ایرانیان جهان

آخرين مطالب

طالبان افغانستان از نگاه هند و پاکستان افغانستان

  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - به گزارش روز دوشنبه ایرنا از نشنال اینترست، تسلط طالبان بر افغانستان در اوت 2021 (شهریور 1400) برای بسیاری غافلگیرکننده بود. در سطح منطقه‌ای، نگرانی‌هایی را در مورد نقش پاکستان در افغانستان و ادامه روابطش با طالبان مطرح کرد.
استفاده پاکستان از افغانستان به‌ عنوان مرکزی برای حفظ نفوذ خود مورد توجه هند قرار گرفته است؛ هندی که از سال 2002 تا 2021 با دولت‌های قبلی افغانستان همکاری نزدیک داشت و پس از تسلط طالبان، نمایندگی‌های دیپلماتیک خود را تعطیل کرد.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
اکنون که طالبان سال اول حکومت خود را به پایان رسانده‌ است، بررسی چگونگی تعامل هند و پاکستان با طالبان افغانستان حایز اهمیت است.
زمانی که طالبان برای اولین بار در سال‌های 1996 تا 2001 بر افغانستان حکومت کردند، پاکستان از جمله سه کشوری بود که به طور رسمی آنان را به رسمیت شناخت. پس جای تعجب نیست که نفوذش بر طالبان همچنان مهم است.
پس از حملات 11 سپتامبر و سقوط حکومت نخست طالبان در سال 2001، پاکستان از طریق عملیات نظامی علیه رهبران طالبان در پاکستان، در «جنگ علیه تروریسم» در کنار ایالات متحده قرار گرفت. با این حال، روابط با طالبان با همکاری فعال اسلام‌آباد به سرعت احیا شد. پاکستان با حمایت از فرآیندهای صلح به رهبری ایالات متحده، چین و روسیه و میزبانی از رهبران طالبان و تسهیل چندین گفت‌وگوی صلح با مشارکت ذی‌نفعان افغانستان و سایر بازیگران منطقه‌ای و بین‌المللی به متحد کلیدی در احیای طالبان تبدیل شد.
با وجود نزدیکی و سابقه همکاری با طالبان، دوره پسا تسلط طالبان در اوت 2021 برای پاکستان مشکل‌ساز بوده است. با وجود اینکه اسلام‌آباد به طالبان به عنوان یک رژیم دوست نگاه می‌کند، این رابطه به دلیل عوامل مختلف از جمله تروریسم چندان بدون مشکل هم نبوده است.
قبل از صحبت در مورد معضل تروریسم در پاکستان، ذکر این نکته ضروری است که طالبان نیز در خدمت منافع ملی افغانستان هستند و عناصر ضدپاکستانی در درون طالبان وجود دارد. طالبان همچنان به مخالفت خود با عدم به رسمیت شناختن خط دیورند به عنوان مرز دائمی بین افغانستان و پاکستان ادامه می‌دهد و در برابر تلاش‌های ارتش پاکستان برای حصارکشی در امتداد مرزها مقاومت کرده است. این موضوع در چندین مرحله منعکس شده است. برای مثال یکی از مقامات طالبان در پایین کشیدن پرچم پاکستان از کامیون حامل کمک‌های بشردوستانه از پاکستان در سال 2021 نقش داشت. او پس از پایین آوردن پرچم، آشکارا گفت که قصد دارد آن را بسوزاند.
پاکستان به‌رغم دستاوردهای قابل توجهی که در دهه گذشته علیه تروریسم داشته، از زمان تسلط طالبان بر افغانستان با مشکل تروریسم مواجه است. این امر با افزایش تعداد حملات تروریستی در داخل پاکستان نه تنها توسط داعش خراسان، بلکه همچنین از سوی گروه ضد پاکستان یعنی تحریک طالبان پاکستان (TTP) نشان داده شده است. چنانچه گزارش‌ها حاکی از آن است که بیش از 6 هزار تروریست ضد پاکستانی در افغانستان، وجود دارد.
جای تعجب نیست که پاکستان برای رسیدگی به مشکل تحریک طالبان پاکستان با طالبان افغان همکاری نزدیک داشته است. در همین راستا، شبکه حقانی طالبان گفت‌وگو میان اسلام‌آباد و تحریک طالبان پاکستان را میانجی‌گری کرده است. این مذاکرات منجر به توافق آتش‌بس شد که ممکن پس از کشته شدن عمر خالد خراسانی رهبر برجسته تحریک طالبان پاکستان در افغانستان ادامه پیدا نکند.
از سال 2001 به این سو، هند نزدیک به 3 میلیارد دلار در کمک‌های زیرساختی در افغانستان سرمایه‌گذاری کرده و در چندین پروژه زیربنایی مشارکت داشته است. با این حال، حضور دیپلماتیک هند که فراتر از کابل گسترش یافت و حمایتش از ائتلاف شمالی ضد طالبان با ورود طالبان دوم در سال گذشته پایان یافت.
هند به‌رغم افزایش حسن نیتش، آشکارا از مذاکرات سیاسی در افغانستان و توافق‌نامه 2020 دوحه که عملاً طالبان را در افغانستان به قدرت بازگرداند، غایب بود. هند به ویژه در مورد حمله به دارایی‌های هند در افغانستان توسط گروه حقانی، جناح اصلی طالبان و تروریسم در خاک هند از طریق پناه‌گاه‌های امن در افغانستان نگران بود.
ژنرال «منوج موکند ناراوان» رییس ستاد ارتش هند در اکتبر 2021 با تشریح نگرانی‌های کشورش، گفت: آنچه می‌توانیم بگوییم و از گذشته بیاموزیم این است که زمانی که رژیم قبلی طالبان در قدرت بود، ما قطعاً تروریست‌های خارجی با منشا افغان، در جامو و کشمیر داشتیم.
اگرچه هند به ‌طور رسمی حکومت طالبان را به رسمیت نشناخته، اما درست قبل از تسلط این گروه در سال 2021، تلاش کرد ارتباط پنهانی با طالبان برقرار کند. در ماه می سال 2022، «اجیت دووال» مشاور امنیت ملی هند، تغییری را در برداشت هند نسبت به طالبان به عنوان یک گروه تروریستی نشان داد.
وی گفت: کشورهای منطقه باید توانایی افغانستان را برای مقابله با تروریسم و گروه‌های تروریستی که تهدیدی برای صلح و امنیت منطقه هستند، افزایش دهند.
واکنش هند را می‌توان در زمینه ناامیدی طالبان نسبت به کمک‌های توسعه‌ای و بشردوستانه نیز مشاهده کرد. اقتصاد افغانستان به دلیل تحریم‌های امریکا فروپاشیده و این وضعیت با خشکسالی‌ها و زلزله ویرانگر جون 2022 که منجر به کشته شدن 1 هزار نفر شد، بدتر شده است. هند برای کمک به بحران‌های بشردوستانه بیش از 33 هزار تن گندم و 500 هزار دوز واکسن کووید-19 در فوریه 2022 به افغانستان ارسال کرد.
هند پس از برقراری مجدد حضورش در افغانستان، یک تیم فنی از مقامات را به کابل فرستاد و سفارت خود را همراه با اولین محموله کمک‌های امدادی زلزله به افغانستان در جون 2022 بازگشایی کرد. تمرکز این تیم فنی در مورد فرصت‌های تجاری و توزیع مواد غذایی و کمک‌های پزشکی خواهد بود.
با این حال، نشانه‌های فزاینده‌ای از همکاری گسترده‌تر وجود دارد. «ملا یعقوب» وزیر دفاع طالبان علاقه‌مندی خود را برای آموزش اعضای ارتش این گروه در هند ابراز کرد. طالبان همچنین از بازگشت بیست و پنج سرباز افغان آموزش‌دیده در هند و وابسته به دولت قبلی در اگست 2022 استقبال کردند.
از نظر رویکرد گذشته پاکستان نسبت به افغانستان، تغییرات قابل توجهی وجود دارد. اسلام‌آباد دیگر مخالف تعامل هند در افغانستان نیست و این امر می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. با توجه به درک این موضوع که رژیم طالبان به منافع ملی افغانستان نیز خدمت می‌کنند و پاکستان در موقعیتی نیست که بتواند آن‌ها را مجبور به کاری کند، ترجیحات زیادی در زمینه اقتصاد جغرافیایی در اسلام‌آباد وجود دارد و افغانستان باثبات بسیاری این موارد را برآورده می‌کند، برای مثال، سود سهام دهلیز اقتصادی چین و پاکستان.
این رویکرد جدید در نحوه واکنش پاکستان به روابط هند با امارت اسلامی افغانستان نیز منعکس شده است. اسلام‌آباد علاوه بر عدم مخالفت با نزدیک شدن دهلی نو با طالبان و بازگشایی سفارت این کشور در کابل، به کمک‌های بشردوستانه هند نیز اجازه داد تا از خاک این کشور برای رسیدن به افغانستان استفاده کند.
هند همچنان بر نقش پاکستان در تروریسم منطقه تاکید می‌کند و نسبت به همکاری طالبان و پاکستان محتاط است. علاوه بر این، افزایش حضور چین در افغانستان برای هند نگران‌کننده است. از سال 2014 به این طرف، پکن به کمک اقتصادی به افغانستان متعهد شده و در نشست‌های سه‌جانبه (ایالات متحده، چین و افغانستان) و چهارجانبه (ایالات متحده، چین، پاکستان و افغانستان) در مورد افغانستان شرکت کرده است. هند همچنین نگران «خلاء امنیتی» ایجاد شده با خروج امریکاست که منجر به ظهور داعش خراسان در جنوب آسیا و آسیای مرکزی است.
با این وجود، منافع مشترک ژئوپلیتیکی و نیاز افغانستان به حمایت اقتصادی و بشردوستانه منطقه، فرصتی برای همکاری بین هند و پاکستان است.
در حال حاضر، هم هند و هم پاکستان گام‌های کوچکی برای تعامل با طالبان دوم بر می‌دارند. طالبان نیز جدا از نگرانی‌های آشکار در مورد حقوق بشر در افغانستان امروز با احتیاط حرکت می‌کنند. با این حال، همان‌طور که قبلاً در مورد پویایی‌های سیاسی در منطقه اتفاق افتاده است، همه چیز می‌تواند به روش‌ شگفت‌انگیز پیشرفت کند یا تقلیل یابد که نیازمند توجه بیشتر به تحولات در افغانستان دارد.
برچسب‌ها هند پاکستان تروریسم افغانستان کابل طالبان اسلام آباد دهلی نو پروندهٔ خبری تحولات افغانستان

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/339150/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

حضور ایران در بریکس تاکنون مثمرثمر بوده است

رئیسی: همکاری‌های دوجانبه، منطقه ای و بین المللی ایران و سریلانکا برای بی اثر کردن دشمنی ها باید تقویت شود

نهاد‌های اقتصادی نباید سرمایه گذار را دغدغه‌مند کنند

بنگاهداری بانک‌ها زنجیری به پای چرخ تولید

اسرائیل در غزه؛ جنایت پشت جنایت

حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی

استعفای ناگهانی فرمانده یگان ویژه «اشباح» از ارتش رژیم صهیونیستی

بازدید میدانی یحیی السنوار از مناطق درگیری در غزه

رئیسی: روابط ایران و سریلانکا افزایش یابد

ایران امروز کشوری پیشرفته است / تهدیدها و تحریم‌ها ملت ایران را متوقف نکرده است

زیرساخت‌های لازم در 3 بازارچه مرزی چیلات، چنگوله و مهران فراهم شد

دولت سیزدهم مصمم به تکمیل زیرساخت‌های بازارچه‌های مرزی است

حضور ایران در میدان رقابت قدرت های جهان در شبه‌ قاره | مزیت ویژه‌ای که سریلانکا برای ایران دارد

رئیسی: همکاری‌ها برای بی‌اثر کردن دشمنی‌ها علیه دو ملت ایران و سریلانکا باید تقویت شود

رئیس‌جمهور: اشغالگر باید به فوریت اخراج، محاکمه و مجازات شود

رئیسی: اشغالگر باید به فوریت اخراج، محاکمه و مجازات شود/ رئیس جمهور سریلانکا: ما حمله به کنسولگری ایران در سوریه را محکوم کردیم

آیت‌الله رئیسی: شرکت‌ها و متخصصان ایرانی آماده مشارکت در پروژه‌های عمرانی سریلانکا هستند

آمادگی ایران برای صدور خدمات فنی-مهندسی به سریلانکا

محاصره بن گویر در میان معترضان خشمگین صهیونیست

کاخ سفید ارسال مخفیانه موشک های دوربرد به اوکراین را تایید کرد

ماجرای 4 اسیر قدیمی اسرائیلی که «ابوعبیده» از آن ها یاد کرد

تکرار یک اشتباه

تندروها در پی رسیدن به کرسی قالیباف؟

حامیان گشت ارشاد

لحظه هدف قرار گرفتن محل استقرار نظامیان اسرائیلی توسط حزب‌الله

والاس: روسیه بزرگترین تهدید کنونی علیه انگلیس است

تظاهرات مجدد شهرک‌نشینان در برابر محل اقامت نتانیاهو

پیام‌های حمله به دو پایگاه آمریکا در شرق سوریه

اختصاص 420 میلیارد ریال برای زیرساخت‌های بازارچه های مرزی ایلام

ایران می‌تواند با صدور خدمات فنی و مهندسی در توسعه سریلانکا مشارکت کند

دولت سیزدهم برای تکمیل زیرساخت بازارچه‌های مرزی مصمم است

دیپلماسی فعال انرژی بسترساز بهبود شرایط اقتصادی است/ صدور خدمات فنی و مهندسی به دیگر کشور‌ها اهمیت دارد

تحقق ثبات اقتصادی با کم شدن هزینه‌های دولت

تکرار قصه ناتمام زن‌کشی

فصل جدید مسلمان‌ستیزی مودی

وطن امروز نوشت: نظام اسلامی و چالش کشف حجاب

دیوار کلاهبرداری فرو ریخت

«طوفان اقصی» کار «رئیس سازمان اطلاعات ارتش اسرائیل» را ساخت

تلاش مجدد بایدن برای دست دادن با موجود خیالی

اردوغان: دیگر تجارت گسترده گذشته با اسرائیل را نداریم

سناریوی زندانی شدن ترامپ روی میز سرویس مخفی آمریکا

معاون سازمان توسعه تجارت: اعدادی که برای تجارت با آفریقا اعلام می‌شود واقعی نیست

رئیسی: ایران کشوری پیشرفته و فناور است/ برای صدور خدمات فنی و مهندسی به سریلانکا آماده‌ایم

کدام استان‌ها و دستگاه‌ها در تبدیل مجوز‌های کاغذی صدرنشین هستند؟

اقدام دانشجویان دانشگاه پلی‌تکنیک کالیفرنیا در اعتراض به نسل‌کشی اسرائیل در غزه

سفر مخفیانه روسای ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی و شاباک به قاهره

بایدن لایحه کمک به اوکراین و رژیم صهیونیستی را امضا کرد

جایزه تتر و بیت‌کوین تا +30 میلیون تومان در ازای یک ثبت‌نام ساده

رئیس فراکسیون کارگری مجلس: عدم افزایش حق مسکن و پایه سنوات کارگران هیچ توجیهی ندارد

افتتاح پایگاه سلامت خانواده با محوریت مادر وکودک درمجتمع مسکونی مهستان کیش