ایرانیان جهان

آخرين مطالب

بازار خودرو آماده آزادسازی اخبار ایران

بازار خودرو آماده آزادسازی
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - دنیای اقتصاد/ خودروسازان این هفته قیمت کارخانه‌ای محصولات خود را تا سقف 15درصد افزایش دادند. با این حال واکنش بازار به این اتفاق تقریبا خنثی و نزدیک به صفر بود. درواقع با وجود بالا آمدن کف قیمت خودرو در مبدأ، ارتفاع قیمت چندان زیاد نشد تا مشخص شود بازار خودرو استعداد آزادسازی را پیدا کرده است. در حال حاضر فاصله قیمت کارخانه و بازار خودروهای داخلی بسیار کمتر از قبل شده است تا فرصتی طلایی برای عبور از قیمت‌گذاری دستوری و آزادسازی پیش روی سیاستگذار قرار گیرد.
افزایش قیمت کارخانه‌ای خودروها سرانجام تا‌ثیر خود را روی بازار هم گذاشت و منحنی قیمت را صعودی کرد، منتها محدود و کمتر از حد انتظار. بنا به گفته فعالان بازار، طی چند روز گذشته قیمت خودروهای داخلی در بازار تا‌ حدی بالا رفته که ناشی از اعمال مجوز افزایش قیمت شورای رقابت است. سه هفته پیش بود که شورای رقابت به فریز قیمت کارخانه‌ای خودروها پایان داد و مجوزی جدید برای خودروسازان صادر کرد. بر این اساس مقرر شد ایران‌خودرو 2/ 8 درصد و سایپا نیز 9/ 8 درصد به قیمت محصولات‌شان اضافه کنند. با این حال خودروسازان نسبت به این ارقام اعتراض و عنوان کردند افزایش قیمت کمتر از 9 درصد جوابگوی هزینه‌های تولیدشان نیست. آنها در اعتراض به این موضوع و با هماهنگی وزارت صنعت، معدن و تجارت، حتی فروش فوق‌العاده‌شان را نیز متوقف کردند تا‌ شورای رقابت را بابت صدور مجوزی جدید برای افزایش قیمت تحت فشار قرار دهند. سرانجام نیز درحالی که طبق مجوز شورای رقابت باید کمتر از 9 درصد به قیمت خودروهای داخلی اضافه می‌شد، خودروسازان درصدهای بیشتری را لحاظ کردند تا‌ مشخص شود شورای رقابت دست آنها را به نوعی باز گذاشته یا مجوز جدیدی برایشان صادر کرده است. هرچه بود، تا‌ وقتی به‌طور رسمی افزایش قیمت کارخانه‌ای خودروها اعلام نشد، بازار واکنش خاصی به مصوبه اولیه شورای رقابت نشان نداد و پس از آن، رفته‌رفته منحنی قیمت صعود کرد. البته آن‌طور که فعالان بازار می‌گویند، رشد قیمت‌ها چندان بالا نبوده، زیرا خرید و فروش در رکودی سنگین قرار دارد. نکته مهم دیگری که در دل این ماجرا قرار دارد، آماده شدن بستر بازار برای آزادسازی قیمت است. در حال حاضر از یکسو کف قیمت در مبدأ (کارخانه) بالا آمده و از 100 میلیون تومان نیز عبور کرده است و از آن سو سرعت رشد قیمت در بازار هم گرفته شده است؛ بنابراین فاصله قیمت کارخانه و بازار خودرو نه تنها رشدهای شدید گذشته را به خود نمی‌بیند، بلکه کمتر نیز شده است. روزگاری این فاصله برای ارزان‌ترین خودروها بالغ بر 70 میلیون تومان بود، اما حالا به حول و حوش 25 میلیون تومان نزول پیدا کرده است. بنابراین ازآنجاکه گفته می‌شود آزادسازی قیمت باید در فضای مساعد و غیر ملتهب صورت گیرد، به نظر می‌رسد این بستر در حال آماده شدن است. باید منتظر ماند و دید سیاستگذار از این فرصت طلایی برای عبور از قیمت‌گذاری دستوری و اجرای آزادسازی استفاده می‌کند یا آن را هدر خواهد داد.
 تداوم رکود معاملات
به گفته نمایشگاهداران خودروی پایتخت، بازار خودروی امسال نیز به رسم هر سال با افت معاملات در فروردین و اردیبهشت مواجه بود و انتظار می‌رفت در خرداد و با توجه به نزدیک شدن به فصل تعطیلات تا‌بستانی، خرید و فروش رونق بگیرد. با این حال با توجه به ماجرای ویروس کرونا، به نظر می‌رسد میل و رغبت هر سال برای خرید خودرو، امسال نیز مانند سال گذشته کمتر شده است. این البته در حالی است که دلیل اصلی رکود بازار همچنان به ماجرای مذاکرات برجامی ایران، اروپا و آمریکا در وین مربوط می‌شود. از چند هفته پیش این مذاکرات آغاز شده و اغلب گمانه‌زنی‌ها هم درباره سرانجام آن مثبت بوده است. از همین رو خیلی‌ها خرید خودرو را به تعویق انداخته‌اند تا‌ شاید در آینده بتوانند خودروهای موردنظرشان را با قیمت کمتری خریداری کنند. تصور این دسته از شهروندان این است که با بازگشت ایران و آمریکا به توافق هسته‌ای و برجام و لغو تحریم‌ها، انتظارات تورمی کاهش پیدا می‌کند و قیمت ارز نیز پایین می‌آید، بنابراین خودرو نیز در مسیر افت قیمت قرار خواهد گرفت. این تصور البته می‌تواند درست باشد، زیرا در گذشته نیز چنین اتفاقی رخ داده است. به‌عنوان مثال بعد از مشخص شدن نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در آبان سال گذشته و پیروزی جو بایدن بر دونالد ترامپ، انتظارات تورمی ایرانی‌ها فروکش کرد، قیمت ارز پایین آمد و منحنی قیمت خودرو هم نزولی شد. حالا نیز انتظار می‌رود با احیای برجام و لغو تحریم‌ها، چنین اتفاقی دوباره و حتی در ابعادی وسیع‌تر نسبت به آبان 99 رخ بدهد. نکته مهم دیگر در مورد نقش احیای برجام بر آینده بازار خودرو، چند صد هزار خودرویی است که توسط دلالان و شهروندان عادی به قصد فروش با قیمت‌هایی بالاتر در آینده، احتکار و دپو شده‌اند. همین چندی پیش وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد 450 هزار دستگاه از خودروهایی که خودروسازان تحویل مشتریان داده‌اند، گارانتی اولیه دریافت نکرده‌اند و معنی آن، انبار شدن آنهاست. حال اگر برجام احیا شود و تحریم‌ها لغو، انتظار می‌رود این 450 هزار دستگاه خودروی انبار شده، وارد بازار شوند، اتفاقی که می‌تواند کمک بزرگی به شکسته شدن قیمت‌ها بکند.
چه خبر از بازار؟
به بازار خودرو برویم و ببینیم این هفته در آن چه گذشته است. با وجود رکود معاملات، این هفته قیمت‌ها در بازار بالا رفتند که دلیل اصلی آن، افزایش قیمت کارخانه‌ای آنها است. طبق اخبار رسیده از بازار، در حال حاضر پژو پارس در مدل LX، قیمتی برابر با 244 میلیون تومان دارد، هرچند البته مدل سال 99 آن را می‌توان با قیمت کمتری خرید. همچنین برای پژو 206 تیپ 2 تا‌ 207 میلیون تومان نیز قیمت پیشنهاد می‌شود که البته پیشنهاد‌هایی با قیمت‌های پایین‌تر نیز وجود دارد. از بازار مدل صندوق دار 206 هم خبر می‌رسد قیمت این خودرو تا‌ مرز 260 میلیون تومان هم پیشروی کرده است. در خانواده 206، تیپ 5 هم در مسیر گرانی افتاده، چه آنکه در حال حاضر برای فروش آن قیمت 255 میلیون تومان پیشنهاد می‌شود.
اما برای خرید پژو 207 اتومات، چیزی حدود 395 میلیون تومان باید هزینه کرد، حال آنکه مدل دنده‌ای آن را می‌توان تا‌ 290 میلیون تومان نیز خرید. سری اما به بازار سمند و پژو 405 بزنیم. طبق اطلاعات رسیده از بازار، سمند در مدل LX در حال حاضر قیمتی حول و حوش 198 میلیون تومان دارد. البته مدل 99 و صفر کیلومتر آن اگر گیر بیاید، چند میلیون تومان ارزان‌تر قابل خرید است. سمند در مدل EF7 دوگانه‌سوز نیز این روزها تا‌ 245 میلیون تومان هم قیمت خورده است.
اما رانا نیز در دو مدل LX و پلاس از افزایش قیمت‌های اخیر در امان نماند. به گفته فعالان بازار، رانا LX که بیشتر مدل‌های آن متعلق به سال 99 هستند، قیمتی حدود 195 میلیون تومان در بازار دارند. این در حالی است که برای خرید مدل پلاس، باید پول بیشتری پرداخت. براساس اطلاعات کسب شده از بازار، قیمت رانا پلاس این هفته به حول و حوش 230 میلیون تومان رسیده است. رانا پلاس یکی از معدود خودروهایی بود که شورای رقابت افزایش قیمت خاصی را برای آن در نظر نگرفت، از همین رو قیمت آن رشد چندانی در بازار نداشته است.
از رانا بگذریم و سری به دنا بزنیم. در حال حاضر برای خرید دنا در مدل معمولی، باید 270 میلیون تومان هزینه کرد، این در حالی است که قیمت مدل پلاس و غیر اتوماتیک این محصول به 325 میلیون تومان رسیده است. اگر مشتری دنا پلاس توربو شارژ اتومات هستید نیز باید چیزی حدود 450 میلیون تومان برای آن کنار بگذارید. در بین دیگر محصولات ایران‌خودرو، قیمت هایما (شاسی‌بلند چینی این شرکت) تغییر خاصی نسبت به قبل نداشته و در حال حاضر با 660 میلیون تومان قابل خرید است. البته برای مدل توربو پلاس این خودرو قیمتی بالاتر از 700 میلیون تومان پیشنهاد می‌شود.
اما نگاهی هم به قیمت محصولات سایپا و پارس خودرو در بازار بیندازیم. طبق اطلاعات کسب شده از بازار، در حال حاضر برای خرید کوئیک دنده‌ای در مدل R باید 144 میلیون تومان هزینه کرد. همچنین قیمت مدل اتومات پلاس این خودرو نیز به 225 میلیون تومان رسیده است. برای خرید تیبای معمولی هم نیاز به 130 میلیون تومان پول دارید و مدل هاچ بک این خودرو نیز پنج میلیون تومان گران‌تر از آب در می‌آید. در نهایت اینکه قیمت ساینا در مدل دنده‌ای نیز به 143 میلیون تومان رسیده است و برای مدل پلاس آن هم تا‌ 165 میلیون تومان قیمت پیشنهاد می‌شود.
/

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/250072/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آیا چین موفق به آشتی گروه‌های فلسطینی می‌شود؟

رویترز: صادرات نفت ایران به چین افزایش یافته، آن هم با قیمتی بالاتر

آتش زدن پرچم؛ برای امریکا زندان، برای ایران تشویق!

حسین شریعتمداری: اکثر اعضای شورای راهبری دولت پزشکیان،فاسد و محکوم امنیتی و مدافع همجنس بازی اند

وزیر خزانه داری آمریکا: شرایط برای اعطای وام 50 میلیارد دلاری به اوکراین آماده است

اگر من را ترور کردند باید «ایران» را از روی زمین محو کنید | پست جنجالی ترامپ خطاب به رهبران واشینگتن

قانون بومرنگ دیروز «دوحه» امروز «پاریس»

هراس نتانیاهو از رویارویی مستقیم با ایران/ مزدورانی که به خاطر پول وجدانشان را فروختند

حادثه امنیتی علیه نظامیان صهیونیست در بیت المقدس

آماده باش کامل گروه‌های واکنش سریع صنعت برق

دکتر قاضی‌زاده هاشمی: بنیاد شهید کاملا هوشمند شده و تمامی خدمات را به صورت الکترونیک ارائه می‌دهد

148 هزار مورد بازرسی از واحدهای اقتصای فعال در قم انجام شد

مجارستان: اتحادیه اروپا باج‌خواهی اوکراین را توجیه می‌کند

کمی هم انگلیسی باشید آقای شریعتمداری!

وقوع انفجار در پایگاه نظامیان آمریکا در دیر الزور

حدود 30 درصد از آمریکایی‌ها آماده پذیرش یک رئیس‌جمهور زن نیستند

گروه‌های مقاومت پایگاه آمریکایی «کونیکو» را با موشک هدف قرار دادند

پیشتازی 2 درصدی ترامپ نسبت به هریس در نظرسنجی وال‌استریت‌ژورنال

بمباران هشت مدرسه سازمان ملل در غزه

10 فرمان نظام حمایتی و رفاه

پیام گردان‌های القسام درباره خوشگذرانی نتانیاهو و همسرش در آمریکا

انهدام 9 پهپاد جنبش انصارالله در اطراف یمن

دیپلمات آمریکایی: دموکرات‌ها با انتخاب هریس مرتکب اشتباه شدند

حمله موشکی به پایگاه اشغالگران آمریکایی در شرق سوریه

دیپلمات سابق آمریکایی: دموکرات‌ها با انتخاب هریس مرتکب اشتباه شدند

وال استریت ژورنال: رقابت تنگاتنگ میان هریس و ترامپ در جریان است

لوموند: ارتش‌های غربی قادر به توقف حملات حوثی‌ها نیستند

تبدیل علم به ثروت با کارآفرینی و مهارت‌آموزی/ تصویب اساسنامه سازمان فنی و حرفه‌ای پس‌از 50 سال

سرمقاله وطن امروز/ ماجرای هریس و دموکرات‌های جکسونی

سرمقاله فرهیختگان/ سختی‌های دفاع از انسانیت در جهان سیاست‌زدایی‌شده

سرمقاله شرق/ فیلترینگ و پیامدهای اقتصادی

سرمقاله اعتماد/ دفع این خطر فقط کار پزشکیان است

سرمقاله ایران/ الزامات شکوفایی فرهنگی

سرمقاله دنیای اقتصاد/ برای ایران عزیز

سرمقاله جام جم/ افزایش نشاط اجتماعی با همدلی میان دولت و مجلس

سرمقاله جمهوری اسلامی/ کابینه باید صدای بی‌صدایان باشد

سرمقاله ابتکار/ دولت دکترپزشکیان چگونه دولتی است؟

سرمقاله خراسان/ دولت سایه؛ حزب سیاسی یا...؟

سرمقاله کیهان/ قانون بومرنگ دیروز «دوحه» امروز «پاریس»

شرایط برای اختصاص دارایی‌های روسیه به اوکراین محیاست

حمله موشکی به پایگاه نظامیان آمریکا در شرق سوریه

15 معاون رئیس‌جمهور ایالات متحده که خودشان رئیس‌جمهور شدند

بنا بر نتایج یک نظرسنجی: اکثر آمریکایی‌ها خواستار استعفای بایدن هستند

(ویدئو) ترامپ: خروج آمریکا از برجام بهترین کار من برای اسرائیل بود

گفتگوی تلفنی بایدن و ملک عبدالله درباره جنگ غزه

حمله آمریکا و انگلیس به فرودگاه بین‌المللی الحدیده یمن

صفحه نخست روزنامه های عبری زبان/ بازتاب سخنرانی نتانیاهو توسط رسانه‌ عبری

«نقش حاج قاسم در عملیات مرصاد» + فیلم

کلیپی باورنکردنی از شرایط یک جوی آب در خیابان در ژاپن (فیلم)

تجاوز مجدد آمریکا و انگلیس به یمن