ایرانیان جهان - ایسنا / معاون وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه طبق پژوهشهای انجام شده از هر 2 نفر جویای کار یک نفر دارای کسر یا فقر مهارت است، گفت: بیش از 30 درصد آموزشها در کل زیست بوم آموزشی بر اساس اولویتهای بازار نیست و 40 درصد دانش آموختگان نمیتوانند شغل مناسب خود را پیدا کنند.
ششم مرداد هر سال با عنوان روز ملی مهارت و ترویج آموزشهای فنی و حرفهای نامگذاری شده که در قالب هفته ملی مهارت گرامی داشته میشود.
بر همین اساس غلامحسین محمدی - رئیس سازمان آموزش فنی حرفهای در یک گفت و گوی تلویزیونی (صف اول) به تشریح اقدامات و دستاوردها و برنامههای صورت گرفته این سازمان پرداخت.
وی با بیان اینکه آموزشهای مهارتی در ایران قدمت 65 ساله دارد و از دهه 40 این آموزشها به شکل مدرن در ایران آغاز شده است، گفت: با وجود اینکه در این زمینه دیرپا هستیم و سنت استاد شاگردی در کشور ما قدیمی است و نسل به نسل مشاغل و مهارتها منتقل شده است اما متاسفانه در حال حاضر ارتباط معناداری بین همه بخشهای این زیست بوم وجود ندارد.
بیش از 80 درصد مشاغل در دنیا مهارتی هستند و بر همین اساس افراد به سمت اشتغال مولد هدایت میشوند.
وی افزود:در دنیا بیش از 70 درصد افرادی که به عنوان دانش آموز وارد مقاطع تحصیلی میشوند به فراگیری آموزشهای مهارتی می پردازند و در محیطهایی که به عنوان محیطهای دوگانه مشهور است، آموزش ها را دریافت می کنند.محیط هایی که از یکطرف صنعت و خدمات آن را توسعه و تجهیز می کنند و از یکطرف نهادهای آموزشی به عنوان تنظیم گر در آنجا حضور دارند؛ لذا با توجه به اینکه بیش از 80 درصد مشاغل در دنیا اساسا مهارتی هستند افراد به سمت اشتغال مولد هدایت میشوند.
معاون وزیر کار ادامه داد: هم اکنون دانشگاهها و دبیرستانها مراکز ارائه آموزشهای رسمی هستند وآموزشهای غیر رسمی نیز آموزشهایی هستند که منجر به صدور گواهینامه می شوند و دوره های کوتاه مدتی است که متولی اش در ایران ما هستیم.اینها در یک زیست بوم هم بند یک زنجیره ارزش را می سازند و فرد می تواند در مقاطع مختلفی کارگر ماهر، تکنسین یا کارشناس ارشد شود.
طبق یک کدبندی در دنیا به اسم ایسکو بیش از 430 حرفه وجود دارد که این فعالیتها انجام میشود.
محمدی تصریح کرد: در ایران با وجود آنکه دیرپا هستیم و آموزشهای فنی حرفهای را توسعه دادیم و زیست بوم آموزش فنی حرفهای ما در منطقه مِنا بینظیر است و در سازمان فنی و حرفه ای 700 مرکز دولتی و بیش از 10 هزار آموزشگاه خصوصی و 7000 هنرستان در آموزش و پرورش و تعداد زیادی دانشگاه علمی کاربردی و مهارتی داریم اما به دلیل عدم تنظیمگری مناسب این ارتباط برقرار نشده است.
طبق پژوهشهای انجام شده از هر 2 نفر جویای کار یک نفر یا کسر مهارت یا فقر مهارت دارد و 40 درصد دانش آموختگان نمیتوانند شغل مناسب پیدا کنند.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای با بیان اینکه طبق پژوهشهای انجام شده از هر 2 نفر جویای کار یک نفر یا کسر مهارت یا فقر مهارت دارد، اظهار کرد: 40 درصد دانش آموختگان ما نمیتوانند شغل مناسب پیدا کنند و بیش از 30 درصد آموزشها در کل زیست بوم آموزشی بر اساس اولویتهای بازار نیست که این داده ها نشان میدهد این سامانه خوب کار نمیکند، یعنی صنعت وخدمات که سمت تقاضای نیروی کار است با سمت عرضه و آموزشهایی که به شکل رسمی و غیر رسمی است، همگرایی ندارد لذا ما باید در گام نخست ایننقیصه را هم در سیاستگذاری و هم در اجرا رفع کنیم.
وی متذکر شد: برای حل این نقیصه قانون و برنامه زیاد داریم اما آنچه باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد این است که بتوانیم با هم اجماع کنیم به قول رئیس جمهور وفاق کنیم تا از ظرفیتهای خالی استفاده کنیم و افراد بتوانند از حداکثر ظرفیتهای آموزشی کشور بهره ببرند.خوشبختانه در این زمینه برنامه هایی داریم که مهمترین برنامه این است که چکار کنیم صنایع و صاحبان کسب و کارها،مجامع و اتحادیهها بتوانند نیازهای آموزشی خود را با توسعه زیرساختی که دولت انجام داده با هزینه کمتری ارائه کنند.
130 مرکز آموزش فنی وحرفه ای برای مشارکت با بخش خصوصی و فعالان اقتصادی اختصاص یافته است.
سال گذشته 100 فرصت سرمایهگذاری را در سازمان فنی حرفه اعلام کردیم و در اتاق بازرگانی رونمایی کردیم که 130 مرکز فنی و حرفه ای را برای مشارکت با بخش خصوصی و فعالان اقتصادی قرار دادیم.مثلاً با انجمن پلیمر تفاهمی در کنار آموزش و پرورش منعقد کردیم که بتوانند در رشته های پلیمر و پلاستیک در 3 مرکز بزرگ نیازهای خود را برطرف کنند.اگر این آموزشها هم بند و همراه شود، با کمک صنایع و بنگاه های بزرگ و اتحادیه ها اتفاقات بزرگی می افتد و ما دیگر شاهد نیستیم که فردی آموزش میبینند ولی آموزشهایش مازاد است و بازار کاری ندارد و باید مهارتی یاد بگیرد تا بتواند شغل پیدا کند.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای اظهار کرد:در هفته مهارت که پیش رو است اگر بخواهیم نمونه ای از مشارکتها را بازگو کنیم،همزمان حدود 10 مرکز ما به شکل مراکز هیات امنایی شکل می گیرند.مراکز هیات امنایی از اعضای اتاق های بازرگانی و اصناف ،مرییان فنی و حرفه ای و خبرگان مهارتی تشکیل شده اند که این مراکز را اداره می کنند؛ یعنی در یک برنامه چهار ساله میخواهیم به سمتی برویم که نیمی از مراکز دولتی را هیات امنایی و مشارکتی کنیم.فعلا با 10 مرکز شروع کردیم و اعضای اتاق های بازرگانی حضور دارند و این مسایل به صورت بالینی آنجا حل می شود.
در برنامه هفتم برای کل آموزشهای مهارتی سهم 50 درصدی در نظر گرفته شده است.
محمدی درباره هدفگذاری 50 درصدی سهم سازمان فنی و حرفهای در برنامه هفتم گفت:در برنامه هفتم برای کل آموزشهای مهارتی سهم 50 درصدی در نظر گرفته شده است.در دنیا نرخ های بالایی داریم و 70 درصد افراد آموزشهای مهارتی می بینند.در دبیرستانها و هنرستانها حدود 40 درصد دانش آموزان هنرستانی هستند که قرار است در برنامه هفتم به 50 درصد برسد ولی معتقدم اگر این عدد به 100 درصد هم افزایش یابد تا همکاری لازم شکل نگیرد معنایی ندارد لذا باید این زیست بوم را با هم رشد بدهیم.
معاون وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی در پایان تصریح کرد:در برخی کشورهای دنیا سازمان آموزش فنی حرفهای بسیار کوچک است، چون صرفا نقش تنظیم گری دارد وتصدیگری نمی کند لذا ما باید به سمت رشد زیست بوم آموزش در کشور برویم،در غیر این صورت اسیر مدرکگرایی خواهیم شد.
بازار ![]()