ایرانیان جهان

آخرين مطالب

چین: آمریکا بالون‌هایی را در حریم هوایی پکن به پرواز در آورده / بالون‌های آمریکا از سال 2022 دست‌کم 10 بار به‌شکل غیرقانونی وارد حریم هوایی چین و کشور‌های دیگر شده‌اند آسیا و اقیانوسیه

چین: آمریکا بالون‌هایی را در حریم هوایی پکن به پرواز در آورده / بالون‌های آمریکا از سال 2022 دست‌کم 10 بار به‌شکل غیرقانونی وارد حریم هوایی چین و کشور‌های دیگر شده‌اند
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - چین بار دیگر با تأکید بر اینکه بالون سرنگون‌شده یک بالون هواشناسی بوده، واشنگتن را متهم کرد که بالون‌های خود را به حریم هوایی چین و کشور‌های دیگر فرستاده است. وانگ ون بین سخنگوی وزارت خارجه چین اظهار کرد بالون‌های آمریکا در سراسر جهان پرواز می‌کنند و از مه 2022، دست‌کم 10 بار به‌شکل غیرقانونی وارد حریم هوایی چین و کشور‌های دیگر شده‌اند.

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : تسنیم: چین، آمریکا را متهم کرد که بالو‌ن‌هایی را در ارتفاع بسیار بالا در حریم هوایی این کشور و کشور‌های دیگر به پرواز در آورده است.
پس از آنکه چین، آمریکا را متهم کرد که بالون‌هایی را در ارتفاع بسیار بالا در حریم هوایی این کشور و کشور‌های دیگر به پرواز در آورده است، اختلافات دیپلماتیک بین دو کشور عمیق‌تر شد.
براساس این گزارش، در حالی که متخصصان آمریکایی در حال بررسی بقایای بالون سرنگون‌شده چینی هستند، پکن، واشنگتن را متهم کرد که بالون‌هایی را در ارتفاع بسیار بالا در حریم هوایی این کشور و کشور‌های دیگر به پرواز در آورده است.
حدود دو هفته پیش وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، از شناسایی یک بالون چینی بر فراز آسمان آمریکا خبر داد. جنگنده‌های آمریکایی این بالون را به‌دستور جو بایدن بر فراز سواحل ایالت کارولینای جنوبی ساقط کردند.
با وجود آنکه مقامات چین اعلام کردند که این بالون صرفاً یک بالون هواشناسی بوده، اما مقامات آمریکا پس از ارزیابی اطلاعاتی بقایای آن اعلام کردند که این یک بالون جاسوسی بوده است.
پس از سرنگونی این بالون، پنتاگون اعلام کرد بقایای این بالون سرنگون‌شده را بازیابی اطلاعاتی می‌کند، در پی اعلام این خبر، پکن از واشنگتن خواست از انجام هر اقدام بیشتری که به منافع این کشور آسیب برساند و یا باعث عمیق‌تر شدن بحران شود، خودداری کند.
در همین حال، ارتش آمریکا روز گذشته اعلام کرد قطعات الکترونیکی حساس شامل سنسور‌های اصلی بالون سرنگون‌شده چینی بر فراز سواحل کارولینای جنوبی را جمع‌آوری و بازیابی کرده است.
این در حالی است که چین بار دیگر با تأکید بر اینکه بالون سرنگون‌شده یک بالون هواشناسی بوده است، واشنگتن را متهم کرد که بالون‌های خود را به حریم هوایی چین و کشور‌های دیگر فرستاده است.
وانگ ون بین سخنگوی وزارت خارجه چین اظهار کرد بالون‌های آمریکا در سراسر جهان پرواز می‌کنند و از مه 2022، دست‌کم 10 بار به‌شکل غیرقانونی وارد حریم هوایی چین و کشور‌های دیگر شده‌اند.
برخی مناطق مورد ادعای پکن در مورد ورود بالون‌های جاسوسی آمریکا، تایوان و بخش‌هایی از دریا‌های شرقی و جنوبی چین است. ارتش آمریکا نیز اعلام کرد عملیات پرواز بالون در این مناطق به‌صورت عادی و طبق قوانین بین‌المللی انجام می‌شود.
آدرین واتسون سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید ضمن رد این اتهامات در توئیتی نوشت: هر گونه ادعا در مورد اینکه دولت آمریکا از بالون‌های نظارتی بر فراز حریم هوایی چین استفاده می‌کند، نادرست و کذب است.
جو بایدن رئیس جمهور آمریکا نیز که بار‌ها متعهد به حفظ حریم هوایی آمریکا شده و از چین به‌دلیل پرواز این بالون انتقاد کرده است، خاطرنشان کرد که باور نمی‌کند روابط بین دو کشور به‌علت این اتفاق تضعیف شده باشد.
در همین حال یک منبع اعلام کرد «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا که پس از مشاهده و سرنگونی بالون چینی، سفرش را به پکن لغو کرده بود، دیداری را با «وانگ یی» دیپلمات ارشد چینی در کنفرانس امنیتی مونیخ در هفته جاری درنظر گرفته است.
همچنین وزارت بازرگانی آمریکا از دور تازه‌ای از تحریم‌ها علیه شش شرکت هواوفضای چینی به‌دلیل حمایت مالی از برنامه بالون جاسوسی نظامی چین خبر داد.
براساس این گزارش، این شرکت‌ها به لیست شرکت‌های تحریم‌شده چینی اضافه شدند که ایالات متحده معتقد است تهدیدی جدی علیه امنیت ملی محسوب می‌شوند.
پیشتر قانونگذاران جمهوری‌خواه آمریکا، کشور چین را متهم کردند که با به پرواز درآوردن بالون جاسوسی، بر فراز سایت‌های نظامی حساس آمریکا دست به جاسوسی زده است. جمهوری‌خواهان همزمان دولت جو بایدن را متهم کردند که با سرنگون نکردن سریع بالون جاسوسی، به پکن فرصت بیشتری داده است.
همچنین روز گذشته جان کربی هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید در جمع خبرنگاران اظهار کرد مقامات واشنگتن و پکن درباره بالون سرنگون‌شده چینی با یکدیگر مذاکره کردند.
وی تصریح کرد: مردم نباید از این موضوع این گونه برداشت کنند که تمام ارتباطات بین آمریکا و چین قطع شده است و پکن و واشنگتن با یکدیگر گفتگو نمی‌کنند. ما هنوز در پکن سفارت‌خانه داریم و همچنان می‌توانیم از طریق آنتونی بلینکن وزیر خارجه کشور با رهبران و مقامات ارشد چینی ارتباط برقرار کنیم.
این دیپلمات آمریکایی افزود: متأسفانه مقامات نظامی چین علاقه‌ای به گفتگو با لوید آستین وزیر خارجه آمریکا ندارند، اما همچنان راه‌ها برای برقراری ارتباط وجود دارد.
در همین حال «مایک گالاگر» نماینده جمهوری‌خواه ایالت ویسکانسین در کنگره آمریکا، معتقد است پرواز بالون جاسوسی چینی بر فراز آمریکا پیش از سفر آنتونی بلینکن به پکن، اتفاقی نبوده است.
سناتور جمهوری‌خواه «ران جانسون» اظهار کرد رئیس جمهور بایدن در موضوع تهدیدات چین علیه واشنگتن، از واقعیت فاصله گرفته و دچار توهم شده است.
این در حالی است که حدود 3 روز پیش مقام‌های استان شاندونگ چین اعلام کردند که یک «شیء پرنده ناشناس» در نزدیکی نوار ساحلی مشاهده شده است.
به‌گفته مسئولان این استان شرقی چین، شیء مورد نظر در آب‌های دریای زرد در نزدیکی ساحل شهر «ریژائو» دیده شده است.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/359607/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رونمایی کره شمالی از یک موشک مافوق صوت

افت بازار سرمایه پس از 4 روز رشد

پیش‌بینی فعالان بازار از قیمت طلا چیست؟

خرید چندنرخی با یک کالابرگ!

جزئیات فروش آنلاین میوه و سبزیجات در میادین میوه و تره‌بار تهران

سخنگوی دولت: دهک‌های پایین را صاحب مسکن می‌کنیم

برگزاری کنفرانس علمی ادواری «بازتوانی بیماری های عصبی – کمر درد»

ببینید | بغض و ناراحتی بازیگران در حضور مهران مدیری به وضعیت بد اقتصادی: خجالت بکشید!

دانشگاه‌های تحقیقاتی چگونه اقتصادهای منطقه‌ای را تقویت می‌کنند؟

ایجاد منطقه مشترک اقتصادی مالزی و سنگاپور

وصول مطالبات 11 هزار میلیاردی در پرونده‌های اقتصادی

حضور پررنگ ارتش آلمان در رزمایش «ارابه غول‌پیکر» بیخ گوش روسیه!

فروش بیش از 117 هزار سکه در مرکز مبادله؛ ربع‌سکه در صدر تقاضا

تاکید معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر خارجه بر توسعه صادرات در جهت جهش تولید

هیئت اقتصادی و تجاری هرمزگان عازم چین می‌شود

باکو: ارمنستان تعیین مرز با آذربایجان را آغاز کرد

دوحه: باید مانع حمله احتمالی به رفح شویم

جایزه خودرو برای صرفه‌جویی‌کنندگان برق

انتقال املاک، خودرو، طلا و ارز ‌مشمول مالیات بر عایدی سرمایه می شود

در چه صورتی انتقال دارایی مشمول مالیات نمی‌شود؟

برگزاری دومین کنگره 8 هزار شهید گیلان با حرکت جهادی

علل عدم جذب تسهیلات طرح‌ها در بانک‌ها و دستگاه‌های اجرایی از این پس پایش می‌شود

2 راهبرد ایران برای افزایش اقتدار و حرکت به سوی قله

خیز بلند چین در افغانستان؛ چالش‌ها و چشم‌انداز

جهش تولید را در حوزه های مختلف اقتصادی باید دنبال کرد

خطر بزرگ برای حقوق کارگران/ کاهش حقوق در موج شدید تورمی اتفاق می‌افتد؟

زلنسکی: روسیه کمپین ارعاب به راه انداخته است

قالیباف: تنها کمتر از نیم درصد مردم مشمول قانون مالیات بر سوداگری می‌شوند

سقف جدید برداشت از حساب های بانکی ابلاغ شد

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

دکتر قاضی‌زاده هاشمی: یادواره شهدا از جنس کار زینبی و رساندن پیام شهدا است

49 درصد تسهیلات تبصره 18 در خراسان جنوبی جذب شد

وصول بیش از 11 هزار میلیارد تومان در دادسرای جرایم اقتصادی در سال 1402

شناسایی و توسعه فناوری شرکت‌های دانش‌بنیان در سطوح علمی و اقتصادی

سند توسعه خراسان شمالی برای 500 روستا عملیاتی شد

آل اسحاق: افزایش تعطیلی‌ها در کشور مخالف تحقق شعار سال است

گذشت 200 روز از جنگ غزه؛ تعداد شهدا به 34183 نفر رسید

کشتار رژیم صهیونیستی در بیمارستان "ناصر" غزه؛ اجساد کشف شده گور‌های دسته‌جمعی به 310 نفر رسید

شهادت 30 کودک بر اثر گرسنگی در غزه

روزنامه آمریکایی: ترکیه احتمالا به زودی اس 400 را عملیاتی می‌کند

انهدام برج تلویزیونی 140 متری در اوکراین

قیمت نفت اندکی بالا رفت

کاهش نرخ سکه و ارز در بازار؛ طلا 18 عیار پرچم دار کاهش ها

چراغ سبز مراجع تقلید به تعطیل شدن روز شنبه به جای پنج شنبه /4 روز قطع ارتباط با دنیا به نفع اقتصاد کشور نیست

استفاده از خدمات دولتی برای فعالانی که مجوز کاغذی دارند، ممنوع می‌شود

تعطیلی پنجشنبه یعنی محروم‌سازی فعال اقتصادی ایرانی از ارتباطات جهانی/ تاکنون کمیسیون اجتماعی به جمع بندی نهایی نرسیده است

مبارزه با فساد شعار اساسی دولت است/ توفیق دیپلماسی اقتصادی

اولین سفر وزیر انگلیسی به قرقیزستان با طعم دخالت

چه بر سر طبقه متوسط آمد؟

برگزاری همایش روز ملی گندم و نان در ارومیه