ایرانیان جهان

آخرين مطالب

چشم‌انداز سقوط «سیلیکون ولی»؛ چگونه یک بانک 48 ساعته ورشکست شد؟ اروپا

چشم‌انداز سقوط «سیلیکون ولی»؛ چگونه یک بانک 48 ساعته ورشکست شد؟
  بزرگنمايي:

- ورشکستگی بانک «سیلیکون ولی» که برخی شرکت‌های اعطا کننده وام بر پایه ارز‌های دیجیتالی همچون بلاک‌فای و نیز تعدادی از شرکت‌های منتشر کننده ارز‌های دیجیتالی نیز از جمله سپرده‌گذاران آن به شمار می‌رفتند، صبح جمعه قطعی شد و این بانک از سوی نهاد فدرال تنظیم مقررات بانکی تعطیل و تحت کنترل گرفته شد. این بزرگترین ورشکستگی یک بانک آمریکایی از زمان واشنگتن میچوال (Washington Mutual) در جریان بحران مالی سال 2008 به شمار می‌رود. واشینگتن میچوال که در سال 1889 تاسیس شده بود با وجود در اختیار داشتن دارایی 307 میلیارد دلاری در سال 2008 ورشکسته و منحل شد.

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : یورونیوز: «سیلیکون ولی»، بانک حامی استارت‌آپ‌های حوزه فناوری به ویژه فناوری‌های مالی و فعال در زمینه رمزارزها اواخر هفته گذشته و تنها ظرف 48 ساعت ورشکست شد و نه تنها مشتریان، سپرده‌گذاران و سرمایه‌گذاران خود را شوکه کرد بلکه بازار پولی و مالی ایالات متحده را نیز با نگرانی از سرایت بحران مالی به سایر بانک‌ها مواجه کرد.
ورشکستگی بانک «سیلیکون ولی» که برخی شرکت‌های اعطا کننده وام بر پایه ارزهای دیجیتالی همچون بلاک‌فای و نیز تعدادی از شرکت‌های منتشر کننده ارز‌های دیجیتالی نیز از جمله سپرده‌گذاران آن به شمار می‌رفتند، صبح جمعه قطعی شد و این بانک از سوی نهاد فدرال تنظیم مقررات بانکی تعطیل و تحت کنترل گرفته شد.
این بزرگترین ورشکستگی یک بانک آمریکایی از زمان واشنگتن میچوال (Washington Mutual) در جریان بحران مالی سال 2008 به شمار می‌رود. واشینگتن میچوال که در سال 1889 تاسیس شده بود با وجود در اختیار داشتن دارایی 307 میلیارد دلاری در سال 2008 ورشکسته و منحل شد.
اما در مورد بانک «سیلیکون ولی» و ورشکستگی آن چه می‌دانیم؟
بانک سیلیکون ولی (SVB) که در سال 1983 تأسیس شد، چنان خود را به عنوان بانک متخصص در زمینه حمایت و پشتیبانی مالی از استارت آپ‌های فناوری مطرح کرده بود که با جلب نظر سرمایه‌گذاران آمریکایی، تقریبا تامین مالی نیمی از شرکت‌های فعال در زمینه فناوری نو و مراقبت‌های بهداشتی را بر عهده گرفته بود.
بر اساس گزارش کمیسیون بیمه سپرده فدرال (FDIC)، در حالی که در خارج از ایالات متحده بانک «سیلیکون ولی» چندان شناخته شده نیست ولی با دارایی 209 میلیارد دلاری در پایان سال 2022 در میان 20 بانک تجاری برتر آمریکا جای گرفته بود.
چرا «سیلیکون ولی» ورشکست شد؟
فدرال رزرو (بانک مرکزی ایالات متحده) از یک سال پیش و با هدف کاهش نرخ تورم، شروع به افزایش مستمر نرخ بهره کرد. سرعت فدرال رزرو برای افزایش نرخ‌های بهره چنان بالا بود که هزینه‌های استقراض و اخذ وام از سرعت رشد قیمت سهام‌ شرکت‌های فناوری که «سیلیکون ولی» از آن سود می‌برد، فراتر رفت.
نرخ‌های بهره بالاتر همچنین ارزش اوراق قرضه بلندمدتی را که «سیلیکون ولی» و سایر بانک‌ها در دوران نرخ‌های بهره بسیار پایین و نزدیک به صفر خریده بودند، کاهش داد. در حالی که بازدهی اوراق 10 ساله‌ای که اخیرا از سوی خزانه‌داری آمریکا منتشر شده به 3.9 درصد رسیده، به مجموعه اوراق قرضه 21 میلیارد دلاری «سیلیکون ولی» تنها 1.79 درصد سود تعلق می‌گرفت.
همزمان، سرمایه‌‌گذاری پرریسک و مخاطره‌ سیر نزولی به خود گرفت و استارت‌آپ‌ها را ناگزیر کرد که بیش از پیش به فکر استفاده از سرمایه‌ها و سپرده‌های خود در «سیلیکون ولی» بیفتند. بنابراین، در شرایطی که بانک با کوهی از زیان از محل اوراق قرضه مواجه بود، سرعت برداشت مشتریان از حساب‌ها و سپرده‌هایشان مدام در حال افزایش بود؛ سپرده‌هایی که بخش زیادی از آن صرف خرید اوراق قرضه شده بود.
«سیلیکون ولی» روز چهارشنبه اعلام کرد که ناچار شده تا بخشی از اوراق بهادار خود را با متحمل شدن زیان، نقد کند و همچنین قصد دارد 2.25 میلیارد دلار سهام دیگر را نیز برای حفظ تعادل ترازنامه خود بفروشد. شرکت‌های سرمایه‌گذاری نگران شدند و برداشت‌های خود را از این بانک افزایش دادند.
سقوط سهام این بانک صبح روز پنج‌شنبه آغاز شد و به سرعت قیمت سهام سایر بانک‌ها نیز در پی بروز نگرانی از تکرار بحران مالی سال 2008 نزولی شد.
معاملات سهام «سیلیکون ولی» صبح جمعه متوقف شد و تلاش‌های مدیران ارشد بانک برای افزایش سریع سرمایه یا یافتن خریدار هم به پایان بی‌نتیجه خود رسید. به این ترتیب نهاد تنظیم مقررات بانکی ایالت کالیفرنیا به سرعت مداخله کرد و پس از تعطیلی بانک، آن را تحت نظارت شرکت بیمه سپرده فدرال قرار داد.
چشم‌انداز آتی چگونه خواهد بود؟
اما این سوال مطرح است که آیا این ورشکستگی اثر دومینویی خواهد داشت و سایر بانک‌های آمریکا را نیز از پا خواد انداخت؟
مارک زندی، اقتصاددان ارشد موسسه اعتبارسنجی «مودیز» معتقد است: «بانک‌هایی که اکنون با مشکل مواجه هستند بسیار کوچکتر از آن هستند که تهدیدی معناداری برای سیستم بانکی گسترده‌ آمریکا باشند.»
با این حال اد مویا، تحلیلگر ارشد بازار در صرافی بین‌المللی اوآندا (Oanda) بر این باور است که بانک‌های کوچک‌تری که به طور نامتناسبی با شرکت‌های فعال در حوزه فناوری و ارزهای دیجیتال همکاری می‌کنند، ممکن است در شرایط سختی قرار بگیرند. چراکه به‌زعم او سیاست افزایش نرخ بهره از سوی فدرال‌رزرو در نهایت منجر به نابودی بانک‌های کوچک خواهد شد.
البته شرکت بیمه سپرده فدرال هم اعلام کرده که حداکثر تا صبح دوشنبه، تمام سپرده‌گذاران که تحت پوشش بیمه بوده‌اند، به رقم سپرده خود دسترسی خواهند داشت و یک هفته بعد نیز به سپرده‌گذاران بیمه نشده، سودِ پیشاپیش سهام بانک «سیلیکون ولی» پرداخت خواهد شد.
شرکت بیمه سپرده فدرال معمولا دارایی‌های یک بانک ورشکسته را به بانک‌های دیگر می‌فروشد و از درآمد حاصله برای بازپرداخت سپرده‌گذارانی که وجوه آنها بیمه نشده، استفاده می‌کند. هنوز هم این احتمال ضعیف وجود دارد که برای بانک «سیلیکون ولی» خریداری پیدا شود.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/576463/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

چرا رئیس سازمان آمان استعفا کرد؟

روزنامه‌نگار اسرائیلی: باید چند رودخانه از خون اهالی غزه جاری کنیم

بوسه‌ای که سانسور نشد

مورخ مشهور اسرائیلی: در یک قدمی شکست هستیم

توافقی که از دست رفت؛ پشت‌ پرده مذاکرات روسیه و اوکراین

واکنش شورای رقابت به افزایش 150 میلیونی قیمت پژو پارس

روزنامه‌های اقتصادی چهارشنبه 5 اردیبهشت

خیز ایران و پاکستان برای رشد 5 برابری تبادلات تجاری

تحریم ایران و شرایط شکننده بازار نفت

جت شخصی چند؟

کودک فلسطینی: خواب دیدم توسط ارتش رژیم صهیونیستی به شهادت رسیدم!

همبستگی با غزه مقابل سفارت رژیم صهیونیستی در امان

سانسور گسترده رسانه‌های جهان بخاطر حفظ منافع رژیم صهیونیستی

چالش اعتماد مصرف‌کنندگان به محصولات داخلی

پیشگامی آذربایجان شرقی برای تحقق شعار سال

ضرورت اجرایی شدن سریع‌تر توافقات ایران و پاکستان

تنبیه رژیم صهیونیستی از سوی ایران برعظمت جهان اسلام افزود

جدال ادامه دار بر سر تعطیل روز شنبه یا پنج شنبه

نقشه تندروها برای «عبور از قالیباف»

جنگ غزه دانشگاه‌های آمریکا را به هم ریخت

یکی از ساکنان روستاهای چابهار: دولت یک ریال از غرامت سیل را به ما نداده است

روزنامه‌نگار اسرائیلی: همه اهالی غزه مستحق شکنجه و مرگی دردناک هستند

7 ستونی که از اسرائیل فروریخت

برای از ما بهتران؟

موضع جدید عربستان در رابطه با توقف تجاوز اسرائیل

هشدار قاهره درباره یورش زمینی رژیم صهیونیستی به رفح

آغاز خرید و فروش مسکن از خرداد امسال در سامانه خودنویس

سوق دادن سرمایه‌ها به بخش تولید با اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم/ فشار را از دوش تولید کنندگان بر داریم

تحریف بازدارندگی، سناریوی جدید علیه عملیات وعده صادق/ عبدالحمید می‌خواهد در چارچوب نظام فعالیت کند!

توسعه همکاری با پاکستان از اولویت‌های سیاست خارجی ایران است

گل محمدی به عنوان گیاهی اقتصادی برای کشاورزان یزدی

جنجال یک عروسی در هتل اسپیناس پارسیان!

پادوی سابق ترامپ علیه ترامپ

پیدایش ابرقدرت اسلامی

نانسی پلوسی: نتانیاهو مانع صلح است و باید استعفا کند

فرمانده 26 ساله فلسطینی که عملیات‌های بسیاری در کرانه باختری علیه ارتش اسرائیل انجام داده، کیست؟

رزمایش دریایی مشترک سوریه و روسیه آغاز شد

فروش 2.7 تن طلا در 20 حراج؛ 80 کیلو طلا امروز فروخته شد

عدم بیمه کارگران ساختمانی با وجود دستور فوری رئیس جمهور

کدام بانک‌ها به تعهدات ارزی خود عمل نکرده اند؟

توضیح بهادری جهرمی در مورد طرح ساماندهی اجاره‌بها

بورس صعودی می‌ماند؟

مقامات ایالت سند در دیدار آیت الله رئیسی: تنبیه رژیم صهیونیستی از سوی ایران بر عزت و عظمت جهان اسلام افزود

اولویت‌های پیشنهادی مجلس برای شکوفایی اقتصادی کشور منتشر شد

با تعطیل شدن پنجشنبه 25 درصد ظرفیت کار با دنیا را از دست می‌دهیم

رئیسی: توسعه همکاری با کشورهای همسایه و مسلمان بویژه پاکستان از اولویت‌های سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است

توسعه همکاری با همسایگان جزو اولویت‌های سیاست خارجی ایران است

قطع عضو؛ سرنوشت تلخ کودکان فلسطینی

عمار حکیم: جامعه جهانی رژیم صهیونیستی را وادار به اجرای آتش‌بس کند

انفجار خودرو بمب‌گذاری شده در الرقه سوریه