ایرانیان جهان

آخرين مطالب

بحران در بحران در آناتولی و شام خاورمیانه‌

بحران در بحران در آناتولی و شام
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - دنیای اقتصاد /متن پیش رو در دنیای اقتصاد منتشر شده و انتشارش در آخرین خبر به معنای تایید آن نیست
زلزله مهیب در ترکیه و سوریه همچنان قربانی می‌گیرد. میزان مرگ و میر تا لحظه تنظیم این گزارش بیش از 25 هزار نفر تخمین زده شده است. «کوین دویل» و «عُصید صدیقی» در گزارش 11 فوریه در الجزیره که همواره به‌روز می‌شد نوشتند، تعداد مرگ و میر در ترکیه به بیش از 20‌هزار و 700 نفر در روز شنبه رسید در حالی که در سوریه هم بیش از 3500 نفر کشته شدند. سازمان ملل تخمین می‌زند که بیش از 3/ 5 میلیون نفر در سوریه پس از زلزله بی‌خانمان شده‌اند، در حالی که 900‌هزار نفر دیگر نیازمند امدادرسانی فوری در سوریه و ترکیه هستند.
 دولت سوریه می‌گوید که کمک‌های بشردوستانه را به مناطقی خارج از کنترل خود پذیرفته است و دولت ترکیه هم می‌گوید در تلاش است تا دو مسیر جدید را در مناطق تحت کنترل شورشیان در سوریه بازگشایی کند. «استفانی دکر»، گزارشگر الجزیره، که از مرز ترکیه- سوریه گزارش می‌داد نوشت که کامیون‌ها به کندی در حرکت به سوی سوریه هستند تا مقداری از آلام زلزله‌زده‌ها بکاهند.
وزیر امور خارجه ترکیه هم اعلام کرد که تقریبا صد کشور پیشنهاد کمک به این کشور داده‌اند. اما هم اکنون آنچه ملموس است این است که تیم‌های امدادی از 68 کشور و حدود 8326 نیروی امدادی در ترکیه حضور دارند. خبرگزاری آناتولی هم نوشت که ترکیه مرز خود با ارمنستان را باز کرده تا اجازه عبور کمک‌های امدادی به 10 استان ترک‌نشین فراهم شود. آخرین باری که از این گذرگاه مرزی با ارمنستان استفاده شد در سال 1988 بود یعنی زمانی که صلیب سرخ ترکیه کمک‌هایی را پس از زلزله ارمنستان روانه این کشور کرد.
«کورا انگلبرشت»، «هواده سعد» و «رجا عبدالرحیم» درگزارش 10 فوریه در نیویورک‌تایمز نوشتند، در حالی که سازمان‌های امدادی برای غلبه بر مجموعه‌ای از موانع برای رساندن کمک به بازماندگان در هر دو کشور تلاش می‌کردند، تعداد قربانیان زلزله فاجعه‌بار این هفته در ترکیه و سوریه از 24‌هزار نفر فراتر رفت. دومین کاروان کمک مملو از دارو، غذا و لباس به مخالفان محاصره شده در شمال غرب سوریه رسید؛ در حالی که رهبران ترکیه و سوریه برای دیدار با بازماندگان از مناطق زلزله زده دست به تحرکاتی زدند. بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه، در حلب دیده شد. روز جمعه، اسد خود در حالی در حلب حضور یافت تا نشان دهد در حال کمک به هزاران آسیب دیده از زلزله است. در عکس‌‌‌هایی که دفترش منتشر کرد، او با لبخند همراه همسرش دیده شد که با مجروحان احوالپرسی می‌کردند. در ویدئوی دیگری او با یک ماسک بر صورت ظاهر شد؛ در حالی که از یک آشپزخانه که برای قربانیان ساخته شده بود، بازدید می‌کرد. در ترکیه، رجب طیب اردوغان، رئیس‌‌‌جمهور ترکیه از استان آدیامان که به شدت آسیب دیده است، بازدید و اعتراف کرد که واکنش‌‌‌های امدادی آنچنان که دولت می‌‌‌خواست سریع نبود. اردوغان گفت: «من به خوبی می‌دانم که کلمات برای توصیف درد ما بی‌معنی هستند.» تعداد تلفات در هر دو کشور همچنان رو به افزایش است و انتظار می‌رود در روزهای آینده تعداد مرگ و میرها و مجروحان بیشتر هم بشود. این زمین‌لرزه به مرگبارترین زمین‌لرزه ترکیه از سال 1939 و به یکی از مرگبارترین زلزله‌های جهان در دهه‌های اخیر تبدیل شده است. تلاش برای ارائه کمک به میلیون‌‌‌ها نفر در سراسر دو کشور به دلیل سرمای شدید، قطع برق و کمبود سوخت، کامیون‌‌‌ و سایر لوازم ضروری و محدودیت‌های فراوان ناشی از ادامه وضعیت جنگ در داخل سوریه، با د‌شواری‌های زیادی مواجه شده است.
منطقه زلزله در سوریه شامل مناطق تحت کنترل دولت سوریه و سایر مناطق تحت کنترل نیروهای مخالف تحت حمایت ترکیه است. این تقسیمات ارضی و مجموعه‌ای از موانع سیاسی ناشی از جنگ داخلی جاری، تاخیرهای مرگباری را در ارائه کمک به سوری‌ها ایجاد کرده است. جریان کمک‌ها نیز با مشکل مواجه شده است؛ زیرا گذرگاه مرزی مورد استفاده کاروان‌های بشردوستانه، معروف به باب الحوا، تنها مسیر مورد تایید سازمان ملل برای رسیدن به منطقه تحت کنترل مخالفان در شمال غرب سوریه است. روز پنج‌شنبه، اولین ارسال قابل‌توجه کمک به منطقه تحت کنترل مخالفان رسید: شش کامیون حامل سرپناه و اقلام غیرخوراکی. سازمان بین‌المللی مهاجرت گفت که محموله اولیه می‌تواند نیازهای «حداقل 5هزار نفر» را برآورده کند.
14 کامیون دیگر، مملو از مواد‌غذایی و وسایل سرپناه، روز جمعه وارد همین منطقه شدند. اما این تسلی کوچکی بود برای منطقه ویران شده از جنگ؛ جایی که خانه میلیون‌ها سوری بود که به دلیل بیش از یک دهه جنگ آواره شده بودند. صدها‌هزار نفر نیز شاهد ناپدید شدن خانه‌ها یا اعضای خانواده خود زیر آوار بودند.
 به گفته آژانس پناهندگان سازمان ملل، حدود 3/ 5 میلیون نفر در سوریه خانه‌های خود را به دلیل زلزله از دست داده‌اند. «سیوانکا داناپالا»، نماینده آژانس در سوریه، با اشاره به آشفتگی اقتصادی، همه‌گیری کووید و اکنون زلزله و کولاک گفت: «برای سوریه، این یک بحران در یک بحران است.» او در دمشق گفت: «تعدادی از کارکنان ما بیرون از خانه‌‌‌های خود می‌‌‌خوابند، زیرا نگران آسیب‌‌‌های ساختاری به خانه‌‌‌های خود هستند. این فقط یک دنیای کوچک از آن چیزی است که در سراسر مناطق آسیب دیده اتفاق می‌افتد.»
در بسیاری از مناطقی که در ترکیه به شدت آسیب دیده‌اند، جو بی‌نظمی حاکم بود. ترکیه در 10 استان آسیب دیده به مدت سه ماه حالت فوق‌العاده اعلام کرده است. در شهر انتاکیه در استان هاتای (ترکیه) که به شدت آسیب دیده است، یک شهر باستانی به طور کامل فرو ریخت و ویران شد و ترافیک در آنجا مرگبار است. در انتاکیه وضع بغرنجی حاکم است: مردم در ماشین‌ها می‌خوابند و همین روشن بودن مداوم خودروها باعث آلودگی هوا شده یا در فضای باز مبادرت به روشن کردن ‌‌‌آتش برای گرم کردن خود می‌کنند که در هوای آن منطقه دود سیاهی دیده می‌شود. به نوشته «انگلبرشت- سعد- عبدالرحیم»، گزارشگران نیویورک‌تایمز، امید برای یافتن بازماندگان همچنان باقی است. نیروهای امدادی جست‌وجوی خود را روز جمعه از سر گرفتند. آنها از یکسو نگاهشان به سقف‌ها بود که مبادا بر سرشان آوار شود و از سوی دیگر رانندگان و عبوری‌ها در خیابان گوششان را تیز کرده بودند تا ببینند آیا صدایی از زیر آوارها می‌شنوند یا خیر. این گروه امدادگران در حالی که از میان آوارها عبور می‌کردند، یکصدا فریاد زدند: «اگر کسی صدای ما را می‌‌‌شنود، سر و صدا کند.»
به گفته آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، مارتین گریفیتس، در آخر هفته از شهرهای حلب و دمشق در سوریه و غازیانتپ در ترکیه بازدید خواهد کرد. گوترش روز پنج‌شنبه به خبرنگاران گفت: «کمک‌‌‌های بیشتری در راه است، اما خیلی بیشتر، موردنیاز است.» ایالات متحده در میان ده‌ها کشوری بود که برای کمک به ترکیه از طریق ارتش خود وارد میدان شد. ژنرال «کریستوفر کاوولی» روز جمعه در بیانیه‌ای گفت که یک تیم از فرماندهی آمریکا در اروپا وارد پایگاه هوایی اینجرلیک در ترکیه شد. یک روز پیش از آن، آنتونی جی. بلینکن، وزیر امور خارجه، گفت که ایالات متحده بیش از 150 پرسنل امداد و نجات را به ترکیه فرستاده و هلیکوپترهای ایالات متحده به «دستیابی به مناطقی که در غیراین صورت دسترسی به آنها دشوار بود» کمک می‌کنند. این کمک رسانی‌ها در حالی است که دولت ترکیه توییتر را فیلتر کرد و بار دیگر انتقاد از اردوغان در فضای مجازی و واقعی بالا گرفت. «سرهات هالیس»، روزنامه‌نگار ترک، در توییتی خطاب به اردوغان نوشت: «48 ساعت است که نتوانستی وارد هاتای بشوی. اما فریاد می‌زدی که در عرض نیم ساعت وارد دمشق و عرض یک ساعت وارد آتن خواهیم شد.
 کسانی که به آنها می‌گفتی تخم ارمنی و تخم یونانی در سرمای منفی5 درجه در حال بیرون کشیدن مردم تو از زیر آوار هستند. دست‌کم به این احترام بگذار.»

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/357816/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تمام ایده‌های دانش‌بنیانی قدرت تولید انبوه را دارند؟

روزنامه‌های اقتصادی شنبه 1 اردیبهشت

حزب‌الله: از رویارویی با اسرائیل و حمایت غزه عقب نمی‌کشیم

محاکمه ترامپ وارد چهارمین روز شد

دارندگان کارت سوخت بخوانند

توقیف محموله سوخت قاچاق در سمنان

طالبان خواستار تکمیل پروژه‌های نیمه تمام سازمان ملل شد

روزیِ نو؛ مجله‌ای رادیویی با رویکرد امیدبخشی

هشدار صندوق بین‌المللی پول نسبت به تبعات تصرف دارایی‌های روسیه

شهادت فرمانده گردان طولکرم در سرایاالقدس

حمله مقاومت فلسطین به شهرک «سدیروت»

خودسوزی یک فرد مقابل دادگاه ترامپ

شهادت یک جوان فلسطینی در کرانه باختری

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

پایان اردیبهشت آخرین مهلت تبدیل مجوز‌های کاغذی به شناسه یکتا

پافشاری بانک مرکزی بر اجرای سیاست‌های غلط/ صندوق تثبیت ارزی با دلار 3 نرخی کارایی ندارد

تنها تا 26 اردیبهشت برای تبدیل مجوز‌های کاغذی کسب و کار به الکترونیکی فرصت وجود دارد

چهارمحال و بختیاری در جایگاه ششم صدور پروانه کسب الکترونیکی کشور

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

اتحادیه اروپا برای نخستین‌بار چند شهرک‌نشین صهیونیست را تحریم کرد

لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم

ناتو تعداد بیشتری سامانه پدافند هوایی به اوکراین ارسال می کند

سرقت 250 هزار سند در حمله هکری «انانیموس» به ارتش رژیم صهیونیستی

ادامه حملات حزب الله لبنان به مواضع رژیم صهیونیستی

شمار شهدای غزه از 34 هزار نفر گذشت

اوربان: اروپا یک قدم تا ارسال سرباز به اوکراین فاصله دارد

پیشرفت در مذاکرات صلح باکو و ایروان

اظهارات لاوروف درخصوص صحبت‌های جنجالی بورل

تهدید داخلی معادن بیشتر است یا خارجی؟

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

وحدت نظر در تدوین سازوکارهای مشارکت مردم در عرصه اقتصاد ضروری است

آمادگی ایران برای ارتقای روابط با الجزایر

«موزه دین و زندگی» در بلوار پیامبر اعظم (ص) ایجاد می‌شود

هشدار وزیر فرهنگ لبنان نسبت به تجاوز رژیم صهیونیستی به کشورش

آمریکا به کمک آرژانتین می‌رود

«محسن رضایی» با اعضای شورای نگهبان دیدار و گفتگو کرد

بایدن در آستانه شکست؟

ارمنستان 4 روستای منطقه «قزاق» را به آذربایجان واگذار کرد

اذعان صهیونیست ها به تداوم قدرت مقاومت فلسطین در غزه

لاوروف: برای مذاکره در مورد اوکراین آماده‌ایم

چاپ ایران‌چک 500 هزار تومانی واقعیت دارد؟

غیبت ایران در بازار 75 میلیارد دلاری بنگلادش

توقیف خودروی قاچاق در ساری

لغو پروازهای شرکت‌های اروپایی به اراضی اشغالی

عزم ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای ساماندهی قاچاق ته‌لنجی

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

جنگ غزه و حملات ایران جایگاه اقتصادی اسرائیل را کاهش داده است

همکاری اسلامی: حق وتو آمریکا، ناقض مفاد سازمان ملل متحد است

پیش بینی تولید 13.5 میلیون تن گندم در سال جاری