ایرانیان جهان

آخرين مطالب

سرمقاله دنیای اقتصاد/ تاخیر غیرموجه در ترخیص کالا؛ زیان اقتصاد ملی خواندنی ها

سرمقاله دنیای اقتصاد/ تاخیر غیرموجه در ترخیص کالا؛ زیان اقتصاد ملی
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - دنیای اقتصاد / «تاخیر غیرموجه در ترخیص کالا؛ زیان اقتصاد ملی» عنوان یادداشت روز در روزنامه دنیای اقتصاد به قلم ولی‌الله افخمی است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
هفته گذشته، هموطنانمان روزهای سختی را گذراندند و جمعی از مردم شریف بندرعباس و دیگر شهرهای کشور به سوگ عزیزانشان نشستند. هنوز هم به‌رغم تلاش دستگاه‌های اجرایی مرتبط، تکلیف برخی از گمشدگان روشن نشده و کماکان مفقودالاثر هستند. جا دارد ضمن عرض تسلیت به بازماندگان محترم این فاجعه از خداوند متعال برایشان صبر و اجر طلب کنم.
صرف‌نظر از دلایل بروز این فاجعه ملی که به جان باختن افراد حاضر در میدان فعالیت انجامید و خانواده‌های زیادی را داغدار کرد، ضرر و زیان وارده به کشور در ابعاد اقتصادی نیز قابل‌توجه و درخور تامل است. بگذریم از اینکه وقوع چنین حادثه‌ای اسباب کاهش اعتبار و جایگاه بندرعباس در بین دیگر بنادر منطقه و جهان شده و تا بازگشت به شرایط عادی و به فراموشی سپردن ابعاد گسترده این فاجعه، باید منتظر طی زمان طولانی باشیم. بروز حوادثی از قبیل آتش‌سوزی در اماکنی که به دلیل نوع فعالیت به محل دپوی کالاهای وارداتی و صادراتی اختصاص می‌یابند، امری دور از تصور نبوده و اتفاقی است که به‌ندرت در دیگر بنادر دنیا هم احتمال وقوع در سطوح متفاوت را دارد. آنچه از درجه بالای اهمیت برخوردار است، توجه و دقت حداکثری در حفاظت دقیق و اطمینان از برقراری امنیت فیزیکی کالاهای موجود در یاردهای محوطه‌های مختلف گمرکی است که باید در ابعاد مختلف عملیاتی از تکرار چنین حوادث تلخی جلوگیری شود. البته بدیهی است که تسریع در ترخیص کالاهای وارداتی و حمل و انتقال کالاهای صادراتی به مقاصد مربوطه موجب به حداقل رساندن زمان ماندگاری کالا در گمرکات می‌شود. این مهم‌ترین نکته است که به نظر می‌رسد در صورت عملی کردن آن، از انباشت بدون دلیل کالاهای وارداتی و صادراتی جلوگیری خواهد کرد.
بازار
در برخی از بنادر که ظرفیت انباشت کالا به دلایل جغرافیایی محدود است، ترانزیت کالای وارداتی با انجام تشریفات مربوطه و با کمترین هزینه به داخل سرزمین اصلی و بنادر خشک پشتیبان یا انبارهای اختصاصی کارخانه‌های بزرگ یا یاردهای کانتینری تدارک دیده‌شده در نزدیک‌ترین مناطق ویژه اقتصادی انجام می‌شود تا با اطمینان بیشتری به جهت سلامت و حفاظت از کالا، عملیات ترخیص وفق ضوابط و مقررات گمرکی انجام شود. به نظر می‌رسد یکی از دلایل انباشت کالا در یاردهای کانتینری بندرعباس را باید در عدم‌همراهی با ترانزیت اداری کالای وارداتی به دیگر گمرکات دانست. 
نکته دوم که چه‌بسا از درجه اهمیت بیشتری نیز برخوردار باشد، وجود برخی ضوابط و مقررات پیچیده و غیر‌ضروری است که دستگاه‌های اجرایی مرتبط با امر تجارت خارجی وضع کرده و تجار و بازرگانان و صاحبان صنایع ناچار از پذیرش آن شده‌اند و در نتیجه به ماندگاری طولانی کالاهای صادراتی پس از ورود آن به بنادر و مبادی ورودی کشور می‌انجامد.
برای اینکه با دقت و توجه بیشتری به این مهم بپردازیم، بد نیست بر چگونگی مقررات جاری به‌منظور ترخیص کالا مروری داشته باشیم.
در حال حاضر تجار و بازرگانان و صاحبان صنایع که برای تامین کالای موردنیاز اقدام به واردات می‌کنند، به دو دسته تقسیم می‌شوند. دسته اول بازرگانانی هستند که اقدام به صادرات کالاهای مشخص‌شده در فهرست وزارت صمت کرده و ملزم‌ هستند ارز حاصل از صادرات خود را صرفا به دولت براساس قیمت تعیین‌شده اصطلاحا نیمایی عرضه کنند.
واردکنندگانی که بخواهند از محل ارز اصطلاحا نیمایی اقدام به واردات کنند، باید مدت‌ها در صف تخصیص ارز بانک‌مرکزی منتظر بمانند و پس از تحقق تخصیص ارز، کالای وارداتی خود را از بنادر و دیگر گمرکات ترخیص کنند.
دسته دوم صادرکنندگانی هستند که نوع کالاهای صادراتی آنها براساس فهرست اعلام‌شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت به‌گونه‌ای است که به آنها اجازه داده شده از محل ارز حاصل از صادرات خود، راسا اقدام به ورود کالاهای خاصی کنند. تفاوت واردکنندگان دسته اول با دسته دوم در این است که دسته اول ارز موردنیاز برای کالای وارداتی خود را باید از محل مثلا صندوق نیمایی دریافت کنند، اما وارد‌کنندگان دسته دوم، آن را از محل ارزی که متعلق به صادرات کالای خودشان و در لحظه موجود است دریافت می‌کنند. 
با کمال تاسف باید گفت، نظامات جاری در وزارت صنعت، معدن و تجارت در حال حاضر به‌گونه‌ای است که کالای وارداتی این قبیل صادرکنندگان افزون بر دو یا سه‌ماه یا بیشتر، منتظر تخصیص ارز در بنادر می‌ماند. به تعبیر دیگر این گروه که می‌خواهند از ارز خودشان واردات داشته باشند، کالای وارداتی‌شان سه، چهارماه در بندر منتظر تخصیص ارزی است که مثلا در لحظه، موجود است. در چنین حالتی بدا به حال گروه اول که کالای وارداتی‌شان بیش از سه، چهارماه در بنادر کشور معطل می‌ماند و قادر به ترخیص آن نیستند. 
تاسف‌آورتر اینکه بعد از فاجعه دلخراش و جانسوز بندرعباس هم ظاهرا تغییر و بازنگری در این روند ایجاد نشده و انگار نه انگار که مسوولیت ماندگاری بی‌جهت و غیر‌ضرور برعهده دستگاه‌های مربوطه است و غافل از اینکه حاصل این ماندگاری غیرموجه تحمیل هزینه‌هایی است که در نهایت بر دوش مصرف‌کننده بار خواهد شد. توقع تجار و بازرگانان از وزارت صنعت، معدن و تجارت که بسیار هم بحق و بجاست، این است که تسهیل‌کننده امر صادرات و واردات باشد و از هر حرکتی که اسباب بلاتکلیفی و سردرگمی در تجارت خارجی می‌شود، امتناع کند. الزام به بازگشت ارز حاصل از صادرات از جمله وظایف بانک‌مرکزی است که باید با سیاستگذاری صحیح، مسیری را طراحی کند که به خودی خود این امر محقق شود؛ نه اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت عهده‌دار انجام وظایف بانک‌مرکزی شود.
بدون تردید اگر در فرآیند تجارت خارجی کشور مقررات‌زدایی به نحو مطلوب انجام شود و سیاستگذاری تجاری در شکل مقبول و مطلوب آن پیاده‌سازی شود، در عین اینکه شاهد افزایش حجم تجارت خارجی خواهیم بود، ضرورتی به انباشت و ماندگاری کالای وارداتی و صادراتی نبوده و بی‌جهت هزینه‌ای به دوش تجار و بازرگانان که در نهایت از جیب مصرف‌کننده نهایی هزینه می‌شود، بار نخواهد شد. آنچه هم‌اکنون شاهدش هستیم، تاخیرات غیرموجهی است که به‌طور طبیعی به تاخیر در تولید و عرضه کالا منجر شده و هزینه‌های تحمیل‌شده از این بابت نیز به گران‌تر شدن محصول نهایی می‌انجامد.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1430723/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

چرا ترامپ تغییر نام خلیج فارس را مطرح کرد؟

توافقِ در سایه آمریکا و یمن با تسهیل‌گری ایران

فرزندآوری معکوس؛ بررسی رشد منفی موالید در سال 1403

پیشنهادهای بی‌شرمانه!

اشغالگری در روز روشن

ارتش یمن: ضربات سختی به اهداف آمریکایی و صهیونیستی وارد کردیم

پاکستان: هند در حمله دیروز زنان و کودکان بی گناه را هدف گرفت

هند جنگ به پا کرد

روایت پاکستان از سرنگون ساختن جنگنده‌های هندی (زیرنویس فارسی)

نظامیان زن صهیونیست در یک پایگاه به جان هم افتادند

ایرلند ادامه حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه را بشدت محکوم کرد

سازمان بورس درباره عملکرد صندوق های سرمایه گذاری شفاف سازی کرد

وعده‌های سرخرمن یک خودروساز مونتاژی

هندوانه بخوریم یا نه؟!

سوگند اعدام

رویکرد ترامپ در سیاست خارجی و پیامدهای آن برای خاورمیانه و ایران

لق‌لقه دهان ترامپ

تصاویری از کمین «ابواب الجحیم» در شرق رفح

مجروحیت 4 شهرک‌نشین صهیونیست در عملیات تیراندازی در نزدیکی جنین

رسانه عبری: روابط تل‌آویو-واشنگتن در شرایطی بغرنج قرار دارد

افزایش شمار کشته شدگان حملات موشکی هند به پاکستان

سخنگوی نیروهای مسلح یمن: فرودگاه اسرائیلی «رامون» را هدف قرار داد

14 مگاپروژه وزارت نیرو در حد انشا و بیانیه باقی ماندند!

اگر قرار است خودمان دیزل ژنراتور بخریم وزارت نیرو را تعطیل کنید

سناریوهای پیش روی قیمت دلار؛ آیا 60 هزار تومان می‌شود؟

افت و خیز طرح کالابرگ

خاموشی‌های طبقاتی!

فعال اصلاح طلب: پیشرفت گفت‌وگوها در دور چهارم هم ادامه خواهد داشت

آیا بحران داخلی در رژیم صهیونیستی منجر به تکرار حادثه نوامبر 1995 خواهد شد؟

وزیر دفاع پاکستان: آماده یک جنگ تمام‌عیار هستیم

دو ضربه مقاومت به اشغالگران در کرانه باختری

درخواست حماس از کشورهای عربی و اسلامی درباره غزه

پیش بینی قیمت دلار 18 اردیبهشت 1404

اقتصاد وابسته به نفت پیامدهای اجتماعی و محیط‌زیستی دارد؟

بازدهی بورس در هفته سوم اردیبهشت 1404

پیشبرد مذاکرات با حفظ اصول

فعال اصلاح طلب: ایران باید جنگ افروزان را منزوی کند

چرا قیمت دلار پایین آمد

جنگ‌طلبان از کاخ سفید طرد می‌شوند

نجات سیاسی به بهای خون؛ نتانیاهو به جای توافق، جنگ را برگزید

استقبال عربستان از بیانیه عمان درباره آتش‌بس یمن و آمریکا

بیانیه هشدارآمیز 6 کشور اروپایی به طرح رژیم صهیونیستی برای حضور نظامی در غزه

استفاده از بخش خصوصی مشکل ناترازی‌ها را حل می‌کند

قیمت محصولات سایپا امروز 17 اردیبهشت 1404

تسهیلات فرهنگیان؛ وام بدون ضامن 300 میلیون تومانی به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

مستأجران باز هم در صف ضامن و سامانه معطل می‌شوند؟

ثبت لحظه‌به‌لحظه مسیر؛ با دوربین خودرو همیشه یک شاهد مطمئن دارید

دبیر سندیکای صنعت برق: مردم بادبزن و آفتابه تهیه کنند!

چرا ایالات متحده توان ورود به جنگ بزرگ را ندارد؟

عارضه خفت‌گیری