ایرانیان جهان

آخرين مطالب

زنگ خطر در اسرائیل به صدا درآمده است خاورمیانه‌

زنگ خطر در اسرائیل به صدا درآمده است
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - اکو ایران /متن پیش رو در اکو ایران منتشر شده و انتشارش در آخرین خبر به معنای تایید آن نیست
در شرایطی که اسرائیل کماکان ایالات متحده را به عنوان متحد خود می‌داند، موفقیت‌های ایران در حوزه دیپلماسی بالاخص احیای روابط تهران و ریاض و سایر کشورهای عربی زنگ خطر را در اسرائیل به صدا درآورده است.
اسرائیل در سال 2019 به واسطه عادی سازی روابط دیپلماتیک خود با کشورهایی چون بحرین، امارات متحده، مراکش و سودان توانست پیروزی‌های دیپلماتیک را برای خود ثبت کند.این توافق ها با میانجیگری دونالد ترامپ، رئیس جمهوری وقت آمریکا حاصل شده بود. با این همه با آغاز جنگ در اوکراین و تمایل کشورهای منطقه به شرق، معادلات تغییر کرد. تا جایی که ماه مارس به واسطه میانجیگری چین، توافقی غیر منتظره میان ایران و عربستان حاصل شد و به دنبال آن عربستان سعودی اوایل ماه جاری و به دنبال مذاکراتی با میانجیگری روس ها، از بازگشت سوریه به اتحادیه عرب استقبال کرد.
غرب خاورمیانه را از دست داد
آویوی بر این باور است که غرب در حال از دست دادن خاورمیانه است. به باورش، سیاست های غرب برای منزوی کردن مسکو به واسطه جنگ اوکراین زمینه ساز همگرایی اهداف روسیه با متحدان چینی و ایرانی خود در خاورمیانه و فراتر از این مناطق شده است.به گفته این ژنرال اسرائیلی، جنگ اوکراین و تحریم های سختی که علیه روسیه تعریف شده، پویایی را تسریع بخشیده و موجب گشته تا بازیگران شرق بیش از هر زمان دیگر به یکدیگر نزدیک شوند و در راستای دور زدن تحریم ها هماهنگ تر عمل کنند.
به ادعای آویوی تنها راه حل برای خروج از بحران حاکم آن است که دولت بایدن یک گام به جلو گذاشته ائتلافی را با اسرائیل و جهان سنتی تعریف کند.این ادعاها در حالی مطرح شد که تنش ها در داخل سرزمین های اشغالی بالا گرفته است و درگیری‌ها میان نظامیان اسرائیلی و گروه‌های فلسطینی ادامه دارد. دراماتیک ترین درگیری ها در نوار غزه جریان دارد؛ جایی جریان حماس و جهاد اسلامی فعالیت دارند.در چنین شرایطی حزب الله لبنان نیز رزمایش گسترده‌ای ای را روز دوشنبه برگزار کرد که خود نشان از قدرت نمایی یکی از قدرت‌های سرسخت مخالف اسرائیل بود.
اسرائیل فاقد توانایی برای حمله به ایران است
اسرائیل اوایل ماه جاری برای متوقف کردن فعالیت های جهاد اسلامی عملیات گسترده ای را طراحی و اجرا کرد اما حزب الله از قابلیت های نظامی هوشمندانه‌تر و دقیق‌تری برخوردار است.حال آویوی مدعی است که دلایل زیادی وجود دارد که اسرائیل باید قدرت و بازدارندگی ‌ اش را نشان دهد اما مشکل این است که ایران به واسطه قدرت و جسارتش و همچنین برخورداری از حمایت‌های روسیه و چین در باب برنامه هسته ای خود، تبدیل به خطری وجودی برای تل آویو شده است.
با این حال منصور براتی، تحلیلگر مسائل اسرائیل در این باره به نیوزویک گفت که معتقد است که ارتش اسرائیل هنوز فاقد توانایی برای حمله ای تمام عیار به ایران است هرچند نظامیان اسرائیلی می توانند نیروهای نزدیک به ایران را هدف قرار دهند. به باور براتی، از آنجایی که زرادخانه اسرائیل هنوز تکمیل نشده، حمله مستقیم اسرائیل به ایران دور از ذهن است. او در ادامه گفت، اسرائیل ثابت کرده که برای متحدان منطقه‌ای ایران معادله ای کاملا متفاوتی را تعریف کرده است. با این حال او گفت که گروه های نزدیک به ایران چون جهاد اسلامی همچنان در استراتژی تهران نقش آفرینی می کنند دلیل آن هم مقابله با تهدیدهای اسرائیل است.
این تحلیلگر مسائل اسرائیل خاطر نشان کرد که از منظر دیپلماتیک هدف از گسترش نفوذ منطقه‌ای ایران مقابله با هرگونه حرکت به سوی عادی‌سازی بیشتر با اسرائیل است. از منظر او، برای بازیگرانی چون عراق و سوریه، نفوذ ایران به معنای بسته شدن در مسائل مرتبط با عادی سازی روابط یا تهدیدهای امنیتی با اسرائیل است.از همین رو باید گفت که داشتن روابط خوب با تهران موجب خواهد شد تا این گروه از بازیگران بتوانند از سیستم مالی، اقتصادی، دفاعی و سیاسی مورد حمایت ایران برخوردار شوند.
نتانیاهو خود به مانع تبدیل شده است
 فعلا دولت بایدن فرایند عادی سازی روابط با اسرائیل را ادامه داده، در همین راستا جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید شخصا چنین تلاش هایی را رهبری کرده هرچند هنوز نتیجه نامشخص است. رسانه‌های اسرائیلی به نقل از منابع آگاه نوشته‌اند که نتانیاهو و بن سلمان دو بار در هفته های اخیر در باب موضوعاتی چون بازگشایی حریم هوایی ریاض به روی زائران رایزنی داشتند. اما سایر رسانه های اسرائیلی گفتند که این رایزنی‌ها حول محور عادی‌سازی روابط جریان داشته و پیشرفتی در آن حاصل نشده است. به نوشته آنها دلیلش شاید مسئله فلسطین و رویکرد تند کابینه نتانیاهو در ارتباط با ساکنان نوار غزه باشد.
از همین رو به باور منصور براتی راهبرد اسرائیل در ارتباط فلسطین تاثیر چند بعدی بر حوزه سیاسی این بازیگر گذاشته است. به باورش نتانیاهو بازی را به طور کامل تغیر داده به طوری که امروز صلح در اولویت اول انتخابات نیست. او خاطر نشان کرد که نگرش نتانیاهو مانع از حل مسئله یا حرکت به سوی راه حلی قابل اجرا شده است. بدین معنا که تشکیلات خودگردان فلسطین و گروه های حامی صلح محبوبیت و شتاب خود را از دست داده‌اند و گروه‌های و اعضای مقاومت از وزن و اهمیت بیشتری برخوردار شده‌اند.
همزمان عبدلله الحیدان، تحلیلگر مسائل اسرائیل نیز باور دارد که سیاست‌های نتانیاهو نگرش عربستان در ارتباط با توافق صلح بالقوه را تحت تاثیر قرار داده است. او در این باره به نیوزویک گفت فعلا پادشاهی نمی تواند راه حلی برای مقوله عادی‌سازی رابطه‌اش با اسرائیل پیدا کند بالاخص آن که افراطی های کابینه «بی‌بی» دست به اقداماتی تحریک آمیز می زنند.به باور این تحلیلگر، نزدیکی ایران به روسیه و چین روابط با اسرائیل را پیچیده نمی کند، بالعکس این کار آسان تر خواهد شد چرا که روابط شرق و غرب متعادل می شود. با این همه الحیدان بر این باور است که تغییر سیاست‌های ریاض بازتابی از میراث واشنگتن و گام های نادرست این بازیگر در خاورمیانه است.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1027277/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مجلس جدید قوانینی را وضع کند که تحولات اقتصادی را به دنبال داشته باشد

گوشت کیلویی 700 هزار تومان قابل انکار نیست

علیرضابیگی: گوشت کیلویی 700 هزار تومان قابل انکار است؟

فعالان بخش خصوصی: با تعطیلی پنچشنبه ها، قطع ارتباط هفتگی ایران با بازارهای جهان 4روز می شود

کیهان: عامل اصلی مشکلات اقتصادی کشور، پدرخوانده‌ های حامی برجام هستند!

تازه‌ترین اوضاع شرکت‌های تولیدی صندوق‌ بازنشستگی صنعت نفت بررسی شد

با افزایش نرخ رسمی ارز، بازار غیررسمی مهار نمی‌شود

اعلام جزئیات تأمین مالی زنجیره تأمین در سال 1403

تامین به موقع و درست ارز توسط بانک مرکزی

درباره وضعیت بازار ارز، هفته‌ آینده حتما جلسه‌ای را برگزار خواهیم کرد

قرارگیری خریداران ارز در زیر چتر مالیاتی

نماینده مجلس: کل تیم اقتصادی دولت باید تغییر کند حتی معاونین و مشاورین؛ دچار بحران فکری شده اند

اختصاص 30 درصد از مالیات واحدهای تولیدی به عمران گناباد

نفع نوسان نرخ ارز برای دولت چیست؟/ روایت جدید وزیر اقتصاد را بخوانید

مرحله دوم عملیات وعده صادق

خاندوزی: نوسانات نرخ ارز هیچ نفعی برای دولت ندارد

بازارسازی برای فروش نفت و استفاده از دستاورد‌های دانش بنیانی بسترساز رشد اقتصادی 5.4 درصدی شد

نشست فعالان اقتصادی استان کرمان با سرکنسول روسیه + تصاویر

کلاهبرداری از شهروندان نیشابوری با ترفند مشارکت در فعالیت اقتصادی

تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت کیش / تشکیل اولین کمیته تخصصی دندانپزشکان در راستای اجرای طرح سلامت پایدار هم زمان با روز دندانپزشک

کرمان میزبان همایش بین‌المللی راه ابریشم

تعاونی‌های حوزه فرهنگ و هنر در استان‌ها فعال شوند

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان ایوان

اهداف ایران خودرو در سال جهاد اقتصادی

مدیران دولتی مقابله با قاچاق را در اولویت قرار دهند

تاکید استاندارآذربایجان شرقی بر لزوم اعتماد به جوانان در بخش اقتصادی

مخالفت کامل اتاق بازرگانی تهران با تعطیلی پنجشنبه‌ها

ضرورت اجرای دقیق قانون تازه تصویب ساماندهی تجارت مرزی

علیرضابیگی: گوشت کیلویی 700 هزار تومان قابل انکار است؟ /دولت اشکالات را نمی پذیرد چون توانایی اصلاح ندارد

کشف 12 هزار قوطی اکتان بنزین در جنوب تهران

پیش بینی بورس فردا چهارشنبه 29 فروردین 1402

تاکید رئیس‌جمهور بر اجرای دقیق قانون ساماندهی تجارت مرزی برای جلوگیری از قاچاق

تأکید رئیسی بر مقابله بی‌امان با قاچاق سوخت

جمعه و شنبه باید تعطیل شود

کنفدراسیون صادرات: جمعه و شنبه باید تعطیل شود

آمار بیکاری در انگلیس رکورد زد

ثبت گزارش جامعه هدف بنیاد شهید و مردم با مراجعه به سامانه سوت زنی

ورود 80 میلیون یورویی سرمایه‌گذار آلمانی برای مدیریت پسماند

فجر انرژی خلیج‌فارس، ضامن تولید پایدار شرکت‌های پتروشیمی در منطقه ویژه اقتصادی

ارزش‌گذاری اقتصادی محیط‌زیست در راستای تحقق شعار سال

تاکید رئیسی بر به کارگیری همه ظرفیت‌ها برای مقابله بی‌امان با قاچاق

تأکید رئیسی بر به کارگیری همه ظرفیت‌ها برای مقابله بی‌امان با قاچاق

توجه ویژه به اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در سال‌جاری

رئیسی: همه ظرفیت‌ها برای مقابله بی‌امان با قاچاق به کار گرفته شود

مبارزه با قاچاق امری «فرادستگاهی» است

ضرورت اجرای دقیق قانون ساماندهی تجارت مرزی

رئیسی: همه ظرفیت‌ها برای مقابله با قاچاق به کار گرفته شود

تاکید رئیسی بر اجرای دقیق قانون ساماندهی و نظارت بر کولبران

گلایه تولیدکنندگان از عدم تخصیص سهمیه ارزی از سوی بانک مرکزی/ با دست خودمان تولید را زمین‌گیر نکنیم

کشف لوازم آرایشی 20 میلیاردی قاچاق در قائم شهر