ایرانیان جهان

آخرين مطالب

خبرهای خوش اقتصادی قم طی هفته گذشته اخبار ایران

خبرهای خوش اقتصادی قم طی هفته گذشته
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - ایسنا/قم ایسنا از اهم خبرهای اقتصادی استان قم طی یک هفته گذشته خبر می‌دهد.
طی یک هفته اخیر جلسات متعددی با موضوعات اقتصادی در قم برگزار شد که اهم این خبرها از تاریخ 8 الی 14 بهمن‌ماه را در ادامه می‌خوانیم:
تمام موانع پروژه فرودگاه قم رفع شدند
سیدمحمدتقی شاهچراغی چهارشنبه 12 بهمن‌ماه در آئین بهره برداری از طرح‌های عمرانی شهرداری قم در منطقه پردیسان که در سالن همایش‌های شهرداری قم برگزار شد، گفت: خوشبختانه همکاری خوبی در مجموعه مدیران استان به وجود آمده است و این همدلی زمینه‌ساز پیشرفت و آبادانی استان را فراهم می‌کند.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
وی با اشاره به اینکه نمایندگان قم در مجلس شورای اسلامی نیز اهتمام ویژه‌ای به حل مشکلات استان دارند، مطرح کرد: موضوعاتی که به رفاه مردم کمک می‌کند به صورت منظم در سطح استان و بعضا در سطح ملی و وزارت‌خانه‌ها دنبال می‌شود.
استاندار قم با بیان اینکه باید از ظرفیت خدمت‌رسانی که ایجاد شده است به بهترین شکل استفاده شود، عنوان کرد: طبق فرموده رهبر معظم انقلاب در ادامه مسیر انقلاب اسلامی حق توقف و کم‌کاری نداریم.
وی با اشاره به اینکه در مسیر خدمت باید به کارهای عقب‌افتاده نگاه کنیم، خاطرنشان کرد: پروژه‌های خوبی در استان آغاز شده است و توانستیم با استفاده از ظرفیت سفر رئیس جمهور به قم بسیاری از کارهای عقب افتاده در استان را پیگیری کنیم.
شاهچراغی با اشاره به اینکه فرودگاه قم هیچ مجوز قانونی نداشته و سرمایه گذار صرفا با اعتماد به حرف مسئولین کار ساخت را شروع کرده افزود: برای حل مشکل پروژه فرودگاه جلسات متعددی به ویژه در بحث های حقوقی برگزار کرده‌ایم و خوشبختانه امروز ضمن برطرف شدن موانع مجوزهای قانونی اخذ و طرح در مسیر اجرا قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه طی یک سال گذشته 44 واحد صنعتی احیا شده است، تصریح کرد: وظیفه اصلی ما خدمت‌رسانی به مردم است که باید با قدرت به دنبال تحقق آن باشیم.
استاندار قم با اشاره به اینکه مسائل و مشکلات بافت فرسوده با برگزاری جلسات چندین ساله در سطح ملی درحال پیگیری است، یادآور شد: چند پروژه با اعتباراتی حدود هزار میلیارد تومان در حوزه آب و فاضلاب و زیرساختی داریم.
وی با بیان اینکه 60 نقطه حادثه خیز در استان داریم، ابراز کرد: 40 مورد آن رفع و مابقی در حال رفع است.
شاهچراغی در پایان تاکید کرد: عقت ماندگی‌های بسیاری در قم داریم که امیدواریم در سایه همت و هم‌دلی آن‌ها را رفع کنیم.
تامین بخشی از اعتبارات پروژه‌های عمرانی از طریق مولدسازی
سیدمحمدتقی شاهچراغی در جلسه مولدسازی استان که در سالن جلسات امام جواد(ع) استانداری قم برگزار شد، اظهار کرد: با کمک ذی‌حسابان باید لیست املاک مازاد ادارات جمع‌آوری شود.
وی با اشاره به اینکه باید از این ظرفیت به بهترین شکل استفاده کنیم، عنوان کرد: اگر این املاک مازاد جمع‌آوری و به فروش برسد، با استفاده از ظرفیت آن می‌توانیم بسیاری از مشکلات را رفع کنیم.
شاهچراغی با بیان اینکه بضاعت دولت به میزان تامین تمام نیازها نیست، مطرح کرد: در همین راستا قانون مولدسازی را برای پاسخ‌گویی به بخشی از نیازها عنوان کرده است که به تائید مقام معظم رهبری نیز رسیده است.
وی ادامه داد: بخشی از اعتبارات طرح های عمرانی قم از طریق مولدسازی باید تامین شود و اگر این موضوع با جدیت دنبال نشود، شاهد بروز اتفاق خاص و ویژه‌ای در استان نخواهیم بود.
استاندار قم با اشاره به اینکه این مولدسازی به معنای چوب حراج به املاک نیست، خاطرنشان کرد: مولدسازی اقدامی در راستای افزایش بهره‌وری است که باید با جدیت دنبال شود.
وی اضافه کرد: در موضوع مولدسازی باید از ظرفیت‌های مردمی نیز استفاده شود و در این راستا می‌توان از بستر رسانه به بهترین شکل استفاده کرد.
نگرانی‌های معاون استاندار از مهاجرت‌های شغلی به قم
نشست بررسی چالش‌ها و راهکارهای مدیریت منابع انسانی در بنگاه‌های اقتصادی شنبه 8بهمن‌ماه با محوریت صنایع مستقر در منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان برگزار شد.
سید مهدی قریشی، معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری قم، در این نشست اظهار کرد: این جلسه برای شنیدن نظرات و صحبت‌های تخصصی مدیران شرکت‌ها و مسئولان کارخانه‌ها در مورد وضعیت منابع انسانی است و این نظرات در کارگروه‌ها و کمیسیون‌های تخصصی مطرح و تصمیم‌های اجرایی مورد نیاز گرفته می‌شود.
وی از منابع انسانی به‌عنوان یکی از دغدغه‌های مهم مجموعه‌های دولتی و غیردولتی نام برد و گفت: بیشترین هزینه‌های مالی در هر مجموعه‌ای به منابع انسانی اختصاص دارد؛ در بسیاری از دستگاه‌های دولتی بخش عمده بودجه هزینه‌ای صرف نیروی انسانی می‌شود و همین منابع انسانی تیغه دولبه موفقیت و شکست یک مجموعه بوده که می‌تواند سازمان را به موفقیت برساند یا سازمان را دچار شکست کند.
وی با بیان اینکه در تحقیقی، چالش‌های نیروی انسانی پساکرونا در سال 99 مورد بررسی قرار گرفت، گفت: این موضوع پیش‌بینی‌شده بود که بعد از کرونا دیگر بحران اشتغال نداریم، بلکه بحران نیروی انسانی داریم.
معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری قم ادامه داد: بیشتر شهرستان‌های کشور 70 تا 80 هزار جمعیت دارند اما شهرهایی همانند قم محدود بودند که دارای جمعیت میلیونی هستند؛ طی ده سال‌ اخیر 160 هزار نفر به جمعیت قم اضافه‌شده است و با توجه به اینکه نیروی مورد نیاز اغلب صنایع در قم با کمبود مواجه است، ما هر چقدر در این استان برای اشتغال‌زایی تلاش می‌کنیم در حقیقت برای مردم استان‌های مجاور تلاش می‌کنیم، چراکه شاهد افزایش مهاجرت‌های شغلی از دیگر استان‌ها به قم هستیم که این موضوع تبعات اجتماعی و فرهنگی مختلفی نیز به دنبال دارد.
وی با تأکید بر اینکه امروز بحران اشتغال به بحران نیروی انسانی تبدیل‌شده است، تصریح کرد: با توجه به مطالب بیان شده توسط صاحبان صنایع در این جلسه و مشکلات حوزه نیروی انسانی که مطرح کردند، پژوهشی در این حوزه ندیده‌ایم که این چالش‌ها را مکتوب کند و بیشتر پژوهش‌ها منطبق با شرایط امروز قم نیست، چراکه قم در شرایطی ویژه است و مسائل این شهر باید به‌صورت ویژه دیده شود.
قریشی، از ثبت‌نام بیش از 80 هزار نفر برای طرح نهضت ملی مسکن در قم یاد کرد و گفت: درصد قابل‌توجهی از این جمعیت قطعاً افرادی هستند که در شکوهیه و سلفچگان اشتغال دارند لذا ساخت مسکن در نزدیکی این شهرک‌ها می‌تواند گزینه‌ای برای رفع مشکل تردد و همچنین قیمت مسکن باشد و صنایع نیز می‌توانند به توسعه شهرهایی مانند سلفچگان کمک کنند.
معاون استاندار قم از تحصیل بیش از 60 درصد دانشجوهای استان قم در حوزه علوم انسانی یاد و بر لزوم ارتباط میان صنعت و دانشگاه تأکید کرد و گفت: قرارگاه عملیاتی را در استان قم شکل داده‌ایم تا ارتباط میان صنعت و دانشگاه را رقم بزنیم و همچنین بجای تأسیس دانشگاه‌های جدید می‌توانیم از ظرفیت‌های موجود استفاده کنیم و نیازها را در دانشگاه‌های فعلی دنبال کنیم.
وی با تأکید بر اینکه متأسفانه برخی از افراد جامعه فقط به دنبال کارهای آسان هستند، مطرح کرد: فرهنگ کار نیازمند اصلاح است و نگرش افراد به شغل باید تغییر کند.
گفتنی است این برنامه در قالب سلسله نشست‌های تخصصی پلکان به همت انجمن مراکز مشاوره کارآفرینی با همکاری منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان در سالن امام جواد علیه‌السلام استانداری برگزار شد.
واگذاری 11 معدن در بهمن‌ماه
اکبر ابدالی شنبه 8 بهمن‌ماه در جلسه شورای معادن استان قم که در سالن جلسات امام جواد(ع) استانداری قم برگزار شد، از امضای تفاهم نامه سه جانبه‌ استانداری، معاونت معادن وزارت صمت و سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی خبرداد و افزود: در این تفاهم نامه برخی دغدغه‌های مطرح شده در زمینه فرآوری و محیط زیستی مدنظر قرار گرفته است.
وی با اشاره به نتایج مزایده دی‌ماه امسال، مطرح کرد: 66 معدن و محدوده به مزایده گذاشته شد که 30 نفر شرکت کردند و 19 معدن به افراد برنده واگذار شد و بخشی از محدوده‌ها و معادن هم تجدید مزایده شده است که در آینده‌ نزدیک در همین ماه واگذار می‌شود.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم از اکتشاف محدوده‌های فلزی در استان خبر داد و گفت: این محدوده‌ها از جنس آهن، طلا، مس و نقره است که در اولویت کاری سازمان صمت استان قرار دارد چرا که ارزش افزوده و ثروت بیشتری را جذب استان می‌کند.
گلایه استاندار قم از عدم بهره اقتصادی از معادن استان
سیدمحمدتقی شاهچراغی شنبه 8 بهمن‌ماه در جلسه شورای معادن استان قم که در سالن جلسات امام جواد(ع) استانداری قم برگزار شد، اظهار کرد: اگرچه معادن متعددی در حوزه کانی‌های فلزی در قم وجود دارد اما متاسفانه بهره‌ اقتصادی از این معادن صورت نمی‌گیرد.
وی با اشاره به اینکه وزرات صمت باید توجه بیش‌تری به معادن قم داشته باشد، مطرح کرد: اداره‌کل صنعت، معدن و تجارت استان قم نیز باید در راستای کم‌کاری‌های انجام شده در این حوزه پاسخ‌گو باشد.
استاندار قم با بیان اینکه باید با سرعت و جدیت به دنبال رفع موانع فعالیت معادن باشیم، عنوان کرد: در اکتشافات اولیه، هیچ مانعی برای کاشفان معدن وجود ندارد.
وی با اشاره به اینکه باید استفاده از ظرفیت استان در حوزه فرآوری مواد خام معدنی در دستور کار قرار بگیرد، خاطرنشان کرد: یکی از این ظرفیت‌ها فرآوری از معادن منگنز استان است.
قم مرکز خام فروشی نیست
احمد امیرآبادی فراهانی شنبه 8 بهمن‌ماه در جلسه شورای معادن استان قم که در سالن جلسات امام جواد(ع) استانداری قم برگزار شد، اظهار کرد: باید به استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در استان قم توجه بیش‌تری شود.
وی ادامه داد: در این راستا نیازمند اهتمام بیش‌تر سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی به استفاده از ظرفیت بخش خصوصی هستیم.
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه همچنین مقابله با خام فروشی نیز باید در دستور کار قرار بگیرد، مطرح کرد: نباید در استان شرایط به گونه‌ای باشد که قم مرکز خام فروشی برای استان‌های دیگر انتخاب شود.
وی در پایان خاطرنشان کرد: باید فرآوری موارد اولیه با استفاده از ظرفیت کارخانه‌های استان انجام شود چراکه این موضوع حق مردم قم است.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/354991/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

غافلگیری کاخ سفید از ابعاد حمله ایران

کی بود کی بود من نبودم؟!

استعفای مقام اطلاعاتی اسرائیل؛ زلزله شکست در طوفان‌الاقصی

سرکوب معترضان حامی فلسطین در دانشگاه‌های آمریکا

سازمان ملل درباره گورهای دسته جمعی در غزه به ابراز نگرانی بسنده کرد

ترامپ به فساد در انتخابات ریاست جمهوری 2016 آمریکا متهم شد

مدیرعامل سازمان ملی مسکن: زمین 1.8 میلیون واحد نهضت ملی مسکن تامین شد

شرط ادامه کار املاک "دیوار" از زبان مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن

24 آزادراه به عوارضی الکترونیکی مجهز شد

قالیباف: بانک مرکزی در پایان سال 1402 به تعهداتش درباره تخصیص ارز به دارو عمل کرد

اتحادیه صنف طلا و جواهر: چشم انداز قیمت سکه و طلا صعودی نیست

ایران به زودی به شبکه کارت‌های اعتباری روسیه می‌پیوندد

یزد در زمینه مجوز الکترونیکی عقب ماند

شیلات و کشاورزی رکورددار افزایش سرمایه‌گذاری در قشم

وعده شناسایی و رفع موانع واگذاری سهام ایران خودرو و سایپا

گیشه روزنامه بازار پادکست |تیتر خوانی روزنامه‌های اقتصادی سه‌شنبه 4 اردیبهشت

ساخت و ساز غیرمجاز در زیارت گرگان پس از 20 سال متوقف شد

کریدور امن از تهران تا اسلام‌آباد

حفظ ثبات و امنیت پایدار ، لازمه تحقق اهداف اقتصادی

بخش املاک دیوارمسدود می‌شود/ فرصت یک هفته‌ای به سکوها

سرمقاله فرهیختگان/ ناسیونالیسم اسرائیلی: هویت، غیریت و استعمار

سرمقاله شرق/ تحریم‌های جدید علیه ایران

سرمقاله اعتماد/ سیل و رفع خطر ناامنی غذایی و سوءتغذیه

سرمقاله ایران/ ابعاد مهم سفر رئیس‌جمهور به اسلام آباد

سرمقاله دنیای اقتصاد/ جهش تولید با مشارکت مردمی

سرمقاله مردم سالاری/ سنگ‌اندازی بی‌نتیجه اسلواکی در مسیر توافق مهاجرتی ناتو

سرمقاله قدس/ چالش‌های «شانگهای» برای برقراری صلح در غزه

سرمقاله همدلی/ چماق و هویج وعده صادق در پرونده هسته‌ای

چالش‌های افزایش تعطیلی؛ شنبه یا پنج‌شنبه، مساله این است!

دیدار بایدن با سیاستمداران مخالف جنگ غزه در کاخ سفید

استقبال مردم استانبول از رئیس‌جمهور آلمان با شعار «آلمان قاتل»

عملیات موفقیت‌آمیز «قسام» علیه عناصر صهیونیست در غزه

توضیح بانک صادرات درباره دلایل خرید بخشی از سهام پرسپولیس

سازمان منطقه آزاد کیش پیگیر حقوق مودیان مالیاتی است

رویکردی متفاوت دربزرگترین گردهمایی بین المللی فعالان گردشگری درکیش/ پوستر نمایشگاه بین المللی گردشگری کیش رونمایی شد

سومین دیدار چهره به چهره سال 1403 مدیر کل بنیاد شهید خراسان رضوی با 60 تن از جامعه معزز ایثارگری

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با فرمانده تیپ 37 سپاه اردبیل دیدار کرد

بانک مرکزی پدر تولید و تولیدکننده را درآورده است؛ به داد بخش خصوصی برسید!

چشم انداز قیمت سکه و طلا صعودی نیست

تجارت 10 میلیارد‌ دلاری ایران و پاکستان با توسعه زیرساخت‌ها

سرمقاله خراسان/ عمق بخشی به یک رابطه راهبردی

سرمقاله کیهان/ دست برتر ایران و روایت وارونه غربگرایان

سرمقاله وطن امروز/ منظومه راهبردی تهران - اسلام‌آباد

نیویورک تایمز: فعالیت حماس در بالا و زیر زمین ادامه دارد

تظاهرات صهیونیست‌ها مقابل خانۀ نتانیاهو

ناامیدی مردم غزه از کمک‌های ارسالی؛ از ریختن کمک‌ها داخل دریا تا ریختن بیرون از هواپیما

چین اتهام جاسوسی در آلمان را رد کرد

تصویر یکی از راکت‌های منفجر نشده اشغالگران در شمال غزه

یک شهید در یورش نظامیان صهیونیست به کرانه باختری

تیراندازی مرگبار در مدرسه ایالت واشنگتن