ایرانیان جهان

آخرين مطالب

چین چطور به بزرگترین طلبکار جهان تبدیل شد؟ آسیا

چین چطور به بزرگترین طلبکار جهان تبدیل شد؟
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - یورو نیوز / متن پیش رو در «یورو نیوز» منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست.
در دهه گذشته، چین مبالغ هنگفتی را به کشورهای سراسر آسیا، آفریقا و اروپا در قالب وام و پروژه‌های زیرساختی پرداخت کرده است. به این ترتیب این کشور نفوذ خود را از طریق پروژه‌های بزرگ زیرساختی افزایش داده و به یکی از بزرگترین طلبکاران جهان تبدیل شده است.
اکنون یک مطالعه جدید می‌گوید که پکن همچنین به یک «وام‌دهنده نجات بخش» برای همین کشورها تبدیل شده است. چرا که بسیاری از آنها برای بازپرداخت بدهی‌های خود با مشکل مواجه هستند.
بر اساس مطالعه‌ای که سه‌شنبه توسط محققان بانک جهانی، مدرسه هاروارد کندی و موسسه کیل منتشر شد، بین سال‌های 2008 تا 2021، چین 240 میلیارد دلار برای نجات 22 کشوری که «تقریبا به طور انحصاری» بدهکاران پروژه زیرساختی «یک کمربند، یک جاده» شی‌ جینپینگ هستند، هزینه کرده است. این کشورها شامل آرژانتین، پاکستان، کنیا و ترکیه می‌شود.
اگرچه کمک‌های مالی چین هنوز کمتر از کمک‌های مالی ایالات متحده یا صندوق بین‌المللی پول به این کشورها است، اما پکن به بازیگری کلیدی برای بسیاری از کشورهای در حال توسعه تبدیل شده است.
طبق یافته‌های این گزارش، ظهور پکن به عنوان «مدیر بحران‌های بین‌المللی» کمی آشنا به نظر می‌رسد: ایالات متحده نزدیک به یک قرن است که استرتژی مشابهی را اتخاذ کرده و کمک‌هایی را برای کشورهایی با بدهی بالا ارائه می‌کند.
در این گزارش آمده است: «ما شاهد تشابهات تاریخی هستیم. به طور مثال ایالات متحده در دهه 1930 و پس از جنگ جهانی دوم به عنوان یک قدرت مالی جهانی ظهور پیدا کرد.» اما در این مسیر تفاوت‌هایی هم وجود دارد.
بازار

ایرانیان جهان

اولا، وام‌های چین اصولا محرمانه و بیشتر عملیات و معاملات آن از دید عموم پنهان است. بر اساس این تحقیق، این نشان دهنده این است که سیستم مالی جهانی «غیررسمی‌تر، غیرشفاف‌تر و تکه‌تکه‌تر» شده است.
بانک مرکزی چین همچنان داده‌های مربوط به وام‌ها یا قراردادهای مبادله ارز با سایر بانک‌های مرکزی خارجی را فاش نمی‌کند. بانک‌ها و شرکت‌های دولتی چین هم اطلاعات دقیقی درباره وام‌دهی خود به سایر کشورها منتشر نکرده‌اند.
به این ترتیب این تیم تحقیقاتی برای مطالعه خود، به گزارش‌های سالانه و صورت‌های مالی کشورهای دیگر که با بانک‌های چین توافق‌نامه امضا کرده‌اند، گزارش‌های خبری، بیانیه‌های مطبوعاتی و سایر اسناد جمع‌آوری شده تکیه داشته‌اند.
پکن یک سیستم جهانی جدید برای «وام‌های نجات مالی» فرامرزی ایجاد کرده، اما این کار را به شیوه‌های مبهم و ناهماهنگ انجام داده است.
بر اساس این گزارش، در سال 2010، کمتر از 5 درصد از سبد وام‌های خارج از کشور چین به سمت کشورهایی می‌رفت که مشکل بدهی داشتند. تا سال 2020، این رقم به 60 درصد افزایش یافت. این رشد منعکس کننده تشدید عملیات «نجات مالی» پکن و کناره‌گیری از سرمایه‌گذاری زیرساختی و به طور مشخص کمپین «یک کمربند، یک جاده» این کشور است.
بیشتر این وام‌ها در پنج سال آخر این مطالعه، یعنی از سال‌های 2016 تا 2021 داده شده است.
از مجموع 240 میلیارد دلار وام‌های «نجات مالی»، 170 میلیارد دلار از شبکه سوآپ بانک خلق چین، به معنی توافقات بین بانک‌های مرکزی برای مبادله ارز به دست آمده است.
70 میلیارد دلار دیگر توسط بانک‌ها و شرکت‌های دولتی چین از جمله شرکت‌های نفت و گاز وام داده شده است. این گزارش نشان می‌دهد که اکثر کشورهایی که از این خطوط سوآپ بانک خلق چین استفاده کرده‌اند در بحران مالی عمیقی قرار داشته‌اند. بخشی از این مشکلات با همه‌گیری کووید-19 تشدید شده است.
به عنوان مثال، آرژانتین در سال 2014 و 2020 پس از ده‌ها سال مبارزه با بدهی ملی خود، نکول کرد. در همین حال، پاکستان با کاهش ذخایر ارز خارجی‌، شاهد سقوط ارزش ارز خود بود.
اما کمک‌های مالی چین ارزان نیست. نرخ بهره وام‌های بانک خلق چین 5 درصد است. در حالی که نرخ بهره «وام‌های نجات مالی» صندوق بین‌المللی 2 درصد است.
بیشتر وام‌ها به کشورهای با درآمد متوسط داده می‌شود که برای بخش بانکی چین مهم‌تر تلقی می‌شوند. در عین حال برای کشورهای کم‌درآمد که منابعی در اختیار ندارند، پیشنهاد تجدید ساختار بدهی داده شده است.
پکن در تلاش است تا بانک‌های خود را نجات دهد. کارمن راینهارت، یکی از نویسندگان این مطالعه می‌گوید: «پکن در نهایت به دنبال نجات بانک‌های خود است. به همین دلیل است که وارد تجارت مخاطره‌آمیز وام‌های بین‌المللی نجات مالی شده است.»
ابتکار یک کمربند یک جاده
پکن در طول یک دهه، برای ابتکار «یک کمربند یک جاده» میلیاردها دلار در پروژه‌های زیربنایی سرمایه‌گذاری کرده است: آسفالت کردن بزرگراه‌ها از پاپوآگینه‌نو تا کنیا؛ ساخت بنادر از سریلانکا تا غرب آفریقا و تامین زیرساخت‌های برق و مخابرات برای مردم از آمریکای لاتین تا آسیای جنوب شرقی.
این ابتکار اولین بار در سال 2013 در زمان شی جینپینگ، رهبر چین اعلام شد.
براساس گزارش شورای روابط خارجی، یک اندیشکده آمریکایی، تا مارس 2021، 139 کشور در این پروژه ثبت نام کرده بودند که 40 درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی را تشکیل می‌دهد.
سرمایه‌گذاری برای ابتکار «یک کمربند یک جاده» به یک تریلیون دلار رسیده است. اما کمبود بودجه و عقب نشینی‌های سیاسی، برخی از پروژه‌های خاص را متوقف کرده است. بخشی دیگر از این پروژه هم به دلیل حوادث زیست محیطی، رسوایی‌ها و تخلفات کارگری آسیب دیده است.
علاوه بر این، نگرانی عمومی در برخی از کشورها در مورد مسایلی مانند بدهی مازاد و نفوذ چین وجود دارد. اتهاماتی مطرح می‌شود که ابتکار «یک کمربند یک جاده» یک «تله بدهی» گسترده است که برای کنترل زیرساخت‌های محلی طراحی شده است. البته این فرضیه توسط تعداد زیادی از اقتصاددانان رد شده است.
در ژانویه، «کین گانگ»، وزیر امور خارجه چین، اتهامات چین درباره ایجاد «تله بدهی» در آفریقا که دریافت کننده اصلی سرمایه گذاری‌های مربوط به ابتکار «یک کمربند یک جاده» است را رد کرد.
آقای کین در اوایل ماه جاری بار دیگر از این پروژه دفاع کرد آن را «خیر عمومی» خواند.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/746272/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سرمقاله ابتکار/ جنگ با تاریخ؟

سرمقاله وطن امروز/ اقرار تاریخی روبیو

احیای روابط نظامی ترکیه و مصر پس از یک دوره سردی

آتش‌بس میان آمریکا و انصارالله پس از 52 روز جنگ شدید

رئیس جمهور لبنان به کویت می‌رود

مقام‌های فلسطینی: 65هزار کودک در غزه با خطر مرگ ناشی از سیاست گرسنگی اسرائیل مواجه هستند

زخمی شدن 9 نظامی صهیونیست در غزه

دیپلمات سابق صهیونیست: نتانیاهو باید بین ترامپ و بن گویر یکی را انتخاب کند

رهبر کره شمالی: کمک به روسیه را «ماموریت مقدس» می‌دانم

دیدار محرمانه قانونگذار آلمانی با دستیاران پوتین چالش برانگیز شد

شاخص بورس 53 هزار واحد افت کرد

بانک‌ها موظف به استعلام نشانی مشتریان شدند

معاون وزیر نفت: بنزین سه نرخی نخواهد شد

رئیس جمهور: هر برنامه‌ای برای توسعه باید به قید پایدار مقید شود

سرمقاله جوان/ قبل از میز چهارم تصمیم «فارسی» بگیرید!

تصاویر ماهواره‌ای از آسمان بسته پاکستان و پروازهای فعال در هند!

قتل‌عام در اکوادور؛ 12 نفر کشته شدند

کشته و زخمی شدن بیش از 63 تن در کشمیر

وزیر خارجه ترکیه از تلاش برای ترور خود خبر داد

دانشگاه کلمبیا 65 دانشجو را به دلیل شرکت در اعتراضات حمایت از فلسطین تعلیق کرد

سازمان ملل: غزه برای سومین ماه متوالی تحت محاصره است

افت قیمت سکه و طلا در بازار؛ دلار در کانال 83 هزار تومانی ماند

فروش ویژه آیفون 16 قسطی | تخفیف نقدی + شرایط اقساطی

نخستین مراسم شهدای خدمت با محوریت پویش «خدمت ماندگار» برگزار می‌شود

نمایشگاه «هنر خدمت» به مناسبت گرامیداشت سالروز شهدای خدمت برگزار می‌شود

سرمقاله جام جم/ تجربه برجام و لزوم عدم اعتماد به آمریکا

سرمقاله شرق/ از ریخت‌ افتادگان

تماس‌ اضطراری وزیر سعودی با هند و پاکستان

دولت مکزیک از گوگل به‌دلیل تغییر نام «خلیج مکزیک» شکایت کرد

ماکرون خواستار مذاکرات مستقیم بین اوکراین و روسیه شد

شرط ریاض برای شرکت در اجلاس سران؛ پای «الجولانی» در میان است

الجولانی به بحرین می‌رود

آشفتگی در پنتاگون؛ بی‌اعتمادی کاخ سفید نسبت به وزیر دفاع آمریکا

افتتاح قریب الوقوع سفارت رژیم صهیونیستی در دمشق

وزیر دفاع پاکستان تشکیل نشست فوق‌العاده هسته‌ای را رد کرد

گرانی حبوبات زیر سایه صادرات بی‌رویه و عرضه‌های قطره‌چکانی

رفع تعهد ارزی صادرکنندگان فرش دستباف تسهیل شد

سهم 8 درصدی مالیات از تولید ناخالص داخلی

توافق با تهران بدون چراغ سبز اسرائیل

سرمقاله همشهری/ حرم رضوی؛ پیوند هویت ملی و مذهبی ایرانیان

پاپ آمریکایی

سخنگو ارتش پاکستان: به حمله موشکی هند پاسخ می‌دهیم

درخواست مجدد چین از هند و پاکستان برای خویشتنداری

وقوع 2 انفجار مهیب نزدیک فرودگاه و مقر ارتش هند

طی هشت ماه گذشته رخ داد؛ هلاکت هفت داعشی در صحرای عراق

صدراعظم آلمان: ظرف چند روز آینده، آتش‌بس یک ماهه در اوکراین شدنی است

غنیمت ده‌ها میلیون دلاری حماس از رژیم صهیونیستی

انتظار و بلاتکلیفی در واردات خودرو

صادرات تخم مرغ افزایش یافت

سرمقاله ایران/ سوغات همدان