ایرانیان جهان

آخرين مطالب

سرمقاله فرهیختگان/ عزلت متعمدانه نخبگان ایرانی در عرصه بین‌الملل خواندنی ها

سرمقاله فرهیختگان/ عزلت متعمدانه نخبگان ایرانی در عرصه بین‌الملل
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - فرهیختگان / « نهادهای مشاوره سیاستی ایرانی: عزلت متعمدانه نخبگان ایرانی در عرصه بین‌الملل » عنوان یادداشت روزنامه فرهیختگان به قلم محمد صادقیان است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
اگرچه تاریخ مفهوم‌پردازی نظام مشاوره سیاستی1 – به‌معنای برآیند ترکیب نهادی افراد، دپارتمان‌های بخش عمومی و نهادهای غیردولتی متمحض در تحلیل، رصد و توصیه سیاستی که به‌مثابه یک سامانه منسجم جهت‌گیری‌های سیاستی یک نظام سیاسی (یا بخشی تخصصی از آن را) شکل می‌دهد- به حدود سه‌دهه قبل (هالیگان، 1995) برمی‌گردد، اما مفاهیم و ساختارهای تشکیل‌دهنده این نظام از قریب به یک‌ قرن قبل وارد ادبیات علمی سیاستگذاری عمومی شده بودند. در این‌ بین مفهوم اندیشکده‌ به‌عنوان یک نهاد مدرن مشاوره سیاستی، ماحصل نیازهای نظام‌های سیاسی سرمایه‌داری جدید به‌ویژه با ریشه‌های آنگلوساکسونی بوده است. هرچند این نوآوری نهادی بعدها از سوی سایر نظام‌های سیاسی هم‌ با تغییرات و تطابقاتی مورداستفاده قرار گرفت، به‌نحوی‌که هم‌اکنون کشوری مانند چین با ساختار کاملا متمرکز حکمرانی، یکی از توسعه‌یافته‌ترین نظام‌های اندیشکده‌ای را شکل داده است. با این حال ریشه‌های فلسفی و اقتصاد سیاسی نهاد اندیشکده‌ها را باید همچنان در مدل حکمرانی سرمایه‌داری شمال آمریکا و غرب اروپا جست‌وجو کرد. 
از اصلی‌ترین کارکردهای اندیشکده‌ها در زمینه تاریخی پسااستعماری2 غرب، تکمیل سیاست خارجی رسمی کشورها و عاملی برای توسعه دیپلماسی عمومی و بستر شکل‌گیری گفت‌وگوهای بین‌المللی نخبگانی بوده است. این کارویژه اختصاصی تحت‌مفهوم «دیپلماسی موازی3» یا «دیپلماسی مسیر دوم4» مفهوم‌پردازی شده است. تاریخ قریب به یک‌قرن اخیر تعاملات بین‌المللی و به‌طور ویژه از سال‌های بعد از جنگ جهانی اول، شاهد نقش‌آفرینی برجسته اندیشکده‌ها در ایده‌پردازی، زمینه‌سازی و میدان‌داری تحولات دیپلماتیک‌ ‌دوجانبه و چندجانبه بوده است. ماهیت غیررسمی و غیردولتی، دوری از پروتکل‌های دیپلماتیک، وجود انعطاف و نوآوری‌های سیاستی، حساسیت‌های حداقلی امنیتی و سیاسی، دسترسی به سبد تحلیلگران چندملیتی، تشکیل میزها و رویدادهای متعدد تعامل و ‌‌گفت‌وگوی نخبگانی، و امکان تهاجم و تحمیل هزینه دیپلماتیک بدون مسئولیت متقابل رسمی ازجمله مزایای متمایزی است که اندیشکده‌ها را در جایگاهی ممتاز در تسهیل‌گری و میدان‌داری تعاملات بین‌المللی قرار می‌دهد. بدون قضاوت و وزن‌دهی، سوابق نمادینی چون نقش محوری اندیشکده امریکن‌اینترپرایز در آتش‌افروزی جنگ عراق و بنیاد دفاع از دموکراسی در چهارچوب‌بندی جنگ اقتصادی علیه ایران تنها نمونه‌هایی از ظرفیت اندیشکده‌ها در ایفای نقش‌ «جانیان پشت لپ‌تاپ»یا «واسطه‌گران صلح» جهانی هستند. 
بین‌المللی‌ناشدگی اندیشکده‌های ایرانی
این داستان در کشور ما البته شکلی متفاوت به خود گرفته است. هرچند در سال‌های پیش از پیروزی انقلاب اسلامی حضور یکطرفه برخی نهادهای مشاوره سیاستی بین‌المللی در لایه‌های تکنیکی و اجرایی کشور مستند شده است، در سال‌های پس از پیروزی انقلاب، نوعی از درونگرایی افراطی بر این نظام نوپا و در مسیر بلوغ تحمیل شده، در پس اقتضائات قابل‌فهم دفاع مقدس، امتداد خلل‌ناپذیر این رویکرد درونگرایانه در دوره‌های متنوع سیاسی چنددهه اخیر نیازمند مداقه و تحلیل است. 
از منظر نگارنده بخشی از این دورافتادگی بین‌المللی به «ساختار فوق‌متمرکز» و شدیدا حکومتی سیاست خارجی جمهوری اسلامی برمی‌گردد. هرچند سطحی از تمرکز دیوانی، سنتی دیرپا در تمام بخش‌های اداری ایران محسوب می‌شود، اما بخش دیپلماسی کشور دامن‌کشان از کنار تمامی سیاست‌های مشوق مشارکت و گشودگی اداره کشور بر بخش‌های غیردولتی (نظیر سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی) عبور و پیروزمندانه انحصار و رسمیت کامل سیاست‌خارجی کشور را حفظ کرده و با تقریب خوبی هیچ فضایی برای مشارکت مشروع نهادهای غیردولتی فراهم نکرده است. معدود منطقه‌الفراغ‌های نهادی هم به مراکز وابسته بخش عمومی و نهادهای شبه‌دولتی دیپلماسی نخبگانی محدود می‌شوند که هرکدام در نوع خود نوآوری‌های قابل‌تقدیری محسوب می‌شوند. مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت‌ خارجه، دانشگاه جامع‌المصطفی، مرکز همکاری‌های فناوری ریاست‌جمهوری و شبه‌اندیشکده‌های وابسته به نهادهای امنیتی ازجمله این مراکزند. 
در این بین برخلاف سایر عرصه‌های علمی و فناوری، عرصه دیپلماسی نخبگانی کشور همواره محروم از هرگونه «بستر قانونی و نهادی» تضمین‌کننده امنیت، تنظیم‌گر فعالیت و مشوق توسعه بوده است. در مقایسه با معدود نوآوری‌های نهادی متولی توسعه دیپلماسی‌های مکمل مانند سازمان توسعه تجارت برای کسب‌وکارهای ایرانی، مرکز تعاملات علمی و فناوری برای شرکت‌های دانش‌بنیان، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برای نهادهای فرهنگی، و مراکز بین‌الملل وزارتخانه‌های تخصصی برای بخش‌های مرتبط غیردولتی، حوزه تعاملات سیاستی و سیاسی غیردولتی کشور به‌طرز عامدانه‌ای فاقد نهاد تسهیلگر و توسعه‌ای و حتی تنظیم‌گر تعاملات بین‌المللی است و درمقابل با نوعی فرافکنی و خلأ نهادی در زیرسایه سنگین رویکرد ضدهنجاری و حتی جرم‌انگارانه این تعاملات مواجه است. برآیند مولفه‌های ذکرشده بالا غیبت همیشگی و ظرفیت‌سوزی طولانی‌مدت از نخبگان ایرانی و نهادهای غیردولتی در میزهای گفت‌وگوی بین‌المللی و محدود شدن نمایندگی ایران به تک‌صدای رسمی و غیرمنعطف دیپلمات‌های محترم کشورمان را نتیجه داده است. این خلأ سیاسی صدالبته با جایگزین‌هایی پر شده است. از ایران‌شناسان غربی تا تحلیلگران ایرانی‌الاصل مقیم موسسات بین‌المللی که با شناختی سطحی و با فاصله سعی در ارائه تصویر تحلیلگر فنی و بی‌طرفانه مسائل ایران از خود را دارند. روند نگران‌کننده متاخر اما متاثر از ظهور و سازمان‌یافتگی اپوزیسیون خارج‌نشین و توسعه توانمندی‌های سیاسی و نهادی آنها، با تصاحب مراکز معتبر سیاستی و در مواردی موقعیت‌های رسمی سیاسی در کشورهای غربی و نهادهای بین‌المللی توسط نمایندگان این جریانات ضدایرانی همراه بوده است که به‌‌هیچ‌وجه با آنچه تاکنون شاهد آن بوده‌ایم قابل‌مقایسه نیست.
توصیه‌های سیاستی 
خروج از مارپیچ محافظه‌کاری و درون‌گرایی نهادهای مشاوره سیاستی ایرانی صدالبته بدون تغییر در رویکردهای تهدیدانگارانه و تحدیدمحورانه حاکمیتی امری ناشدنی به‌نظر می‌رسد، لذا اولین توصیه سیاستی، تمرکز نهادی و امنیت‌زدایی حاکمیت با تشکیل سازمان متولی جدید یا تفویض ماموریت تنظیم‌گری، حمایت و توسعه حضور نهادهای نخبگانی و سیاستی ایرانی در مجامع بین‌المللی به یکی از نهادهای موجود است، ازجمله پایه‌ای‌ترین اقدامات این نهاد باید تدقیق سیاست‌ها، مقررات، چهارچوب و خطوط قرمز احتمالی تعاملات بین‌المللی سیاسی و سیاستی باشد تا نقطه پایانی بر ابهام و جرم‌انگاری حداکثری فعلی شود. 
شروع این کار از ظرفیت کشورهای همسو و به‌ویژه لایه نخبگانی جریان مقاومت می‌تواند گامی تسهیل‌کننده و اعتمادزا محسوب شود. لازمه آن البته توسعه سطح و تنوع تعاملات با این جریانات به عرصه‌های فراامنیتی-نظامی فعلی و تغییر موانع نهادی موجود ناشی از تمرکز انحصاری سازمان‌های نظامی متولی این ارتباطات است. 
ازجمله توصیه‌های تحول تدریجی به‌سمت دیپلماسی فعال نخبگانی، توسعه ظرفیت بین‌المللی نهادهای مشاوره سیاستی حاکمیتی نظیر مرکز پژوهش‌های مجلس و مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری، به‌عنوان گام مقدماتی و زمینه‌سازی حضور بین‌المللی نهادهای غیردولتی ایرانی است. تجربه ارزشمند مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت خارجه امیدها و البته بیم‌های قابل‌توجهی را برمی‌انگیزد. حضور فعال و پرشمار در محافل بین‌المللی و استفاده از ظرفیت شخصی دیپلمات‌های خوشنام و باتجربه ایرانی ازجمله آورده‌های ارزشمند تاسیس این نهاد پیش‌رو بوده است. درعین‌حال، دروازه‌بانی غیرتوسعه‌ای و انحصار سازمانی تعاملات اندیشکده‌ای کشور، این مرکز را در جایگاه نماینده خودخوانده تمام ظرفیت دیپلماسی نخبگانی کشور قرار داده که می‌توان با حضور سایر نهادهای حاکمیتی، حداقل از احساس نیاز و تقاضا برای حضور نهادهای مستقل و صداهای غیررسمی کشور در عرصه بین‌الملل کاست.
لازمه تحقق توصیه‌های سیاستی حداقلی بالا، رسیدن به فهمی مشترک از ذات نوین و متکثر تعاملات بین‌المللی و ساختار نوین و غیرمتمرکز حکمرانی سیاست‌خارجی است که به عمق، دقت و کارآمدی متفاوت قدرت نرم کشورهای مختلف منجر شده است. 
Halligan, John: Policy Advice and the Public Sector. In B. G. Peters & D. T. Savoie (Eds.), Governance in a Changing Environment. Montreal: McGill‐ Queen"s University Press. 1995, (pp. 138‐172)
پی‌نوشت‌ها:
1. Policy advisory system 2. post Colonial
3. Parallel diplomacy 4.Track II Diplomacy 

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1027545/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

آقای ذوالنوری ممنون

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در اعتراض به جنگ غزه استعفا داد

ادعای آمریکا: ساخت اسکله کمک‌رسانی به غزه آغاز شد

ارتش یمن بار دیگر «ایلات» را هدف گرفت

بازداشت 100 دانشجو در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی

عربستان میزبان مذاکرات چندجانبه درباره آینده غزه

اعتراضات ضد اسرائیلی در سراسر آمریکا ادامه دارد

قرارداد 6میلیارد دلاری تسلیحات و تجهیزات آمریکا برای اوکراین

پیشنهاد رژیم صهیونیستی برای انصراف از حمله به رفح در ازای توافق با حماس

افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان

بمباران دوباره امدادگران غزه با شهادت 8نفر

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

سیگنال مثبت به بورس تهران

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

علت گرانی شدید قیمت پیاز

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

دولت توانسته بخش قابل توجهی از اهداف خود برای رفع ناترازی‌ها و مشکلات اقتصادی را محقق کند

️اقتصاد باید بر پایه مشارکت مردم باشد

وزیر کشور: مناطق آزاد و ویژه از ارکان اقتصاد مقاومتی کشور هستند

در همایش ملی مناطق آزاد چه گذشت؟/ قشم و کیش برترین در حوزه اقتصاد

همکاری اقتصادی خراسان رضوی و هرات افغانستان

قشم به عنوان منطقه آزاد برتر در حوزه اقتصادی و سرمایه گذاری انتخاب شد

مخبر: مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی باید به موتور پیشران اقتصادی کشور تبدیل شوند

پیری جمعیت نشاط اقتصادی و اجتماعی را کاهش می‌دهد

قالیباف؛ شمشیر را برای رئیسی از رو بست

تعهد پاکستان برای اجرایی کردن خط لوله صلح/ پارادایم جدید از قدرت اقتصادی ایران در آسیا

مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی باید به موتور پیشران اقتصادی کشور تبدیل شوند

ساماندهی فضای کسب و کار؛ جهش تولید و صنعت در استان اردبیل

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

آخرین وضعیت از گورهای دسته جمعی بیمارستان ناصر

العربیه: مصر به اسرائیل پیشنهاد ازسرگیری مذاکرات در مقابل تعلیق عملیات رفح را داد

هشدار چین به آمریکا: بین تقابل و همکاری یکی را انتخاب کنید

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

کاهش واردات و توسعه صادرات؛ راهبرد مهم فعالیت مناطق آزاد

اجرای اقدام عملی برای رفع چالش‌های پیش‌روی توسعه اقتصادی مازندران

کشف 3 هزار لیتر سوخت قاچاق از 10 خودرو

نجات روسیه با اقتصاد موازی