ایرانیان جهان

آخرين مطالب

رویترز: امارات متحده عربی تبدیل به مرکز فروش طلای روسیه شده / این کشور 75.5 تن طلای مسکو به ارزش 4.3 میلیارد دلار وارد کرده خاورمیانه‌

رویترز: امارات متحده عربی تبدیل به مرکز فروش طلای روسیه شده / این کشور  75.5 تن طلای مسکو به ارزش 4.3 میلیارد دلار وارد کرده
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت: سوابق گمرک روسیه نشان می دهد که امارات متحده عربی از زمانی که تحریم‌های غرب به دلیل تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، مسیرهای صادراتی سنتی این کشور را قطع کرد، به یک مرکز تجاری کلیدی برای طلای روسیه تبدیل شده است،

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت: سوابق گمرک روسیه نشان می دهد که امارات متحده عربی از زمانی که تحریم‌های غرب به دلیل تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، مسیرهای صادراتی سنتی این کشور را قطع کرد، به یک مرکز تجاری کلیدی برای طلای روسیه تبدیل شده است،
این سوابق که حاوی جزئیات نزدیک به یک هزار محموله طلا در یک سال از آغاز جنگ اوکراین است، نشان می‌دهد که این کشور حاشیه خلیج فارس 75.5 تن طلای روسیه به ارزش 4.3 میلیارد دلار وارد کرده است؛ این میزان در سال 2021 حدود 1.3 تن بود.
چین و ترکیه، بزرگترین مقصدهای بعدی بودند که هر کدام، حدود 20 تن بین 24 فوریه 2022 تا س مارس 2023 وارد کردند. با احتساب امارات متحده عربی، این سه کشور در مجموع 99.8 درصد از صادرات طلای روسیه را در داده‌های گمرکی برای این دوره به خود اختصاص دادند.
در روزهای پس از آغاز درگیری اوکراین، بسیاری از بانک‌های چندملیتی، ارائه‌دهندگان لجستیک، پالایشگاه‌های فلزات گرانبها، کار با طلای روسیه را که معمولاً به لندن، مرکز تجارت و ذخیره‌سازی طلا ارسال می‌شد، متوقف کردند.
انجمن بازار شمش لندن، ورود شمش‌های ساخته شده در روسیه را از هفت مارس 2022 ممنوع کرد و تا پایان ماه اوت، بریتانیا، اتحادیه اروپا، سوئیس، ایالات متحده، کانادا و ژاپن همگی واردات شمش از روسیه را ممنوع کردند.
با این حال، سوابق صادرات نشان می دهد که تولیدکنندگان طلای روسیه به سرعت بازارهای جدیدی را در کشورهایی مانند امارات، ترکیه و چین که مسکو را تحریم نکرده بودند، پیدا کردند.
لوئیس مارچال، کارشناس تامین طلا در سازمان همکاری اقتصادی و توسعه می‌گوید: «این خطر وجود دارد که طلای روسیه ذوب شود، دوباره قالب گیری شود و سپس با پوشاندن منشأ خود به بازارهای ایالات متحده و اروپا بازگردد.»
کمیته شمش طلای امارات متحده عربی می‌گوید که این کشور با فرآیندهای شفاف و قوی علیه کالاهای غیرقانونی، پولشویی و نهادهای تحریم شده عمل می‌کند.
در بیانیه امارات متحده عربی آمده است: «این کشور به تجارت آزاد و صادقانه با شرکای بین‌المللی خود با رعایت تمامی هنجارهای بین‌المللی کنونی که توسط سازمان ملل متحد تعیین شده است، ادامه خواهد داد.»
در تلاش برای انزوای بیشتر روسیه، واشنگتن به کشورهای مختلف از جمله امارات متحده عربی و ترکیه هشدار داده که در صورت تجارت با نهادهای مشمول تحریم‌های ایالات متحده، ممکن است دسترسی به بازارهای «گروه هفت» را از دست بدهند.
داده‌های بررسی شده توسط رویترز نشان نمی‌دهد که این کشورها، تحریم‌های آمریکا را نقض کرده باشند. وزارت خزانه داری ایالات متحده، که دفتر کنترل دارایی‌های خارجی آن تحریم‌ها را اجرا می‌کند، به درخواست‌ها برای اظهار نظر در این رابطه پاسخ نداد.
محموله‌های موجود در داده‌های گمرک که توسط یک ارائه دهنده تجاری در اختیار رویترز قرار گرفته است، صادرات 116.3 تنی را بین 24 فوریه 2022 تا سه مارس امسال نشان می‌دهد. این در شرایطی است که مشاور «متال فوکوس» تخمین می زند روسیه در سال 2022 حدود 325 تن طلا تولید کرده است.
باقیمانده طلای حفاری شده در روسیه، احتمالاً یا در این کشور باقی مانده یا در معاملاتی صادر شده است که در سوابق موجود نیست. رویترز نتوانست تعیین کند که چه نسبتی از کل صادرات طلای روسیه تحت پوشش داده‌ها قرار دارد.
بیشتر محموله‌های طلای روسیه به چین به هنگ ‌کنگ ارسال شده است. وزارت خارجه چین می‌گوید: «همکاری این کشور با روسیه عاری از اخلال یا اجبار از سوی هر شخص ثالثی است.»
وزارت دارایی ترکیه به درخواست‌ها برای اظهار نظر در این رابطه پاسخ نداد. دولت روسیه، مقامات گمرکی و بانک مرکزی این کشور نیز به درخواست‌ها برای اظهار نظر درباره صادرات طلا پاسخ ندادند.
تغییر مسیر صادرات طلای روسیه از لندن ، ضربه بزرگی محسوب نمی‌شود زیرا این مرکز تجاری به روسیه وابسته نیست. به‌عنوان مثال، داده‌های تجاری بریتانیا نشان می‌دهد که در سال 2021، طلای روسیه 29 درصد از واردات لندن را تشکیل می داد، اما این میزان در سال 2018 تنها دو درصد بود.
در این میان، امارات متحده عربی مدت ها است که صنعت طلای پر رونقی داشته است. داده‌های تجاری نشان می دهد که این کشور بین سال های 2016 تا 2021 به طور متوسط حدود 750 تن طلای خالص در سال وارد کرده است، به این معنی که محموله‌های موجود در سوابق روسیه تنها حدود 10 درصد از واردات آن را تشکیل می دهد.
به این ترتیب، امارات متحده عربی، صادرکننده عمده شمش و جواهرات به شمار می رود.
مدیر یکی از شرکت‌هایی که مقادیر زیادی طلای روسیه را به امارات ارسال می کند، به رویترز گفت که شرکت‌های روسی، شمش را در آنجا با تخفیف حدود یک درصد نسبت به قیمت‌های معیار جهانی می‌فروشند و انگیزه‌ای برای تجارت ارائه می‌دهند.
این مدیر که خواست نامش فاش نشود، گفت که بیشتر طلایی که شرکت او به امارات فرستاده است، در آنجا ذوب و دوباره ریخته می‌شود.
رویترز از چهار شرکت بزرگ معدن طلای روسیه تماس گرفت ولی آنها از اظهارنظر در این رابطه خودداری کردند.
در بسیاری از موارد، سوابق گمرکی فقط فرستنده یا بازرگانان درگیر در معاملات را نشان می‌دهد، نه خریدار نهایی را که می‌تواند یک پالایشگر، جواهرساز یا سرمایه‌گذار باشد.
سوابق نشان می‌دهد که بزرگترین فروشنده طلای روسیه که به امارات صادر شده، شرکت «تمیس لاکچری میدل ایست» ، زیر مجموعه شرکت فرانسوی «تمیس لاکچری» در دبی بوده که در انتقال محموله‌ای به وزن 15.6 تن به ارزش 863 میلیون دلار از آوریل 2022 تا سه مارس شرکت داشته است.
یکی از مدیران تمیس لاکچری می‌گوید: «این شرکت به طور کامل از قوانین و مقررات امارات متحده عربی برای تجارت حمل و نقل کالا پیروی می کند. طلای روسیه را نمی‌خرد و فقط سفارش حمل و نقل را از اپراتورهایی که مشمول تحریم‌های ایالات متحده نیستند، می پذیرد.»
وزارت دارایی فرانسه در پاسخ به پرسشی درباره این محموله‌ها گفت که درباره موارد خاص اظهار نظر نمی‌کند اما به اعمال تحریم‌ها بسیار متعهد است.
تان آلبایراک، وکیل متخصص در امور تحریم در «رید اسمیت» در لندن می‌گوید: «تحریم‌های اروپایی معمولاً برای شرکت‌های تابعه خارج از کشور اعمال نمی‌شود، بنابراین شرکت‌های اروپایی که شرکت‌های تابعه آنها در حمل و نقل طلای روسیه به امارات، ترکیه یا هنگ‌کنگ شرکت داشتند، لزوماً هیچ قانونی را زیر پا نمی‌گذارند.»
دومین حمل کننده بزرگ شمش روسیه در امارات متحده عربی، با مشارکت در محموله های 14.6 تنی به ارزش 820 میلیون دلار، شرکت لجستیک «ترانس‌گارد»، بخشی از گروه امارات، شرکت هواپیمایی به هتل متعلق به صندوق ثروت امارات متحده عربی بود.
امارات اعلام کرد که طلای روسیه را خریداری نکرده، در چهارچوب قانون عمل کرده و اکنون حمل و نقل آن را نیز متوقف کرده است.
در این بیانیه آمده است: «به دلیل تحولات نظارتی اخیر، ترانس‌گارد دیگر خدمات لجستیکی مربوط به محموله‌های طلا به روسیه یا از روسیه را ارائه نمی‌کند».
در هنگ کنگ، بیشتر محموله های طلای روسیه توسط یک شرکت تدارکات چینی انجام می‌شد. سوابق نشان می‌دهد که این کشور بین مه 2022 تا سه مارس 20.5 تن طلا به ارزش 1.2 میلیارد دلار وارد کرده است. این شرکت نیز به درخواست رویترز برای اظهار نظر پاسخی نداده است.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1026304/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سرمقاله جمهوری اسلامی/ کاربردی‌ترین زمان دیپلماسی

استایل بن سلمان در محل کار؛ رونمایی ولیعهد عربستان از دفتر کارش!

راه‌اندازی قطار سریع‌السیر در کره برای ترغیب جوانان به ازدواج

تصاویری از خودسوزی یک نفر مقابل دادگاه ترامپ

شولتس: جنگ اوکراین احتمالا چندین سال طول می‌کشد

روایت جالب یک اقتصاددان از دلیل افزایش عجیب قیمت طلا

استان ایلام مفتخر به حضور 6 هزار ایثارگر ارتشی است

برای روز سعدی؛ کرشمه کلمات

لایحه اصلاح قانون مالیات های مستقیم، شعار سال را محقق می کند

سرمقاله ایران/ حفاظت از خاکریز حجاب بدون بازی در زمین دشمن

سرمقاله دنیای اقتصاد/ نگاهی دیگر به وزارت امور اقتصادی و دارایی

سرمقاله جمهوری اسلامی/ « » عنوان سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:

سرمقاله اطلاعات/ ایران اوج بازدارندگی و قدرت بلامنازع

سرمقاله جام جم/ آبروی از دست رفته

سرمقاله ابتکار/ راه قدس از اردن می‌گذرد؟

خانواده های اسرای صهیونیست بزرگراه اصلی تل آویو را بستند

تصاویر لحظات اولیه حمله هوایی به آشیانه زرهی پایگاه نیرو های مسلح عراق

سئول: وضعیت خاورمیانه را از نزدیک رصد می‌کنیم

انتقال مجروحین حمله هوایی پایگاه کالسو عراق به مراکز درمانی

هشدار صندوق بین‌المللی پول به آمریکا

افزایش نرخ کرایه تاکسی، مترو و اتوبوس از امروز

برگزاری نخستین جشنواره گندم، نان و شیرینى در جزیره کیش

نمایش انیمیشن پاندای کونگ فو کار 4 درسینما لبخند کیش

در سیستم حاکمیتی کشور، وزیر اقتصاد ، هیچکاره است/ سیاست پولی و مالی دولت در جای دیگری تنظیم می‌شود!

امکان تحقق رشد اقتصادی مطلوب در 1403 با اصلاح سیاست‌ها

کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و تاجیکستان تشکیل می‌شود

سرمقاله وطن امروز/ معادله پیروزی

سرمقاله اعتماد/ یکپارچگی وتوان سیاست سازی

حمله به یک پایگاه نظامی عراق

آزمایش یک «کلاهک فوق‌العاده بزرگ» موشک از سوی کره شمالی

آمریکا 1000 نیرویش را از نیجر خارج می‌کند

بیانیه مقاومت اسلامی عراق درباره حمله به هدف حیاتی در ایلات و پایگاه هوایی اشغالگران

ادعای مخالفت بایدن با عملیات نظامی صهیونیست‌ها در رفح

شهادت 7 فلسطینی در بمباران یکی از خانه های رفح

حمله پهپادی اوکراین به مناطق مسکونی «بلگورود»

زمان دقیق افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی اعلام شد

سرمقاله خراسان/ بودجه عمرانی در نقش گوشت قربانی!

سرمقاله کیهان/ صد رحمت به توپ میرزا آقاسی!

وقتی اوضاع اقتصادی خوب نیست، استقلال به چه کاری می‌آید؟ + فیلم

مشکل تعطیلی پنجشنبه‌

تمام ایده‌های دانش‌بنیانی قدرت تولید انبوه را دارند؟

روزنامه‌های اقتصادی شنبه 1 اردیبهشت

حزب‌الله: از رویارویی با اسرائیل و حمایت غزه عقب نمی‌کشیم

محاکمه ترامپ وارد چهارمین روز شد

دارندگان کارت سوخت بخوانند

توقیف محموله سوخت قاچاق در سمنان

طالبان خواستار تکمیل پروژه‌های نیمه تمام سازمان ملل شد

روزیِ نو؛ مجله‌ای رادیویی با رویکرد امیدبخشی

هشدار صندوق بین‌المللی پول نسبت به تبعات تصرف دارایی‌های روسیه

شهادت فرمانده گردان طولکرم در سرایاالقدس