ایرانیان جهان

آخرين مطالب

چالش‌های تعطیلی شنبه به جای پنجشنبه اخبار ایران

  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - گزارش قدس خراسان، کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در هفته اخیر افزایش تعطیلات رسمی هفتگی به 2 روز و کاهش 4 ساعته کار کارکنان را تصویب و روز پنجشنبه را به تعطیلات هفته اضافه کرد.
این مصوبه در راستای لایحه اصلاح ماده 87 قانون مدیریت خدمات کشوری و کاهش ساعات کاری هفته از 44 به 40 ساعت است، به این معنا که در ماه 16 ساعت از ساعات کاری موظفی کارکنان دولت کاسته می شود، آغاز و پایان ساعت کاری نیز با تصمیم دولت و متناسب با فصول سال تغییر می‌کند.
این مصوبه هنوز به صحن علی مجلس شورای اسلامی نرفته و به تصویب نهایی نرسیده است، فعالان بخش خصوصی خراسان رضوی معتقدند که با تعطیلی روز پنجشنبه، فاصله اقتصاد ایران با اقتصاد جهانی به چهار روز افزایش می یابد.
رییس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در گفتگو با خبرنگار ایرنا، با افزایش تعطیلی ها در طول هفته مخالفت کرد و گفت که اگر الزامی به تعطیلی یک روز دیگر در هفته است، به جای پنجشنبه، شنبه به عنوان روز تعطیل در نظر گرفته شود.
به اعتقاد فیروز ابراهیمی، تصمیم کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در خصوص تعطیلی پنجشنبه ها با نامگذاری امسال از سوی رهبر معظم انقلاب مبنی بر "جهش تولید با مشارکت مردم" در تضاد است و در ارتباطات تجاری کشورمان با دنیا مشکل ایجاد می کند.
وی بیان کرد: روزهای تعطیل هفته در کشورهای جهان، شنبه و یکشنبه است و با تعطیلی روز جمعه در ایران، فاصله اقتصاد کشورمان با اقتصاد دنیا سه روز می شود اما با اضافه شدن تعطیلی روز پنجشنبه، این فاصله به چهار روز افزایش می یابد.
رییس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: اگر الزامی به افزایش روزهای تعطیل در هفته است، نباید در تعداد ساعات کار دخل و تصرفی شود، یا حداقل بخش خصوصی از این موضوع منفک شود.
تاثیر بهتر تعطیلی شنبه ها بر کسب و کارها در عرصه بین الملل
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی نیز در این باره معتقد است: اضافه شدن روز پنجشنبه به تعطیلات پایان هفته و تعمیق ناهمخوانی تعطیلات آخر هفته کشورمان با اغلب کشورهای دنیا، تبعات منفی برای اقتصاد و تجارت کشور به دنبال خواهد داشت.
محمدرضا توکلی زاده افزود: بخش خصوصی موافق اضافه شدن به تعطیلات پایان هفته است؛ اما تاکید این بخش بر تعطیلی «شنبه‌ها» به جای پنجشنبه است؛ زیرا بسیاری از کشورها در جهان، شنبه را به عنوان روز تعطیل خود در نظر می‌گیرند و هماهنگی تقویمی در بحث مراودات تجاری و ارتباطات اقتصادی ما در سطح جهانی حائز اهمیت است.
وی بیان کرد: تعطیلی شنبه‌ها به جای پنج‌شنبه‌ها از لحاظ اقتصادی، اثر بهتری بر فعالیت کسب‌ و کارها در عرصه بین‌الملل خواهد داشت، این تصمیم می‌تواند تقویت ارتباطات تجاری را در پی داشته باشد؛ بر همین اساس، انتظار ما توجه ویژه مجلس و دولت به این دغدغه بخش خصوصی است.
رییس اتاق بارگانی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: بخش خصوصی از ماه‌ها پیش و همزمان با طرح موضوع اضافه شدن به تعطیلات پایان هفته، نظر خود مبنی بر تعیین روز شنبه به عنوان دومین روز تعطیلات را مطرح کرد؛ اما تصمیم اخیر کمیسیون اجتماعی مجلس، حاکی از عدم توجه به نظرات و درخواستهای بخش خصوصی در این زمینه است.
روی ادامه داد: با تعطیلی روزهای پنجشنبه و جمعه در ایران، با توجه به تعطیلات اغلب کشورها در روزهای شنبه و یکشنبه، عملاً برقراری ارتباطات بانکی، گمرکی و… برای چهار روز متوالی ناممکن خواهد شد و این موضوع بر حوزه‌های صادرات، واردات، ترانزیت و در مجموع، اغلب بخش‌های اقتصادی آثاری زیان‌ بار خواهد داشت.
توکلی زاده اضافه کرد: تحقق شعار «جهش تولید با مشارکت مردم» الزاماتی دارد که یکی از مهمترین مولفه‌های آن توجه به نظرات بخش خصوصی در راستای بهبود فضای کسب و کار است.
از بخش خصوصی مشورت نگرفتند
اما نکته مهم در سخنان بخش خصوصی مبنی بر تغییر تعطیلی پنجشنبه به شنبه در این است که اصولا این تعطیلات برای کارکنان دولت بوده و تعطیلی واحدهای تولیدی یا بنگاه های اقتصادی تا حد زیادی در اختیار فعالان بخش خصوصی است و می توانند روز تعطیل کارکنان یا کارگران خود را تغییر دهند.
رییس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی خراسان رضوی در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: گستره تصمیمات دولت در هر زمینه ای تاثیرات اقتصادی بر همه جوانب و بخشها دارد، در هر صورت اگر بنا به تعطیلی پنجشنبه ها باشد، یک سری از مجموعه های دولتی در روز پنجشنبه تعطیل خواهند بود و عملا کار فعالان بخش خصوصی در ارتباط با این مجموعه ها قفل می شود.
عبدالله یزدان بخش اظهار کرد: 80 درصد از تصمیمات اقتصادی کشور در اختیار دولت است و اگر فعالان بخش خصوصی نیاز به ارز یا ترخیص کالا یا پاسخ نامه از گمرک و دریافت مجوزهای مختلف از دستگاه های اجرایی باشند، تعطیلی پنجشنبه ها بر اقتصاد آنان اثر می گذارد.
این فعال اقتصادی با گلایه از نمایندگان مجلس شورای اسلامی مبنی بر عدم نظرخواهی از بخش خصوصی در ارتباط با افزایش تعطیلی ها در هفته گفت: امروز فعالان اقتصادی جهانی فکر می کنند و امیدوارند امسال نیز ارتباط آنان با جهان کامل تر شود، اقتصاد داخلی به اقتصاد جهانی متصل و با آن در ارتباط است.
یزدان بخش اظهار کرد: درست است که کاهش ساعات کاری به 40 ساعت در هفته بهره وری را افزایش می دهد اما بر ارتباط اقتصادی کشورمان با کشورهای دیگر اثر می گذارد زیرا با تعطیلی پنجشنبه و در نظر گرفتن تعطیلی روزهای شنبه و یکشنبه در کشورهای دیگر، عملا فاصله اقتصاد ایران با اقتصاد دنیا به چهار روز افزایش می یابد.
وی تاکید کرد: تصمیمات نمایندگان مجلس در حوزه مسائل اقتصادی و اجتماعی باید با مشورت و نظرخواهی از فعالان بخش خصوصی یا سرمایه گذاران همراه باشد، تصمیمات اقتصادی باید منطبق بر شرایط جهانی باشد، تعطیلی روز پنجشنبه به معنای تعطیلی ارتباط بانکهای کشور با بانکهای دنیا و به روز مشکلات در مراودات ارزی است.
رییس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: اگر الزامی به افزایش یک روز تعطیل دیگر در هفته است، پیشنهاد بخش خصوصی شنبه است و از مجلس شورای اسلامی انتظار داریم که در این بخش تجدیدنظر کند.
منبع: خبرگزاری ایرنا

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1126109/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

برگزاری رویداد بین المللی فرصت های سرمایه گذاری و جلب مشارکت های عمومی در فرودگاه های ایران

رشد نرخ فقر در غزه به 90 درصد | خسارت 33 میلیارد دلاری جنگ غزه

سپاه: نباید اجازه داد مشاغل کاذب جای مشاغل اصیل را بگیرد

ظرفیت‌های اقتصادی افغانستان برای ایران حائز اهمیت است

روایت فارن پالیسی از ماجراجویی های پرهزینه تل آویو

ماجرای عملیات شهادت‌طلبانه شهروند ترکیه‌ای در قدس

ادعای مقام آمریکایی درباره مخالفت کاخ سفید با حمله به رفح

راهکارهای رئیس کمیسیون اقتصادی برای تعدیل قیمت خودرو؛از واردات تا کاهش قیمت بهای تمام شده

معرفی فراورده‌های صادراتی در غرفه چهارمحال و بختیاری

پشتوانه‌ عملیات وعده صادق، جامعه علمی ما بود

یورش به کلمبیا؛ پلیس تحصن دانشجویان هوادار فلسطین را برچید

حمله پهپادی مقاومت اسلامی عراق به جولان اشغالی

معاون سیاسی استانداری فارس مطرح کرد: برنامه و نقشه راه؛ کلید واژه پیشرفت صنعت بیمه

ستاد اقتصادی نحوه مشارکت مردم را در توسعه استان تبیین کند

همدلی سازمان منطقه آزاد، نهادها و اصناف برای بهبود شرایط کارگران/ امضای تفاهم نامه تنظیم امور کار درجزیره کیش

امضاء تفاهم‌نامه همکاری بین کردستان با اتاق‌های مشترک ایران و چهار کشور خارجی

مردی که تسلیم نمی‌شود

«دلار چند؟»

دوراهی قالیباف برای رسیدن به صندلی ریاست

نجات آقای « ب.ز»

پیام ناتو به روسیه با برپایی بزرگ‌ترین مانور از زمان جنگ سرد

بلا و بهای خام‌اندیشی

واکنش سازمان ملل به رفتار پلیس آمریکا با دانشجویان

حماس: به زودی به پیشنهاد صلح اسرائیل پاسخ می‌دهیم

پلن B عربستان: توافق امنیتی با آمریکا بدون رابطه با اسرائیل

بازداشت حداقل 1000 دانشجو در دانشگاه‌های آمریکا

اصابت موشک‌های حزب‌الله به 2 سازه در شمال فلسطین اشغالی

رئیس جمهور کلمبیا: از فردا روابطمان با اسراییل را قطع می‌کنیم

نتانیاهو برای منع قرار بازداشت دست به دامان خانواده اسرای اسرائیلی شد

اظهارات بودار سمیر جعجع علیه مقاومت با حمایت تلویحی از اشغالگران!

آغاز طرح انسداد مرزهای شرقی کشور

علیه کارگر؛ تبعات قراردادهای موقت

محدودیت‌های نانوشته علیه معلمان

عملیات شهادت‌طلبانه شهروند ترکیه‌ای در قدس

فرقان؛ ردپای مارکسیسم

موافقت آمریکا با فروش برنامه‌های آموزشی نظامی به عربستان

حمله گردان‌های قدس به مقر فرماندهی ارتش رژیم صهیونیستی

شمال یمن بمباران شد

خبر خوب برای دارندگان خانه در بافت فرسوده

معاون استانداری فارس مطرح کرد: برنامه و نقشه راه؛ کلید واژه پیشرفت صنعت بیمه

برگزاری همایش مدیران بیمه دی در شیراز

تفاهم‌نامه همکاری اقتصادی بین استان‌های بوشهر و قزوین منعقد شد

طرح بلینکن برای احیای ناتوی عربی

علی اف: اجازه درگیری دیگری در قفقاز را نخواهم داد

پیام جوانان غزه به دانشجویان حامی فلسطین در آمریکا: «شما امید ما هستید»

بازداشت 300 دانشجوی معترض در نیویورک/ شهردار: آشوبگر بودند

دستور روسیه برای افزایش تولید تسلیحات

وعده مخبر درباره افزایش 35 درصدی حقوق بازنشستگان حداقل بگیر عملیاتی شد

امضای 2 سند توسط روسای کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و امارات

ایران هسته‌ای مخلوق شرایط و تحولات است