ایرانیان جهان

آخرين مطالب

رئیسی: برنامه دولت این است که قیمت اقلام سفره مردم را به ثبات برساند اخبار ایران

رئیسی: برنامه دولت این است که قیمت اقلام سفره مردم را به ثبات برساند
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - به گزارش حوزه سیاست و اقتصاد خبرگزاری تقریب، حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور شامگاه امشب (سه‌شنبه، 11 بهمن) در هشتمین گفت‌وگوی زنده خود با مردم، ضمن تبریک ایام ولادت امام جواد الائمه (علیه‌السلام) و دهه فجر، گفت: حقیقتاً امام بزرگوار ما یک شخصیت الهی و در عین حال یک شخصیت انقلابی بود.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
وی افزود: ایشان تا آخر عمر شریف‌شان روحیه انقلابی خود را حفظ و هویت ملی و دینی ملت ما را احیا کردند. گفتمان امام بزرگوار که امروز همان گفتمان رهبری معظم انقلاب است، گفتمان فسادستیزی و عدالت‌طلبی است. امام در پرتو عدالت اجتماعی به پیشرفت کشور می‌اندیشیدند و این همان گفتمانی است که امروز دولت آن را دنبال می‌کند.
رئیس‌جمهور درباره وضعیت اقتصادی مردم، گفت: مسئله معیشت وضعیت معیشت مردم از دغدغه‌های مهم دولت است. در ایام آغاز به کار این دولت وضعیت کرونا در کشور بحرانی بود ولی الحمدلله ما امروز، روزهایی با صفر کشته کرونا را تجربه می‌کنیم. 
رئیسی خاطرنشان کرد: امروز شرایط کشور کاملاً متفاوت شده، به نحوی که در زمان تحویل دولت، تورم قریب به 60 درصد بود و امروز با 20 درصد کاهش حدود 40 درصد شده است، در شش ماهه اول دولت یعنی تا سال 1400، ما شاهد کاهش تورم بودیم، اما با توجه به الزام قانونی که برای عادلانه کردن یارانه‌ها و حذف ارز 4200 تومانی داشتیم، وضعیت تورمی ناشی از این اصلاحات اقتصادی به وجود آمد که تلاش دارد به نحوی با پرداختی‌های 300 و 400 تومانی که دولت داشت، جبران شود.
وی اظهار کرد: در راستای سیاست دولت برای حذف فقر مطلق و کاهش فاصله طبقاتی، وضعیت قیمت‌های برخی اقلام برای ما قابل قبول نیست و این توسط دولت پیگیری و تلاش می‌شود که ثبات پیدا کند، ما داریم شرایط را به نحوی مدیریت می‌کنیم که با تغییر قیمت دلار، قیمت اقلام مورد نیاز سفره مردم به این شکل تغییر پیدا نکند.
رئیس‌جمهور بیان کرد: بانک مرکزی ما قیمت 28500 تومان را برای ارز نیمایی اعلام کرده که علی‌القاعده ملاک برای همه خواهد بود. هم‌اکنون حدود 90 درصد نیاز کشور با ارز نیمایی تأمین می‌شود و اگر این به صورت کامل برای همه تولیدکنندگان و واردکنندگان انجام شود، یک ثبات ایجاد می‌شود تا شاهد این نوسانات قیمت‌ها نباشیم.
رئیسی تصریح کرد: برخی از افزایش قیمت‌ها به دلیل خارج شدن آن‌ها به سمت بازار کشورهای همسایه است. برخی دامداران نیز به این خاطر که امکان دارد قیمت بالا برود، دام‌شان را عرضه می‌کنند که همین موجب افزایش قیمت هم می‌شود.
وی اضافه کرد: دولت به دنبال این است و بنده نیز این را به صورت روزانه دنبال می‌کنم که ثبات در سفره مردم ایجاد شود و این نوسانات به نفع هیچ کس نیست. قبل از همه ما از افزایش قیمت‌ها رنج می‌بریم و نسبت به این مسئله بی‌اطلاع نیستیم. در زمان تصویب در مجلس زیرساخت‌های شروع کالابرگ وجود نداشت و این را تمام دوستان مجلس می‌دانستند و این کار چند ماه پیش در دولت شکل گرفت. در آن موقع اگر عرض 4200 تومانی حذف نمی‌شد، اثرات تورمی زیادی داشت.
وی با بیان اینکه افزایش قیمت دلار دلایل مختلفی دارد، گفت: همچنان‌که اغتشاشات کسب و کار مردم را دچار مشکل کرد، یک علامت بد و نااطمینانی به بازار داد که حتماً در قیمت دلار تأثیر داشته است و این یکی از جهات مؤثر در افزایش قیمت دلار است.
رئیس‌جمهور ادامه داد: انتظارات تورمی که در قیمت دلار وجود دارد، حتماً در قیمت‌گذاری آن تأثیر دارد، ما ذخایر ارزی خوب و قابل اطمینان داریم و هیچ نگرانی از این زمینه نداریم و فروش نفت داریم و پول آن وصول می‌شود.
رئیسی خاطرنشان کرد: گاهی اوقات چند درصد ارزی که در بازار آزاد معامله می‌شود، بر بیش از 90 درصد که در بازار نیمایی معامله می‌شود، سایه می‌اندازد، ما می‌خواهیم قیمت بازار آزاد را مدیریت کنیم تا با قیمت بازار نیمایی برسد.
وی تأکید کرد:‌ علی‌رغم همه کنترل‌هایی که وجود داشته در چهل و چند سال اخیر همواره بازار آزاد وجود داشته، اما همه تولیدکنندگان موظفند که منابع ارزی خود را از بانک مرکزی تأمین کنند و با کنترل بانک مرکزی، قیمت ارز بانک مرکزی غالب می‌شود و قیمت‌های بازار آزاد کنار می‌روند.
رئیس‌جمهور با اشاره به اوضاع نابسامان کشور در زمان شروع به کار دولت سیزدهم، گفت: از زمان شروع به کار دولت یک روز پرداخت حقوق کارکنان دولت و پرداخت یارانه‌ها عقب نیفتاده است. رتبه‌بندی معلمان پس از 11 سال در این دولت اعمال شد و تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری که سال‌ها انجام نشده بود و سه بار رهبری معظم انقلاب نسبت به آن تذکر داده بودند، در این دولت انجام شد. 
رئیسی اضافه کرد: کسری بودجه 480 هزار میلیارد تومانی سال گذشته از طریق درآمدهای نفتی پرداخت شد و امسال تلاش شد که کسری بودجه نداشته باشیم.
وی اضافه کرد: بودجه‌ریزی ما اشکالاتی دارد که رهبر انقلاب روز گذشته فرمودند که باید تحولات در ساختار آن انجام شود ولی دولت در یک سال و چند ماه تلاش کرده کسری بودجه نداشته باشیم و مصارف بیش از منابع نباشد.
رئیس‌جمهور بیان کرد: قبل از این دولت رشد اقتصادی نزدیک به صفر بود، اما در شش ماه رشد اقتصادی کشور قریب به 5 درصد شد و پاییز سال 1401 رشد اقتصادی بیش از 3 درصد است.
رئیسی با بیان اینکه رشد اقتصادی به معنای رشد تولید، کشاورزی، معدن و همه درآمدهای کشور است، گفت: رشد تولید ما نیز بیش از 6 درصد و رشد ابزار تولید بیش از 5 درصد است؛ همچنین از زمان شروع به کار دولت آمار بیکاری کاهش یافته است. به طور قطع ما به نقطه مطلوب نرسیده‌ایم ولی ریل‌گذاری برای خنثی‌سازی تحریم‌ها و رشد اقتصادی انجام شده است.
وی با اشاره به هدف‌گذاری برای رسیدن به رشد اقتصادی 8 درصد، بیان کرد: علی‌رغم تحریم‌ها و تهدیدها ظرفیت رشد اقتصادی در کشور ما وجود دارد. اگر دولت با همه وجود به بیانات رهبر انقلاب پایبند باشد، رشد اقتصادی 8 درصد برای ما امکان‌پذیر خواهد بود، ما از آنچه که برای ایجاد یک میلیون شغل وعده داده‌ایم عقب نیستیم. می‌خواهیم دولت صادق‌الوعد باشیم و آنچه که به مردم وعده دادیم را عمل کنیم.
رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه آشوب و تحریم دو روی یک سکه است، تصریح کرد: دلیل آشوب‌های اخیر این است که دشمن دید تحریم‌هایش با تلاش دولت و ایستادگی مردم خنثی شده، بنابراین طبیعی است که توطئه کند. بیانات رهبر معظم انقلاب در روز گذشته بسیار مهم است و ما خود را موظف به اجرای آن می‌دانیم.
رئیسی در پاسخ به پرسشی درباره بهره بردن اقشار مختلف مردم از رشد اقتصادی، گفت: وقتی که رشد تولید اتفاق بیفتد، همه مردم از آن استفاده می‌کنند، بنابراین این صرفاً به کارمندان دولت محدود نمی‌شود، آن اقدامی مورد تأکید و توجه ماست که در سفره همه مردم حس شود.
وی ادامه داد: فروش نفت و افزایش شرکت‌های دانش‌بنیان و افزایش تولید و افزایش تجارت، به نفع همه مردم است. اقدامات دولت باید به جهتی باشد که رونق اقتصادی در سفره همه مردم حس شود و البته کارمندان دولت هم حقوق قانونی خود را دریافت کنند.
این خبر درحال تکمیل است ...

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/353434/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شمار شهدای نوار غزه به 34 هزار و 305 نفر رسید؛ شهادت 141 خبرنگار

دستگیری گسترده دانشجویان دانشگاه کلمبیا توسط پلیس نیویورک

تشدید اختلافات داخلی در اسرائیل؛ وزیر دارایی خواهان برکناری فرمانده ارتش شد

حمله به دانشجویان دانشگاه آمریکایی قاهره به خاطر حمایت از فلسطین

درخواست اتحادیه عرب برای اجرای قطعنامه آتش‌بس غزه

نگرانی آمریکایی‌ها: بایدن در دوره دوم ریاست‌جمهوری می‌میرد

بانک مرکزی: رشد نقدینگی تحت کنترل است

زمان حراج بعدی شمش طلا مشخص شد

تزریق ٥٠٠٠ میلیارد ریال نقدینگی به بورس انرژی

پیش‌بینی جدید درباره قیمت طلا و سکه در بازار

استاندار ایلام: از عملکرد اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان رضایت داریم

صدور نخستین برات الکترونیکی تامین مالی زنجیره توسط شبکه بانکی

قالیباف: منتظر برنامه بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز هستیم

انواع کالای قاچاق به ارزش 20 میلیارد ریال در زنجان کشف شد

نخستین برات الکترونیکی تامین مالی زنجیره تامین توسط شبکه بانکی صادر شد

کارگر و کارآفرین دو همکارند در خطّ مقدّم نبرد اقتصادی + فیلم

ابر دولت در مرکز داده پیام راه‌اندازی می‌شود

کشف 31 هزار و 920 نخ سیگار قاچاق در کرمان

قالیباف: اگر بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز برنامه ندهد مجلس برنامه خود را ارائه خواهد کرد

واکنش انگلیس به کشف گورهای دسته‌جمعی در نوار غزه

حماس: از خواسته‌های خود کوتاه نخواهیم آمد

صدور نخستین برات الکترونیکی تامین مالی زنجیره تولید توسط شبکه بانکی

تبدیل 400 هزار مجوز کاغذی به شناسه یکتا

رایزنی معاون اقتصادی نخست‌وزیر طالبان با هیات دیپلماتیک ایران

همکاری‌های ایران و پاکستان در حوزه انرژی با قوت ادامه می‌یابد

آقای رئیسی! فقط ٥٠٠ میلیون دلار؟!

قالیباف: منتظر برنامه مکتوب بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز هستیم

قالیباف: بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز برنامه ندهد مجلس برنامه می‌دهد

عزم ایران و پاکستان برای تبدیل «مرز صلح» به «مرز شکوفایی»

پیش‌بینی رشد اقتصادی برای کشورهای گروه 7 و بریکس در 2024

منتظر برنامه مکتوب بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز هستیم

تدوین سند چشم‌انداز توسعه حمل‌ونقل استان گلستان

صدور نخستین برات الکترونیکی تامین مالی زنجیره تامین

هشدار روسیه در مورد استقرار تاسیسات هسته‌ای ناتو در لهستان

مسکو: فرمول زلنسکی برای صلح، درگیری را طولانی‌تر می‌کند

طلای 18عیار پایین آمد؛ بازگشت دلار به کانال 63 هزار تومان

مقایسه نرخ رشد اقتصادی ایران در میان اقتصادهای بزرگ دنیا (+جدول)

نشست هم‌اندیشی تربیت تسهیل‌گر جوانی جمعیت

رایزنی معاون اقتصادی نخست‌وزیر طالبان با کاظمی قمی

توجه جدی معاونت اقتصادی استاندار یزد بر توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در استان یزد

«ابر دولت» در قطب مرکز داده پیام راه اندازی می‌شود

بازاری‌ها فروشنده شدند/ بازگشت دلار به کانال 62 هزار تومان

وزیر کار: منتخبان کارگری عضو بنیاد ملی نخبگان می‌شوند

نظامیان فرانسوی کنار اوکراین علیه روسیه می‌جنگند

پاسخ موشکی حزب‌الله به حملات صهیونیست‌ها به جنوب لبنان

مادورو: کشورهای ائتلاف بولیواری خواهان جهان چندقطبی هستند

دولت بایدن نسبت به «پیروزی اوکراین» مطمئن نیست

پاپ فرانسیس: جنگ غزه و اوکراین را متوقف کنید

بخشی از آثار ویرانی های ارتش اشغالگر در شهر خان یونس

افسر اسرائیلی هدف تک‌تیرانداز مقاومت فلسطین