ایرانیان جهان

آخرين مطالب

یارانه نقدی فقط به شرط خرید کالا افزایش می یابد اخبار ایران

یارانه نقدی فقط به شرط خرید کالا افزایش می یابد
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی جزییات تازه‌ای از افزایش 20 درصدی یارانه‌ها در طرح کالابرگ الکترونیک ارایه کرده که به گفته وی به صورت «آزمایشی» و برای «سه دهک اول جامعه» صورت می‌گیرد.
علیرضا عسگریان عنوان کرده که این سه دهک درآمدی که عمدتا تحت پوشش نهاد‌های حمایتی نظیر بهزیستی یا کمیته امداد نیز هستند، یک ماه زودتر می‌توانند مبلغ یارانه را از طریق خرید در طرح کالابرگ الکترونیکی خرج کنند.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
گفته می‌شود که با وجود به اجرایی شدن طرح کالابرگ الکترونیکی در سراسر کشور، استقبال آنچنانی از این طرح صورت نگرفته و صرفا امتیاز در نظر گرفته شده در طرح کالابرگ الکترونیکی واریز اعتبار آن یک ماه پیش از واریز نقدی یارانه معیشتی بوده، لذا دولت در این زمینه قصد دارد طرح‌های تشویقی در نظر بگیرد.
در واقع، «افزایش 20 درصدی یارانه» با یک «شرط» مهم همراه بوده و آن‌هم «استفاده از اعتبار افزایش یافته برای خرید کالاست.» بر اساس آنچه معاون وزیر رفاه گفته است: جمعیت سه دهک اول 24 میلیون نفر است که از این تعداد 2 میلیون و 200 هزار خانوار (معادل حدود 8.5 میلیون نفر یعنی جمعیت یک دهک) تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند که این گروه، یارانه 400 هزارتومانی دریافت می‌کنند و سایر دهک‌ها 300 هزار تومان یارانه به حساب آن‌ها واریز می‌شود.
به گفته معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون این طرح سرپرست محور و متمرکز بر یارانه است و درصدد پر کردن تورم در سفره خانوارهاست. معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید دارد که فقط خانوار‌هایی که در دهک اول تا سوم قرار دارند و مبلغ یارانه دریافتی آن‌ها به ازای هر نفر 400 هزار تومان است مشمول افزایش 20 درصدی اعتبار خرید هستند، این اعتبار زمانی قابل‌استفاده است که خانوار حداقل 70 درصد یارانه نقدی خود را به‌صورت کالابرگ الکترونیک از 11 گروه کالایی خرید کند.
شرط استفاده از افزایش 20 درصدی یارانه اعتباری
وی خاطرنشان کرد: درصورتی‌که فردی از دهک اول تا سوم، از 400 هزار تومان یارانه حدود 320 هزار تومان را کالا خریداری کند 80 هزار تومان افزایش اعتبار خرید کالا به او تعلق می‌گیرد. عسگریان با بیان اینکه قیمت 11 قلم کالا در طرح کالابرگ الکترونیک مصوب اردیبهشت‌ماه 1401 است، گفت: در این طرح به عنوان‌مثال قیمت یک کیلو گوشت قرمز 110 هزار تومان و قیمت یک عدد پنیر 17 هزار تومان به قیمت سال 1401 ثبت شده است.
طبق طرح جدید وزارت رفاه، خانوار‌ها فرصت دارند از طریق کالابرگ الکترونیکی خرید‌ها را انجام دهند اگر در یک ماه خرید انجام ندهند افزایش 80 هزارتومانی را از دست می‌دهند همچنین درصورتی‌که خانواری از مبلغ یارانه اقدام به خرید کالا نکند در زمان مقرر واریز یارانه می‌توانند مبلغ را برداشت کنند.
عسگریان افزود: برای خرید کالا در طرح کالابرگ نیازی به ارایه کارت‌بانکی خاصی نیست؛ بلکه با هر کارت‌بانکی که به نام سرپرست خانوار باشد می‌تواند خرید را انجام دهد حتی اگر در زمانی سرپرست خانوار کارت‌بانکی به همراه نداشت، می‌تواند از کد دستوری #1463٭500٭استفاده و خرید را انجام دهد. وی گفت: در این طرح نیازی به داشتن تلفن همراه هوشمند نیست؛ بلکه از طریق کد دستوری اعلام‌شده نیز می‌تواند از 11 گروه کالایی خرید را انجام دهد یا مانده‌حساب را استعلام بگیرد.
50 هزار فروشگاه برای خرید مردم در طرح کالابرگ الکترونیک
عسگریان با تاکید بر اینکه 200 هزار بارکدخوان در سامانه شما (شبکه ملی اعتبار) ثبت شده است، گفت: این بارکدخوان‌ها در مغازه‌ها و سوپرمارکت‌ها نصب شده ضمن اینکه هشت فروشگاه با 11 هزار شعبه به این سامانه متصل شده است درصورتی‌که خریدار اعلام کند که از اعتبار یارانه خرید می‌کند مبلغ موردنظر از حساب یارانه کسر می‌شود.
وی عنوان کرد: خانواده‌ها می‌توانند با مراجعه به سامانه شرکت خدمات فناوری اطلاعات رفاه ایرانیان – فارا (sfara.ir) نرم‌افزار شما را نصب کنند و با روشن کردن موقعیت مکان‌یاب، نزدیک‌ترین فروشگاه در محل زندگی خود را مشاهده و برای خرید به آنجا مراجعه کنند.
اثر تورمی دارد؟
این در حالی است که به گفته یک کارشناس اقتصادی در شرایط تورم 50 درصدی، افزایش 20 درصدی یارانه دهک‌های کم‌درآمد هیچ اثری به جز تشدید تورم ندارد، وقتی که پول جاری را به جامعه تزریق می‌کنند هیچ آثاری به غیر از افزایش نقدینگی و افزایش نرخ تورم نخواهد داشت.
علی قنبری در این باره می‌گوید: متاسفانه عده‌ای در کشورمان گمان می‌کنند با افزایش 20 درصد یارانه، مشکل مردم حل می‌شود در حالی که رفع فقر منوط به این است که برای مردم شغل و درآمد پایدار ایجاد کنیم، شغلی که مردم را به سمت توسعه هدایت کند.
شرایط برای دهک‌های متوسط هم سخت‌تر شد
وحید شقاقی شهری اقتصاددان نیز درباره طرح جدید دولت برای افزایش یارانه دهک‌های کم‌درآمد می‌گوید: افزایش تورم در کشور باعث تشدید فقر در جامعه و سخت‌تر شدن معیشت مردم شده است و حتی برای دهک‌های متوسط جامعه هم شرایط سخت‌تر شده است.
او می‌افزاید: در 5 سال اخیر با رکود اقتصادی که در کشور به وجود آمده رشد اقتصادی منفی شده و با عدم انباشت سرمایه مواجه شده‌ایم؛ البته شرایط رکودی در کل دهه 90 در اقتصاد ایران حاکم بوده به ویژه از سال 1397 که دور دوم تحریم‌ها آغاز شد به دلیل بی‌ثباتی در اقتصاد ایران، شاهد افزایش ریسک‌های اقتصادی و سیاسی و تشدید پیش‌بینی‌ناپذیری اقتصاد ایران و تشدید رکود اقتصادی بودیم.
او با بیان اینکه در 5 سال اخیر شرایط ویژه‌ای در کشور حاکم شده است خاطرنشان کرد: میانگین تورم اقتصاد ایران به دو برابر میانگین تورم بلندمدت خودش رسیده و میانگین تورم بلندمدت 50 ساله اقتصاد ایران که حدود 20 درصد بود در 5 سال اخیر به 40 درصد رسیده است و از طرف دیگر به دلیل ریسک‌های اقتصادی و سیاسی بخش واقعی اقتصاد هم در شرایط رکودی به سر می‌برد و کاملا در این 5 سال اخیر شرایط رکود تورمی برای اقتصاد ایران تشدید شده است.
منبع: روزنامه اعتماد
برچسب ها: یارانه نقدی ، کالابرگ الکترونیک ، دهک های جامعه ، تورم

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1031035/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

آقای ذوالنوری ممنون

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در اعتراض به جنگ غزه استعفا داد

ادعای آمریکا: ساخت اسکله کمک‌رسانی به غزه آغاز شد

ارتش یمن بار دیگر «ایلات» را هدف گرفت

بازداشت 100 دانشجو در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی

عربستان میزبان مذاکرات چندجانبه درباره آینده غزه

اعتراضات ضد اسرائیلی در سراسر آمریکا ادامه دارد

قرارداد 6میلیارد دلاری تسلیحات و تجهیزات آمریکا برای اوکراین

پیشنهاد رژیم صهیونیستی برای انصراف از حمله به رفح در ازای توافق با حماس

افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان

بمباران دوباره امدادگران غزه با شهادت 8نفر

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

سیگنال مثبت به بورس تهران

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

علت گرانی شدید قیمت پیاز

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

دولت توانسته بخش قابل توجهی از اهداف خود برای رفع ناترازی‌ها و مشکلات اقتصادی را محقق کند

️اقتصاد باید بر پایه مشارکت مردم باشد

وزیر کشور: مناطق آزاد و ویژه از ارکان اقتصاد مقاومتی کشور هستند

در همایش ملی مناطق آزاد چه گذشت؟/ قشم و کیش برترین در حوزه اقتصاد

همکاری اقتصادی خراسان رضوی و هرات افغانستان

قشم به عنوان منطقه آزاد برتر در حوزه اقتصادی و سرمایه گذاری انتخاب شد

مخبر: مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی باید به موتور پیشران اقتصادی کشور تبدیل شوند

پیری جمعیت نشاط اقتصادی و اجتماعی را کاهش می‌دهد

قالیباف؛ شمشیر را برای رئیسی از رو بست

تعهد پاکستان برای اجرایی کردن خط لوله صلح/ پارادایم جدید از قدرت اقتصادی ایران در آسیا

مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی باید به موتور پیشران اقتصادی کشور تبدیل شوند

ساماندهی فضای کسب و کار؛ جهش تولید و صنعت در استان اردبیل

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

آخرین وضعیت از گورهای دسته جمعی بیمارستان ناصر

العربیه: مصر به اسرائیل پیشنهاد ازسرگیری مذاکرات در مقابل تعلیق عملیات رفح را داد

هشدار چین به آمریکا: بین تقابل و همکاری یکی را انتخاب کنید

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

کاهش واردات و توسعه صادرات؛ راهبرد مهم فعالیت مناطق آزاد

اجرای اقدام عملی برای رفع چالش‌های پیش‌روی توسعه اقتصادی مازندران

کشف 3 هزار لیتر سوخت قاچاق از 10 خودرو

نجات روسیه با اقتصاد موازی