ایرانیان جهان

آخرين مطالب

کره شمالی در آستانه قحطی کامل آسیا

کره شمالی در آستانه قحطی کامل
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - دنیای اقتصاد /متن پیش رو در دنیای اقتصاد منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
«کیم جونگ اون»، رهبر کره‌شمالی، در میان گزارش‌هایی که از خارج از کشور مبنی بر تشدید بحران غذایی منتشر می‌شود، دستور بهبود وضعیت کشاورزی را صادر کرده است. کره‌جنوبی می‌گوید که به نظر می‌رسد همسایه‌ شمالی‌اش با وضعیت غذایی «وخیم» دست‌وپنجه نرم می‌کند؛ درحالی‌که اندیشکده «38 شمالی» مستقر در واشنگتن که بخشی از مرکز استیمسون است، گفته است که این کشور در آستانه قحطی قرار دارد.
بازار

ایرانیان جهان

در کره‌شمالی چه می‌گذرد؟
الجزیره در گزارش 3مارس در همین رابطه نوشت: کره‌شمالی مدت‌ها از ناامنی غذایی همراه با قحطی ویرانگر در دهه1990 رنج می‌برد که تخمین زده می‌شود بین 240 هزار تا 5/ 3میلیون نفر را کشته است. تحلیلگران آب‌وهوای وخیم و بسته شدن مرزها در طول همه‌گیری کووید را عامل بدتر شدن وضعیت مواد غذایی می‌دانند؛ وضعیتی که پیش‌ازاین به‌دلیل دهه‌ها رکود اقتصادی و برنامه‌ریزی متمرکز، انحراف منابع به سمت توسعه‌ تسلیحات و تحریم‌های بین‌المللی شکننده بود. گزارشی از «38 شمالی» در ژانویه گفت: «در دسترس بودن مواد غذایی احتمالا با توجه به نیازهای انسانی به کمترین حد خود رسیده است.» به گفته‌ بانک مرکزی کره‌جنوبی، اقتصاد کره‌شمالی در سال2021 (دومین سال متوالی کاهش) حدود 1/ 0درصد کوچک شد.
وضعیت سیستم کشاورزی چگونه است؟
کیم جونگ‌اون، رهبر کره‌شمالی، از مقامات خواسته است تا به اهداف تولید محصولات کشاورزی دست یابند و اعلام کنند که تحت رهبری حزب حاکم کارگران «هیچ‌چیزی غیرممکن نیست». به گفته‌ رسانه‌های دولتی، او همچنین خواستار بهبود زیرساخت‌ها برای افزایش تولید غذا شده است. کره‌شمالی متکی بر سیستم کشاورزی اشتراکی است که از دهه1950 برقرار بوده است. «مارتین ویلیامز» همکار و روزنامه‌نگار در مرکز استیمسون به الجزیره گفت: «سیستم کشاورزی [کره‌شمالی] به کشاورزان متکی است که تا آنجا که می‌توانند غذا تولید کنند.» او افزود که بیشتر مواد غذایی وارد یک سیستم توزیع مرکزی می‌شود «و در گذشته، این سیستم تامین کافی از مواد غذایی اولیه را برای کره‌شمالی فراهم می‌کرد.
اما در طول 10سال گذشته یا بیشتر، شروع به فروپاشی کرد و اکنون در سطحی است که اکثر مردم کره‌شمالی نمی‌توانند با آنچه از دولت دریافت می‌کنند، زنده بمانند.» به گفته‌ ویلیامز، بیشتر غذای جمع‌آوری‌شده به «پایتخت شهرهایی که نخبگان حاکم در آن زندگی می‌کنند... و همچنین به واحدهای ارتش و واحدهای نظامی تحویل داده می‌شود.» وزارت اتحاد کره‌جنوبی می‌گوید که گزارش‌هایی از مرگ‌ومیر ناشی از گرسنگی وجود دارد؛ درحالی‌که آژانس توسعه‌ روستایی سئول گزارش داد که تولید محصولات زراعی این کشور در سال2022 تقریبا 4درصد کاهش‌یافته است و دلیل آن باران‌های شدید تابستان و شرایط اقتصادی است. محیط طبیعی کره‌شمالی نیز برای کشاورزی چالش‌برانگیز است. بر اساس تحقیقات انجام‌شده توسط موسسه‌ بروکینگز در واشنگتن دی‌سی، تنها حدود 20درصد از سرزمین خشکی در این کشور یا تقریبا 2/ 2میلیون هکتار برای کشاورزی مناسب است.
این کشور همچنین فاقد زیرساخت‌ها، ماشین‌آلات و تجهیزات کافی از جمله کود و سوخت است و همچنین در برابر بلایای طبیعی آسیب‌پذیر است. ویلیامز گفت: «کشاورزی کره‌شمالی هنوز در فناوری چند دهه پیش گیر کرده است. بسیاری از کاشت و برداشت برنج با دست انجام می‌شود.» ویلیامز توضیح داد که این شرایط منجر به ناکارآمدی در کشاورزی می‌شود. «بنابراین محصولات می‌توانند کمتر از آنچه هستند تولید شوند... و کره‌شمالی هرسال برای تغذیه‌ جمعیت خود با مشکلاتی روبه‌رو می‌شود؛ اما به نظر می‌رسد امسال شاید به‌طور ویژه‌ای بد باشد.» به‌رغم مشکلات گزارش‌شده، کره‌شمالی پیشنهاد‌ها برای پذیرش کمک‌های خارجی را رد کرده و روزنامه‌ی رسمی «رودونگ سینمون» هفته گذشته خواستار خوداتکایی اقتصادی بیشتر شد و کمک‌های خارجی را به «آب‌نبات‌های مسموم» تشبیه کرد.
وعده‌ غذایی یک شهروند معمولی چیست؟
به گفته‌ی ویلیامز، آنچه یک شهروند کره‌شمالی می‌خورد تا حد زیادی به محل زندگی آنها بستگی دارد. او می‌گوید: «شکاف بزرگی بین حومه‌ شهرها و بین شهرها و سپس غذاهای پیونگ‌یانگ وجود دارد. اگر پول دارید، غذا در پیونگ‌یانگ نسبتا در دسترس است.» ویلیامز می‌افزاید: «مردم آنجا ممکن است دو یا حتی سه وعده غذا در روز بخورند. غذاهای سنتی بسیار شبیه به کره‌ جنوبی است. اما البته، در کره‌شمالی، تهیه‌ گوشت و میوه‌های تازه و چیزهایی ازاین‌دست بسیار دشوارتر است، [رژیم غذایی آنها] عمدتا بر اساس برنج و سبزیجات است.» به گفته‌ ویلیامز، وضعیت در روستاها شروع به تغییر کرده است؛ جایی که گزینه‌های مردم به آنچه آنها توانسته‌اند بکارند یا در بازارها بخرند بستگی دارد.
این تحلیلگر افزود: «به‌طور رسمی، فروش خصوصی غذا وجود ندارد؛ اما کره‌شمالی مجبور بوده طی چند سال گذشته آنها را تحمل کند؛ زیرا سیستم توزیع عمومی غذا از بین رفته است. بنابراین این بستگی به میزان پول شما دارد که می‌تواند به‌اندازه یک کاسه‌ فرنی برنج در روز، بد باشد و با بالاتر رفتن از آنجا، بسته به پول دارد.» ویلیامز افزود: «کره‌‌شمالی یک جامعه‌ی بسیار ناهموار است و برای ما بسیار دشوار است که بدانیم چه تعداد با یک کاسه سوپ در روز زنده می‌مانند و چه تعداد با سه کاسه در روز فقط به این دلیل که ما نمی‌توانیم اوضاع در داخل این کشور را ببینیم.»
آیا کره‌شمالی بیش‌ازحد بر اهداف نظامی خود متمرکز است؟
بر اساس گزارش شورای روابط خارجی، کره‌‌شمالی با بیش از 2/ 1میلیون پرسنل، چهارمین ارتش بزرگ جهان را دارد. ایالات‌متحده تخمین می‌زند که این کشور نزدیک به یک‌چهارم تولید ناخالص داخلی (GDP) خود را صرف ارتش خود می‌کند. در سال2017، مقامات اطلاعاتی ایالات‌متحده تخمین زدند که پیونگ‌یانگ دارای مواد شکاف‌پذیر کافی برای حداکثر 60بمب هسته‌ای است و با وجود تحریم‌های بین‌المللی، به پیشبرد برنامه‌ی تسلیحاتی خود ادامه داده است. در ماه فوریه، این کشور زرادخانه خود را در جریان یک رژه‌ نظامی شبانه به نمایش گذاشت که در آن موشک‌های بالستیک قاره‌پیما بیش از هر زمان دیگری در یک زمان رونمایی شده بود.ویلیامز می‌افزاید: «کره‌شمالی نمی‌تواند تمام کودکان زیر پنج سال خود را به‌درستی تغذیه کند.
بااین‌حال، برنامه‌ای برای توسعه‌ تسلیحات هسته‌ای دارد. مدام موشک پرتاب می‌کند. امسال هم یک ماهواره را در مدار قرار می‌دهد.» وی افزود: «بسیاری از پولی که به کشور وارد می‌شود صرف ارتش می‌شود و به همین دلیل کره‌شمالی معتقد است که باید قوی باشد؛ زیرا نگران تلاش کره‌جنوبی یا آمریکا برای سرنگونی خود است.» ویلیامز در پایان می‌گوید: «همه اینها هزینه‌ هنگفتی دارد و به نظر می‌رسد که کشاورزی در رتبه‌ دوم قرار دارد.»

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/459142/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

چین: امیدواریم آمریکا خودبرتربینی را کنار بگذارد

باید از ظرفیت «بخش خصوصی» برای تحقق شعار سال بهره گرفت

راهکارهای توسعه کیفی بخش تعاون در اقتصاد ایران چیست؟

پایان یکه تازی اردوغان؟

شروع طولانی‌ترین انتخابات جهان در هند

نتانیاهو: اگر اختلافات را کنار نگذاریم از درون فرو می‌پاشیم

رقم دقیق افزایش حقوق کارمندان

بودجه امسال چه زمانی نهایی می‌شود؟

صندوق‌های توسعه بخش کشاورزی در قزوین تقویت شوند

تسهیلات بانکی در اختیار تولیدکنندگان واقعی قرار گیرد

آمریکا قطعنامه عضویت فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد

پروازهای مهرآباد و برخی دیگر از فرودگاه‌های کشور تعلیق شد؛ باطل شدن پروازها تا 10 صبح

چاپ ایران چک 500 هزار تومانی تکذیب شد

رشد تولید باید به جهش تبدیل شود

سی‌ان‌ان مطرح کرد: بازدارندگی ربوده شده تل‌آویو

ایران از تمام ظرفیت موشکی خود در پاسخ به اسرائیل استفاده نکرد

نماینده روسیه در شورای امنیت: آمریکا با هر قطعنامه آتش بس در غزه مخالفت کرده است

کاخ سفید: آمریکا در مورد رفح با اسرائیل در حال گفت و گو است

چاپ اسکناس 500 هزار تومانی از سوی بانک مرکزی واقعیت دارد؟

رشد قیمت مسکن در تهران ‌منفی شد؟

شکست برنامه‌های فرزندآوری

ادعای روزنامه شهرداری تهران: درآمد هر زباله‌گرد 50 میلیون تومان

دعوای درون جریانی و مجلس تندروها

حماس: مواضع بایدن متناقض است

مرغ ارزان شد

دلیل توقف واحدهای تولیدی و نیمه‌تمام لرستان کمبود اعتبار است

حجم مبادلات تجاری ایران و ازبکستان به یک میلیارد دلار می رسد

روابط اقتصادی و تجاری استان بوشهر با ازبکستان توسعه یابد

ضرب سکه طلا را ‌خیانت‌ به مملکت می‌دانیم

انتصاب سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی

منظور: اقتصاد ایران در اوج تحریم‌ها رشد 6 درصدی را تجربه کرد

جزییات واریز مرحله سوم سود سهام عدالت اعلام شد

انقلابیون انتقادی

موضع‌گیری دو پهلو

تاریخ سازی جعلی

رویترز: آمریکا عضویت فلسطین در سازمان ملل را وتو می‌کند

سیل برای دبی گران تمام شد

ورود دادستان شهریار به افزایش نجومی اجاره واحدهای تجاری

بررسی مشکلات کارخانه روغن نباتی گلناز با حضور مسئولین قضایی استان کرمان/گوش شنوا برای حل مشکل واحدهای تولیدی

انتقاد نظامیان اسرائیلی از ضعف ارتش برابر حملات حزب الله لبنان

ادعای رسانه عبری درباره اصابت موشک به دیمونا جنگ روانی است

نتانیاهو: نباید اختلافات داخلی را علنی کنیم؛ با تهدید وجودی روبرو هستیم

اردن: باید مانع حمله به رفح شد

تظاهرات علیه نتانیاهو امروز هم ادامه یافت

رییس سازمان برنامه و بودجه: کشور در مدار رشد اقتصادی قرار دارد

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

برای تأمین منابع مالی افق نوینی لازم است

اعتماد: طعم قدرت‌نمایی ایران را با رویارویی در برابر زنان تلخ نکنیم

غربت مرتضی

گوترش: خاورمیانه در لبه پرتگاه قرار دارد