از روگ هیبرید تا سنترا جدید، نیسان با سبد اقتصادی وارد میدان میشود
يکشنبه 31 فروردين 1404 - 00:03:41
|
|
ایرانیان جهان - در حالیکه بسیاری از خودروسازان جهانی درگیر تبعات افزایش تعرفهها و گرانی تولید هستند، نیسان با تمرکز بر مدلهای اقتصادی، تقویت خطوط تولید داخلی آمریکا و معرفی نسلهای جدیدی چون روگ هیبرید و سنترا، سبدی متنوع و مقرونبهصرفه را به بازار عرضه کرده است به گزارش برنا، در حالیکه بسیاری از خودروسازان از آینده نامشخص سیاستهای تجاری و افزایش تعرفهها ابراز نگرانی میکنند، شرکت نیسان نگاه متفاوتی به ماجرا دارد. مدیران ارشد نیسان آمریکا در جریان نمایشگاه بینالمللی خودروی نیویورک، تعرفهها را نه تهدید بلکه فرصتی برای بازتعریف موقعیت این برند ژاپنی در بازار ایالات متحده توصیف کردند. وینای شاهانی ، مدیر فروش و بازاریابی نیسان آمریکا، در گفتوگویی با رسانهها اظهار داشت: «ما زیرساخت تولیدی بسیار نیرومندی در خاک آمریکا داریم؛ کارخانههایی در اسمرنا در ایالت تنسی و کانتون در میسیسیپی که از دیرباز بخش قابل توجهی از محصولات ما را تأمین کردهاند. حالا این فرصت پیش آمده تا بر تولیدات داخلی خود تمرکز بیشتری داشته باشیم و از این شرایط به نفع خود استفاده کنیم.» بیشتر بخوانید وقتی یک خودکار و پاکت نامه، افسانه بوگاتی ویرون را رقم زدند در حال حاضر خودروهایی همچون روگ، پثفایندر، مورانو و اینفینیتی QX60 در تأسیسات اسمرنا تولید میشوند. در کانتون نیز مدلهایی مانند فرانتیر و آلتیما ساخته میشوند. هرچند بخشی از مدلهای ارزانتر نیسان مانند سنترا، ورسا و کیکس در مکزیک تولید میشوند و خودروهایی مانند آرمادا و Z همچنان از ژاپن وارد میشوند، اما سهم تولیدات داخلی در فروش کلی این شرکت در آمریکا قابلتوجه است. نیسان همچنین تصمیم گرفته تولید مدل پرفروش روگ را که پیشتر بخشی از آن در ژاپن انجام میشد، به آمریکا منتقل کند. نسل جدید این خودرو قرار است با پیشرانه هیبریدی جدید – از جمله نسخه پلاگین هیبرید – وارد بازار شود. این در حالی است که بازار آمریکا بیش از هر زمان دیگر به سمت خودروهای مقرونبهصرفه گرایش پیدا کرده و نیسان، با ترکیب محصولات اقتصادی و زیرساخت تولیدی داخلی، آماده پاسخگویی به این نیاز است. پونز پاندیکوثیرا، مدیر برنامهریزی محصول نیسان آمریکا، نیز با اشاره به مدلهای اقتصادی این شرکت گفت: «قیمت کیکس در نسل جدید تغییری نکرده، اما کیفیت آن بسیار ارتقا یافته و با قیمتی بین 21 تا 28 هزار دلار عرضه میشود. سنترا هم با وجود آنکه در پایان چرخه عمر خود است، همچنان یکی از پرفروشترینهای ماست و بهزودی با نسل جدید بازمیگردد.» به گفته مدیران نیسان، قیمت خودرو پیش از تعرفهها نیز رو به افزایش بوده و با اجرای تعرفههای جدید این روند تشدید خواهد شد. اما نیسان تلاش کرده تا بدون تحمیل افزایش قیمت به مشتریان، کیفیت محصولات اقتصادی خود را بهبود دهد. شاهانی تأکید کرد: «ما شش مدل داریم که قیمت پایه آنها کمتر از 30 هزار دلار است. این بخش از بازار ظرفیت بسیار بالایی دارد.» در کنار معرفی نسل جدید روگ و سنترا، نیسان در تدارک عرضه خودروهای هیبریدی بیشتر و بازطراحی لیف به عنوان یک کراساوور الکتریکی جمعوجور است. همچنین صحبتهایی درباره احتمال بازگشت مدلهای نمادینی همچون اکسترا و GT-R نیز در میان است؛ خودروهایی که مدیران نیسان از علاقه شخصیشان به بازگرداندن آنها گفتهاند. با وجود چالشهایی نظیر شکست مذاکرات ادغام با هوندا و تغییرات مدیریتی اخیر، نیسان در تلاش است روحیه پیشروی خود را بازسازی کند. وینای شاهانی در این خصوص گفت: «نیسان زمانی یک برند متفاوت، بانشاط و جذاب ژاپنی بود. ما اندکی از آن هویت فاصله گرفتیم، اما حالا داریم به ریشههای خود بازمیگردیم.» در شرایطی که گرایش بازار آمریکا به سمت خودروهای مقرونبهصرفه افزایش یافته و تولید داخلی در حال تبدیل شدن به یک مزیت رقابتی است، نیسان به نظر میرسد در موقعیتی مناسب برای بازیابی جایگاه خود در میان بزرگان صنعت خودرو قرار گرفته است؛ جایگاهی که شاید با تکیه بر همان روحیه زیرکانه و خلاقانه دهه 70 میلادی، دوباره احیا شود.
http://www.ilandnews.ir/Fa/News/1413569/از-روگ-هیبرید-تا-سنترا-جدید،-نیسان-با-سبد-اقتصادی-وارد-میدان-میشود
|