ایرانیان جهان

آخرين مطالب

نقش جوانان در فعالیت های سیاسی اجتماعی اقتصادی و فرهنگی کشور اخبار ایران

  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان -

ایرانیان جهان

مجری: سلام عرض می کنم خدمت شما و وقت شما بخیر.
غلامعلی: بنده هم سلام عرض می کنم خدمت شما و همکاران محترمتان.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
سؤال : بفرمایید که در اجرایی ساختن و تحقق اصل پیوست فرهنگی تمامی فعالیت های سیاسی اجتماعی اقتصادی و فرهنگی کشور بعنوان یکی از مهمترین مطالبات حضرت آقا به ویژه برای جوان ها یک هدف بوده است ما چقدر در این موضوع توفیق داشته ایم؟
غلامعلی : با آن نگاهی که ما از چهل سالگی انقلاب داشته ایم بیانیه گام دوم انقلاب را اگر ملاحظه بفرمایید عمده مسئولیت هایی که در این حوزه حضرت آقا تبیین کرده اند برعهده نسل جوان گذاشته شده است و طبیعت کار هم است با توجه به آن وجود روحیه تحول خواهی و آن صبر و استقامتی که در حوزه روحیه جوانی ملاحظه می شود. اما صرفاً این بحث سن و سال نیست اگر باز به بیانات حضرت آقا مراجعه بفرمایید این را مشهود می بینید که بیشتر روی روحیه جوانی تأکید دارند یعنی هم بحث سن و سال را مطرح می کنند درکنارش بحث اتکا به روحیه جوانی، نشاط آن تحول خواهی و آن استقامت و صبر در انجام امور هم به هر حال مهم است. درکنار اینها ما الان اگر یک ملاحظه ای داشته باشید در حوزه های مختلف این نقش گروه های جوان گروه های جهادی را که در عرصه های مختلف دست گیر مردم و تشکیلاتی که در حوزه انقلاب فعالیت می کنند هستند قطعاً این ارتباط را مشهود می بینیم و در حوزه های مختلف در عرصه های دفاعی این از اول انقلاب مشهود بوده است زمان دفاع مقدس مشهود بوده است امروز هم تحولات و پیشرفت هایی که حاصل می شود بیشتر به این موضوع توجه است و از ظرفیت جوان ها استفاده می شود بعضی جاها ما این را داشته ایم مقام معظم رهبری بعنوان ثروت از جوان ها یاد می کنند این نشان می دهد که باید به این نقش باید توجه جدی داشت البته نحوه ورود نحوه تعامل و ارتباط گیری و ایفای نقش بسیار مهم است که بعضی ها صرفاً این را در ساختار دولت می بینند در ساختار مدیریت کلان می بینند بعضی ها نه در عرصه اجتماعی در ساختار مردمی هم این را قابل تحقق می بینند.
سؤال : شما اشاره فرمودید در فرمایشات تان به موضوع جوانی، بفرمایید شورای اجتماعی کشور چقدر از این روحیه جوانی استفاده کرده است چقدر از حضور جوان ها در تصمیم سازی ها استفاده می کنید؟
غلامعلی : بدنه دولت سیزدهم که از ظرفیت جوانان استفاده کرده است دستگاه هایی که عمدتاً مسئولین آن نگاه و آن نگرش و آن روحیه جوانی که دارند ضمن اینکه در کنار این در منتهی علیه اخیر که در سند تحول دولت ابلاغ شد، موضوع استفاده از ظرفیت جوانان و گروه های جهادی تصریح (کلمه تصریح یا تسریع، همکار محترم مشخص نبود چه می گویند) شده است الان هم ما نمایندگان این بزرگواران در جلسات شورای اجتماعی داریم از ظرفیت استفاده می کنیم ضمن اینکه در اجرای امور هم عمده محورهایی که تعریف شده است چه در بحث آسیب های اجتماعی و چه در بحث توسعه نشاط اجتماعی و چه در بحث ارتقای سرمایه اجتماعی از این ظرفیت ها در عرصه های مختلف استفاده می شود و راه برای ورود جوانان مان در غالب این تشکل هایی چه از سازمان های مردم نهاد و چه گروه های جهادی و تشکل هایی که این مسئولیت را احساس می کنند که باید در عرصه حضور داشته باشند و خدماتی ارائه دهند، این راه هموار است و از ظرفیت ها استفاده خواهد شد. کما اینکه الان هم این اتفاق در غالب رخ دادن است و سال های اخیر خیلی مشهود دیده اید که هر جا گره ای به وجود آمده است از همین ظرفیت جوانان استفاده شده است شاید در بحران ها این خیلی مشهودتر دیده می شود ما یک ظررفیت چند میلیون نفری را در غالب سازمان جوانان جمعیت هلال احمر می بینیم که از بعد مسئولیت اجتماعی و نگرش استفاده از این ظرفیت جوانی در حوزه امداد و نجات استفاده می شود. در همین بحث های آسیب های اجتماعی هم که محلات و مناطق محروم را طرح و برنامه هایی را برایش دارند دوستان، عمده مسئولیت اجرای این طرح ها برعهده جوانان است و از این ظرفیت استفاده می شود.
سؤال : اینکه جوان های آینده سازهای این کشور هستند شکی نیست و ما برای اینکه ببینیم افق انقلاب به کجا خواهد رسید ابتدا باید ببینیم که این انقلاب را برای جوان ها بخصوص نسل پنجمی ها که انقلاب را ندیده اند و شاید درک درستی از انقلاب نداشته باشند چطور تبیین کردید یکسری مؤلفه هایی وجود دارد مثل تنوع قومی اقلیمی و زبانی در استان ها و شهرهای مختلف است ما که باید توجه ویژه ای به آنها بکنیم. ما برای معرفی این تنوع ها چه کارهایی انجام داده ایم و تا چه حد نگاه مسئولان و برنامه ریزان و متولیان امور اجرایی کشور به این سمت رفته است که باید حتماً باید از اینها بهره بگیریم و به جوان ها منتقل کنیم.
غلامعلی : ما امروز همین موضوع تنوع اقلیمی و قومیتی که فرمودید شاید در یک برهه ای به این موضوع بعنوان یک تهدید نگاه می شد. اما الان واقعاً نگرش فرصت محوری که به این موضوع وجود دارد بحث توسعه محلی و بومی در دستور کار است عمدتاً ملاحظه می فرمایید مثلاً جوانانی که قبلاً همه این میل و اشتهای مرکزنشینی را داشتند دنبال کوچ کردن بودن که در پایتخت کشور دیده شوند الان در استان های خودشان در غالب طرح و برنامه هایی که تعریف می شود به این سمت نگرش جدی دارند که بتوانند در حوزه توسعه محلی فعالیت کنند و آن نگاه تمرکزی که قبلاً وجود داشت و اینکه همه کارها یک نگاه حاکمیتی و تمرکزگرایی به آن بود، این نگاه الان تبدیل شده به یک نگاه محلی و همه این ظرفیت ها را دارد به کمک می گیرد که بتوانیم با استفاده از همین ظرفیت های محلی در بحث توسعه پیشرفت کشور قدم هایی را برداریم.
سؤال : شما در هر دو مسئولیتی که دارید و فعالیت می کنید یک مسئولیت اجتماعی دارید و آن هم اینکه درکنار سایر ستادها و نهادهای فرهنگی که باید یکسری کارهای متعددی را در حوزه حفظ وحدت و هویت ملی و ایرانی انجام دهند، یک بخشی هم برمی گردد به حوزه مسئولیت جنابعالی بفرمایید جذب و جلب عینی و ملموس جوان ها بر مؤلفه حفظ وحدت و هویت ملی ایرانی در انقلاب اسلامی از چه مسیرهایی می تواند محقق شود؟
غلامعلی: ما سازوکار‌های مختلفی که از ابتدا تا به امروز برای حضور جوانان در عرصه‌های مختلف عرصه اجرایی را عرض می‌کنم، شاید ما در حوزه نظریه پردازی آن بحث‌هایی در حوزه علمی دنبال می‌شود یا بحث‌های حضور در حوزه سیاستگذاری و اینها، یک بحث است در حوزه اجرا ما ظرفیت‌های مختلفی را الان داریم یکی از ظرفیت‌ها سازمان‌های مردم نهادمان هستند که بالغ بر 4 هزار سازمان مردم نهاد د رسطح کشور فعال هستند و عمده نقش آفرینی که در این‌ها انجام می‌شود برعهده جوانان است و تقریباً نسل جوان این سازمان‌ها را اداره می‌کند. ظرفیت دیگری که وجود دارد یکسری نهاد‌های واسطی هستند مثل سازمان جوانان جمعیت هلال احمر که این‌ها در حوزه‌های امداد و نجات در حوزه‌هایی که مسئولیت اجتماعی برایشان تعریف می‌شود، ما ایام مثلاً سفر‌های نوروزی و تابستانی که داریم و عمدتاً هموطنان مان برای ...
سؤال : دیگر چیزی هم نمانده است که برنامه ریزی کنند برای سفر.
غلامعلی: در همین ایام ما میلیون‌ها جوان را داریم در غالب پست‌های امدادی و این‌ها که می‌آیند به کمک و خدماتی را انجام می‌دهند ظرفیت بسیج را اضافه کنید ظرفیت گروه‌های جهادی که نزدیک به 30 هزار گروه جهادی به صورت فعال در مناطق مختلف و محروم داریم که خدمات رسانی می‌کنند با آن چارچوبی که برایشان تعریف شده است و خیلی ظرفیت‌های دیگری که به این موضوع دائم دارد اضافه می‌شود عرض کنم دائم عرصه‌های جدید دارد باز می‌شود و تعریف می‌شود برای استفاده از این ظرفیت و مشارکت.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/354874/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رئیسی: همکاری‌های دوجانبه، منطقه ای و بین المللی ایران و سریلانکا برای بی اثر کردن دشمنی ها باید تقویت شود

نهاد‌های اقتصادی نباید سرمایه گذار را دغدغه‌مند کنند

بنگاهداری بانک‌ها زنجیری به پای چرخ تولید

اسرائیل در غزه؛ جنایت پشت جنایت

حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی

استعفای ناگهانی فرمانده یگان ویژه «اشباح» از ارتش رژیم صهیونیستی

بازدید میدانی یحیی السنوار از مناطق درگیری در غزه

رئیسی: روابط ایران و سریلانکا افزایش یابد

ایران امروز کشوری پیشرفته است / تهدیدها و تحریم‌ها ملت ایران را متوقف نکرده است

زیرساخت‌های لازم در 3 بازارچه مرزی چیلات، چنگوله و مهران فراهم شد

دولت سیزدهم مصمم به تکمیل زیرساخت‌های بازارچه‌های مرزی است

حضور ایران در میدان رقابت قدرت های جهان در شبه‌ قاره | مزیت ویژه‌ای که سریلانکا برای ایران دارد

رئیسی: همکاری‌ها برای بی‌اثر کردن دشمنی‌ها علیه دو ملت ایران و سریلانکا باید تقویت شود

رئیس‌جمهور: اشغالگر باید به فوریت اخراج، محاکمه و مجازات شود

رئیسی: اشغالگر باید به فوریت اخراج، محاکمه و مجازات شود/ رئیس جمهور سریلانکا: ما حمله به کنسولگری ایران در سوریه را محکوم کردیم

آیت‌الله رئیسی: شرکت‌ها و متخصصان ایرانی آماده مشارکت در پروژه‌های عمرانی سریلانکا هستند

آمادگی ایران برای صدور خدمات فنی-مهندسی به سریلانکا

محاصره بن گویر در میان معترضان خشمگین صهیونیست

کاخ سفید ارسال مخفیانه موشک های دوربرد به اوکراین را تایید کرد

ماجرای 4 اسیر قدیمی اسرائیلی که «ابوعبیده» از آن ها یاد کرد

تکرار یک اشتباه

تندروها در پی رسیدن به کرسی قالیباف؟

حامیان گشت ارشاد

لحظه هدف قرار گرفتن محل استقرار نظامیان اسرائیلی توسط حزب‌الله

والاس: روسیه بزرگترین تهدید کنونی علیه انگلیس است

تظاهرات مجدد شهرک‌نشینان در برابر محل اقامت نتانیاهو

پیام‌های حمله به دو پایگاه آمریکا در شرق سوریه

اختصاص 420 میلیارد ریال برای زیرساخت‌های بازارچه های مرزی ایلام

ایران می‌تواند با صدور خدمات فنی و مهندسی در توسعه سریلانکا مشارکت کند

دولت سیزدهم برای تکمیل زیرساخت بازارچه‌های مرزی مصمم است

دیپلماسی فعال انرژی بسترساز بهبود شرایط اقتصادی است/ صدور خدمات فنی و مهندسی به دیگر کشور‌ها اهمیت دارد

تحقق ثبات اقتصادی با کم شدن هزینه‌های دولت

تکرار قصه ناتمام زن‌کشی

فصل جدید مسلمان‌ستیزی مودی

وطن امروز نوشت: نظام اسلامی و چالش کشف حجاب

دیوار کلاهبرداری فرو ریخت

«طوفان اقصی» کار «رئیس سازمان اطلاعات ارتش اسرائیل» را ساخت

تلاش مجدد بایدن برای دست دادن با موجود خیالی

اردوغان: دیگر تجارت گسترده گذشته با اسرائیل را نداریم

سناریوی زندانی شدن ترامپ روی میز سرویس مخفی آمریکا

معاون سازمان توسعه تجارت: اعدادی که برای تجارت با آفریقا اعلام می‌شود واقعی نیست

رئیسی: ایران کشوری پیشرفته و فناور است/ برای صدور خدمات فنی و مهندسی به سریلانکا آماده‌ایم

کدام استان‌ها و دستگاه‌ها در تبدیل مجوز‌های کاغذی صدرنشین هستند؟

اقدام دانشجویان دانشگاه پلی‌تکنیک کالیفرنیا در اعتراض به نسل‌کشی اسرائیل در غزه

سفر مخفیانه روسای ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی و شاباک به قاهره

بایدن لایحه کمک به اوکراین و رژیم صهیونیستی را امضا کرد

جایزه تتر و بیت‌کوین تا +30 میلیون تومان در ازای یک ثبت‌نام ساده

رئیس فراکسیون کارگری مجلس: عدم افزایش حق مسکن و پایه سنوات کارگران هیچ توجیهی ندارد

افتتاح پایگاه سلامت خانواده با محوریت مادر وکودک درمجتمع مسکونی مهستان کیش

رئیسی: ایران امروز کشوری پیشرفته و فن‌آور است