ایرانیان جهان

آخرين مطالب

چرا ژاپن برای جنگ احتمالی با چین آماده می‌شود؟ آسیا

چرا ژاپن برای جنگ احتمالی با چین آماده می‌شود؟
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - فرارو /متن پیش رو در فرارو منتشر شده و بازنشر آن در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
هال برندز-بلومبرگ| اگر چین به تایوان حمله کند مجبور نخواهد بود تنها با یک بر قدرت متخاصم مواجه شود. علاوه بر آن، او احتمالا باید با ژاپن رقیب دیرینه منطقه‌ای خود مقابله کند. برای قرن‌های متمادی، ژاپن و چین برای هژمونی در شرق آسیا با یکدیگر رقابت می‌کنند. در مواقعی، آن دو کشور بقای یکدیگر را تهدید کرده اند. امروز همان گونه که از سه روز ملاقات با مقام‌ها و تحلیلگران ژاپنی در توکیو دریافتم تهدید چین انقلابی آرام را در دولت ژاپن ایجاد کرده و مردم آن کشور برای مقابله با تهدید چین وادار به آماده سازی خود شده اند.
برای ایالات متحده، چین یک چالش خطرناک، اما دور است. برای ژاپن، چین خطر وجودی از سوی یک کشور همسایه است. سال‌ها پیش از آن که رهبران آمریکایی بازگشت رقابت قدرت‌های بزرگ را اعلام کنند مقام‌های ژاپنی هشدار می‌دادند و می‌گفتند که رابطه با پکن هیچ سودی ندارد. از آنجایی که توانایی‌های چین هولناک‌تر می‌شود و رفتار آن کشور در تنگه تایوان خطرناک‌تر شده نگرانی‌های توکیو نیز افزایش یافته است.
زمانی که از توکیو پایتخت ژاپن بازدید کردم هوا بسیار خوب و فضا زیبا بود، اما این حس به شکل فزاینده‌ای در میان ژاپنی‌ها وجود دارد که طوفان در راه است. "فومیو کیشیدا" نخست وزیر ژاپن در ماه ژوئن هشدار داد: "اوکراین امروز ممکن است فردای شرق آسیا شود". در همان ماه، حدود 90 درصد از مردم ژاپن معتقد بودند که این کشور باید برای تهاجم چین به تایوان آماده شود. این پیش از آن بود که "شی جین پینگ" رهبر چین پس از سفر "نانسی پلوسی" رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان با شلیک موشک‌های بالستیک به منطقه اقتصادی انحصاری ژاپن تنش‌ها را تشدید کرد.
در توکیو، همانند واشنگتن نظرات در مورد این که چه زمانی خطر جنگ بیش‌تر خواهد بود و حتی این که آیا "شی جین پینگ" همه چیز را در یک قمار نظامی پرمخاطره به خطر می اندازد یا خیر متفاوت است. برخی از مقام‌ها به من گفتند که اصلاحات پرسنلی اخیر شی که انتصاب یک کهنه سرباز در آخرین درگیری خارجی چین علیه ویتنام در سال 1979 میلادی و یک فرمانده سابق نیرو‌های نظامی چین در مقابل تایوان در دو مقام بالای کمیسیون نظامی مرکزی را شامل می‌شود به نوعی ایجاد یک "شورای جنگ" از سوی شی می‌باشد. برخی دیگر از مقام‌های ژاپنی مخالف چنین برداشتی هستند و معتقدند ارتش آزاد‌یبخش خلق چین برای سالیان آینده فاقد قابلیت‌های کلیدی لازم مانند کشتی‌های آبی خاکی کافی به منظور حمله به تایوان خواهد بود.
با این وجود، کم‌تر بحث و اختلاف نظری بر سر این موضوع وجود دارد که ژاپن باید برای مشکلات آماده شود، زیرا استفاده از قوه قهریه از سوی ژاپن علیه تایوان فاجعه بار خواهد بود. اگر تایوان سقوط کند جزایر واقع شده در انتهای جنوب غربی مجمع الجزایر ژاپن ممکن است غیرقابل دفاع شوند. چین می‌تواند مسیر‌های تجاری حیاتی ژاپن را محدود کند، فشار را در اطراف جزایر مورد مناقشه سنکاکو افزایش دهد و رقیب تاریخی خود را مجبور به پذیرش خواسته هایش نماید.
به همین دلیل است که دولت ژاپن با توجه به بیزاری ژاپنی‌ها از توسل به زور و قوه قهریه از سال 1945 میلادی به این سو اعلام کرده تا جایی که بتواند علیرغم آن که که تایوان تحت انقیاد است تمایلی به رویارویی نظامی با چین ندارد. ژاپن که در حال حاضر یک قدرت نظامی جدی منطقه‌ای است به سرعت در حال حرکت برای تقویت قابلیت‌های بازدارندگی و دفاعی خود می‌باشد.
ژاپن قصد دارد تا سال 2027 میلادی هزینه‌های دفاعی خود را تقریبا به میزان دو برابر افزایش دهد. بر اساس گزارش‌ها آن کشور قصد دارد از ناوگان زیردریایی با کیفیت خود برای جلوگیری از تسلط نیروی دریایی چین بر منطقه استفاده کند. هم چنین، توکیو در حال دستیابی به موشک‌های کروز آمریکایی تاماهاوک و سایر قابلیت‌های "ضد حمله" است که می‌توانند سرزمین اصلی چین را هدف قرار دهند.
برخی از این تحرکات به طور علنی به عنوان اقداماتی برای مقابله با یک تهدید بسیار واقعی از سوی کره شمالی توجیه می‌شوند. زمانی که من به توکیو سفر کرده بودم پرتاب موشک‌های بالستیک از سوی کره شمالی باعث احیای حس وجود تهدید برای ساکنان شمال و مرکز ژاپن شد. مقام‌های ژاپنی در دیدار‌های خصوصی به من گفتند که هر بحرانی با پیونگ یانگ استدلال آنان را برای دستیابی به تسلیحاتی که می‌تواند تهاجم پکن را خنثی سازد تقویت می‌کند.
در همین حال، همکاری با ایالات متحده عمیق‌تر می‌شود و نیرو‌های آمریکایی و ژاپنی همراه با یکدیگر تمرینات و مانور‌های شان را در مقیاس بزرگ در چندین جزیره جنوبی در ماه جاری انجام داده اند و در حال آماده سازی طرح‌های عملیاتی مشترک در صورت وقوع درگیری بر سر تایوان هستند.
این اقدامات بخشی از یک تغییر بزرگتر هستند، زیرا توکیو که در دهه‌های 1930 و 1940 میلادی همسایگان خود را ویران کرد به رکنی اساسی از امنیت هند و اقیانوس آرام تبدیل شد. هنگامی که ایالات متحده از توافق تجاری شراکت ترانس پاسیفیک در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ خارج شد ژاپن نسخه تقلیل یافته این توافق را نجات داد تا به عنوان وزنه‌ای در برابر نفوذ چین عمل کند.
مقام‌های ژاپنی در حال ایجاد شبکه‌ای از مشارکت‌های امنیتی با کشور‌هایی از استرالیا تا هند هستند که هدف آن تقویت کنترل‌های صورت گرفته در برابر گسترش چین است. توکیو حتی ایده حفظ "آزاد و باز هند و اقیانوس آرام" را مطرح کرد عبارتی که واشنگتن اکنون از آن استفاده کرده است.
مطمئنا این یک انقلاب در نیمه راه است. دو برابر شدن هزینه‌های دفاعی هزینه‌های نظامی ژاپن را تنها به 2 درصد تولید ناخالص داخلی می‌رساند. قانون اساسی ژاپن کماکان محدودیت‌های جدی بر سیاست خارجی و دفاعی اعمال می‌کند. با این وجود، روند کلی روشن و به احتمال زیاد بادوام است. کیشیدا که زمانی سیاستمداری صلح طلب قلمداد شده بود سیاست‌هایی را اجرا می‌کند که سلف جنگ طلب او یعنی "شینزو آبه" در پیش گرفته بود. البته کیشیدا به اندازه آبه باعث نشده تا فضا قطبی شود و از ایجاد فضایی که واکنش منفی به همراه داشته باشد خودداری ورزیده است.
این خبر خوبی برای واشنگتن است. دسترسی به پایگاه‌های ژاپنی و حضور فعالانه‌تر نیرو‌های ژاپنی در منطقه مزیتی برای ایالات متحده در مورد مسئله تایوان و احتمال جنگ بر سر ایجاد خواهد کرد. اتحادی که پس از جنگ جهانی دوم به عنوان یک تضمین امنیتی یک طرفه آغاز شد به طور پیوسته در حال تبدیل شدن به یک مشارکت معتبرتر است.
البته نوسانات سیاست ایالات متحده و میراث سال‌های ترامپ منجر به نگرانی‌های پایدار در مورد قابلیت اعتماد بلند مدت به آمریکا شده است.
آن گونه که من در توکیو متوجه شدم اندیشکده‌های ژاپنی بی سر و صدا در حال مطالعه "طرح ب" ژئوپولیتیکی در مورد بازگشت احتمالی ترامپ به قدرت و تغییر وضعیت در آینده هستند. سرمایه گذاری‌های نظامی و دیپلماتیک که ژاپن را به متحد بهتر ایالات متحده تبدیل می‌کند به مثابه بیمه‌ای در برابر آینده‌ای عمل می‌کند که در آن آمریکا به سمت انزواگرایی یا یکجانبه گرایی‌ای خشمگینانه عقب نشینی می‌کند.
هم چنین، دیپلمات‌های ژاپنی و آمریکایی که با آنان صحبت کردم نگران این موضوع بودند که واشنگتن گاهی جنبه‌های نمادین حمایت از تایوان مانند سفر "نانسی پلوسی" رئیس مجلس نمایندگان یا درخواست برای برسمیت شناختن آن جزیره به عنوان یک کشور مستقل را بیش از اقدام ملموس برای تقویت دفاعی خود در دستور کار قرار دهد. علیرغم آن که توکیو بازدارندگی بدون اقدام تحریک آمیز را ترجیح می‌دهد ایالات متحده به طور دوره‌ای و مقطعی به اقدامات تحریک آمیز بدون بازدارندگی مبادرت ورزیده است. این راه خوبی به منظور مقابله با یک رقیب خطرناک و برای حفظ حیاتی‌ترین متحد امریکا نیست.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/335571/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بازگشت «مهار» به سیاست خارجی آمریکا؟

درگذشت یار محمودها و پایداری

سیستان و بلوچستان فراموش شده

حمله موشکی حزب الله به نظامیان و تجهیزات جاسوسی رژیم صهیونیستی

محمود عباس: در روابط خود با آمریکا بازنگری می‌کنیم

مخالفت غیرانسانی آمریکا درخصوص فلسطین

فرحی گرام : آچار فرانسه اینستاگرام

برقراری ثبات نسبی در بازار ارز

برخی مسائل باید از موضوع به رسمیت شناسی طالبان تفکیک شود

تامین سرمایه اجتماعی و اعتماد سازی عمومی رکن اساسی در تحقق شعار سال است

خرید جت‌ برای عموم مردم آزاد است!

قطار وعده‌ ها برای اتصال چهارمحال و بختیاری به خط ریلی!

مشارکت مردم در بهینه‌سازی مصرف با اصلاح یارانه‌های انرژی مبتنی بر نفر محقق می شود

نشست مشترک کمیسیون اقتصادی مجلس با مدیران هلدینگ‌های سرمایه‌گذاری برگزار شد

پادشاه لخته

هم میهن: پایان گشت ارشاد و روسیاهی تندروها

مسخره‌بازی

بامداد بی‌رمق

مجروح شدن نوزاد 20 روزه فلسطینی بر اثر بمباران ارتش اسرائیل

کارشناسان اسرائیلی: السنوار مثل لیمو فشارمان می‌دهد

اعلام آمادگی صدر اعظم آلمان برای مذاکره با پوتین

یک دهه حرف‌های تکراری؛ آیا مواضع فرزین با مدیران سابق بانک مرکزی تفاوتی دارد؟!

طرح تامین مالی ⁧تولید⁩ و زیرساخت‌ها در شورای نگهبان تایید شد

زمان واقعی صدور پروانه ساخت چقدر است؟

ایران میزبان وزرای اقتصادی قاره آفریقا خواهد شد

تعطیلی روز شنبه در راستای تحقق جهش تولید است

ایران میزبان وزرای اقتصادی قاره آفریقا می‌شود

شناسایی 80 واحد نیمه تمام در چهارمحال و بختیاری

لزوم شناسایی ظرفیت‌های فعالان اقتصادی اصفهان در سن‌پترزبورگ

ذاکری: پیام امام در حوزه مسکن فراموش شد! باید به همان مسیر برگردیم / «آرامش قبرستانی» مسکن افتخاری ندارد / رکود مسکن، درمان مشکلات اقتصادی کشور نیست / سیاستگذاران از لجبازی با متغیرهای اقتصادی دست بردارند

معاریو: ایران، روز قیامت را به اسرائیل نشان داد

روایت چتم‌هاوس از موفقیت راهبردی ایران در حمله به اسرائیل

ماجرای شایعه خروج ایران از ایکوم و ایکوموس چیست؟

روایت مقام سازمان ملل از وضعیت بیمارستان‌های غزه

اذعان آمریکا و غرب به دست برتر روسیه در جنگ با اوکراین

صلاحیت خریداران استقلال و پرسپولیس تأیید شد

آغاز فروش اینترنتی دارو از ماه آینده

مهلت تبدیل مجوزهای قدیمی فعالان اقتصادی به مجوزهای جدید اعلام شد

یک دهه حرف‌های تکراری؛ آیا مواضع فرزین با رئسای سابق بانک مرکزی تفاوتی دارد؟!

جزئیات افزایش حقوق سرایداران مدارس اعلام شد

بهره‌برداری از 54 طرح صنعتی و گردشگری در قشم

تصاویر | تشییع پیکر پرویز داوودی

جلسه کمیسیون اقتصادی مجلس و مدیران هلدینگ‌های سرمایه‌گذاری برگزار شد

جلسه کمیسیون اقتصادی مجلس و مدیران هلدینگ‌های سرمایه‌گذاری

حماس: درحال حاضر زمینه‌ای برای مذاکره وجود ندارد

آیت‌الله جوادی آملی: بانک‌ها جلوی اختلاس‌ها را بگیرند

اعلام برنامه های هفته سلامت در نشست رییس مرکزتوسعه سلامت با خبرنگاران

ساخت و ساز در کیش باید الگوی صنعت ساختمان سازی در کشور باشد

بنیاد شهید تا پایان فروردین 1403 ، حدود 2 هزار میلیارد تومان به بیمه دی بدهی دارد

در دیدار رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران با مدیران ارشد بیمه دی مطرح شد؛ بیمه دی موجب رضایتمندی خانواده‌‌ی بزرگ ایثار و شهادت و مایه‌ی آبرومندی در دولت گردید