ایرانیان جهان

آخرين مطالب

میدان نبرد به قاره سیاه رسید/ایران و خطر نفوذ صهیونیسم در آفریقا قاره آفریقا

میدان نبرد به قاره سیاه رسید/ایران و خطر نفوذ صهیونیسم در آفریقا
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - خبرگزاری مهر _ گروه فرهنگ و ادب: نقش بین المللی کشورهای قاره کهن آفریقا همواره در تحولات جهانی مؤثر بوده است. آفریقا دومین قاره پهناور و دارای یک پنجم کل خشکی جهان از 54 کشور تشکیل و با 2/1 میلیارد نفر جمعیت بیشترین میزان جمعیت مسلمانان جهان را نیز به خود اختصاص داده است.
نزدیک به 60 درصد از جمعیت ساکن آفریقا مسلمان و دارای آمار بیشترین میزان جمعیت گرایش به اسلام نسبت به سایر جوامع را داراست.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
اگر چه نام آفریقا با فقر و بدبختی همراه بوده است ولی بر اساس آمار جهانی بیشترین میزان معادن جهان (اورانیوم، طلا، الماس، پلاتین و..) در این قاره قرار دارد. 10 کشور آفریقایی صادر کننده نفت در جهان بوده و بیشترین میزان زمین‌های حاصلخیز و مزارع جهان با جنگل‌های انبوه در این قاره واقع شده است.
قرار گرفتن بین آسیا و اروپا و دارا بودن چهار آبراه بزرگ جهان (سوئز – جبل الطارق- باب المندب– دماغه امیدنیک) اهمیت ژئوپلتیک آن را افزایش داده است. کشورهای حوزه آفریقا یک سوم اعضای سازمان ملل متحد را تشکیل داده و از لحاظ فرهنگی به دلیل تمدن غنی، رسوم سنتی، غنای هنری، جاذبه‌های فولکلوریک از ویژگی‌های منحصر به فردی برخوردار و در سال‌های اخیر هنر آفریقایی توانسته راه خود را در مدارس و دانشگاه‌های علمی مردم شناسی و جامعه شناسی در جهان باز کند.
در آغاز سال 1960، کشورهای زیرمجموعه صحرای آفریقا، برای ایجاد تغییرات تاریخی، بپا خاستند: در آن سال، 17 کشور این منطقه، موفق شدند تا از قدرت‌های استعماری اروپا، استقلال یابند. اما اکنون پس از شش دهه از استقلال، این اقلیم با مشکلات زیادی روبه‌رو شده است و تلاش می‌کند تا الگویی اقتصادی برای رشد پایا ارائه دهد، فقر را نابود و آینده‌ای روشن را برای جوانان خود، رقم بزند.
تنش و هراس جهانی که به دلیل رقابت بین قدرت‌های بزرگ سیاسی و اقتصادی جهان ایجاد می‌شود، چیز جدیدی نیست. قدمت آن به جنگ‌های دریایی برای کنترل مسیرهای تجاری دریایی، کنترل منابع جهانی و به رخ کشیدن قدرت برمی‌گردد.
رقابت ژئوپلیتیک در آفریقا به قدمت این قاره است. قدرت‌های جهانی برای ایجاد چشم انداز اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی آفریقا در تلاش برای تأمین منافع ژئوپلیتیک خود با یکدیگر رقابت کرده‌اند. تقلا برای آفریقا، که بین سال‌های 1881 و 1914 انجام شد، نشان‌دهنده یگانه‌ترین تصویر از رقابت ژئوپلیتیکی است که در قاره آفریقا انجام می‌شود.
روندی که با تهاجم سریع، الحاق، تقسیم و استعمار بیشتر آفریقا توسط قدرت‌های اروپایی غربی به اوج خود رسید، الهام بخش کشورهای آفریقایی شد تا نیاز به اتحادهای استراتژیک جغرافیایی برای ایستادگی در برابر استثمار و پیشبرد منافع مشترک خود را درک کنند.
دوران جنگ سرد (1947-1989) همچنین شاهد رقابت شدید اتحادیه جمهوری‌های سوسیالیستی شوروی و ایالات متحده برای نفوذ ژئوپلیتیک در سراسر آفریقا در پی پایان جنگ جهانی دوم بود. جهان تک قطبی به سرعت در حال عقب نشینی است زیرا لیبرالیسم و هژمونی غرب به دلیل شکست در تضمین ارائه نتایج خوب اجتماعی-سیاسی و اقتصادی تحت نظارت فزاینده‌ ای قرار می‌گیرند. علاوه بر این، تحولات جهانی ناشی از همه‌گیری کووید -19، تغییرات آب و هوایی، دموکراتیک کردن دسترسی به اطلاعات با استفاده از فناوری دیجیتال و جنگ‌های نیابتی توسط قدرت‌های بزرگ، آفریقا را در موقعیتی نامطمئن قرار می‌دهد.
در نتیجه، ائتلاف‌های جغرافیایی متعددی در سراسر آفریقا وجود دارد که به طور خاص برای تقویت قدرت چانه زنی و جایگاه دولت‌های ملی در جامعه بین المللی شکل گرفته است، حتی در شرایطی که چین، روسیه، آمریکا، اروپا و کشورهای خلیج به دنبال تقویت نفوذ خود در سراسر منطقه هستند.
بنابراین به این نتیجه می‌رسیم که هیچ بازی جدیدی در جریان نیست، بلکه بازیگران جدید به طور فعال در صحنه آفریقا جایگزین بازیگران قدیمی می‌شوند. رقابتی بین بازیگران جدیدی که فعالیت‌هایشان از سرمایه‌گذاری، تجارت، امور مالی، فناوری، و آموزش و نمایش قدرت را شامل می‌شود، به سرعت در برابر سیطره 500 ساله غرب در آفریقا به دست می‌آید.
تأثیر کوتاه مدت این مسابقه بر آفریقا، اختلال در زنجیره تأمین مواد، تورم، آشفتگی در بازارهای مالی، بحران‌های انرژی، ناامنی غذایی، معکوس شدن در افزایش مهارت‌ها و در نهایت تنش‌های سیاسی-اجتماعی است. همچنین به دلیل ترس ذاتی از جابجایی بازیگران جدید در عرصه سیاست قدرت‌های بزرگ، آفریقا به میدان جنگ سیستم‌های درگیری نیز تبدیل شده است. برای رهایی این این مشکل و تلاش برای رشد و شکوفایی کشورهای حوزه آفریقا این راهکارها پیشنهاد می‌شود:
برای شروع، ضروری است که رهبران آفریقایی، روشنفکران و دانشگاهیان، زمانی را برای تأمل و توسعه موقعیتی اختصاص دهند که آفریقا بتواند از طریق آن رقابت‌های ژئوپلیتیک استراتژیک جاری را هدایت کند. یک استراتژی مشترک روابط خارجی که از تجربه آفریقا در تاریخ و توجه به منافع خود آفریقا نشأت می‌گیرد، باید اولویت اصلی این قاره باشد.
دوم، این مهم است که آفریقا یک استراتژی برای تبدیل ترس منطقی قدرت‌های جهانی به یک مزیت ژئوپلیتیکی برای این قاره ایجاد کند. به عنوان مثال، اوگاندا به طور استراتژیک از بحران پناهندگان برای استفاده از موقعیت چانه زنی خود در سطح جهانی استفاده می‌کند.
سوم، آفریقا باید از توانایی منابع طبیعی، منابع فکری و بازیگران متعددی که با این قاره در ارتباط هستند به عنوان ابزاری برای چانه‌زنی برای یک معامله برد-برد برای آفریقا استفاده کند. سوال باید این باشد که چه کسی پیشنهادهای استراتژیک بهتری دارد که به منافع بلندمدت آفریقا رسیدگی کند؟ آفریقا نباید به شرکای موردی تکیه کند. در رقابت جاری شکارچی-قربانی، آفریقا باید از لحاظ استراتژیک از قربانی شدن اجتناب کند.
چهارم، بسیار مهم است که آفریقا عاملیت خود را به سطح دیگری برساند، از فکر کردن در امتداد تشکیلات استعمار نو دست بردارد و نقشه راه دستور کار 2063 خود را دنبال کند.
پنجم، آفریقا باید از تاریخ درس بگیرد تا بفهمد چه چیزی قدرت‌های بزرگ را وادار به حضور در آفریقا می‌کند. خواه این ترکیبی از باندبازی، بی طرفی، موازنه قدرت یا پوشش ریسک باشد، آفریقا باید استراتژی مناسبی را انتخاب کند.
ششم، تجارت و معاملات جهانی به دلار آمریکا انجام می‌شود. به دلیل تحریم‌های ناشی از جنگ روسیه و اوکراین، بسیاری از کشورها در حال تجدید نظر در مورد استفاده از دلار هستند. سهم دلار در حال حاضر به تدریج در حال کاهش است زیرا تحولات بازارها و فناوری سهم بازار آن را در پرداخت‌های جهانی تضعیف می‌کند. آیا آفریقا می‌تواند با افزایش ارزهای دیجیتال بانک مرکزی، ارزهای دیجیتال و سایر نوآوری‌ها برای تقویت یک ارز آفریقایی پول نقد کند؟
هفتم، آفریقا باید ظرفیت خود را ایجاد کند و جمعیت بزرگ خود را که پیش‌بینی می‌شود تا سال 2050 به 2.5 میلیارد نفر برسد، به عنوان بازیگری استراتژیک در جامعه بین المللی جهان قرار دهد.
هشتم، آفریقا نباید خود را از جهان جدا کند. با این حال، باید به درون نگاه کند، تجارت درون آفریقا را تقویت کند و از ریتم و فرهنگ تولید آفریقا برای ورود فعالانه به بازارهای جهانی الهام بگیرد.
قاره کهن آفریقا، غنی و ثروتمند در سال‌های اخیر شاهد صحنه رقابت شدید کشورهای دوست و دشمن ایران نیز شده است. اگر چه جمهوری اسلامی ایران از پیروزی انقلاب اسلامی در جهت تأمین امنیت اقتصادی، غذایی، انسانی، فرهنگی، در این قاره گام‌های مثبت و سودمندی برداشته و دفاع از کرامت انسانی و استعمار زدایی و نیل به رفاه نسبی از اولویت‌های جمهوری اسلامی ایران بوده است، اما در سال‌های اخیر کشورهای مهم و تأثیرگذاری چون روسیه ترکیه، چین، رژیم اشغالگر قدس، کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس (عربستان، قطر، امارات و …) و کشورهای غربی (آمریکا – فرانسه – انگلیس و…) به شدت و با سرعت زیاد در حال گسترش فعالیت‌های خود در این قاره می‌باشند و این تلاش‌ها و حضور گسترده، نتایج ارزشمندی در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی، امنیتی، نظامی و فرهنگی و بین المللی برای این کشورها به همراه داشته است.
به هر صورت قاره آفریقا با دارا بودن جمعیت کثیر مسلمان، تمدن کهن، جاذبه‌های طبیعی و اقتصادی و غنای فرهنگی و با توجه به فعالیت‌های همه جانبه کشورهای عربستان و رژیم اشغالگر قدس و تلاش آنان برای کمرنگ جلوه دادن و مخدوش کردن فعالیت‌های جمهوری اسلامی ایران در این قاره، اهمیت حضور کشورمان در زمینه‌های مختلف در این آفریقا را بیشتر نمایان می‌کند.
*سید رضا جعفری / کارشناس توسعه روابط فرهنگی
کد خبر 5709319

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/359447/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

«طوفان اقصی» کار این ژنرال اسرائیلی را ساخت

هشدار درباره آینده اقتصاد ایران

مهاجرت با ویزای جعلی

هیاتی از مصر به سرزمین‌های اشغالی می‌رود

نمایش جدید آمریکا درباره غزه: تعیین نماینده ویژه!

استاد دانشگاه کلمبیا در اعتراض به سرکوب دانشجویان خواستار استعفای رئیس دانشگاه شد

اختلاف بر سر افزایش حقوق بازنشستگان؛ مبنا کدام قانون باید باشد؟

مقایسه نرخ رشد اقتصادی ایران در میان اقتصادهای بزرگ دنیا

ظرفیت تحول حوزه صادرات خراسان رضوی با نمایشگاه اکسپو 2024

دستاوردهای سفر رئیس جمهور به پاکستان و سریلانکا

ابر دولت در قطب مرکز داده پیام راه اندازی می‌شود

نقش کلیدی کارگران در رونق اقتصادی

واکنش حزب‌الله به ادعای عجیب تل‌آویو

رئیس‌جمهور فرانسه طاقت لایی‌خوردن نداشت

جنبش انصارالله یمن: جنایات اسرائیل در غزه بی‌سابقه است

تنش میان حزب‌الله با رژیم اسرائیل بالا گرفت؟

جنبش دانشجویی حمایت از فلسطین به فرانسه رسید

انتقاد از مصوبه مجلس در مورد مالیات طلا؛ دیگر مردم سمت خرید طلا هم نمی‌آیند

کیش در صدر مناطق آزاد نشست/ تقدیر ویژه‌ی معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان رتبه‌ی برتر روابط عمومی و تصویرسازی

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

گزارش امیرعبداللهیان از سفر رئیسی به سریلانکا و پاکستان

ضرب الأجل قالیباف به دولت رئیسی / فقط تا روز یکشنبه می‌مانیم /جلسه سومی وجود ندارد

مسئولان استان متناسب با "تحقق شعار سال" برنامه‌ریزی کنند

اشتیاق برای دیدن رئیس‌جمهور و ابراز احساسات شدید به رهبری در سفر خارجی رئیسی

آغاز عملیات اجرایی احداث بزرگراه در محور خاش- سراوان

صدور نخستین برات الکترونیکی توسط شبکه بانکی

تشکیل اتحادیه‌های صنایع دستی برای تحقق شعار سال در تیران اولویت دارد

کارگران پیشران توسعه ومسائل اقتصادی هستند

بایدن لایحه ممنوعیت «تیک‌تاک» را امضا کرد

شورای روابط اسلامی‌-آمریکایی: بایدن به روح ملت خیانت کرد

هراس صهیونیست‌ها از دانشجویان آمریکایی حامی فلسطین

هشدار مقام آلمانی درباره خطر عملیات لیتوانی برای بودجه ارتش

مسکو: تسلیحات هسته‌ای آمریکا در لهستان در اولویت اهداف نظامی خواهد بود

سایه‌روشن سهام سرخابی‌ها

رونمایی از نخستین موتور بنزینی شش سیلندر ایرانی

قیمت تخم‌مرغ در سراشیبی افتاد؟

دیدار چهره به چهره مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با جامعه معظم ایثارگری

کشف محموله میلیاردی باتری‌های قاچاق در بابل

اشتغال 700 نفر دربازارچه‌های مرزی خراسان رضوی

همکاری اقتصادی خراسان رضوی و ولایت هرات وارد مرحله جدید شد

ضرب الأجل قالیباف برای دولت رئیسی /فقط تا روز یکشنبه برای برنامه اقتصادی منتظر می مانیم /جلسه سومی وجود ندارد

قالیباف: منتظر برنامه بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز هستیم / بانک مرکزی برنامه ندهد مجلس برنامه می‌دهد

حضور بلینکن در چین هم‌زمان با تصویب بسته کمک نظامی به تایوان از سوی واشنگتن

قالیباف: منتظر برنامه دولت برای مدیریت بازار ارز هستیم

بیشترین هزینه‌های نظامی جهان در سال 2023

روسیه از حضور بیش از 3000 مزدور خارجی در جنگ اوکراین خبر داد

لوکاشنکو: غربی‌ها برای کنترل اوکراین، آن را به معتاد پول و سلاح تبدیل کرده‌اند

دلایل کاهش تمایل شرکت‌ها برای ورود به بورس

ضرب‌الاجل قالیباف برای دولت/ رئیس مجلس: تا یکشنبه برنامه ارزی خود را ارائه نکنید خودمان موضوع را دنبال خواهیم کرد!

معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری و توانمندی‌های اقتصادی استان یزد در نمایشگاه ایران اکسپو