ایرانیان جهان

آخرين مطالب

چه کسانی در انتخابات ترکیه با اردوغان رقابت خواهند کرد؟ ترکیه

چه کسانی در انتخابات ترکیه با اردوغان رقابت خواهند کرد؟
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - ایسنا / "رای دهندگان ترکیه‌ای در حالی قرار است در 14 مه آتی پای صندوق‌های رای بروند که ممکن است به سادگی دست رد به سینه رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور پرسابقه بزنند. اما در این انتخابات چه کسان دیگری قرار است برای تصدی ریاست جمهوری با اردوغان رقابت کنند؟"
پایگاه "دویچه وله" درباره چشم انداز برگزاری انتخابات ریاست جمهوری 14 مه در ترکیه نوشت: «رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه همچنان قلب تپنده سیاست امروز ترکیه است. او که 69 ساله است، از سال 1994 تا 1998 شهردار استانبول بود و پس از آن نردبان ترقی را بالا رفته و به سمت‌های عالی‌تر در این کشور رسید. او حزب اسلامگرای میانه روی عدالت و توسعه (AKP) را در سال 2001 تأسیس کرد و یک سال بعد شاهد پیروزی این حزب در انتخابات بود.
او از سال 2003 تا 2014 به عنوان نخست وزیر ترکیه خدمت کرد و پس از آن دوره و در پی کناره گیری از رهبری حزبش، رئیس جمهور شد. در ادامه او به سرعت دست به افزایش اختیارات ریاست جمهوری زد. اردوغان در سال 2017 یک همه پرسی برای تصویب یک سری اصلاحات برای آنکه به این نهاد اختیارات بیشتری در قانون اساسی دهد، برگزار کرد.
بازار

ایرانیان جهان

اردوغان حالا چنان کنترلی بر سیاست، دولت و دستگاه قضایی ترکیه پیدا کرده که هیچ یک از رهبران این کشور در 100 سال گذشته در این زمینه با او برابری نمی‌کنند. او حتی در سال 2012 اصل تفکیک قوا را به عنوان یک "مانع" توصیف کرد.
رئیس جمهور فعلی ترکیه با این وجود به دلیل بروز بحران اقتصادی ادامه دار در کشورش و موضوع تشدید محدودیت‌ها علیه حقوق بشر و حاکمیت قانون در سال‌های اخیر در ترکیه، تحت فشار قابل توجهی قرار دارد. حزب عدالت و توسعه او حالا عضوی از یک ائتلاف با حزب ملی گرای افراطی ترکیه موسوم به جنبش ملی‌گرا (MHP) است.
کمال قلیچداراوغلو
اگرچه کمال قلیچداراوغلو، هرگز تا پیش از این به عنوان رهبر اصلی اپوزیسیون ترکیه در نظر گرفته نشد، اما حالا او توانسته بر چهره‌های دیگر غلبه کرده و در انتخابات ریاست جمهوری ماه مه به نمایندگی از یک ائتلاف مخالف شش حزبی، وارد رقابت شود.
این پیرمرد 74 ساله به عنوان یک بروکرات ضد فساد شناخته می‌شود و یکی از لقب‌های او "عموی دموکرات" است. او از سال 2007 رئیس حزب سکولار موسوم به مردم جمهوری خواه (CHP) بوده است.
قلیچداراوغلو و ائتلاف مخالف شش حزبی او وعده داده‌اند ترکیه را دگرگون کرده و یک "نظام پارلمانی قوی" را در این کشور برقرار کنند. آنها می‌خواهند به هر میزان که بتوانند تغییراتی که اردوغان در قانون اساسی ترکیه برای افزایش قدرتش اعمال کرد را لغو کنند.
ائتلاف وی وعده داده که میخواهد دموکراسی پارلمانی، حاکمیت قانون، آزادی بیان و آزادی رسانه‌ها را در ترکیه احیا و اطمینان حاصل کند که دوباره در این کشور به اصل تفکیک قوا احترام گذاشته شود. قلیچداراوغلو اخیراً به دویچه وله گفت، در صورتی که به ریاست جمهوری انتخاب شود، ماده قانونی که توهین به رئیس‌جمهور ترکیه را جرم انگاری کرده، لغو می‌کند. این همان ماده‌ قانونی است که اردوغان با استفاده از آن توانست افراد زیادی را به دادگاه بکشاند.
قلیچداراوغلو همچنین از سوی اکرم امام‌اوغلو، شهردار محبوب شهر استانبول و منصور یاواش، همتایش در شهر آنکارا که مثل خودش محبوبیت دارد حمایت می‌شود. قرار است در صورتی که قلیچداراوغلو در انتخابات ماه آینده میلادی ترکیه پیروز شود، امام‌اوغلو و یاواش به عنوان معاونهای رئیس جمهور منصوب شوند.
همچنین بسیاری از سیاستمداران بانفوذ کرد ترکیه هم انتظار دارند رای دهندگان کرد این کشور - که بین 15 تا 20 درصد از کلیت رای دهندگان را تشکیل می‌دهند - از قلیچداراوغلو حمایت کنند.
محرم اینجه
دو سیاستمدار ترکیه‌ای دیگر نیز در انتخابات ریاست جمهوری ماه مه نامزد شده‌اند که هیچ کدام محبوبیت بالایی ندارند. تقریبا مسلم است که مخالفان دولت ترکیه در این انتخابات یک نامزد مشترک را برای رقابت با اردوغان وارد خواهند کرد تا به این ترتیب آرای خود را علیه او تجمیع کرده و شانسشان را برای پیروز شدن در انتخابات افزایش دهند. با این حال دو سیاستمدار مخالف اردوغان تصمیم گرفته‌اند که مستقلا با تصمیم خودشان وارد رقابت شوند. به همین ترتیب اعلام نامزدی آنها با انتقادات شدید مواجه شد.
محرم اینجه 58 ساله یکی از این سیاستمداران است. او کسی است که در سال 2018 به عنوان نامزد حزب مردم جمهوریخواه ترکیه وارد رقابت شد اما با وجود کسب 30 درصد آرا از اردوغان شکست خورد.
او در ادامه از حزب مردم جمهوریخواه کناره گیری کرده و حزب متعلق به خودش را موسوم به حزب "مملکت" تشکیل داد. او حزب مردم جمهوریخواه را متهم به عدم حمایت کافی از خودش در انتخابات پنج سال پیش کرد. حالا بسیاری از حامیان حزب مردم جمهوریخواه ترکیه از اینجه می‌خواهند وارد رقابت انتخاباتی نشود. اما مذاکراتی که اینجه چند وقت پیش با قلیچداراوغلو بر سر پس گرفتن کاندیداتوری‌اش داشت او را برای انجام این کار قانع نکرد.
از جمله وعده‌های انتخاباتی اینجه تقویت حاکمیت قانون و آزادی مطبوعات، که به اعتقاد او منجر به تقویت اقتصاد و بخش گردشگری ترکیه خواهد شد، است.
سنان اوغان
سنان اوغان احتمالاً کمترین شانس را برای پیروزی در رقابت انتخابات ریاست جمهوری دارد. او مورد حمایت ائتلافی از احزاب کوچک و ملی گرای افراطی است.
در سال 2011، زمانی که حزب جنبش ملی گرای ترکیه هنوز جزو گروه اپوزیسیون بود، اوغان از سمت این حزب وارد پارلمان ترکیه شد. او در سال 2015 از این حزب اخراج شد، اما پس طرح از یک پرونده در دادگاه دوباره به آن پیوست. با این حال در سال 2017، اوغان دوباره از این حزب اخراج شد. حزب جنبش ملی گرای ترکیه اعلام کرد، رفتار او "به وحدت حزب آسیب جدی وارد کرده" و او را به "ارتکاب بی انضباطی شدید در قبال رئیس حزب" متهم کرد. در آن زمان از او به عنوان یکی از نامزدهای احتمالی برای رهبری حزب جنبش ملی گرا یاد می‌شد، اما امروز، او هیچ شانس واقعی برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری ندارد.
موضع او در سیاست خارجی با توجه به این که یک ملی‌گرای سرسخت است واضح است. او وعده داده جلوی جشن گرفتن برای روز استقلال یونان را بگیرد و تاکید داشته، ترکیه باید توجه ویژه‌ای به کشورهای ترک، جمهوری آذربایجان، قزاقستان، قرقیزستان و ازبکستان داشته باشد.
رای دهندگان ترکیه‌ای به خوبی می‌دانند، تنها چند رای می‌تواند در انتخابات تفاوت ایجاد کند. اردوغان در سال 1994 یکی از چندین نامزد تصدی شهرداری استانبول بود. در انتخابات آن زمان در حالی که چهار کاندیدای احزاب غیراسلامگرا به ترتیب 22، 20، 15 و 12 درصد رای به دست آوردند، اردوغان 25 درصد آرا را کسب کرده و پیروز شد. امسال اپوزیسیون ترکیه بار دیگر دچار این ترس شده که عدم اتحاد میان آنها به اردوغان اجازه دهد که در انتخابات پیروز شود.»

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/838509/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کوچکی‌نژاد: کل تیم اقتصادی از معاون اول تا سایر اعضا باید تغییر کنند

کاهش 14 درصدی نرخ تورم لرستان

مدیریت مشکلات اقتصادی با مشارکت مردم

موجرانی که اجاره زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

دیدار تشکل‌های شاهد و ایثارگر با معاون امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری

برای میزبانی از رئیس جمهور آماده ایم

بستر سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد دوغارون خراسان رضوی فراهم شده است

نشست خبری سخنگوی اقتصادی دولت آغاز شد/ تکلیف جذب کادر درمان مشخص شد

نشست خبری سخنگوی اقتصادی دولت آغاز شد/ امسال 27 هزار کادر درمان و 70 هزار معلم جذب خواهد شد

چهارمحال و بختیاری در جایگاه ششم صدور پروانه کسب الکترونیکی کشور

مصوبات مجلس در «لایحه تجارت» منجر به رونق اقتصادی می‌شود

نشست خبری سخنگوی اقتصادی دولت آغاز شد/ امسال 27 هزار کادر درمان و 70 هزار معلم جذب خواهند شد

یک نماینده: کل تیم اقتصادی دولت باید تغییر کند

توانمندسازی زنان سرپرست خانوار موجب توسعه اقتصادی می‌شود

قالیباف: درباره وضعیت بازار ارز، هفته آینده جلسه‌ای را برگزار خواهیم کرد

باران رحمت در کیش؛ شب پرتلاش نیروهای شرکت عمران، آب و خدمات برای جلوگیری از آب‌گرفتگی معابر جزیره

قرارگیری خریداران ارز در زیر چتر مالیاتی/ احتمال عرضه ارز تقلبی در بازار آزاد وجود دارد

درآمد 30 هزار میلیاردی دولت از 3 محل مالیات خودرو

مجلس هفته آینده وضعیت بازار ارز را بررسی می‌کند

وقتی اعداد سخن می گویند؛ چرا نام ایران در لیست بزرگترین بنادر جهان وجود ندارد؟!

مجلس هفته آینده وضعیت بازار ارز را بررسی می‌کند | رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس : نگران وضعیت بازار ارز هستیم

فعالان اقتصادی در انتظار اعلام تورم سال 1402

زمینه همکاری و توسعه روابط بین کرمان و روسیه وجود دارد

اولتیماتوم دولت برای اجرای قانون تسهیل صدور مجوز‌ها

هیچگونه کمبود کالایی در کشور نداریم

نشست خبری سخنگوی اقتصادی دولت با حضور رییس سازمان بودجه

انتصاب جدید در سازمان منطقه آزاد کیش

پیام تسلیت دکتر رئیسی در پی درگذشت پدر شهیدان «دهنوی»

هشدار عرضه دلار تقلبی در بازار آزاد

جنگ کریدورها| هند و یونان علیه چین و ترکیه؛ جایگاه ایران کجاست؟ + فیلم

افزایش تعامل بنیاد شهید و امور ایثارگران با آموزش و پرورش برای توسعه فعالیت های فرهنگی

مدیرکل بنیاد شهید کرمانشاه بر شناساندن سبک و سیره عملی شهدا به جوانان تآکید کرد

صبر و ایثار خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر درس آموز است

اقدامات سازمان اقتصادی کوثر منجر به خودکفایی‌های بزرگ در حوزه اقتصادی شد

اولین سرمایه‌گذاری مستقیم صندوق توسعه ملی در صنعت نفت

نقش تعاونی‌ها در تحقق جهش تولید با مشارکت مردم

مشارکت مردم حلقه مفقوده اقتصاد

ادامه اجرای طرح مولدسازی اموال مازاد دولتی در زنجان

بستر سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد دوغارون فراهم شده است

6452 پروانه صنفی الکترونیکی در چهارمحال و بختیاری ثبت شد

جایگاه ششم صدور پروانه کسب الکترونیکی کشور به چهارمحال و بختیاری رسید

رئیسی پنجشنبه به استان سمنان می‌رود

مشکل اقتصادی با همیاری مردم حل می‌شود

روزنامه‌های اقتصادی سه‌شنبه 28 فروردین

مدارس کیش فردا 28 فروردین غیر حضوری شد

فرصت سرمایه گذاری در بخش کشاورزی در منطقه آزاد دوغارون ایجاد می‌شود

رشد اقتصادی ایران در آسیا صعود کرد

صد و پنجاهمین کاغد خبر ایسکانیوز منتشر شد

برگزاری جلسه شورای معاونان و اطلاع رسانی بنیاد استان سمنان

تجمع مردم یزد در گلزار شهدا و قدردانی از پاسخ مقتدرانه سپاه