ایرانیان جهان

آخرين مطالب

مصطفی الکاظمی: در ایران با زندانی‌های امریکایی دیدار کردم؛ دیدار‌ها محرمانه بود / برای حل این موضوع میانجیگری کردیم؛ مذاکرات به مراحل نهایی رسید، اما موضوع به تعویق افتاد اروپا

مصطفی الکاظمی: در ایران با زندانی‌های امریکایی دیدار کردم؛ دیدار‌ها محرمانه بود / برای حل این موضوع میانجیگری کردیم؛ مذاکرات به مراحل نهایی رسید، اما موضوع به تعویق افتاد
  بزرگنمايي:

- الکاظمی گفت که در زمان نخست وزیری اش پیام‌های زیادی میان ایران و آمریکا تبادل کرده است و در موضوع آزادی زندانیان نیز ورود کرده و مذاکراتی در این زمینه انجام شده است. الکاظمی گفت:در ایران با این زندانی‌ها دیدار کردم و دیدار‌ها محرمانه بود، برای حل این موضوع میانجیگری کردیم و مذاکرات به مراحل نهایی رسید، اما انتخابات آمریکا انجام شد و موضوع به تعویق افتاد. بعد از آن کانال‌ها دیگری از کشور‌های دیگر ایجاد شد و برخی از زندانیان آزاد شدند.

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : ایسنا: نخست وزیر پیشین عراق در اظهاراتی به سفر اولش به تهران به عنوان نحست وزیر و دیدار با مقامات ارشد ایرانی و دیگر مسائل مربوط به وساطت بغداد میان ایران و عربستان و ایران و آمریکا پرداخت.
مصطفی الکاظمی، نخست وزیر پیشین عراق در گفت‌وگو با روزنامه الشرق الاوسط در پاسخ به این سوال که سفر اول شما به ایران بعد از انتخاب به عنوان نخست وزیر چگونه بود و با چه کسانی دیدار کردید گفت: در آن زمان آقای حسن روحانی، رئیس جمهور بود، به صراحت در یک نشست خبری با حضور روحانی اعلام کردم که ما نیازمند روابط میان دو کشور هستیم نه دخالت در امور داخلی عراق. ما از کشورهایی که در جنگ با داعش به ما کمک می کنند تشکر می کنیم و باید فراموش نکنیم که بخشی از این کمک ها دواطلبانه و بخشی دیگر بهای آن را پرداخت می کنیم. من این اظهارات را با شفافیت در تهران اعلام کردم و همچنین تاکید کردم که روابطمان با کشورهای عربی در راستای منافع عراق و منافع تمام منطقه است.
وی درخصوص دیدارش با مقام معظم رهبری تاکید کرد که این دیدار برپایه ی صراحت و شفافیت بود؛ عراق همسایه ایران، مسلمان و عربی است و نیازمند توازن و تعادل در روابط است، ما علیه ایران نیستیم اما می خواهیم که شرایط و اوضاع ویژه ما را درک کنید، ما حتی به روابط با آمریکا نیاز داریم زیرا آمریکا در رهایی از صدام به ما کمک کرد و در جنگ با داعش نیز به ما کمک کرد.
الکاظمی گفت که موضع مقام معظم رهبری بسیار شفاف بود و تاکید کرد که ما به حاکمیت عراق و سیاست و شرایط ویژه این کشور احترام می گذاریم.
نخست وزیر پیشین عراق گفت که در این سفر با سردار اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه و رئیس پارلمان ایران دیدار کردم و در مورد روابط بغداد با واشنگتن گفت وگو کردیم.
الکاظمی در پاسخ به این سوال که آیا ایرانی ها از کانال نخست وزیری عراق برای انتقال پیام ها به آمریکا استفاده می کنند و آیا شما در این زمینه نقش ایفا کردید گفت: بله پیام های زیادی میان ایرانی ها و آمریکایی رد و بدل می شد به ویژه در دوره ای که برخی گروه‌های عراقی سفارت آمریکا را مورد هدف موشکی قرار می دادند، در زمان ترامپ برخی ها سفارت آمریکا در بغداد را تهدید می کردند و ما توانستیم آرامش ایجاد کنیم.
وی درخصوص ترور شهید سلیمانی گفت که این اقدام نقض حاکمیت عراق بود، این اتفاق در خاک عراق و در جاده فرودگاه بغداد اتفاق افتاد ، موضع دولت ما بسیار شفاف بود و این عملیات را محکوم کردیم، این تصمیم کاملا آمریکایی بود و هیچ گونه طرف منطقه ای و یا عراقی در آن دخالت نداشت.
الکاظمی گفت که بعد از این ترور ایرانی ها از ما نخواستند که روابطمان با آمریکا را قطع کنیم اما برخی گروه های هم پیمانان ایران خواستار بیرون کردن نیروهای آمریکایی از عراق و قطع روابط شدند که ما بعد از آن توانستیم تنش ها را کاهش و ثبات را تقویت کنیم
الکاظمی گفت که در زمان نخست وزیری اش پیام های زیادی میان ایران و آمریکا تبادل کرده است و در موضوع آزادی زندانیان نیز ورود کرده و مذاکراتی در این زمینه انجام شده است.
وی گفت: این زندانی ها آمریکایی بودند و با برخی از آن ها دیدار کردم و بعضی از آن ها ایرانی الاصل بودند، بعد از آن انتخابات آمریکا برگزار شد و این مساله به تعویق افتاد و در نهایت برخی از این زندانی ها چند ماه پیش آزاد شدند.
الکاظمی گفت:در ایران با این زندانی ها دیدار کردم و دیدارها محرمانه بود، برای حل این موضوع میانجیگری کردیم و مذاکرات به مراحل نهایی رسید اما انتخابات آمریکا انجام شد و موضوع به تعویق افتاد. بعد از آن کانال ها دیگری از کشورهای دیگر ایجاد شد و برخی از زندانیان آزاد شدند.
مصطفی الکاظمی که چند روز قبل از اعلام توافق ایران و عربستان با الشرق الاوسط مصاحبه کرده است اما این مصاحبه امروز(یکشنبه) منتشر شد، در مورد میزبانی از مذاکرات تهران و ریاض گفت که ما کنفرانس بغداد را برگزار کردیم و در آن عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهور مصر و ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن و شیخ محمد بن راشد، حاکم دبی و تمیم بن حمد، امیر قطر و امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه و همچنین وزرای خارجه ایران و عربستان و ترکیه در آن حضور یافتند، آنجا بود که ایده گفت وگوهای ایرانی-سعودی مطرح شد و جلساتی در بغداد برگزار شد و همه این امور دستاوردهایی برای عراق هستند.
وی گفت که مذاکرات ایران و عربستان در بغداد در سطح روسای دستگاه ها(امنیتی) برگزار شد و به مسائل متعددی پرداخته شد و این گفت وگوها بسیار موفقیت آمیز بود و به مراحل نهایی رسیدیم اما دخالت ها در منطقه برخی مسائل را به تعویق می اندازد.
وی در اظهارات خود گفته است که گفت وگوهای ایران و عربستان نتیجه بخش بود و احتمالا روابط این دو کشور بزودی از سرگرفته شود.
الکاظمی با بیان اینکه طرف های ایرانی و سعودی به همه مسائل پرداختند تاکید کرد که من در جلسات گفت وگوها حضور داشتم و مذاکرات را مدیریت می کردم و جلسات گاهی اوقات به پنج الی شش ساعت می رسید.
نخست وزیر پیشین عراق گفت که این جلسات در یک مکان سری در بغداد برگزار می شد و من همیشه نگرانی امنیتی داشتم که مبادا امنیت آن ها به خطر بیفتد.
وی گفت که موفقیت گفت‌وگوهای ایران و عربستان در ایجاد آرامش در منطقه موثر است، عربستان و ایران کشورهای مهمی در منطقه هستند، این دو کشور همسایه و مسلمان هستند و مشترکات زیادی باهم دارند.
الکاظمی در بخشی از اظهارات خود با اشاره به هوش و ذکاوت محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان گفت که او حامی گفت‌وگوهای تهران و ریاض بود و از مدت ها پیش به دنبال پیدا کردن مشترکات بود.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/582796/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

اتحادیه اروپا برای نخستین‌بار چند شهرک‌نشین صهیونیست را تحریم کرد

لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم

ناتو تعداد بیشتری سامانه پدافند هوایی به اوکراین ارسال می کند

سرقت 250 هزار سند در حمله هکری «انانیموس» به ارتش رژیم صهیونیستی

ادامه حملات حزب الله لبنان به مواضع رژیم صهیونیستی

شمار شهدای غزه از 34 هزار نفر گذشت

اوربان: اروپا یک قدم تا ارسال سرباز به اوکراین فاصله دارد

پیشرفت در مذاکرات صلح باکو و ایروان

اظهارات لاوروف درخصوص صحبت‌های جنجالی بورل

تهدید داخلی معادن بیشتر است یا خارجی؟

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

وحدت نظر در تدوین سازوکارهای مشارکت مردم در عرصه اقتصاد ضروری است

آمادگی ایران برای ارتقای روابط با الجزایر

«موزه دین و زندگی» در بلوار پیامبر اعظم (ص) ایجاد می‌شود

هشدار وزیر فرهنگ لبنان نسبت به تجاوز رژیم صهیونیستی به کشورش

آمریکا به کمک آرژانتین می‌رود

«محسن رضایی» با اعضای شورای نگهبان دیدار و گفتگو کرد

بایدن در آستانه شکست؟

ارمنستان 4 روستای منطقه «قزاق» را به آذربایجان واگذار کرد

اذعان صهیونیست ها به تداوم قدرت مقاومت فلسطین در غزه

لاوروف: برای مذاکره در مورد اوکراین آماده‌ایم

چاپ ایران‌چک 500 هزار تومانی واقعیت دارد؟

غیبت ایران در بازار 75 میلیارد دلاری بنگلادش

توقیف خودروی قاچاق در ساری

لغو پروازهای شرکت‌های اروپایی به اراضی اشغالی

عزم ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای ساماندهی قاچاق ته‌لنجی

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

جنگ غزه و حملات ایران جایگاه اقتصادی اسرائیل را کاهش داده است

همکاری اسلامی: حق وتو آمریکا، ناقض مفاد سازمان ملل متحد است

پیش بینی تولید 13.5 میلیون تن گندم در سال جاری

آنچه که اسراییل را تا امروز سرپا نگه داشته گنبد رسانه‌ای‌اش است

کاهش مجدد رتبه اعتباری رژیم صهیونیستی

چین: در کنار مردم فلسطین هستیم

رئیس دومین بانک بزرگ روسیه: سوئیفت باید از بین برود

روند ادامه‌دار کاهش قیمت سکه

سقوط سهام آسیا

کشف مواد خوراکی و لوازم بهداشتی قاچاق در تبریز

برگزاری همایش بین‌المللی سرمایه‌گذاری در کردستان

طالبان و همسایگان آن: یک قالب منطقه ای برای غلبه بر چالش‌ها در افغانستان و فراتر از آن

«هفت سراژدها» و معمای چند مجهولی فساد

ارزش مبادلات تجاری ایران و ازبکستان به یک میلیارد دلار افزایش می‌یابد

نویسنده آمریکایی: خاورمیانه در پرتگاه جنگ گسترده‌تری است که هیچ‌کس نمی‌خواهد

هدیه یک میلیارد دلاری بایدن به اسرائیل

خانه‌های کلنگی تهران چند؟

مرغ کیلویی چند؟

گزارش سفر رئیس جمهور به سمنان / رییسی: رشد اقتصادی در کشور محقق شد

رییسی: رشد اقتصادی در کشور محقق شد

وضع بهداشتی وخیم فلسطینی‌ها در اردوگاه جبالیا

سفر مقام‌های ارشد بلاروس به کره شمالی