ایرانیان جهان

آخرين مطالب

هند در قرارداد بندر چابهار کمتر از یک چهارم مبلغ به تعهد خود عمل نموده! آسیا

هند در قرارداد بندر چابهار کمتر از یک چهارم مبلغ به تعهد خود عمل نموده!
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - تین نیوز
دبیر کل انجمن کشتیرانی: طرف هندی در قرارداد توسعه بندر چابهار برای عدم سرمایه گذاری و پیشبرد اهداف بهانه های فراوانی دارند یکی از آن ها تحریم است.
به گزاش تین نیوز به نقل از نبض بازار، مسعود پل مه دبیر کل انجمن کشتیرانی در خصوص قرارداد مابین ایران و هندوستان برای توسعه بندر چابهار ضمن برشمردن مشکلات و موانع پیشرفت این پروژه گفت: در ابتدای امر ما باید به فعالیت طرف هندی در بندر چابهار توجه کنیم.
طبق قرارداد امضا شده مابین طرفین، وظیفه طرف هندی سرمایه گذاری در چابهار برای توسعه فعالیت بندری بوده نه تامین بار، پس اگر قرار باشد سرمایه گذاری صورت بگیرد و درنهایت نتیجه مطلوبی نداشته باشد، قطعا برای طرفین قرارداد خصوصا طرف خارجی، صرفه اقتصادی ندارد. در عین حال باید قید شود در مقابل، طبق امضای قرارداد مابین ایران و هندوستان، قرار بر این بوده که هندوستان چیزی حدود ٢٢٠ میلیون دلار در بندر چابهار سرمایه گذاری کند در حالی که بر اساس اطلاعاتی که بدست آمده، هندی ها کمتر از یک چهارم مبلغی که تعهد داده بودند در چابهار سرمایه گذاری کردند. جالب اینجاست که نصف بیشتر همین یک چهارم هم مبلغ تجهیزاتی است که هندی ها وارد چابهار کرده اند.
تحریم های اقتصادی بزرگترین مانع پیشرفت توسعه بندر چابهار است مسعود پل مه در ادامه عنوان کرد: در حال حاضر بندر چابهار برای بالابردن سرعت تخلیه کشتی ها، به تجهیزات راهبردی نیاز دارد. متاسفانه در این قرارداد و پروژه شاهد هستیم که شرایط و تجهیزات لازم برای پیشبرد به گونه ای رقم نخورده که علاوه بر انتفاع کشور ما در این بخش، طرف مقابل نیز سودی از بندر چابهار ببرد.
وی گفت: طرف هندی در قرارداد توسعه بندر چابهار برای عدم سرمایه گذاری و پیشبرد اهداف قرارداد بهانه های فراوانی دارند یکی از آن ها تحریم است. آن ها اعتقاد دارند بخاطر وجود تحریم های سنگین، قادر به انتقال تجهیزات به بندر چابهار نیستند. مورد دوم، گردش تجاری پایین بندر چابهار است. مشخص است که طرفین قرارداد یعنی هندی ها با این اوضاف و اوضاع برای ورود سرمایه به کشور و بندر چابهار به صرافت و تکاپو نمی فتند و همین موضوعات باعث می شود که قرارداد توسعه آنگونه که انتظار داریم پیش نرفته است.
سرمایه گذاران داخلی به راحتی می توانند جایگزین طرف هندی شوند پل مه دبیر کل انجمن کشتیرانی در ادامه تصریح کرد: متاسفانه طی چند سال اخیر و از زمانی که این قرارداد مابین ایران و هندوستان بسته شد و اهمال های فراوانی از سوی هندوستان انجام گرفت، ماهم کوتاهی کردیم و به این فکر فرو نرفتیم که جایگزین خارجی داشته باشیم یا از پارامتر ها و آلترناتیو های داخلی و سرمایه گذاران بخش خصوصی استفاده کنیم. کما اینکه الان سرمایه گذارانی هستند که حاضرند جایگزین طرف هندی شوند و در نهایت مدیریت لازمه را در به سرانجام رساندن کار به خرج بدهند.
پل مه ضمن اشاره به اهمال دولت در عدم توسعه بندر چابهار عنوان کرد: قطعا نمی توانیم از نقش دولت در توسعه یافتگی بندر چابهار غافل شویم، کم کاری دولت در احداث زیر ساخت های لجستیکی و اتصال ریل از بدیهی ترین کار هایی بود که باید دولت برای پیشبرد این امر انجام می داد، ولی متاسفانه هنوز اقدام مثبتی در این زمینه صورت نگرفته است. امن ترین، ارزان ترین و بدیهی ترین سیستم حمل و نقل در حوزه جغرافیایی شرق و جنوب شرقی کشور می تواند ریل باشد. متاسفانه زمان مشخصی نیز برای بهره برداری از ریل در این مسیر توسط دولت برنامه ریزی نشده است.
فعالیت اقتصادی در بندر چابهار توجیه ندارد وی عنوان کرد: در کنار همه این مسائل نواقص دیگری نیز داریم. ما برای فعالیت بخش خصوصصی کامیون دار و متصدی باید شرایط مطلوب محیطی و زیستی را تامین بکنیم. اگر بندرچابهار را با بندر عباس یا بندر امام خمینی از لحاظ امکانات رفاهی، در دسترس بودن بار و بسیاری مزایای دیگر مقایسه کنیم، طبیعی است که وقتی کامیونی به سمت چابهار می رود توجیه اقتصادی برای آن ندارد و سعی می کند حمل و نقل و بار خود را به سمت بندر های امام و بندرعباس ببرد.
مسعود پل مه در پایان عنوان کرد: این مواردی که گفته شد عواملی است که می تواند ناکارآمدی و اهمال را در بندر چابهار افزایش بدهد و شرایط را برای اینکه این بندر بتواند تاثیر حداقلی بر اقتصاد کشور داشته باشد، دیگر فراهم نباشد. بدیهی است که ما با توجه به شرایط جغرافیایی و اقتصادی کشور از هر فرصتی برای توسعه چابهار بهره ببریم. اگر بندر چابهار و یا پروژه های سواحل مکران فعال شود حلقه های متعددی از زنجیره تامین بوجود خواهد آمد. وقتی کشتی های بزرگ و اصلی در بندر چابهار پهلو بگیرند، تخلیه و بارگیری کنند، قطعا ما نیاز به عوامل خدمات بندری داریم، بسیاری از تجار به چابهار نقل مکان می کنند، برای بارگیری و انتقال نیاز به کامیون داریم، در رن هایت تولید ثروت آنجا در بازه زمانی کوتاهی شکل خواهد گرفت. طبیعی است همین انتفاع به اکثریت مردم نیز خواهد رسید.
آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1129677/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

2 جودوکار قمی در ترکیب تیم ملی برای کاپ آزاد اروپا

پوستر زیبای اینتر برای بازی بارسلونا؛ به یاد افسانه مشترک بین ما / عکس

جزئیات نشست دیپلماتیک ایران با انگلیس، فرانسه و آلمان درباره آینده توافق هسته‌ای | مذاکرات حساس ایران با تروئیکای اروپا

پهپاد سبک چینی نارنجک پرتاب می کند

اقدام عجیب در اعزام فوتسال بانوان به چین

واکنش فدراسیون فوتبال به اعزام 3 بازیکن خط‌خوره به چین

پاسخ فدراسیون فوتبال به اقدام عجیب در اعزام تیم ملی فوتسال به چین

حضور سفیر چین در کلاس زبان و ادبیات چینی دانشگاه شهید بهشتی

عکس لو رفته از بابک زنجانی در افغانستان جنجالی شد

دکترین سیاست خارجی ترامپ چیست؟

افزایش شیوع افسردگی در دهه گذشته در آمریکا

بمباران مجدد استان الجوف از سوی جنگنده های آمریکایی

کارنی، مشت آهنین کانادا در برابر رویای امپراتوری ترامپ

ایران نمی‌تواند سلاح هسته‌ای داشته باشد

کنایه تند یک نماینده خطاب به ترامپ؛ خدا تو را نگاه داشت تا ...

بخش خصوصی تسهیل گشایش اعتبارات اسنادی را دنبال می‌کند

سنگ‌اندازی فرانسوی‌ها در مذاکرات ایران ـ آمریکا/ مأموریت پاریس برای ایفای نقش پلیس بد؟

آیا جنگی بزرگ در پیش است؟

حمله ارتش رژیم صهیونیستی به خاک سوریه

هشدار گروه مسلح دروزی در سوریه به کابینه الجولانی

دامداران: نرخ شیر بوی زیان می‌دهد

سازمان هواپیمایی کشوری با افزایش غیرمنطقی نرخ بلیت در ایام مناسبتی برخورد می‌کند

وزیر نفت، تکلیف قیمت بنزین سوپر وارداتی را روشن شد/ قیمت نهایی چقدر است؟

توضیحات وزیر نفت درباره قیمت نهایی بنزین سوپر وارداتی

امضای 4 سند مهم همکاری انرژی بین ایران و عراق

امضای 4 سند همکاری مشترک نفتی و گازی با عراق

تکلیف بنزین سوپر وارداتی مشخص شد: قیمت خرید، عوارض و حق گمرک و هزینه حمل و نقل را باید جمع کنیم تا قیمت نهایی را به مردم بگوییم!

سلامت غذا نباید قربانی منافع اقتصادی شود

آسیب شناسی عوارض سبز (آلایندگی) واحد های تولیدی، صنعتی، معدنی و خدماتی در کشور و ارائه پیشنهاد های تقنینی

صادرات مدل اشتغال‌زایی بنیاد علوی به آفریقا

واکنش معنادار یک نماینده به طرح ادعایی درباره اموال نمایندگان، قبل و بعد از ورود به مجلس/ کاسبان تحریم بدانند که مذاکرات را تخطئه نکنند

شهرکردباید به شهری با مظاهر دینی، مذهبی، فرهنگی، معرفتی و اقتصادی تبدیل شود

اینتر سخت‌ترین حریف ممکن برای بارسا بود

لائوتارو مارتینز: می‌خواهیم دوباره در فینال لیگ قهرمانان اروپا باشیم

واکنش رنگرز به پیشنهادهای میلیاردی عربستان و چین

واکنش فدراسیون فوتبال به اعزام 3 بازیکن خط‌خوره تیم ملی زنان به چین

توجیه عجیب فدراسیون فوتبال برای سفر بازیکنان خط خورده به چین

صباغیان: به ترامپ امتیازهای بی‌جا ندهیم

تحلیل زیدآبادی از تغییر رویکرد در روابط آمریکا و ویتنام پس از جنگ/ کشورها منافع خود را گروگان گذشته نمی‌کنند

اقدامات تحریک‌آمیز آمریکا، جدیت آنها در مذاکرات را زیر سوال خواهد برد

والتز: همه گزینه‌ها روی میز است؛ ترامپ درباره ایران جدی است | در تلاشیم ایران را غیرهسته‌ای کنیم

مشاور امنیت ملی آمریکا: ترامپ درباره ایران جدی است/ دیگر نمی‌توانیم به متحدان ناتو کمک‌هزینه بدهیم

قانون امنیت Stablecoin در حال بررسی در سنای آمریکا پیش از تاریخ 26 مهر

آیا پرچم آمریکا هنوز روی ماه برافراشته است؟

سرمقاله اطلاعات/ رویدادها و لغزش‌های ناگوار

ترامپ: حالا همه جهان به ما احترام می‌گذارد!

اختلاف نتانیاهو و همسرش بر سر تعداد اسرای صهیونیستی زنده در غزه

آسمان ترکیه برای نتانیاهو باز می‌شود

کارنامه ضعیف تحقق درآمدهای مولدسازی در سال 1403

طرح‌های کیفی‌سازی پالایشگاه‌ها، برای بهبود کیفیت بنزین دنبال می‌شود