ایرانیان جهان

آخرين مطالب

احتمال توافق ایران و عربستان بر سر رئیس‌جمهور آینده لبنان خاورمیانه‌

احتمال توافق ایران و عربستان بر سر رئیس‌جمهور آینده لبنان
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - سید هادی سید افقهی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به سفر قریب الوقوع رئیس جمهور به دمشق و امکان تقویت همکاری راهبردی ایران و سوریه بویژه در زمینه اقتصادی، اظهار داشت: روابط میان ایران و سوریه صرفاً روابط سیاسی، دیپلماتیک و حتی تنها در ارتباط با محور مقاومت نیست بلکه جایگاه سوریه و نقشی که این کشور در منطقه بویژه در زمینه مقابله با اسرائیل می‌تواند ایفا کند مهم است.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
وی با بیان اینکه ما در سوریه مستشارانی را داریم که رژیم صهیونیستی عمداً به دنبال خروج آنها از دمشق است، ادامه داد: سفر رئیس جمهور به سوریه می‌تواند راجع به سیاست کلی حضور مستشاران ما در این کشور تعیین کننده باشد.
کارشناس مسائل غرب آسیا افزود: مسئله دیگر حجم حضور نظامیان است، اینکه که با چه کیفیتی در این کشور حضور یابند موضوع مهمی است. وقتی جان اشخاص و مستشاران ما در سوریه در خطر باشد باید میان دو کشور توافقی برای ایجاد یک مصونیت جدی و همچنین قدرت بازدارندگی و اختیارات پاسخگویی لازم انجام شود؛ درواقع جمهوری اسلامی ایران باید حق پاسخگویی را به صورت جدی تر در اختیار داشته باشد.
روابط دیپلماتیک میان تهران و دمشق در عالی‌ترین سطوح است
سید افقهی خاطرنشان کرد: روابط دیپلماتیک میان تهران و دمشق در عالی‌ترین سطوح است اما داشتن روابط معنوی سیاسی بدون فعال سازی روابط دیپلماسی - اقتصادی با سوریه کافی نیست.
ایران؛ بازیگر بزرگ منطقه
وی با اشاره به نقش پایدار و مؤثر جمهوری اسلامی ایران بعنوان بازیگر بزرگ منطقه، عنوان کرد: در آستانه یک تحول شگرفی در شاکله و هندسه قدرت جهانی که از حالت تک محور به چند محور و یا تک قطب به چند قطب مبدل می‌شود، قرار داریم؛ موضوعی که امروز بزرگان جهان سیاست به آن اذعان دارند که این تحولات قطعاً اتفاق خواهد افتاد.
ضرورت تدوین سندملی، راهبردی در زمینه روابط اقتصادی با سوریه
کارشناس مسائل بین الملل گفت: اکنون در مرحله گذار قرار داریم لذا باید بلوک غرب آسیا و محور مقاومت منسجم‌تر باشند تا روابط دیپلماتیک ما در کنار روابط دیپلماسی اقتصادی و دیپلماسی عمومی به صورت یک منظومه کامل دربیاید که البته در حال حاضر چنین موضوعی وجود ندارد لذا گام‌هایی در این جهت برداشته شده و حتی باید مقدمات تدوین یک سند ملی، راهبردی و دراز مدت میان ما و سوری‌ها امضا شود و هر چه سریع‌تر به اجرا دربیاید.
عادی سازی کشورهای عربی با سوریه نباید دور از چشم ما انجام شود
سید افقهی بابیان اینکه کشورهای ثروتمند عربی از جمله امارات و عربستان سعودی به دنبال عادی سازی روابط خود هستند؛ عنوان کرد: اخیراً سفر آقای «فیصل بن رحمان» به دمشق و دعوتنامه «ملک سلمان» را به آقای «بشار اسد» جهت حضور در کنفرانس سران اتحادیه عرب در ریاض و همچنین سفر آقای «فیصل مقداد» را به ریاض را شاهد بودیم. بنابراین این فعل و انفعالات نباید دور از چشم ما باشد چرا که اینها در مرحله بازسازی قطعاً برای رضای خدا وارد سوریه نمی‌شوند و ممکن است فرصت برقراری ارتباط را از ما و روسیه بگیرند.
وی خاطر نشان کرد: بهر حال کشور سوریه کشور ثروتمندی به لحاظ ذخایر گازی، نفتی و آبی است و همچنین این کشور به عنوان انبار غله برای غرب آسیا محسوب می‌شود.
برقراری روابط ترکیه و سوریه؛ موضوعی که در سفر رئیس جمهور رایزنی خواهد شد
کارشناس مسائل غرب آسیا اظهار کرد: مسئله آشتی ترکیه و سوریه با وساطت ما و روس‌ها بسیار مهم است که قطعاً نتایج آن‌را آقای رئیسی با بشار اسد رایزنی خواهد کرد.
سید افقهی تصریح کرد: بعد از نشست وزرای چهارگانه در مسکو وزیر خارجه ترکیه خط و نشان‌هایی را کشید و اعلام کرد که فعلاً خارج شدن نیروهای‌شان از سوریه را در دستور کار ندارند. بهر حال اینها موارد موضوعات پیچیده‌ای است که در این سفر بررسی خواهد شد.
پیگیری توریسم زیارتی و سیاحتی در سفر رئیسی به دمشق
وی با اشاره به حضور آمریکا در شرق فرات، گفت: در نشست اخیر سران کشورهای روسیه، ایران و ترکیه که در تهران برگزار شد در دیدار پوتین با مقام معظم رهبری، آقا صریح و قاطعانه فرمودند که آمریکا باید از شرق فرات خارج شود.
کارشناس مسائل بین الملل بیان کرد: توریسم زیارتی و سیاحتی، سرمایه گذاری بخش خصوصی و انرژی از دیگر مواردی است که در این سفر پیگیری خواهد شد.
سیدافقهی گفت: پس از زلزله وحشتناک سوریه و ترکیه تا حدودی به بهانه کمک به زلزله زدگان تابوی نزدیک شدن به سوریه شکسته شد ولیکن بسیاری از کشورها، بانک‌ها و شرکت‌های خصوصی جرأت نمی‌کنند به سوریه نزدیک شوند چرا که می‌ترسند مورد تحریم آمریکا واقع شوند.
باید طرحی برای مسائل اقتصادی در سوریه داشته باشیم
وی با بیان اینکه چشم انداز خوبی نسبت به برقراری روابط با سوریه وجود دارد، گفت: آقای اکبری سفیر مان در سوریه فردی موفق و با انگیزه است و امیدواریم به موازات سرعت ارتقای روابط دیپلماتیک و راهبردی، سرعت همزمان با دیپلماسی اقتصادی هم خوانا باشد در غیر این صورت صرفاً سفرهایی که بعد سیاسی و امنیتی داشته باشد و بعد اقتصادی نداشته باشد به ضرر ماست چرا که در سوریه خون داده ایم و هنوز هم شهید می‌دهیم و هیچ کشوری به اندازه ما به سوریه کمک نکرده لذا باید برای مسائل اقتصادی طرح داشته باشیم.
ضرورت فعالیت بخش خصوصی در سوریه
سید افقهی ادامه داد: باید پای بخش خصوصی را به سوریه باز کنیم چرا که هنوز بخش خصوصی معتقد است که در سوریه تروریست فعال است. بنابراین تا زمانیکه منطقه امن نشود و سوریه از ثبات و تداوم امنیتی برخوردار نباشد دولت دستش برای سرمایه گذاری باز نیست.
همراهی شرکتهای بزرگ خصوصی و غیردولتی در سفر به دمشق
وی عنوان کرد: قطعاً در این سفر شرکت‌های بزرگ خصوصی و غیر دولتی با رئیس جمهور همراه خواهند بود و با تجار و شرکت‌های سوری ملاقات خواهند داشت که انشاالله یادداشت و تفاهم نامه‌های خوبی امضا خواهند کرد.‌
اثرات مثبت مصالحه و بازگشت روابط ایران و عربستان را لمس می‌کنیم
کارشناس مسائل غرب آسیا در پاسخ به این سوال که بازگشت سوریه به اتحادیه عرب و برقراری روابط سیاسی بین دمشق و پایتخت‌های عربی تأثیری بر روابط این کشور با ایران خواهد داشت، اظهار داشت: می‌توان خوش بین و امیدوار بود چرا که اثرات مثبت مصالحه و بازگشت روابط ایران و عربستان را لمس می‌کنیم.تحولات یمن موضوع کمی نیست، عملیات نظامی متوقف شده و تبادل اسرا و جانباختگان دو طرف انجام می‌شود، فرودگاه صنعا تاحدودی فعال شده و برخی از محاصرات دریایی تخفیف داده شده است.
وی ادامه داد: دیدارهای مقامات سعودی و عمانی با مقامات دولت نجات ملی یمن که در رأس آن انصارلله است یک پیروزی معنوی و سیاسی بسیار بزرگی برای انصارالله است. چرا که تا قبل از این سعودی‌ها معتقد بودند انصارالله نیروهای تروریستی و کودتاگر هستند اما امروز نماینده رسمی عربستان با آقای مهدی المشات و محمدعلی الحوثی ملاقات می‌کند و آقای المشات رسماً شرایط را اعلام می‌کند که مهم‌ترین مسئله آنها پرداخت غرامت و شرکت در بازسازی برای زیرساخت‌های یمنی است که در این مدت عربستان چیزی برای آنها باقی نگذاشته است.
توافق بر سر یک رئیس جمهور برای لبنان در سفر رئیسی به دمشق
سید افقهی با اشاره به سفر وزیر امور خارجه به لبنان، تصریح کرد: انشاالله گشایش‌هایی ایجاد می‌شود. جریان‌های سیاسی مخالف به یکدیگر نزدیک تر شده، لحن شأن آرام تر و عقب نشینی ها محسوس است بنابراین ضریب امیدواری بالا رفته است.
کارشناس مسائل غرب آسیا خاطرنشان کرد: احتمالاً در سفر آقای رئیسی به دمشق یک توافقی میان ایران و عربستان بر سر یک رئیس جمهور برای لبنان صورت گیرد.
دولت عراق میزبانی 5 دور از مذاکرات را بر عهده داشت
وی با اشاره به سفر رئیس جمهور عراق به ایران، گفت: عبداللطیف رشید از آشتی ایران و عربستان بسیار خشنود بود و این موضوع در فضای سیاسی و روانی و رسانه‌ای عراق کاملاً مشهود است.
سیدافقهی گفت: دولت عراق میزبانی 5 دور از مذاکرات را بر عهده داشت که از آنها تشکر می‌کنیم.
سید افقهی خاطر نشان کرد: بنابراین با بازگشت روابط سوریه با کشورهای عربی سایر کشورها نیز به برقراری روابط بازگشته اند که همه اینها به برکت برقراری ارتباط میان ایران و عربستان است.
کارشناس مسائل غرب آسیا عنوان کرد: مقام معظم رهبری در دیدار با رئیس جمهور عراق فرمودند آمریکا قطعاً آرام نخواهد نشست و باید مراقب شیطنت‌های آن باشید تا معادلات را بهم نزد.
برقراری روابط ترکیه و سوریه در صورت پیروزی رقیب اردوغان در انتخابات ترکیه
وی در پایان مورد عادی سازی روابط ترکیه و سوریه، افزود: حداقل تا قبل از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری ترکیه امیدی وجود ندارد. «کمال قلیچدار اوغلو» رقیب «اردوغان» در انتخابات ترکیه اعلام کرده در صورت پیروزی در انتخابات با سوریه ارتباط برقرار می‌کند لذا در غیر این صورت ممکن است روابط به همین شکل باقی بماند.
کد خبر 5768443

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1019515/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تمام ایده‌های دانش‌بنیانی قدرت تولید انبوه را دارند؟

روزنامه‌های اقتصادی شنبه 1 اردیبهشت

حزب‌الله: از رویارویی با اسرائیل و حمایت غزه عقب نمی‌کشیم

محاکمه ترامپ وارد چهارمین روز شد

دارندگان کارت سوخت بخوانند

توقیف محموله سوخت قاچاق در سمنان

طالبان خواستار تکمیل پروژه‌های نیمه تمام سازمان ملل شد

روزیِ نو؛ مجله‌ای رادیویی با رویکرد امیدبخشی

هشدار صندوق بین‌المللی پول نسبت به تبعات تصرف دارایی‌های روسیه

شهادت فرمانده گردان طولکرم در سرایاالقدس

حمله مقاومت فلسطین به شهرک «سدیروت»

خودسوزی یک فرد مقابل دادگاه ترامپ

شهادت یک جوان فلسطینی در کرانه باختری

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

پایان اردیبهشت آخرین مهلت تبدیل مجوز‌های کاغذی به شناسه یکتا

پافشاری بانک مرکزی بر اجرای سیاست‌های غلط/ صندوق تثبیت ارزی با دلار 3 نرخی کارایی ندارد

تنها تا 26 اردیبهشت برای تبدیل مجوز‌های کاغذی کسب و کار به الکترونیکی فرصت وجود دارد

چهارمحال و بختیاری در جایگاه ششم صدور پروانه کسب الکترونیکی کشور

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

اتحادیه اروپا برای نخستین‌بار چند شهرک‌نشین صهیونیست را تحریم کرد

لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم

ناتو تعداد بیشتری سامانه پدافند هوایی به اوکراین ارسال می کند

سرقت 250 هزار سند در حمله هکری «انانیموس» به ارتش رژیم صهیونیستی

ادامه حملات حزب الله لبنان به مواضع رژیم صهیونیستی

شمار شهدای غزه از 34 هزار نفر گذشت

اوربان: اروپا یک قدم تا ارسال سرباز به اوکراین فاصله دارد

پیشرفت در مذاکرات صلح باکو و ایروان

اظهارات لاوروف درخصوص صحبت‌های جنجالی بورل

تهدید داخلی معادن بیشتر است یا خارجی؟

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

وحدت نظر در تدوین سازوکارهای مشارکت مردم در عرصه اقتصاد ضروری است

آمادگی ایران برای ارتقای روابط با الجزایر

«موزه دین و زندگی» در بلوار پیامبر اعظم (ص) ایجاد می‌شود

هشدار وزیر فرهنگ لبنان نسبت به تجاوز رژیم صهیونیستی به کشورش

آمریکا به کمک آرژانتین می‌رود

«محسن رضایی» با اعضای شورای نگهبان دیدار و گفتگو کرد

بایدن در آستانه شکست؟

ارمنستان 4 روستای منطقه «قزاق» را به آذربایجان واگذار کرد

اذعان صهیونیست ها به تداوم قدرت مقاومت فلسطین در غزه

لاوروف: برای مذاکره در مورد اوکراین آماده‌ایم

چاپ ایران‌چک 500 هزار تومانی واقعیت دارد؟

غیبت ایران در بازار 75 میلیارد دلاری بنگلادش

توقیف خودروی قاچاق در ساری

لغو پروازهای شرکت‌های اروپایی به اراضی اشغالی

عزم ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای ساماندهی قاچاق ته‌لنجی

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

جنگ غزه و حملات ایران جایگاه اقتصادی اسرائیل را کاهش داده است

همکاری اسلامی: حق وتو آمریکا، ناقض مفاد سازمان ملل متحد است

پیش بینی تولید 13.5 میلیون تن گندم در سال جاری