیک چین است که بی‌سر و صدا به عنوان «مرد ایده» پشت هر یک از مفاهیم سیاسی امضاکننده شی، از جمله «رویای چین»، کمپین مبارزه با فساد، ابتکار کمربند و جاده، سیاست خارجی قاطع‌تر و حتی «اندیشه شی جین پینگ» قرار دارد.
مقالات متعددی درباره وانگ در نشریات دیگر از جمله واشنگتن پست نوشته شده است. اما در مطلب پالادیوم آمده است که وانگ را می توان در اکثر عکس‌های گروهی از دایره داخلی چین مشاهده کرد. وانگ همچنین به عنوان مرد ایده پشت اسلاف شی ایفای نقش کرد و خط مشی «سه نماینده» جیانگ زمین و «جامعه هماهنگ» هو جین تائو را طراحی کرد. سیستم دو حزبی ایالات متحده هیچ معادلی تولید نکرده است، اما ترکیب همیلتون، جفرسون و مدیسون می‌تواند به جایگاه وانگ در چین نزدیک شود.
دید وانگ فراگیر است و ضعف‌ها را می بیند. او هشدار داده است: «هیچ ارزش اصلی در ساختار اخیر چین وجود ندارد. از سال 1949، ما ارزش‌های اصلی ساختارهای کلاسیک و مدرن را مورد انتقاد قرار داده‌ایم، اما به شکل‌دهی به ارزش‌های اصلی خود توجه کافی نداشته‌ایم.
وانگ ممکن است به دنبال یک مدل ترکیبی باشد، این مقاله به نقل از او می‌‌گوید: «ما باید انعطاف‌پذیری ارزش‌های سنتی [چین] را با روح مدرن [غربی و مارکسیستی] ترکیب کنیم.» وانگ مدتی را در ایالات متحده گذراند و از سفرهای خود دور شد و نگران ارزش های ما بود. او مصمم است تا از گسترش انحطاط اخلاقی که در اینجا دیده، در سراسر چین جلوگیری کند، و این به معنای محدود کردن شدید آزادی فردی است.
این نگاه بدبینانه است. دیدگاه خوشبینانه تر این است که وانگ چالش تقریبا غیرممکن بسته نگه داشتن چین را بررسی می کند و نه به ناپلئون، استالین یا مائو به عنوان الگو، بلکه به کنستانتین، امپراتور روم قرن چهارم می رسد. صرف نظر از اینکه کنستانتین در بستر مرگ به مسیحیت گروید، باور او به یک الهیات مشترک در 1700 سال آینده به عنوان یک اصل سازماندهی اصلی اروپا تبدیل شد و به ایجاد فرهنگ، تمدن، قدرت نظامی و تکنولوژیک کمک کرد.
آیا متفکر بزرگی مانند وانگ می‌تواند به این نتیجه برسد که تنها راه موفقیت‌آمیز چین، پذیرش ارزش‌های ثابت شده سنتی است که قرن‌ها در اروپا شکوفا شده است؟ مسلماً این امر بر خودکامگی کامل ارجحیت دارد. اگر وانگ در جستجوی ارزش‌هایی برای شکوفایی چین، تمام تاریخ مکتوب را مطالعه کند، باید به مدلی برسد که برای بیشترین زمان، روی بزرگ‌ترین و متنوع‌ترین مجموعه مردمی موفق عمل کرده است. او مجبور نیست به الهیات اعتقاد داشته باشد، فقط کافی است به سابقه هر رویکردی توجه کند. در عصر امید مسیحیت، این رویکرد بد نیست که بتوانیم بصورت جمعی به خدا توسل کنیم.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/353406/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شلاگیم؛ ماجرای ضربه به پایگاه امنیتی رژیم اسرائیل

آمریکا از پاسخ به استفاده از پایگاه نظامی پاکستان طفره رفت

حماس و فتح وتوی ضد فلسطینی آمریکا را محکوم کردند

تاکید بر انجام 53 طرح اقتصادی هدف در خراسان رضوی تا پایان دولت

پیام تسلیت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پی درگذشت پرویز داوودی

واکنش ها به درگذشت معاون دولت احمدی نژاد /قالیباف پیام داد

دو رویکرد برای مقابله با چالش قیمت و شکستن انحصار زمین چیست؟

اجتماع یمنی‌ها در محکومیت جنایت‌های رژیم صهیونیستی در غزه

الجزایر: پرونده عضویت کامل فلسطین را بار دیگر به شورای امنیت ارائه خواهیم کرد

مسلمانان روهینگیایی در میانمار قربانی سربازگیری اجباری!

خشم مردم انگلیس از تداوم ارسال سلاح به رژیم صهیونیستی

آمریکا برای کمک نظامی به آرژانتین بودجه اختصاص داد

پکن: با هر رفتاری که تنش را در خاورمیانه زیاد کند مخالفیم

حملات توپخانه‌ای ارتش رژیم صهیونیستی به رفح

ماجرای تولید موبایل ایرانی به کجا رسید؟

آماری از تورم نقطه به نقطه تولید گوشت قرمز در کشور

کارشناس اقتصادی: سیاست ارز 28500 تومان برخلاف ارز 4200 هیچ آثار سوء پولی نداشته است

اوپک می‌تواند مانع 100 دلاری شدن قیمت نفت شود

فعال کارگری: شیفت کار پنجشنبه کارگر باید «اضافه کاری» حساب شود

اختصاص بسته‌های غذایی مادران دارای فرزند شیرخوار سه دهک اول درآمدی

وزارتخانه‌های اقتصادی جذب ایده فناورانه را در دستور کار قرار دهند

پیکر مرحوم پرویز داودی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در بهشت زهرا (س) به خاک سپرده شد

دانش‌بنیان‌های نفتی نقش موثری در دستیابی به رشد اقتصادی 5.4 درصدی سال گذشته داشتند

چگونگی تصمیم‌گیری مالی در سال‌های اول ازدواج

چالش‌های تعطیلی شنبه به جای پنجشنبه

واقعیت‌هایی ورای روایت‌ها

‏مسئول مدرسه جهادی طالبان ترور شد

سقوط بمب‌افکن استراتژیک ارتش روسیه در استاوروپل

ترک جلسه شورای امنیت توسط هیات الجزایری هنگام شروع سخنرانی نماینده رژیم صهیونیستی

فراخوان حماس برای حضور گسترده فلسطینیان در مسجد الاقصی

حزب الله تجمع نظامیان صهیونیست را در مجاورت پایگاه راهب هدف قرار داد

تکذیب ممنوعیت پرواز عراق - ایران

همکاری اقتصادی و فرهنگی کره شمالی و بلاروس

امضای توافق‌نامه اقتصادی و فرهنگی میان کره شمالی و بلاروس

حمله حزب‌الله لبنان به چند پایگاه صهیونیستی

نتانیاهو از ترس بازداشت دست به دامن انگلیس و آلمان شد

تجاوز رژیم صهیونیستی به اهدافی در جنوب سوریه

حمله انتحاری نافرجام به خودروی اتباع خارجی در کراچی پاکستان

سقوط قیمت بیت کوین

پیش‌بینی یک کارشناس درباره نرخ اجاره در سال 1403؛ اجاره‌بها از تورم پیشی می‌گیرد؟

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

پیش بینی چشم انداز منفی اقتصادی تل آویو بدلیل تنش با ایران

پیام تسلیت آیت‌الله مدرسی یزدی به مناسبت درگذشت «پرویز داودی»

مجلس در تعطیلی پنج ‌شنبه‌ها توجهی به بخش خصوصی ندارد

چین: امیدواریم آمریکا خودبرتربینی را کنار بگذارد

باید از ظرفیت «بخش خصوصی» برای تحقق شعار سال بهره گرفت

راهکارهای توسعه کیفی بخش تعاون در اقتصاد ایران چیست؟

پایان یکه تازی اردوغان؟

شروع طولانی‌ترین انتخابات جهان در هند

نتانیاهو: اگر اختلافات را کنار نگذاریم از درون فرو می‌پاشیم